Dit zijn concrete cijfers hoor. Voor iedereen na te gaanErasmiaan schreef:Zeg er dan maar bij: vermoedelijk. Ik begrijp de gedachte wel maar vind je uitspraken altijd erg massief. En onderbouwing heb je hier zelf dus ook niet.memento schreef:Die cijfers heb ik niet paraat. Was een nieuwsbericht enkele jaren geleden. Het aantal ongevallen in pretparken zijn zo zeldzaam, dat ze groot het nieuws halen als ze optreden. Vergelijk het aantal verkeersslachtoffers van 720 per jaar (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkeersveiligheid), los van de gewonden. Een tochtje langs de bloesemvelden, of naar het strand, bos of speeltuin, zijn dus heel wat gevaarlijker dan de 1 tot 0 ongelukken per jaar in een pretpark.Erasmiaan schreef:Heb je daar cijfers van? Zo niet, dan moet je ook maar niet zo absoluut spreken.memento schreef:En de befaamde wipkip is vermaaktoestel nummer 1 wat betreft gewonden. Waarbij een achtbaan in het niet valt.

Rekening houden met de zwakgelovigen, dat staat er inderdaad ja. Zoals Paulus zegt: Waar een zwakgelovige bij is, moet je hem proberen niet te ergeren.Willem schreef:Klopt helemaal. Er is alleen nog het aanvullende argument dat men wel rekening dient te houden met de naaste. Maar we hebben / hadden het hier over speelfilms en bioscoop bezoek. Wat zou jij de jeugd in deze adviseren?
Wat betreft de jeugd, zou ik vragen stellen. Dus: Welke film wil je gaan kijken? Heb je al nagezocht waar de film over gaat, wat de rating is (rating geeft dingen aan als taalgebruik, geweld, seksuele zaken, etc). Heb je het al naast de 10 geboden gelegd? Mijn ervaring is dat de jeugd dit prima kan opzoeken. Alleen: Ze doen het niet. Daar moet je ze m.i. op aanspreken (en als ouders ook: verbieden).
Bioscoopbezoek zou ik (zoals eerder al bepleit in deze topic) afraden. Simpelweg omdat je niet kan uitzoeken vooraf, wat je te zien krijgt. De trailers van andere films die vooraf getoond worden zijn niet vooraf bekend, en in trailers worden vaak juist de dingen die het meest strijdig zijn met Gods geboden samengepakt.
Met je maatstaf ben ik het hartelijk eens. Met de argumenten die tegen pretparken gegeven zijn niet. Een pretpark is in vergelijking met een autotochtje zeer ongevaarlijk. Wat betreft het vloeken: de laatste keer dat ik in Sixflags was, etterlijke jaren geleden, heb ik geen harde muziek gehoord of vloeken gehoord. Die genoemde argumenten kloppen feitelijk niet met mijn ervaringen. Het zou kunnen zijn dat dit nu anders is. In dat geval: Waar gevloekt wordt, waar verkeerde harde muziek gedraaid wordt, etc: daar hoort een christen niet. Omdat het strijdt met Gods geboden. Ik ben voor een eerlijk hanteren van die regel.Er staat geschreven "Wordt deze wereld niet gelijkvormig". Wereldgelijkvormigheid als zonde betitelen is dus niet zo raar. Evenzo werelds vermaak. En hoe men dat bepaalt? a.d.h.v. de 10 geboden. Die zijn er, ook t.o.v. pretparken, toch onderhand wel genoeg gegeven.
Fireproof en Time Changer heb ik zeker gekeken. Mooie, leerzame, christelijke films.Ik zal deze films eens bestuderen. Heb jij ze bekeken? En de keuze is m.i. niet zo moeilijk als je ook rekening houd met de naaste.
Daarom is het ook belangrijk om binnen de christelijke gemeente over zulke dingen te spreken met elkaar. Elkaar te wijzen op het Woord, op wat God van ons vraagt. Niet alleen in het geestelijke (bekering en geloof), maar ook in het alledaagse leven (leven naar Gods geboden).2. En de jeugd, bedeeld met wat minder vakkennis dan jouw, zoals gebruikelijk eigenwijs en betweterig zie hun grote voorbeeld Memento toch een auto kopen. Stoer!
Gaan ze ook doen. Verschillende zullen zichzelf overschatten met alle gevolgen vandien. Wat denk je dan? Ben ik mijn broeders hoeder? Waar blijft je verantwoordelijkheid t.o.v je naaste?
Verder is mijn ervaring, dat jeugd het helemaal niet "stoer" vind als je alles toetst aan Gods geboden. Helaas is het zo (onderzoek HHJO en LCJ) dat de jeugd in onze gezindte massaal films kijkt. Wat ik probeer aan te brengen, is de toetssteen van Gods geboden.
Als het inderdaad zo is, dat het aantal ongevallen verhoudingsgewijs lager is dan bij autorijden, dan is inderdaad een autotochtje gevaarlijker. Dat wij gewend zijn overal de auto voor te nemen, ook voor een pleziertochtje, doet daar niets van af.Erasmiaan schreef:Het begon met pretparken. Maar ik denk dat memento wel voor bungeejumpen, parachutespringen etc. is, omdat er minder doden bij vallen als deelname aan het verkeerMara schreef:Maar de discussie gaat zich toch niet enkel toespitsen op pretparken ? Je kunt heel degelijk met een christelijke reis de bergen intrekken en vervolgens je van een brug storten aan een elastiek, het zgn bungeejumpen. Of gaan raften in een woest stromende rivier. Of gaan deltavliegen, parachutespringen, free diven.(zonder zuurstoffles) Allemaal zaken waarbij je jezelf nodeloos in gevaar brengt. Hoe veilig en gezekerd sommige sporten ook zijn.
Zelf zie ik trouwens niet echt de lol in van al die adrealinesporten. Maar als iemand kan aantonen dat in verhouding de kans op ongelukken bij sporten lager is dan bij een pleziertochtje in de auto, wie ben ik dan om hem te veroordelen? Of we moeten het gebruik van de auto voor niet-noodzakelijke ritjes willen verbieden.