Twee Drie-verbondsleren?

huisman

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Jouw laatste opmerking vind ik uiterst merkwaardig. Ik heb gisteravond dit geschreven.
huisman schreef:Je hebt gelijk...maar wel met dezelfde toevoeging: Alleen de Heilige Geest kan een zondaar echt doen roepen en zijn mond wijd openen
Ik heb het dus nooit over de kracht van de natuur of welke andere menselijke kracht ook . Ik heb het over de kracht van de Heilige Geest. Hij laat blinden roepen,Hij laat armen smeken om vervulling van de beloften.
Wat is dan volgens jou de 'vervulling van de beloften'?
De wedergeboorte,vergeving der zonden en een eeuwig leven. De vervulling van de beloften die jij o.a. met de doop hebt meegekregen. Zie citaat ds Ledeboer.
Ds Ledeboer
Wat is dat, wedergeboorte ?
Een gehele verandering van de mens in zijn genegenheden. Ef. 4:22-24.

Wie kan dat werken ?
God door Zijn Woord en Geest. Tit. 3:5.

Moeten wij Hem ook om die Geest bidden ?
Ja gewisselijk. Matth. 7 : 7.

Hebben wij grond daartoe ?
Ja, in onze doop.

In Wiens Naam zijt gij gedoopt ?
In de Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes. Matth. 28.

Is dat genoeg, dat gij gedoopt zijt ?
Neen, ik moet gewassen worden van mijn zonden in het bloed van de Heere Jezus. 1 Joh. 1 :
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
joy

Bericht door joy »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:Jouw laatste opmerking vind ik uiterst merkwaardig. Ik heb gisteravond dit geschreven.
huisman schreef:Je hebt gelijk...maar wel met dezelfde toevoeging: Alleen de Heilige Geest kan een zondaar echt doen roepen en zijn mond wijd openen
Ik heb het dus nooit over de kracht van de natuur of welke andere menselijke kracht ook . Ik heb het over de kracht van de Heilige Geest. Hij laat blinden roepen,Hij laat armen smeken om vervulling van de beloften.
Wat is dan volgens jou de 'vervulling van de beloften'?
De wedergeboorte,vergeving der zonden en een eeuwig leven. De vervulling van de beloften die jij o.a. met de doop hebt meegekregen. Zie citaat ds Ledeboer.
Ds Ledeboer
Wat is dat, wedergeboorte ?
Een gehele verandering van de mens in zijn genegenheden. Ef. 4:22-24.

Wie kan dat werken ?
God door Zijn Woord en Geest. Tit. 3:5.

Moeten wij Hem ook om die Geest bidden ?
Ja gewisselijk. Matth. 7 : 7.

Hebben wij grond daartoe ?
Ja, in onze doop.

In Wiens Naam zijt gij gedoopt ?
In de Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes. Matth. 28.

Is dat genoeg, dat gij gedoopt zijt ?
Neen, ik moet gewassen worden van mijn zonden in het bloed van de Heere Jezus. 1 Joh. 1 :
Ik heb altijd begrepen dat de grond van de belofte ons geloof was.
Ben n.l. niet als kind gedoopt, en dat zijn er meerdere die uit de wereld tot geloof komen.
Die hebben "het teken" niet op hun voorhoofd ontvangen als baby.
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
WimA

Bericht door WimA »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:Maar we raken een beetje off-topic want dit heeft mijns inziens niet zoveel meer met 2 en 3 verbonden te maken.
Toch wel, getuige de manier waarop huisman Psalm 81 uitlegt.
inderdaad. Zie onderstaand:
Huisman schreef:
WimA schreef:Dat deze belofte dus alleen een aansporing is voor levengemaakten is net zo waar alsdat deze belofte komt tot alle mensen.
En ik heb stellig de indruk dat in de 3 verbonden leer i.p.v. "levendgemaakten" in bovenstaande zin "bondelingen, of gedoopten" wordt gelezen. Correct me if i'am wrong!
Je hebt gelijk...maar wel met dezelfde toevoeging: Alleen de Heilige Geest kan een zondaar echt doen roepen en zijn mond wijd openen.........maar dat doet niets af van de nodiging en de belofte van de HEERE.
Het ligt niet aan de HEERE als wij verloren gaan.
Maar toch suggereer je dat een niet levendgemaakte omdat hij bondeling is kan roepen door de werking van de Heilige Geest. En dit roepen leidt tot de vervulling van de beloften?
En wordt deze werking van de Heiligen Geest toegezegd aan elke bondeling of gedoopte?
Laatst gewijzigd door WimA op 22 jun 2012, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
huisman

Bericht door huisman »

WimA schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:Maar we raken een beetje off-topic want dit heeft mijns inziens niet zoveel meer met 2 en 3 verbonden te maken.
Toch wel, getuige de manier waarop huisman Psalm 81 uitlegt.
inderdaad. Zie onderstaand:
WimA schreef:
Huisman schreef:Dat deze belofte dus alleen een aansporing is voor levengemaakten is net zo waar alsdat deze belofte komt tot alle mensen.
En ik heb stellig de indruk dat in de 3 verbonden leer i.p.v. "levendgemaakten" in bovenstaande zin "bondelingen, of gedoopten" wordt gelezen. Correct me if i'am wrong!
Je hebt gelijk...maar wel met dezelfde toevoeging: Alleen de Heilige Geest kan een zondaar echt doen roepen en zijn mond wijd openen.........maar dat doet niets af van de nodiging en de belofte van de HEERE.
1.Maar toch suggereer je dat een niet levendgemaakte omdat hij bondeling is kan roepen door de werking van de Heilige Geest. En dit roepen leidt tot de vervulling van de beloften?
2.En wordt deze werking van de Heiligen Geest toegezegd aan elke bondeling of gedoopte?
Ik zeg (suggereer dus niets) dat een bondeling mag roepen en dat jij zijn onmacht niet als verontschuldiging mag gebruiken.
Dit zegt de HEERE tegen zijn verbondsvolk als zij niet roepen. Niet hun onmacht maar hun onwil veroordeeld hen.
11 Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord; en Israel heeft Mijner niet gewild . 12 Dies heb Ik het overgegeven in het goeddunken huns harten, dat zij wandelden in hun raadslagen.
13 Och, dat Mijn volk naar Mij gehoord had , dat Israel in Mijn wegen gewandeld had !

Onze H.C. zegt van wel. (vr en antw 74)

@Ben jij het dan niet eens met het citaat van ds Ledeboer?

P.S. je quotes zijn uiterst verwarrend mijn naam staat bij jouw uitspraken en andersom.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:Wat is dan volgens jou de 'vervulling van de beloften'?
De wedergeboorte, vergeving der zonden en een eeuwig leven.
Deze weldaden ontvangen we nooit anders dan door of met het GELOOF. En juist dat geloof missen we van nature. En zolang dit geloof er niet is, hebben we ook niet de pleitgrond in de belofte. Dit staat nog even los van de hele discussie voor wie die belofte precies is. Daarom zei ik al dat die vraag nu niet van belang was.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 22 jun 2012, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
WimA

Bericht door WimA »

Huisman schreef:
WimA schreef:
Huisman schreef:
WimA schreef:Dat deze belofte dus alleen een aansporing is voor levengemaakten is net zo waar alsdat deze belofte komt tot alle mensen.
1.Maar toch suggereer je dat een niet levendgemaakte omdat hij bondeling is kan roepen door de werking van de Heilige Geest. En dit roepen leidt tot de vervulling van de beloften?
2.En wordt deze werking van de Heiligen Geest toegezegd aan elke bondeling of gedoopte?
Ik zeg (suggereer dus niets) dat een bondeling mag roepen en dat jij zijn onmacht niet als verontschuldiging mag gebruiken.
Elke bondeling - en elke niet bondeling - mag roepen ja, dat ontkent helemaal niemand. En ook niemand - en ik zeker niet! - gebruikt hier de onmacht als excuus.
Verder ben ik het eens met ds. Ledeboer en de H.C. Alleen constateer ik dat die citaten verschillend worden geinterpreteerd of uitgelegd. Vandaar dat dit soort citaten niet zoveel zin hebben.

Kun je nu gewoon antwoord geven op vraag 1 en 2?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Bookreader schreef:Er zou nog veel meer gezegd kunnen worden, maar hier houd ik het even bij.
Fijn dat je ook echt deelneemt aan de discussie. :nonnon
Ik vind de post van @Bookreader één van de beste in dit hele topic.
We kunnen gewoon vaststellen dat we het niet eens worden. De één is bang dat de natuurlijke mens vermogen skrijgt toegemeten die hij niet meer heeft sinds Genesis 3; de ander is bang dat de welmenende beloften van God (aanbod van genade) tekort wordt gedaan en de verantwoordelijkheid van de mens wordt tekort gedaan; de één houdt niet van het woord pleitgrond en de ander houdt niet van het woord lijdelijkheid, enzovoorts en zo verder.

Het is gewoon niet kloppend te krijgen. De discussie begint inmiddels een vreemd karakter te krijgen. Net zoiets als een discussiegroep over de beste methode van redden rond een verdrinkende drenkeling....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:Het is gewoon niet kloppend te krijgen. De discussie begint inmiddels een vreemd karakter te krijgen. Net zoiets als een discussiegroep over de beste methode van redden rond een verdrinkende drenkeling....
Volgens mij is dat ook precies waar het in het verbond over gaat.
WimA

Bericht door WimA »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:Het is gewoon niet kloppend te krijgen. De discussie begint inmiddels een vreemd karakter te krijgen. Net zoiets als een discussiegroep over de beste methode van redden rond een verdrinkende drenkeling....
Ik kreeg juist de indruk dat er - eindelijk - voortgang is in het gesprek hierover. En dat door deze quote's:
Huisman schreef:
WimA schreef: Dat deze belofte dus alleen een aansporing is voor levengemaakten is net zo waar alsdat deze belofte komt tot alle mensen. En ik heb stellig de indruk dat in de 3 verbonden leer i.p.v. "levendgemaakten" in bovenstaande zin "bondelingen, of gedoopten" wordt gelezen. Correct me if i'am wrong!
En de volgende vragen heb ik hierbij, hier zo ik graag - concreet - een antwoord op hebben.
1. Kan een niet levendgemaakte omdat hij bondeling roepen door de werking van de Heilige Geest? En leidt dit roepen tot de vervulling van de beloften?
2. Wordt deze werking van de Heiligen Geest toegezegd aan elke bondeling of gedoopte?
huisman

Bericht door huisman »

Vriendjes en vriendinnetjes van het RF.
Voorlopig trek ik mij terug van dit forum om de volgende redenen.
1.Ik voel mij steeds minder thuis en heb niet het gevoel dat mijn postings eerlijk gelezen worden.
2.Mijn woorden worden stelselmatig verdraaid of verkeerd uitgelegd.
3.Alles wat ik zeg wordt betrokken op mijn uitgesproken standpunt over de leer der verbonden.
4.Ik ben op dit forum beticht van remonstantisme,alverzoening enz. Een ieder die mij kent irl weet hoe belachelijk die beschuldigingen zijn.
5.Jammer is het ook dat ik toch vaak het gevoel heb dat ik van allerlei kanten bestookt wordt (b.v. over de doop van GGiN kant en van baptisten kant die het dan altijd goed met elkaar eens zijn) zonder dat ik veel steun krijg.
6.Ook in dit topic vind ik het jammer dat mensen zomaar voorbijgaan aan Gods Woord (Psalm81). Ik heb niet altijd het gevoel dat Gods Woord het laatste woord heeft op dit forum

Natuurlijk zal ik wel terugkomen na de zomervakantie. Dit natuurlijk onder het voorbehoud van Jacobus "Indien de Heere wil, en wij leven zullen "

Het ga u allen goed.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Neen!
Stel: de discussiegroep is klaar met discussiëren.... de beste reddingsmethode is op formule gebracht... men draait zich om, en constateert dat de drenkeling is inmiddels is overleden.

De hele discussie is zo vruchteloos terwijl er in onze kring velen zijn zijn die ten dode wankelen! Ik denk m.n. aan vele jongeren. Wat voor boodschap hebben we aan hen?
Laatst gewijzigd door Luther op 22 jun 2012, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:Vriendjes en vriendinnetjes van het RF.
Voorlopig trek ik mij terug van dit forum om de volgende redenen.
1.Ik voel mij steeds minder thuis en heb niet het gevoel dat mijn postings eerlijk gelezen worden.
2.Mijn woorden worden stelselmatig verdraaid of verkeerd uitgelegd.
3.Alles wat ik zeg wordt betrokken op mijn uitgesproken standpunt over de leer der verbonden.
4.Ik ben op dit forum beticht van remonstantisme,alverzoening enz. Een ieder die mij kent irl weet hoe belachelijk die beschuldigingen zijn.
5.Jammer is het ook dat ik toch vaak het gevoel heb dat ik van allerlei kanten bestookt wordt (b.v. over de doop van GGiN kant en van baptisten kant die het dan altijd goed met elkaar eens zijn) zonder dat ik veel steun krijg.
6.Ook in dit topic vind ik het jammer dat mensen zomaar voorbijgaan aan Gods Woord (Psalm81). Ik heb niet altijd het gevoel dat Gods Woord het laatste woord heeft op dit forum

Natuurlijk zal ik wel terugkomen na de zomervakantie. Dit natuurlijk onder het voorbehoud van Jacobus "Indien de Heere wil, en wij leven zullen "

Het ga u allen goed.
Verstandig besluit. Ik ga met u!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

We kunnen wel weer eens een "afscheid en wederkeer" topic openen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

huisman schreef:Natuurlijk zal ik wel terugkomen na de zomervakantie. Dit natuurlijk onder het voorbehoud van Jacobus "Indien de Heere wil, en wij leven zullen "

Het ga u allen goed.
Fijn dat je terug komt. De door jou genoemde punten geven aan dat jouw inbreng van belang is op dit forum.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik vind die reacties nogal bizar. Als je het niet eens wordt, neem je de benen.
:?
Plaats reactie