Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Simon0612

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Simon0612 »

Anselmus schreef: 24 nov 2023, 11:32
Simon0612 schreef: 24 nov 2023, 11:30
Anselmus schreef: 24 nov 2023, 11:14
Simon0612 schreef: 24 nov 2023, 10:26 VVD gaat niet in een kabinet. Willen wel gedogen. Ik zie NSC niet met BBB en PVV gaan regeren als de VVD niet meedoet. Dus we zijn al weer klaar...nieuwe verkiezingen? Zal ook een doemscenario zijn voor VVD, dan rekent de kiezer denk ik nog meer af met deze partij.
https://nos.nl/artikel/2499072-vvd-frac ... in-kabinet
Sjonge jonge, wat een zure reactie(s). Nog voor iemand zich heeft kunnen bewijzen in een andere rol dan oppositie al affakkelen. Soms moet je mensen ook een kans geven. Als ik iets van pleegzorg en het werken in het onderwijs heb geleerd is dat mensen grote stappen maken als ze vertrouwen, kansen en verantwoordelijkheid krijgen. Niet als je bij voorbaat zegt dat iets toch niet zal lukken, dat iemand anders het moet doen en dat in hen geloven waarschijnlijk niets oplevert. Augustinus zei ooit: ik houd van (lesgeven/jongeren/mensen?) omdat ze de potentie hebben om te veranderen.
Je citeert mijn bericht, op welke zuurte bedoel je? Ik noem een feit, dat VVD niet gaat regeren, dat is net door DY gezegd. Waarop ik zeg dat ik niet geloof daar NSC zonder VVD in een kabinet stapt met Wilders. Optie over links wordt hem ook niet. Daar is weinig zuurs aan lijkt mij.
Ik bedoelde: dus zijn we al weer klaar....nieuwe verkiezingen? Ik zie niet dit, ik zie niet dat.
Ja waarmee ik doel te zeggen: hoe kijken jullie hier tegen aan. Jij zuur volgens mij. Ook een tikkeltje overprikkeld. Ik schreef slechts 1x ‘ik zie’, om dit dan te omschrijven als ‘ik zie dit, ik zie dat’ is behoorlijk overdreven.
refo

Bericht door refo »

Denk niet dat als het voorbeeld van 2002 wordt gevolgd (LPF in de regering, dat 3 maanden later viel en 3 maanden later nieuwe verkiezingen) het dit keer zal gaan werken. De kiezers zullen dan op een nog steviger manier laten zien dat ze vinden dat het echt anders moet.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Simon0612 schreef: 24 nov 2023, 10:26 VVD gaat niet in een kabinet. Willen wel gedogen. Ik zie NSC niet met BBB en PVV gaan regeren als de VVD niet meedoet. Dus we zijn al weer klaar...nieuwe verkiezingen? Zal ook een doemscenario zijn voor VVD, dan rekent de kiezer denk ik nog meer af met deze partij.
Sjonge jonge, wat een zure reactie(s). Nog voor iemand zich heeft kunnen bewijzen in een andere rol dan oppositie al affakkelen. Soms moet je mensen ook een kans geven. Als ik iets van pleegzorg en het werken in het onderwijs heb geleerd is dat mensen grote stappen maken als ze vertrouwen, kansen en verantwoordelijkheid krijgen. Niet als je bij voorbaat zegt dat iets toch niet zal lukken, dat iemand anders het moet doen en dat in hen geloven waarschijnlijk niets oplevert. Augustinus zei ooit: ik houd van (lesgeven/jongeren/mensen?) omdat ze de potentie hebben om te veranderen.
Je citeert mijn bericht, op welke zuurte bedoel je? Ik noem een feit, dat VVD niet gaat regeren, dat is net door DY gezegd. Waarop ik zeg dat ik niet geloof daar NSC zonder VVD in een kabinet stapt met Wilders. Optie over links wordt hem ook niet. Daar is weinig zuurs aan lijkt mij.
DY moet eens een iets minder grote broek aantrekken. Haar partij heeft vele jaren het vertrouwen gekregen en krijgt dat, ondanks vele missers, nog steeds van veel kiezers. Dan moet je ophouden te zeuren over een ander, maar vanuit je eigen kracht het vertrouwen van de kiezer belonen. Wat wil zeggen dat je je iedere optie serieus gaat bekijken.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Zeeuw schreef: 24 nov 2023, 11:43
DY moet eens een iets minder grote broek aantrekken. Haar partij heeft vele jaren het vertrouwen gekregen en krijgt dat, ondanks vele missers, nog steeds van veel kiezers. Dan moet je ophouden te zeuren over een ander, maar vanuit je eigen kracht het vertrouwen van de kiezer belonen. Wat wil zeggen dat je je iedere optie serieus gaat bekijken.
Precies helemaal mee eens. Nu ze een keer niet de grootste wordt hoeft het ineens allemaal niet meer. Terwijl ze dat wel 13 jaar van andere partijen hebben gevraagd.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Simon0612 schreef: 24 nov 2023, 11:59
Precies helemaal mee eens. Nu ze een keer niet de grootste wordt hoeft het ineens allemaal niet meer. Terwijl ze dat wel 13 jaar van andere partijen hebben gevraagd.
Ik denk, er vanuit gaande dat de achterban van de VVD nog best wat ondernemers bevat, ze dit zal worden aangerekend. De ondernemers zijn meestal redelijk praktisch en willen vooruit met oplossingen. Als je dan als partij nep nederigheid betracht, dan wordt dit echt niet in dank afgenomen. De VVD heeft het geluk dat er 'op rechts' geen goed alternatief voor ze is, anders zaten ze echt op het zetelaantal van het CDA.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Zeeuw schreef: 24 nov 2023, 12:03
Simon0612 schreef: 24 nov 2023, 11:59
Ik denk, er vanuit gaande dat de achterban van de VVD nog best wat ondernemers bevat, ze dit zal worden aangerekend. De ondernemers zijn meestal redelijk praktisch en willen vooruit met oplossingen. Als je dan als partij nep nederigheid betracht, dan wordt dit echt niet in dank afgenomen. De VVD heeft het geluk dat er 'op rechts' geen goed alternatief voor ze is, anders zaten ze echt op het zetelaantal van het CDA.
Inderdaad. Het zetelaantal van JA21 valt me tegen. Jammer dat ze gedoe gehad hebben, maar ik zag die wel die als rechts alternatief voor FvD, PVV en VVD. Maar helaas, gedoe heeft de das omgedaan denk ik. Vind Eerdmans ook altijd wel charmante politicus.
Martijn

Bericht door Martijn »

Mannetje schreef: 24 nov 2023, 10:22
Profesto schreef: 24 nov 2023, 09:19 De NOS meldde het ook niet, dus ik nam het al niet zo serieus.
Kun je de NOS toch een keer vertrouwen ;)
Vanmorgen op radio 1 is het wel genoemd... ;)
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Het verbaast me dat bij de NOS te zien is dat van degenen die in 2021 op de SGP stemden 9% niet gestemd heeft. Dat is behoorlijk wat. Anderzijds ook 9% van degenen die in 2021 niet gestemd heeft, heeft in 2023 ook op SGP gestemd
parsifal

Bericht door parsifal »

Piet Puk schreef: 24 nov 2023, 15:26 Het verbaast me dat bij de NOS te zien is dat van degenen die in 2021 op de SGP stemden 9% niet gestemd heeft. Dat is behoorlijk wat. Anderzijds ook 9% van degenen die in 2021 niet gestemd heeft, heeft in 2023 ook op SGP gestemd
Sommige mensen zijn overleden tussen 2021 en nu, en sommige mensen worden 18.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
refo

Bericht door refo »

parsifal schreef: 24 nov 2023, 15:27
Piet Puk schreef: 24 nov 2023, 15:26 Het verbaast me dat bij de NOS te zien is dat van degenen die in 2021 op de SGP stemden 9% niet gestemd heeft. Dat is behoorlijk wat. Anderzijds ook 9% van degenen die in 2021 niet gestemd heeft, heeft in 2023 ook op SGP gestemd
SGP heeft een vaste achterban van 2 zetels. De derde zetel zijn steeds anderen.
Dat is ooit een keer onderzocht.
parsifal

Bericht door parsifal »

refo schreef: 24 nov 2023, 15:55
parsifal schreef: 24 nov 2023, 15:27
SGP heeft een vaste achterban van 2 zetels. De derde zetel zijn steeds anderen.
Dat is ooit een keer onderzocht.
Maar hier gaat het om een groep die 1 van de 2 verkiezingen niet gestemd hebben. Alle jonge kiezers van 2023 horen daar zeker bij en ook alle mensen die in 2021 stemden die nu overleden zijn. 9% is wat veel, maar het zal best een redelijk deel er van zijn.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Hoe zijn die data vastgesteld? Ik dacht dat het was op basis van exitpolls. Dan wordt het een beetje ingewikkeld om de overleden groep te analyseren, toch? (mijn gebrekkig statistisch inzicht laat zich helaas gelden)
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

het is een vragenlijst van ipsos die vraagt wat en of je nu gestemd hebt en wat en of je vorige keer gestemd hebt
Die zal geen mensen die overleden zijn ondervragen.
parsifal

Bericht door parsifal »

Chrisje72 schreef: 24 nov 2023, 16:31 het is een vragenlijst van ipsos die vraagt wat en of je nu gestemd hebt en wat en of je vorige keer gestemd hebt
Die zal geen mensen die overleden zijn ondervragen.
Nee, maar ze zullen er best een schatting van kunnen maken. Sowieso is het wel lastig om te schatten wat de niet stemmers van nu vorige keer stemden, omdat je van veel van hen helemaal geen info hebt.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

jawel, want deze vragenlijst wordt niet bij het stembureau afgenomen maar bij respondenten van ipsos zelf (ben ook een tijdje lid geweest). Daar heb je dus ook de niet-stemmers bij.
Plaats reactie