PvS schreef:Fjodor schreef:PvS schreef:
Tiberius schreef:Als mensen aangeven op de smalle weg te (willen) wandelen die naar het leven is, dan mogen wij daar niet aan twijfelen en zeker hen daarvan niet afhouden.
Hiermee zeg je dus eigenlijk dat iemand die wil, door openbare geloofsbelijdenis op de smalle weg komt!
Nou het lijkt me stug dat Tiberius dat wil zeggen.
Maar wat ik elke keer niet snap is dat Tiberius hier zegt dat mensen mogen zeggen de weg te willen wandelen die naar het leven is en dat wij daar niet aan mogen twijfelen, maar dat datzelfde niet op zou gaan bij het belijden van het het geloof dat men bezit.
Als er namelijk gezegd wordt dat iemand belijdenis moet/kan doen als hij het geloof echt bezit dan wordt dat afgewezen door te zeggen de kerk dat helemaal niet kan weten. Dat hoeft de kerk ook niet te weten.
We moeten óf zeggen dat men met een verstandsgeloof belijdenis kan doen (wat ik raar vind, want de duivel heeft ook een verstandsgeloof), óf we moeten zeggen dat men belijdenis moet doen van het geloof dat men persoonlijk bezit. Dat lijkt mij logisch, anders is er niets te belijden.
En dan moet het ook normaal zijn dat die mensen aan het avondmaal gaan. En dan zal het vaak gepaard gaan met een "Heere ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp", maar dan is het ook geloof, en dan moeten we dat ook ten volle waarderen. Als mensen dan zeggen op de smalle weg te willen wandelen die naar het leven is dan moeten we dat dan ook waarderen als echt geloof.
Tiberius schreef:Bovendien, wat Albion terecht zegt, er is een weg van de hemel naar de hel, door Bunyan aangegeven, gebaseerd op Gods Woord. Die weg is getekend in de weg van de dwaze maagden, menende in te gaan, maar niet te kunnen.
Anderzijds is er een weg van de hel naar de hemel; die weg wordt ons getekend in de moordenaar aan het kruis.
Kijk, hier gaat het mis!
De dwaze maagden hebben de smalle weg nooit betreden!
En de moordenaar aan het kruis heeft deze weg van begin tot eind bewandeld.
Hier gaat het inderdaad mis, omdat je dat pas achteraf kan concluderen. Van de moordenaar kon niemand tijdens zijn leven zeggen, dat hij op de smalle weg wandelde. Integendeel, op grond van Gods Woord moest men zijn levenswandel scherp veroordelen en wandelde hij, evenals iedereen in zijn eertijds, op de brede weg naar het verderf.
Terwijl men van de dwaze maagden, evenals bijvoorbeeld van Judas, Demas en anderen, tijdens hun leven goede verwachtingen kon koesteren.
Waar ik steeds tegen ageeer, is de houding dat alleen uitverkorenen belijdenis af mogen leggen, zodat je in labadistische vaarwateren komt.
Het afleggen van de openbare geloofsbelijdenis is daarom zeker niet de toegangspoort om op de smalle weg te komen. Het is er geen voorwaarde voor, maar een vrucht van.
PvS schreef:De Christenreis van Bunyan wordt zo vaak misbruikt om gangen te rechtvaardigen die niet Bijbels zijn.
Waar zie je mij een niet-bijbelse gang verdedigen?
De weg vanaf de hemelpoort rechtstreeks naar de hel, zoals Bunyan die van de heer Onkunde beschrijft, vinden we terug bij de dwaze maagden en bij allen die aan de hemelpoort zullen kloppen en zeggen, dat ze in Jezus' naam duivelen hebben uitgeworpen, maar waarvan Hij moet zeggen: Ik heb u nooit gekend.
De weg vanaf vlak voor de hel naar de hemel, die overigens niet door Bunyan beschreven wordt, vinden we terug bij de moordenaar en eigenlijk ook bij koning Manasse (om nog maar eens iemand te noemen).