Losgeweekt van eigen gemeente

Wilhelm

Re: Losgeweekt van eigen gemeente

Bericht door Wilhelm »

TSD schreef: Wanneer je uit een kerkverband vertrekt is er een redelijke kans dat je de nood van het kerkverband niet meer voelt omdat het niet jou nood is. Het kerkverband heeft dan weer een bidder minder... Dat mis ik eigenlijk in deze discussie.
Hier zeg je iets heel wezenlijks. Dat is mi ook wat dr vd Sluis aan wil geven.
Juist daar waar de leer dreigt te versmallen of eenzijdig wordt, hebben we een taak. Om biddend in de gemeente te staan, maar ook om de zorgen aan te kaarten.
Als we dan zomaar vertrekken, dan ontslaan we onszelf van onze verantwoordelijkheid.
vragensteller

Bericht door vragensteller »

eilander schreef:
vragensteller schreef:Op zich hebben we natuurlijk wel Bijbelse voorbeelden hoe om te gaan met een onzuivere prediking.
In de tijd van de Heere Jezus met het Farizeïsme zal het er ook allemaal niet zo zuiver aan toe zijn gegaan. En toch week Anna niet uit de tempel. En moet je je voorstellen wat het voor de Heere Jezus Zelf moet zijn geweest. Misschien moeten we ook in deze Zijn voorbeeld navolgen ...
Goed om er op die manier over na te denken, maar ik vind de voorbeelden niet zo duidelijk, althans niet wat we er in deze tijd mee kunnen.

Anna verwachtte de Vertroosting Israëls in de tempel.
De Heere Jezus preekte Zelf in de tempel: "dagelijks zat Ik bij u, lerende in den tempel, en gij hebt Mij niet gegrepen". Dus dat was een hele zuivere prediking.
Juist, laten wij de Vertroosting Israëls ook in onze kerk verwachten. Het Woord gaat immers altijd open, het genademiddel bij uitnemendheid.

Toen Jezus 12 jaar oud was, moest Hij zijn in de dingen Zijns Vaders. Zie Luk 2:46: En het geschiedde na drie dagen, dat zij Hem vonden in den tempel, zittende in het midden der leraren, hen horende en hen ondervragende.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Marieke schreef:
memento schreef:
Marieke schreef:Het tegenstrijdige in dit is vaak dat sommige gezinnen uit een kerkverband weggaan, omdat huns inziens een onzuivere of eenzijdige prediking gebracht wordt, terwijl in datzelfde kerkverband onder dezelfde prediking mensen tot bekering komen en zeer gevoed worden onder die prediking.
Mijn vraag is dan: "mag je dan weggaan"?
Dan is het maar de vraag of de Afscheiding wel zuiver geweest is. Velen zijn toen uit de Hervormde Kerk weggegaan, terwijl op veel plaatsen predikanten ongehinderd de zuivere leer konden brengen, en er "mensen tot bekering komen en zeer gevoed worden onder die prediking".
Dat mag je je zeker afvragen. Een afscheiding is ook nooit goed te praten. Maar daar gaat mijn punt nu even niet over.
Weer terug naar mijn vraag voor deze huidige tijd. Ik heb er altijd wel moeite mee dat mensen een prediking eenzijdig/onzuiver vinden, en anderen worden er rijk door gezegend wat blijkt uit de vruchten.
Mag je dat kerkverband dan verlaten?
Ik vind dit een moeilijke vraag. Mag je een kerkverband of gemeente niet verlaten als er anderen duidelijk gezegend worden in die gemeente? Ik vind in elk geval nog wel verschil zitten tussen onzuiver en eenzijdig, al is die grens niet zo makkelijk te trekken. En wat is de reden dat mensen de prediking niet zuiver vinden? Kan dat bijbels onderbouwd worden? Daarover zou ik wel graag in gesprek gaan met deze mensen.
Jongere

Bericht door Jongere »

memento schreef:
Marieke schreef:Het tegenstrijdige in dit is vaak dat sommige gezinnen uit een kerkverband weggaan, omdat huns inziens een onzuivere of eenzijdige prediking gebracht wordt, terwijl in datzelfde kerkverband onder dezelfde prediking mensen tot bekering komen en zeer gevoed worden onder die prediking.
Dan is het maar de vraag of de Afscheiding wel zuiver geweest is. Velen zijn toen uit de Hervormde Kerk weggegaan, terwijl op veel plaatsen predikanten ongehinderd de zuivere leer konden brengen, en er "mensen tot bekering komen en zeer gevoed worden onder die prediking".
Tsja, dit vind ik zo'n non-discussie. En om een of andere redenen blijven Hervormden er maar over doorgaan. Het zou een stuk spanning schelen als dat eens uit de lucht zou worden gehaald. We hebben er vooral zo weinig aan. Moeten we nu echt allemaal gaan uitzoeken wie er een paar eeuwen geleden gelijk had?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Jongere schreef:
memento schreef:
Tsja, dit vind ik zo'n non-discussie. En om een of andere redenen blijven Hervormden er maar over doorgaan. Het zou een stuk spanning schelen als dat eens uit de lucht zou worden gehaald. We hebben er vooral zo weinig aan. Moeten we nu echt allemaal gaan uitzoeken wie er een paar eeuwen geleden gelijk had?
Of ligt dit om een of andere reden bij niet-Hervormden een tikkeltje gevoelig? ;)
memento

Bericht door memento »

Jongere schreef:
memento schreef:
Zeker. Fouten, ook uit het verleden, moeten beleden worden en voor zover mogelijk ongedaan gemaakt worden.

Daarbij: Het raakt de identiteit van de Afgescheiden kerken. Wanneer een afgescheiden kerk sterk staat op een bepaalde "kerkelijke weg" bij kritiek, komt dat nogal hypocriet over als ze zelf het ontstaan danken aan kritiek waarbij de kerkelijke weg niet gevolgd is. Wanneer een kerkverband waarschuwt tegen het verlaten van haar kerkverband, komt dat nogal hypocriet over als ze zelf wél de Vaderlandse Kerk hebben verlaten.

Mijn punt is: Heel veel dingen die hier in deze topic gezegd worden (zoals: "mensen tot bekering komen en zeer gevoed worden onder die prediking"), zouden in het geval van de Afscheiding betekend hebben dat men bij de Hervormde Kerk was gebleven.
Auto

Bericht door Auto »

memento schreef:
Jongere schreef:
memento schreef:
Zeker. Fouten, ook uit het verleden, moeten beleden worden en voor zover mogelijk ongedaan gemaakt worden.

Daarbij: Het raakt de identiteit van de Afgescheiden kerken. Wanneer een afgescheiden kerk sterk staat op een bepaalde "kerkelijke weg" bij kritiek, komt dat nogal hypocriet over als ze zelf het ontstaan danken aan kritiek waarbij de kerkelijke weg niet gevolgd is. Wanneer een kerkverband waarschuwt tegen het verlaten van haar kerkverband, komt dat nogal hypocriet over als ze zelf wél de Vaderlandse Kerk hebben verlaten.

Mijn punt is: Heel veel dingen die hier in deze topic gezegd worden (zoals: "mensen tot bekering komen en zeer gevoed worden onder die prediking"), zouden in het geval van de Afscheiding betekend hebben dat men bij de Hervormde Kerk was gebleven.
Tja, en nu bestaat de al oude Hervormde kerk niet meer.
memento

Bericht door memento »

Auto schreef:Tja, en nu bestaat de al oude Hervormde kerk niet meer.
Daarover kan je van mening verschillen :huhu
Jongere

Bericht door Jongere »

memento schreef:Daarbij: Het raakt de identiteit van de Afgescheiden kerken. Wanneer een afgescheiden kerk sterk staat op een bepaalde "kerkelijke weg" bij kritiek, komt dat nogal hypocriet over als ze zelf het ontstaan danken aan kritiek waarbij de kerkelijke weg niet gevolgd is. Wanneer een kerkverband waarschuwt tegen het verlaten van haar kerkverband, komt dat nogal hypocriet over als ze zelf wél de Vaderlandse Kerk hebben verlaten.

Wat hebben al de mensen, vandaag de dag, in een afgescheiden kerkverband er nu aan dat hun voor-voor-voor-voor-voorvaderen wellicht de kerkelijke weg niet hebben gevolgd?
Ik ben lid van een 'afgescheiden kerk'. Ik voel geen enkele noodzaak om die Afscheiding te gaan verdedigen (evenmin om die aan te vallen). Maar het is voor mij wel gegeven dat ik nu lid ben van dit kerkverband. Kun je dan begrijpen dat ik het vervelend vind om hypocrisie voor mijn voeten geworpen te krijgen als ik voor de kerkelijke weg zou pleiten?
'Niet zeuren over enige regel want je voorvaders hebben ooit zelf een regel overtreden.' Stel dat dat inderdaad het geval was rond de Afscheiding, dan lijkt me toch nóg duidelijk dat dit niet de manier van redeneren moet zijn in de kerk.
Auto

Bericht door Auto »

memento schreef:
Als je dat wilt ontkennen dan ben je een knappe jongen als je dat lukt :OO3
memento

Bericht door memento »

Jongere schreef:
memento schreef:Daarbij: Het raakt de identiteit van de Afgescheiden kerken. Wanneer een afgescheiden kerk sterk staat op een bepaalde "kerkelijke weg" bij kritiek, komt dat nogal hypocriet over als ze zelf het ontstaan danken aan kritiek waarbij de kerkelijke weg niet gevolgd is. Wanneer een kerkverband waarschuwt tegen het verlaten van haar kerkverband, komt dat nogal hypocriet over als ze zelf wél de Vaderlandse Kerk hebben verlaten.

Wat hebben al de mensen, vandaag de dag, in een afgescheiden kerkverband er nu aan dat hun voor-voor-voor-voor-voorvaderen wellicht de kerkelijke weg niet hebben gevolgd?
Ik ben lid van een 'afgescheiden kerk'. Ik voel geen enkele noodzaak om die Afscheiding te gaan verdedigen (evenmin om die aan te vallen). Maar het is voor mij wel gegeven dat ik nu lid ben van dit kerkverband. Kun je dan begrijpen dat ik het vervelend vind om hypocrisie voor mijn voeten geworpen te krijgen als ik voor de kerkelijke weg zou pleiten?
'Niet zeuren over enige regel want je voorvaders hebben ooit zelf een regel overtreden.' Stel dat dat inderdaad het geval was rond de Afscheiding, dan lijkt me toch nóg duidelijk dat dit niet de manier van redeneren moet zijn in de kerk.
Juist omgedraaid. Omdat die stemmen nu gelijk hebben over het volgen van de kerkelijke weg, en over het niet zomaar een kerk mogen verlaten, past een heroverweging van de Afscheiding. Het past een christen immers, om fouten uit het verleden te erkennen, daar schuld voor te belijden, en de fout - indien en voor zover mogelijk - te herstellen. Kortom, juist het instemmen met wat hier gezegd wordt, raakt het hart van het bestaansrecht van de Afgescheiden kerken. Eerlijkheid op dit punt, zou een middel kunnen zijn om de verdeeldheid - waarvan we allen belijden dat die niet tot Gods eer is - te beslechten.

Ik vind het jammer dat de "voorlopigheid" van de afscheiding, en het besef dat het een "noodoplossing" is, niet meer leeft (met uitzondering van in enkele oud ger gems). Wie de Acte van Afscheiding en Wederkeer leest, komt toch een andere geest tegen, die verlangde naar terugkeer.
Auto schreef:
memento schreef:
Als je dat wilt ontkennen dan ben je een knappe jongen als je dat lukt :OO3
Wie het wezen van een kerkgenootschap ziet in haar belijdenis, heeft daar niet zulke problemen mee hoor. :OO3 Maargoed, over die zaken zullen we denk ik van mening verschillen.
Auto

Bericht door Auto »

memento schreef: Wie het wezen van een kerkgenootschap ziet in haar belijdenis, heeft daar niet zulke problemen mee hoor. :OO3 Maargoed, over die zaken zullen we denk ik van mening verschillen.
Je ontkomt er niet aan om je eigen interpretatie er aan te geven. Het is een dieptriest feit dat de acte van Afscheiding en Wederkeer ons niet meer terug kan brengen, maar dat ontslaat ons niet van de verplichting om als kerken van de Reformatie elkaar te zoeken. En deze verplichting mis ik helaas in het grote deel van de Reformatorische Gezindte.
memento

Bericht door memento »

Auto schreef:
memento schreef: Wie het wezen van een kerkgenootschap ziet in haar belijdenis, heeft daar niet zulke problemen mee hoor. :OO3 Maargoed, over die zaken zullen we denk ik van mening verschillen.
Je ontkomt er niet aan om je eigen interpretatie er aan te geven. Het is een dieptriest feit dat de acte van Afscheiding en Wederkeer ons niet meer terug kan brengen
Laten we het erop houden dat we hierover van mening verschillen.
Auto schreef: maar dat ontslaat ons niet van de verplichting om als kerken van de Reformatie elkaar te zoeken. En deze verplichting mis ik helaas in het grote deel van de Reformatorische Gezindte.
Hier ben ik het hartelijk mee eens. Toch pleit ik voor een herbezinning op de Afscheiding en de Acte. Het eerlijk onder ogen zien van de geschiedenis (namelijk dat het geliefde kerkverband onstaan is op onzuivere gronden, en dat als de gronden zuiver waren de redenen voor Afscheiding bij het terugtrekken van de koning in kerkszaken ook uit de weg geruimd zijn en niets terugkeer in de weg stond), en het proeven van de geest van de opstellers van deze Acte, kunnen helpen om een andere, ootmoedigere geest te brengen, die gericht is op het zoeken van eenheid.
Marieke

Bericht door Marieke »

memento schreef:
Jongere schreef:
memento schreef:

::please
Memento, daar ging de discussie toch helemaal niet over? Jij noemde een aantal zaken wanneer er sprake van kan zijn om uit je gemeente te gaan, waaronder je o.a. noemde onzuivere prediking, eenzijdigheid enz. Je hebt geeneens de reden genoemd dat je terugkeert vanuit een afgescheiden kerk naar de hervormde kerk omdat je inziet dat de afscheiding niet juist is geweest. Nu stel ik een vraag als hieronder genoemd en nou begin je opeens over de afscheiding. Prima om een discussie op touw te zetten of de afscheiding wel of niet terecht is geweest, maar doe dat even in een ander topic. Nu wijk je wel heel erg af. Dit topic gaat over: losgeweekt van eigen gemeente.
Okay, nu weer on-topic. Jouw redenen die je noemde (onzuivere prediking, eenzijdigheid) kunnen van toepassing zijn als je de overstap maakt van bijv. PKN naar OGG, van GG naar HHK, Van GG naar GGiN en van HHK naar PKN enz. En daarbij stel ik de vraag aan jou zoals ik die eerder stelde:
Het tegenstrijdige in dit is vaak dat sommige gezinnen uit een kerkverband weggaan, omdat huns inziens een onzuivere of eenzijdige prediking gebracht wordt, terwijl in datzelfde kerkverband onder dezelfde prediking mensen tot bekering komen en zeer gevoed worden onder die prediking.
Marieke

Bericht door Marieke »

Even ter aanvulling:

deze redenen noemde je:
memento schreef:Mijn bezwaar tegen het antwoord van ds. van der Sluijs is, dat hij daarin geen rekening houdt met de verantwoording die ouders hebben tegenover hun kinderen. Als je zit in een kerk met een verkeerde verbondsvisie en een verkeerde prediking, heb je dan als vader van het gezin niet de plicht om - wanneer die er is - een gemeente op te zoeken waar het Woord wel recht klinkt, tot onderwijs van het hele gezin? Juist als het goed is, zijn hun zielen je dierbaar, en neem je de doopbelofte om hen te onderwijzen in de zuivere leer ook echt serieus.

Wel moet dan de rechte weg bewandeld worden:
0. Eerst biddend eigen visie eerlijk toetsen aan het Woord en de belijdenissen. Opdat je geen lichtvaardige beschuldiging zou inbrengen.
1. Eerst de predikant erop aanspreken. Op grond van het Woord de vragen stellen, en ook op grond van het Woord de antwoorden vragen. Wanneer de predikant op grond van het Woord zijn visie goed kan onderbouwen moeten we daarvoor buigen. Wanneer dit niet gebeurd, en er non-argumenten als "Gods volk leert het anders" worden gebruikt, is er de 2e stap.
2. Het aanspreken van de kerkenraad op de prediking. Wederom op grond van het Woord.
3. Mocht de kerkenraad aangeven deze prediking zo te willen blijven hebben, is de weg vrij om weg te gaan. Besef wel dat je hiermee heel duidelijk uitspreekt: Hier wordt een niet-zuivere leer gepredikt. Dat is nogal wat. Neem die stap dan ook alleen maar na bewust beraad, en wanneer je deze stelling ook echt meent
.

En de reden van afscheiding noemde je "daarnaast kan het zijn dat....enz."
Ik reageerde dus op jouw puntsgewijze redenen, en niet op het puntje dat je ook nog noemde en waar je nu een hoofdzaak van maakt.
Plaats reactie