Ha ha, zo zie je maar weer

Je vergeet Nieuwdorp.
Terecht!GerefGemeente-lid schreef: ↑09 sep 2023, 16:10Je vergeet Nieuwdorp.
Als het rijtje dan al zo kort is...
Zeker.
Ik heb dat voor een 11 tal oudvaders (oude schrijvers) eens nagegaan. De meerderheid eindigt in Rotterdam en Utrecht, een enkele in Middelburg. Vaak eindigt men als hoogleraar of docent op de universiteit. Een drietal eindigt in een dorpsgemeente.MGG schreef:De oudvaders stonden bovengemiddeld vaak in grote gemeente. Vaak begonnen hun in een kleine gemeente en eindigde ze in een van de belangrijkste steden. Hebben je daar ook commentaar op?
Hopelijk proef je geen wervelMaanenschijn schreef: ↑09 sep 2023, 22:42Ik heb dat voor een 11 tal oudvaders (oude schrijvers) eens nagegaan. De meerderheid eindigt in Rotterdam en Utrecht, een enkele in Middelburg. Vaak eindigt men als hoogleraar of docent op de universiteit. Een drietal eindigt in een dorpsgemeente.MGG schreef:De oudvaders stonden bovengemiddeld vaak in grote gemeente. Vaak begonnen hun in een kleine gemeente en eindigde ze in een van de belangrijkste steden. Hebben je daar ook commentaar op?
In een situatie dat vrijwel elke gemeente een predikant had, in een situatie dat er geen curatoria waren en een beroep met veel meer rationaliteit werd uitgebracht en ontvangen.
Ook nog in de situatie dat predikanten van doorgaans minder grote gemeente naar een grotere gemeente gaan.
Je vergelijk (proef ik in het woord ‘commentaar’ iets van wervel?) gaat dus niet op. Je vergelijkt de route van een predikant met de casus dat grote gemeenten gemiddeld genomen vaker en sneller een predikant krijgen.
Ik heb daar verder geen mening over, er van uit gaande dat de Heere God ook uiteindelijk hierboven staat. Dat sluit menselijke overwegingen niet uit maar mogelijk juist wel in.
Waarom zit dat in je allergiezone? Ben je lid van een grote gemeente?MGG schreef:Hopelijk proef je geen wervelMaanenschijn schreef: ↑09 sep 2023, 22:42Ik heb dat voor een 11 tal oudvaders (oude schrijvers) eens nagegaan. De meerderheid eindigt in Rotterdam en Utrecht, een enkele in Middelburg. Vaak eindigt men als hoogleraar of docent op de universiteit. Een drietal eindigt in een dorpsgemeente.MGG schreef:De oudvaders stonden bovengemiddeld vaak in grote gemeente. Vaak begonnen hun in een kleine gemeente en eindigde ze in een van de belangrijkste steden. Hebben je daar ook commentaar op?
In een situatie dat vrijwel elke gemeente een predikant had, in een situatie dat er geen curatoria waren en een beroep met veel meer rationaliteit werd uitgebracht en ontvangen.
Ook nog in de situatie dat predikanten van doorgaans minder grote gemeente naar een grotere gemeente gaan.
Je vergelijk (proef ik in het woord ‘commentaar’ iets van wervel?) gaat dus niet op. Je vergelijkt de route van een predikant met de casus dat grote gemeenten gemiddeld genomen vaker en sneller een predikant krijgen.
Ik heb daar verder geen mening over, er van uit gaande dat de Heere God ook uiteindelijk hierboven staat. Dat sluit menselijke overwegingen niet uit maar mogelijk juist wel in..
Het terugkerende commentaar op het feit dat grotere gemeentes vaker een dominee hebben, zit wel in mijn allergiezone.
Op zich een goede analyse. Maar er zijn volgens mij twee kanttekeningen te plaatsen.Maanenschijn schreef: ↑09 sep 2023, 22:42Ik heb dat voor een 11 tal oudvaders (oude schrijvers) eens nagegaan. De meerderheid eindigt in Rotterdam en Utrecht, een enkele in Middelburg. Vaak eindigt men als hoogleraar of docent op de universiteit. Een drietal eindigt in een dorpsgemeente.MGG schreef:De oudvaders stonden bovengemiddeld vaak in grote gemeente. Vaak begonnen hun in een kleine gemeente en eindigde ze in een van de belangrijkste steden. Hebben je daar ook commentaar op?
Ik heb daar verder geen mening over, er van uit gaande dat de Heere God ook uiteindelijk hierboven staat. Dat sluit menselijke overwegingen niet uit maar mogelijk juist wel in.
Je hebt precies begrepen wat ik heb bedoeld te zeggen.Herman schreef:Op zich een goede analyse. Maar er zijn volgens mij twee kanttekeningen te plaatsen.Maanenschijn schreef: ↑09 sep 2023, 22:42Ik heb dat voor een 11 tal oudvaders (oude schrijvers) eens nagegaan. De meerderheid eindigt in Rotterdam en Utrecht, een enkele in Middelburg. Vaak eindigt men als hoogleraar of docent op de universiteit. Een drietal eindigt in een dorpsgemeente.MGG schreef:De oudvaders stonden bovengemiddeld vaak in grote gemeente. Vaak begonnen hun in een kleine gemeente en eindigde ze in een van de belangrijkste steden. Hebben je daar ook commentaar op?
- De meeste oudvaders zijn bekend als oudvaders omdat ze bovengemiddeld veel talent bezaten en waardoor het publiceren van hun preken tot in de 21e eeuw waarde heeft. De grote meerderheid predikanten heeft gewoon getrouw gediend in dorpen en kleine steden, maar is inmiddels vergeten.
- Er is sprake van een natuurlijke doorstroom. Wat mij niet geheel duidelijk is uit je post, is dat de gemiddelde oudvader gewoon in een dorp of kleine stad is begonnen. En pas nadat er een vacature komt op een belangrijkere post, schuiven ze door. Dat is tamelijk lastig te vergelijken met een situatie van permanente onderbezetting.