Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

Hendrikus

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Hendrikus »

Marieke schreef: Tja, het viel me wel op dat een orgel van 22 stemmen voor 3 ton erg weinig is.
Ik weet nog dat in m'n vorige gemeente een orgel aangeschaft moest worden en dat toen aangegeven werd dat je ongeveer € 25000 per stem moest rekenen. Is dat nog zo?
Verder ken ik Skrabl niet.
Over de "krullen" kun je van smaak verschillen natuurlijk. Dat is persoonlijk.
Welke stemmen zou je graag veranderd zien dan?
Bij een goede orgelmaker met visie, die ambachtelijk werkt, z'n pijpen niet van de fabriek laat komen maar ze zelf maakt, z'n mechaniek niet van Laukhauff betrekt maar die zelf maakt, die voldoende tijd neemt voor intonatie etc., betaal je 30 tot 40.000 per stem.
Voor 13.600 per stem kun je verwachten dat je een meubel krijgt van meubelplaat of van een goedkope, slecht resonerende houtsoort, dat de mechaniek en het pijpwerk zo uit de fabriek komen en dat het er in anderhalve week neer wordt gepoot, "geïntoneerd" en wel.
Skrabl verovert de markt dankzij z'n oosteuropese prijzen en omdat een Skrabletje altijd nog beter klinkt dan een electronisch orgel.
Maar je zit dus wel helemaal aan de allerlaagste onderkant van de markt.
Wanneer je als gemeentelid je kerkelijke gemeente een orgel schenkt, doe 't dan ook goed, zou ik zeggen.
~~Soli Deo Gloria~~
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ja bestel dan een goed orgel bij Reil orgelbouw.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Willem

Bericht door Willem »

http://westerkerk.herveen.nl/index.php? ... &Itemid=90

Er zijn mensen die er een tikkeltje anders over denken.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Willem schreef:http://westerkerk.herveen.nl/index.php? ... &Itemid=90

Er zijn mensen die er een tikkeltje anders over denken.
En hier ook (Urk, hoewel ze - als ik het goed begreep - toch voor een andere bouwer hebben gekozen):
Al in een vroeg stadium is ook de optie van nieuwbouw onderzocht. In het kader hiervan zijn een tweetal bezoeken (1 bezoek in het bijzijn van adviseur Stef Tuinstra) gebracht aan het Skrabl orgel in Veenendaal.

Qua mechanieken, orgelkas en totale technische uitvoering was de werkgroep onder de indruk van dit instrument. Wat betreft de klank, intonatie en toegepaste mensuren moest later tijdens de evaluatie geconcludeerd worden dat we als werkgroep toch meer de voorkeur hadden voor een klank richting Hinsz en Batz.
Let op het onderstreepte deel.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
Cantate

Bericht door Cantate »

Guide To Understanding Your Organist
Bach Prelude and Fugue: Organist is happy
French Toccata: Organist is very happy
French Toccata at double speed: Organist went to pub during sermon
Improvisation on hymn: Organist has lost glasses
Improvisation on popular song: Organist has lost temper
Long chord cluster: Organist has gone to sleep
Silence: Organist has gone to pub
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afbeelding
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

De tijd zal ´t leren.
~~Soli Deo Gloria~~
Eveline de Pater

Bericht door Eveline de Pater »

Hendrikus schreef:
De tijd zal ´t leren.
In de nieuwste Terdege een artikel over dit bedrijf. Ik denk serieus dat de Nederlandse orgelbouwers er een hele serieuze concurrent bij gaan krijgen en dat ze hier niet blij mee zijn!
Auto

Bericht door Auto »

Eveline de Pater schreef:
Hendrikus schreef:
De tijd zal ´t leren.
In de nieuwste Terdege een artikel over dit bedrijf. Ik denk serieus dat de Nederlandse orgelbouwers er een hele serieuze concurrent bij gaan krijgen en dat ze hier niet blij mee zijn!
Als het om de prijs zal gaan, dan zal zeker de tijd 't leren.

(Zou er van de geschiedenis nou niks geleerd zijn?)
Eveline de Pater

Bericht door Eveline de Pater »

Auto schreef:
Hendrikus schreef:
De tijd zal ´t leren.

Ik denk dat je het anders moet zien: Skrabl is pas net bekend op de Nederlandse markt! Het is een bedrijf wat de afgelopen 20 jaar ruim 250 orgels heeft gebouwd, en niet de minste ook. Ik heb geluiden gehoord dat er nog een aantal orgelcommissies in reformatorisch Nederland bezig zijn om een orgel van Skrabl te onderzoeken.
Auto

Bericht door Auto »

Auto schreef:
Hendrikus schreef: De tijd zal ´t leren.

Ik denk dat je het anders moet zien: Skrabl is pas net bekend op de Nederlandse markt! Het is een bedrijf wat de afgelopen 20 jaar ruim 250 orgels heeft gebouwd, en niet de minste ook. Ik heb geluiden gehoord dat er nog een aantal orgelcommissies in reformatorisch Nederland bezig zijn om een orgel van Skrabl te onderzoeken.
Ik heb er weinig kennis van, maar wat ik wel heb meegekregen is dat een orgelbouwer goed weet wat hij neer wil zetten, welke materialen hij wil gebruiken en pas na jaren weet je eigenlijk of een orgel zijn klank behoud en of de kwaliteit is zoals het zou moeten zijn. Daarnaast hoeveel orgels zijn er wel niet verknald, omdat er een andere orgelbouwer op een andere manier aan ging zitten dan van origine de bedoeling was.

En daarom denk ik dat hendrikus bedoeld, kom over een aantal jaren eens terug om te zien of het orgel nog hetzelfde is zoals de intentie was toen het geplaatst werd. En dan merk je of er inferieure materialen zijn gebruikt.

Maar hendrikus, jij hebt denk ik meer ervaring, kan jij eens aangeven hoe dat precies zit?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Auto schreef: Ik heb er weinig kennis van, maar wat ik wel heb meegekregen is dat een orgelbouwer goed weet wat hij neer wil zetten, welke materialen hij wil gebruiken en pas na jaren weet je eigenlijk of een orgel zijn klank behoud en of de kwaliteit is zoals het zou moeten zijn. Daarnaast hoeveel orgels zijn er wel niet verknald, omdat er een andere orgelbouwer op een andere manier aan ging zitten dan van origine de bedoeling was.

En daarom denk ik dat hendrikus bedoeld, kom over een aantal jaren eens terug om te zien of het orgel nog hetzelfde is zoals de intentie was toen het geplaatst werd. En dan merk je of er inferieure materialen zijn gebruikt.

Maar hendrikus, jij hebt denk ik meer ervaring, kan jij eens aangeven hoe dat precies zit?
Zoals ik al eerder schreef:
Hendrikus schreef: Bij een goede orgelmaker met visie, die ambachtelijk werkt, z'n pijpen niet van de fabriek laat komen maar ze zelf maakt, z'n mechaniek niet van Laukhauff betrekt maar die zelf maakt, die voldoende tijd neemt voor intonatie etc., betaal je 30 tot 40.000 per stem.
Voor 13.600 per stem kun je verwachten dat je een meubel krijgt van meubelplaat of van een goedkope, slecht resonerende houtsoort, dat de mechaniek en het pijpwerk zo uit de fabriek komen en dat het er in anderhalve week neer wordt gepoot, "geïntoneerd" en wel.
Skrabl verovert de markt dankzij z'n oosteuropese prijzen en omdat een Skrabletje altijd nog beter klinkt dan een electronisch orgel.
Maar je zit dus wel helemaal aan de allerlaagste onderkant van de markt.
Je kúnt een orgel zien als een machine die uit onderdeeltjes bestaat. Die onderdeeltjes bestel je bij allerlei toeleveringsbedrijven, je zet het in elkaar - en klaar is Anton. Dan hoeft een orgel niet zo duur te zijn, en de gemeente heeft een apparaat waar geluid uit komt. Als dat is wat je van een orgel verwacht, ben je dus voordelig klaar. Wel zou je je dan kunnen afvragen of je niet net zo goed of beter een elektronisch orgel had kunnen kopen. Daar komt ook wel geluid uit, en het hoeft nooit te worden gestemd.

Je kunt een orgel ook zien als een samengaan van ambacht en kunst. Onderdelen komen niet uit de fabriek maar worden op ambachtelijke wijze in eigen bedrijf vervaardigd. Daar komt meer bij kijken dan een schroevendraaier en een zaag: dat vraagt ook om artisticiteit en om visie. En daarmee ontstaat een muziekinstrument dat de bespeler ook werkelijk inspireert. Wie een beetje gevoel heeft voor kunst en muziek, hoort het verschil en ziet ook de meerwaarde.

Maar... gezien de geringe betekenis die men in sommige gemeenten hecht aan goede kerkmuziek, is het geen wonder dat men vaak al tevreden is met een goedkoop apparaat. "We kunnen er bij zingen, toch?". Dan ging het er in de tijd van Bezaleël en Aholiab wel anders aan toe. Of in de tijd toen de tempeldienst werd ingesteld, met al die vakmusici die dagelijks in de dienst van de Heere bezig waren. Toen zag men wél het belang van goede muziek in de eredienst.
~~Soli Deo Gloria~~
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

@ Hendrikus:

Toch zit ik dan nog met de bijdrages van Willem en Eilander, even hierboven. Je ziet bijv. in de bijdrage van Willem dat er van alles zelf wordt gemaakt. Ook technici zijn behoorlijk enthousiast, gezien de bijdrage van Eilander.

Overigens zijn er (zoals je hiervoor ook al kunt lezen) genoeg mensen die het bedrag dat nu door Elspeet wordt betaald voor een orgel, ook al veel te hoog vinden. Dat kan beter naar de behoeftige medemens, redeneert men dan. Of naar arme landen. Ik vrees dat een orgel van € 1.000.000,- bij deze groep helemaal kwaad bloed zet.
Plaats reactie