Waar vind ik het "sabbatsmillenium" in de Schrift ?Joannah schreef:Nee, 1000 jaar is als een dag en een dag als 1000 jaar.Maar het lijkt me wel over een lange periode te gaan, tegnover een korte, waarin de duivel nog losgelaten wordt...Mister schreef:@ Joannah: neem jij alle getallen uit Openbaring letterlijk?
Anderszijds zijn er sinds de Schepping bijna 6 millenia gepasseerd, en breekt het sabbatsmillenium spoedig aan.
lezen wat de bijbel zegt.
Re: lezen wat de bijbel zegt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Laat ik heel eerlijk zijn, op die vraag heb ik (nog steeds) geen sluitend antwoord. Alleen, wie zou menen dat er twee opstandingen zijn, komt in strijd met het overige van de Bijbel, zoals:Joannah schreef:Maar hoe plaats je dan de duizend jaar dat de satan gebonden zal worden, en daarna voor een korte tijd losgelaten zal moeten worden, om de volkeren te verleiden?
Openbaring20:5,6 heeft het toch echt over 1000 jaren.
Joh. 5:28, 29, waar gesproken wordt van de opstanding van de opstanding ten leven én de opstanding ten oordeel, vergl. met Joh. 6:39, waar gesproken wordt over het 'opwekken ten uiterste dage' van de gelovigen, een opstanding op de laatste dag dus.
Openb. 1: 7 Bij Zijn komst zal ieder oog Christus zien, ook dergenen die Hem doorstoken hebben.
Matth. 25:31 Bij Zijn komst zullen alle volken voor Christus verzameld worden en zullen de bokken van de schapen gescheiden worden.
Je hebt nog steeds niet duidelijk gemaakt waar het verschil tussen 'vervulling' en 'toepassing' vandaan komt. En, mocht dit verschil aantoonbaar zijn, waaraan we kunnen weten of we te maken hebben met vervulling of met toepassing.Gian schreef:Ik ontken de geestelijke toepassing niet. Misschien is de geestelijke toepassing in Luk. 3 wel de belangrijkste, dat kan ik zo niet beoordelen. Als je het woordje 'want' voor vs 5 zet blijf ik ook in Luk 3 aan een letterlijke profetie denken. Jes. 40 blijft echter ook staan, let op vs 5, alle vlees zal tegelijk zien wat de Heer gesproken heeft. Bovendien, al zou het idd een berg van 9 km hoog zijn geloof ik dat ook, al stond er dat het een berg van 900 km hoog zou zijn. Denk aan de maagd die zwanger werd.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 09 aug 2010, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Nergens, maar na 6 Milennia is het zevende toch een sabbathsmillenium?huisman schreef:Waar vind ik het "sabbatsmillenium" in de Schrift ?Joannah schreef:Nee, 1000 jaar is als een dag en een dag als 1000 jaar.Maar het lijkt me wel over een lange periode te gaan, tegnover een korte, waarin de duivel nog losgelaten wordt...Mister schreef:@ Joannah: neem jij alle getallen uit Openbaring letterlijk?
Anderszijds zijn er sinds de Schepping bijna 6 millenia gepasseerd, en breekt het sabbatsmillenium spoedig aan.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Joannah schreef:Nergens, maar na 6 Milennia is het zevende toch een sabbathsmillenium?huisman schreef:Waar vind ik het "sabbatsmillenium" in de Schrift ?

Ik snap het niet meer denk ik...Afgewezen schreef:Joannah schreef:Nergens, maar na 6 Milennia is het zevende toch een sabbathsmillenium?huisman schreef:Waar vind ik het "sabbatsmillenium" in de Schrift ?

Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
En na zes pakken melk is het zevende pak een sabbatspak ...Joannah schreef:Nergens, maar na 6 Milennia is het zevende toch een sabbathsmillenium?huisman schreef:Waar vind ik het "sabbatsmillenium" in de Schrift ?Joannah schreef:Nee, 1000 jaar is als een dag en een dag als 1000 jaar.Maar het lijkt me wel over een lange periode te gaan, tegnover een korte, waarin de duivel nog losgelaten wordt...Mister schreef:@ Joannah: neem jij alle getallen uit Openbaring letterlijk?

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Het duizend jarig rijk is de tijd tussen pinksteren en de grote verdukking.Joannah schreef:Nee, 1000 jaar is als een dag en een dag als 1000 jaar.Maar het lijkt me wel over een lange periode te gaan, tegnover een korte, waarin de duivel nog losgelaten wordt...Mister schreef:@ Joannah: neem jij alle getallen uit Openbaring letterlijk?
De tijd dat er door het evangelie vrede met God is, vandaar vrederijk.
Het is een geestelijk koninkrijk, een koninkrijk waarin de Heere Jezus het Brood is en Zijn bloed de wijn.
Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beerven kunnen, en de verderfelijkheid beerft de onverderfelijkheid niet.
in dit koninkrijk leeft een kind van God ( de tempel) naast de ongelovige (de voorhof) tot het einde, tot het oordeel.
En Hij, antwoordende, zeide tot hen: Die het goede zaad zaait, is de Zoon des mensen;
En de akker is de wereld; en het goede zaad zijn de kinderen des Koninkrijks; en het onkruid zijn de kinderen des bozen;
En de vijand, die hetzelve gezaaid heeft, is de duivel; en de oogst is de voleinding der wereld; en de maaiers zijn de engelen.
Gelijkerwijs dan het onkruid vergaderd, en met vuur verbrand wordt, alzo zal het ook zijn in de voleinding dezer wereld.
En een kind van God leeft nu al in dat koninkrijk, zo zag Paulus het in Kol. 1.
Die ons getrokken heeft uit de macht der duisternis, en overgezet heeft in het Koninkrijk van den Zoon Zijner liefde;
We zullen niet met Christus regeren, we regeren nu al met Christus.
En heeft ons mede opgewekt, en heeft ons mede gezet in den hemel in Christus Jezus;
Dit is de aangename tijd des Heeren, daar leven we nu in tot het einde als het evangelie over de gehel wereld is gegaan.
En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken; en dan zal het einde komen.
Toch is er wel een probleem, Alexander. In Openb. 20 gaat het over de Satan, gebonden en verzegeld onder een steen. Elders in het NT gaat over Satan, die rondgaat als een briesende leeuw.
Ik vind het moeilijk die twee te verbinden, al ben ik me ervan bewust dat ook de Heere Jezus Zelf gesproken heeft over de binding van Satan (Matth. 12:29).
Ik vind het moeilijk die twee te verbinden, al ben ik me ervan bewust dat ook de Heere Jezus Zelf gesproken heeft over de binding van Satan (Matth. 12:29).
Als de Schrift zegt dat 1000 jaar als 1 dag is , dan is het na 6000 jaar dus de zevende "dag", de sabbat.judith schreef:Ik snap het niet meer denk ik...Afgewezen schreef:Joannah schreef:Nergens, maar na 6 Milennia is het zevende toch een sabbathsmillenium?huisman schreef:Waar vind ik het "sabbatsmillenium" in de Schrift ?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Oh, je bedoeld het zo. Dan snap ik het. Dankje. 

Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Het is verleidelijk om die duizend jaar uit Openbaring 20 in te vullen zoals de kanttekenaren doen maar de eerlijkheid gebied dat wij mensen niet meer weten dan ons geopenbaard is en dat de rest menselijke gedachten zijn.Afgewezen schreef:Toch is er wel een probleem, Alexander. In Openb. 20 gaat het over de Satan, gebonden en verzegeld onder een steen. Elders in het NT gaat over Satan, die rondgaat als een briesende leeuw.
Enigen nemen deze duizend jaren voor den gehelen tijd van de eerste komst van Christus tot zijn tweede, gelijk dit woord duizend een zeker getal voor een onzeker soms betekent in de Schrift. Zie Ps. 91:7, en Ps. 105:8; Dan. 7:10. Doch waar Openb. 20:7,8 de satan nog na deze duizend jaren wordt los gelaten, zo kan dit niet wel bestaan; gelijk ook niet het gevoelen van enige anderen, die duizend jaren willen eindigen voor de komst van den antichrist; daar in Openb. 20:4 ook binnen deze duizend jaren melding wordt gemaakt van enigen, die het beest en zijn beeld niet hebben aangebeden, zo moet dan voor het einde van de duizend jaren ook de antichrist geweest zijn. Hierom beginnen anderen de binding van den satan, dat hij de volken niet meer verleidt, van den tijd dat Christus, door de prediking van het heilige Evangelie en kracht Zijns Geestes, door Zijne apostelen, de heidense volken in de wereld alom tot bekering heeft gebracht; hetwelk omtrent den tijd van de verwoesting van Jeruzalem en uitroeiïng der Joden, dat is omtrent het jaar zeventig, meest is volbracht; en eindigen die met Paus Gregorius VII, die een sterk werktuig des duivels is geweest, om het antichristendom op het hoogste te brengen, en alle volken Hem te doen aanbidden, welke omtrent het jaar een duizend en zeventig heeft gezeten. Hoewel enigen om de vervolgingen, die de satan nog meer dan twee honderd en vijftig jaren na de verwoesting van Jeruzalem tegen de christenen heeft verwekt, deze duizend jaren wat later beginnen, namelijk van de tijden van Constantijn, en vervolgens tot omtrent het jaar 1300, toen niet alleen de antichrist den staat der christenen meer en meer heeft doen vervallen, wanneer Bonifasius VIII over dit rijk heeft geregeerd, maar ook de Turken en Tartaren door den satan meest zijn gaande gemaakt, om de christenvolken in Oost en West ten onder te brengen, en vele koninkrijken en christenkerken hebben uitgeroeid, niet alleen in Azië, maar ook in Afrika en Europa, gelijk hun tegenwoordige gestalte uitwijst.
Maar dat zegt de Schrift niet...Joannah schreef:Als de Schrift zegt dat 1000 jaar als 1 dag is , dan is het na 6000 jaar dus de zevende "dag", de sabbat.
2 Petr. 3: 8 Doch deze ene zaak zij u niet onbekend, geliefden, dat een dag bij den Heere is als duizend jaren, en duizend jaren als een dag.
M.a.w. woorden: God heeft een heel andere tijdrekening dan de (ongelovige) mensen, die zich afvragen waar de dag van Zijn toekomst toch blijft.
Tot slot: probeer nooit de komst van Christus te 'berekenen', want "van die dag en die ure weet niemand, zelfs de Zoon niet, dan de Vader".
-
Er zit symboliek in Openbaring 20.Afgewezen schreef:Toch is er wel een probleem, Alexander. In Openb. 20 gaat het over de Satan, gebonden en verzegeld onder een steen. Elders in het NT gaat over Satan, die rondgaat als een briesende leeuw.
Er wordt gesproken over sleutel(autoriteit), keten ( macht), afgrond (eindeloze leegheid).
Wie heeft de sleutel?
Wie heeft alle macht?
Bij Matth 12 vs 29,
Kun je vragen, wie is de sterke man?
wat is zijn huis?
Wie komt hem binden?
Wat zijn de bezittingen in het huis van de sterke man?
Wat moet eerst gedaan worden?
en denk ook aan,
Maar indien Ik door den vinger Gods de duivelen uitwerp, zo is dan het Koninkrijk Gods tot u gekomen.
Wanneer een sterke gewapende zijn hof bewaart, zo is al wat hij heeft in vrede.
Maar als een daarover komt, die sterker is dan hij, en hem overwint, die neemt zijn gehele wapenrusting, daar hij op vertrouwde, en deelt zijn roof uit.
we zien dat ook terug in Jer. 31 het hoofstuk over het nieuwe verbond.
Want de Heere heeft Jakob vrijgekocht, en Hij heeft hem verlost uit de hand desgenen, die sterker was dan hij.
Dat satan gebonden is wil niet zeggen dat hij geen macht meer heeft.
Ok, helder, alleen gaat het me niet eens zozeer om een vorm van dispensationalisme.Gian schreef:Daarbij vermoed ik dat je net als Afgewezen uit een boekje aan het weerleggen ben door allerlei suggestieve stellingen te poneren. Een niet nobele manier om het chiliasme bespottelijk te maken. Dat merk ik (en dat heb ik al eerder bij je gemerkt) omdat het stellingen zijn die tegen een bepaald type dispensationalisten gesteld worden. Helaas ik ben het met gewone dispensationalisten al regelmatig niet eens, laat staan met de hyperdispensationalisten. Ik doe daar verder niet aan mee, dus houd het hierbij.
Daarbij weerleg ik niet uit boekjes (en als ik dat doe zet ik dat erbij, dat lijkt me wel zo netjes), maar uit de Bijbel. Toen je Jes. 40:4 aanhaalde, krabde ik me eens achter het oor en dacht: "volgens mij wordt dit vers in het NT aangehaald en wordt daar geen letterlijke bergverhoging of verlaging mee bedoeld". En inderdaad, Lukas 3 geeft dat duidelijk weer.
Het hele punt dat ik maak is dit: dat je niet zomaar allerlei scenario's kunt bedenken zonder na te gaan hoe het NT het OT gebruikt en uitlegt. Dat hoort ten allen tijde bepalend te zijn.
Laatst gewijzigd door elbert op 09 aug 2010, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.