JSF schreef:Johannes S schreef:liz boer schreef:@valcke
Als, net als Lydia, je hart geopend wordt, zal je in verwarring raken door dit soort gezegden, ook kun je in een koude winter terecht komen.
Laten we niet over andere zeggen, als jij dat of dat niet meegemaakt heb, lig je er nog buiten, dat vind ik heel kwalijk, blijf dicht bij jezelf, ken ik de Heere?
Als je hart geopend wordt en je getrokken wordt van de duisternis tot Zijn wonderbaar Licht, zou je dat niet merken?
Van gesloten naar geopend is nogal een verschil.
1 Petrus 2:9 Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk; opdat gij zoudt verkondigen de deugden Desgenen, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht;
2 Petrus 1:19 En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de Morgenster opga in uw harten.
Ook de weg van Lydia moet zo gegaan zijn, omdat ook zij van nature verloren lag in duisternis en dood in de zonde.
Ik denk dat die ene tekst waarin staat dat Lydia haar hart geopend werd nogal verkeerd begrepen en toegepast wordt.
Eens met al jouw laatste posts richting @liz boer. De bekering tot God is niet een overgang van licht naar licht maar van diepe duisternis tot Gods licht. Voor beide Is de zondaar van nature blind. Door Gods Geest wordt de zondaar met grote schrik gewaar van de diepe duisternis waar hij/zij zich in bevind. Dat brengt voort verbrijzeling van hart en verslagenheid van geest. En daar heeft de HEERE een behagen in (Psalm 51:19, Jesaja 57:15,Jesaja 66:2,Handelingen 2:37 enz.enz. ) Dan wordt er een roepen geboren:Wees mij de zondaar genadig.
Eerder postte ik al het belijden van de DL over de wedergeboorte in 3/4:12. De omkeer is radicaal en een wonder in kracht net zo groot als de schepping of de opstanding uit de doden.
De Bijbel en onze confessie geven geen ruimte voor blij ,blij, blij mijn hartje is zo blij maar voor een droefheid naar God ,een ellendig en arm volk die juist daarom niet anders kunnen dan op de Naam des HEEREN betrouwen.
10 eWant de droefheid 20naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid; maar 21de droefheid der wereld werkt den dood.
KT
20 Dat is, die van God komt, Gode aangenaam is, en den zondaar tot God brengt; wanneer namelijk het hart des zondaars daarover recht bedroefd is, dat hij God zijn Vader door zijn zonde vertoornd heeft, met een vertrouwen van de vergeving derzelve door Christus Jezus, vergezelschapt met een vast voornemen van de zonde te vlieden; gelijk de voorbeelden van
David, den verloren zoon, de zondares,
Petrus en anderen uitwijzen.
21 Dat is, welke in wereldse mensen is, om het verlies van wereldse zaken, of die uit vrees voor Gods straf alleen wordt veroorzaakt, waarop verharding in de zonde, wanhoop en eindelijk de verdoemenis zelve volgt, gelijk in Kaïn, Achitofel, Achab, Judas en dergelijken te zien is.
David: 8 Gij hebt vreugde in mijn hart gegeven, meer dan ten tijde als hun koren en hun most vermenigvuldigd zijn.
8 Denwelken gij niet gezien hebt en nochtans liefhebt; in Denwelken gij nu, hoewel Hem niet ziende, maar gelovende, u verheugt met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde;
ik heb deze twee er uitgepikt omdat er over de andere voorbeelden niet staat.
Als je beweert dat er alleen droefheid is, een ellendig volk, alleen verbrijzeling alleen afbraak, (ja wel van je eigen ik, van je oude mens) dan heb je meer dan de helft van de Bijbel overgeslagen.
4 Verblijdt u in den Heere allen tijd; wederom zeg ik: Verblijdt u.
KT
22 Namelijk niet alleen in tijd van voorspoed, maar ook van tegenspoed en verdrukking, alzo dezelve den Christenen zalig zijn,
Dus zowel het ene als het andere is er.
het gaat zelf zo ver dat je de dood mag tarten, dood waar blijf je nu met je prikkel? Hel waar blijf je nu met je overwinning?