Auto schreef:
Ik heb er weinig kennis van, maar wat ik wel heb meegekregen is dat een orgelbouwer goed weet wat hij neer wil zetten, welke materialen hij wil gebruiken en pas na jaren weet je eigenlijk of een orgel zijn klank behoud en of de kwaliteit is zoals het zou moeten zijn. Daarnaast hoeveel orgels zijn er wel niet verknald, omdat er een andere orgelbouwer op een andere manier aan ging zitten dan van origine de bedoeling was.
En daarom denk ik dat hendrikus bedoeld, kom over een aantal jaren eens terug om te zien of het orgel nog hetzelfde is zoals de intentie was toen het geplaatst werd. En dan merk je of er inferieure materialen zijn gebruikt.
Maar hendrikus, jij hebt denk ik meer ervaring, kan jij eens aangeven hoe dat precies zit?
Zoals ik al eerder schreef:
Hendrikus schreef:
Bij een goede orgelmaker met visie, die ambachtelijk werkt, z'n pijpen niet van de fabriek laat komen maar ze zelf maakt, z'n mechaniek niet van Laukhauff betrekt maar die zelf maakt, die voldoende tijd neemt voor intonatie etc., betaal je 30 tot 40.000 per stem.
Voor 13.600 per stem kun je verwachten dat je een meubel krijgt van meubelplaat of van een goedkope, slecht resonerende houtsoort, dat de mechaniek en het pijpwerk zo uit de fabriek komen en dat het er in anderhalve week neer wordt gepoot, "geïntoneerd" en wel.
Skrabl verovert de markt dankzij z'n oosteuropese prijzen en omdat een Skrabletje altijd nog beter klinkt dan een electronisch orgel.
Maar je zit dus wel helemaal aan de allerlaagste onderkant van de markt.
Je kúnt een orgel zien als een machine die uit onderdeeltjes bestaat. Die onderdeeltjes bestel je bij allerlei toeleveringsbedrijven, je zet het in elkaar - en klaar is Anton. Dan hoeft een orgel niet zo duur te zijn, en de gemeente heeft een apparaat waar geluid uit komt. Als dat is wat je van een orgel verwacht, ben je dus voordelig klaar. Wel zou je je dan kunnen afvragen of je niet net zo goed of beter een elektronisch orgel had kunnen kopen. Daar komt ook wel geluid uit, en het hoeft nooit te worden gestemd.
Je kunt een orgel ook zien als een samengaan van ambacht en kunst. Onderdelen komen niet uit de fabriek maar worden op ambachtelijke wijze in eigen bedrijf vervaardigd. Daar komt meer bij kijken dan een schroevendraaier en een zaag: dat vraagt ook om artisticiteit en om visie. En daarmee ontstaat een muziekinstrument dat de bespeler ook werkelijk inspireert. Wie een beetje gevoel heeft voor kunst en muziek, hoort het verschil en ziet ook de meerwaarde.
Maar... gezien de geringe betekenis die men in sommige gemeenten hecht aan goede kerkmuziek, is het geen wonder dat men vaak al tevreden is met een goedkoop apparaat. "We kunnen er bij zingen, toch?". Dan ging het er in de tijd van Bezaleël en Aholiab wel anders aan toe. Of in de tijd toen de tempeldienst werd ingesteld, met al die vakmusici die dagelijks in de dienst van de Heere bezig waren. Toen zag men wél het belang van goede muziek in de eredienst.