Bezorgd schreef:GJdeBruijn schreef:BJD schreef:Sterker nog, ik vind de refo orgelcultuur meer gericht op persoonlijke eer en glorie dan Sela. Ik denk dat Sela meer muziek maakt uit overtuiging. De vorm kan je niet van houden, dat is wat anders.
Ik vrees dat hier wel een kern van waarheid in zit. En dat maakt dat we ons toch heel voorzichtig en vooral ook bescheiden mogen opstellen in deze discussie. Onze gezindte heeft op dit punt best wel wat boter op het hoofd. Er is een behoorlijke commerciële entertainment cultuur ontstaan in onze refozuil in de achterliggende jaren.
Mooi dat er opeens een heel andere discussie uit ontstaat.
Maar zeggen jullie hiermee dat er de volgende conclusies kunnen zijn?
- De orgelconcerten en die bepaalde refo ritme genre is principieel niets op tegen, en staat qua uitvoering principieel gelijk aan de muzikale omlijsting van groepen als Sela, en dus zou zo'n Sela uitvoering ook principieel te verantwoorden zijn.
- We keuren uitvoeringen af zoals Sela dat doet, maar daarmee ook de onder ons bekende uitvoeringen van stevig orgelspel.
- We keuren de refo entertainment af en hebben begrip voor de meer inhoudsvolle uitvoeringen van groepen als Sela etc?
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe Valcke , Erasmiaan en Jantje hierover denken.
Ik kan mijn beurt beter voorbij laten gaan omdat ik eigenlijk niet heel veel heb met orgelconcerten en zangavonden. Al ben ik al wel een aantal jaar op rij naar De Doelen geweest voor het eindejaarsconcert en ben ik een keer bij een avond van André Nieuwkoop geweest. Dus toch maar een poging tot een antwoord.
Beide avonden die ik bezocht heb, heb ik mogen genieten van de zang en de muziek. Wel moet ik zeggen dat ik in het showelement bij het eindejaarsconcert een bepaalde wereldgelijkvormigheid zag die mij niet aansprak. Dat ook gevoegd bij wat dubieuze gezangen maakt dat ik nog niet weet of ik er weer naar toe wil (maar ik ben niet alleen de baas

). Bij zo'n avond van Nieuwkoop ervaar ik dat veel minder en ik heb gelukkig geen verfijnde oren, want voor sommigen schijnt het de meest vreselijke en ondeskundige orgelmuziek te zijn die je maar kunt luisteren.
Maar nogmaals, orgelconcerten trekken me ook niet zo en ik ga er bijna nooit heen.
Moraal van dit verhaal en antwoord op de vragen van Bezorgd:
- als bij orgelconcerten dezelfde wereldgelijkvormigheid heerst als bij populaire "christelijke" artiesten/bands, dan zou je dat ook moeten mijden. Bij orgelconcerten zal het dan vooral in het showelement en in de inhoud van de liederen zitten. Als dat niet goed is, kun je er eigenlijk ook niet zijn.
- het verschil is natuurlijk wel dat orgelconcerten geen jankende gitaren en drums hebben en zangers die welhaast de microfoon lijken te aanbidden, wat voor mij teveel associatie en vereenzelviging met gewone popmuziek oplevert en daarmee wereldgelijkvormigheid.
- we moeten inderdaad oppassen om van muziekavonden/concerten/enz., geen verantwoorde avondjes uit te maken, waarin het zingen van psalmen als entertainment wordt ingezet. Maar de scheidslijn is dun. Want moet dan alles maar verboden worden? Dat is toch ook een harde boodschap naar onze jeugd toe.
- Het mooiste is als orgelconcerten en zangavonden vanuit een oprechte begeerte worden georganiseerd en dat er ook vanuit een oprechte begeerte aan wordt deelgenomen. Maar dat kunnen wij niet beoordelen en mag ook weer geen criterium zijn.
Samengevat: voor mezelf ben ik wat terughoudend, maar ik geloof wel dat ik op een verantwoorde manier mag genieten van de kunst die God zelf in de schepping heeft gelegd.
Ook bij orgelconcerten en zangavonden moeten we kritisch zijn op een te grote wereldgelijkvormigheid. Maar het lijkt me geen reden om ze niet meer te organiseren.
Ik blijf echter een grens trekken bij de populair christelijke bands en artiesten. Zij gaan een grens over richting popmuziek en hebben daarmee een bepaalde wereldgelijkvormigheid waarin ik niet meekan.