WimA schreef:huisman schreef:Afgewezen schreef:Maar we raken een beetje off-topic want dit heeft mijns inziens niet zoveel meer met 2 en 3 verbonden te maken.
Toch wel, getuige de manier waarop huisman Psalm 81 uitlegt.
inderdaad. Zie onderstaand:
WimA schreef:Huisman schreef:Dat deze belofte dus alleen een aansporing is voor levengemaakten is net zo waar alsdat deze belofte komt tot alle mensen.
En ik heb stellig de indruk dat in de 3 verbonden leer i.p.v. "levendgemaakten" in bovenstaande zin "bondelingen, of gedoopten" wordt gelezen. Correct me if i'am wrong!
Je hebt gelijk...maar wel met dezelfde toevoeging: Alleen de Heilige Geest kan een zondaar echt doen roepen en zijn mond wijd openen.........maar dat doet niets af van de nodiging en de belofte van de HEERE.
Het ligt niet aan de HEERE als wij verloren gaan.
1.Maar toch suggereer je dat een
niet levendgemaakte omdat hij bondeling is kan roepen door de werking van de Heilige Geest. En dit roepen leidt tot de vervulling van de beloften?
2.En wordt deze werking van de Heiligen Geest
toegezegd aan elke bondeling of gedoopte?
Ik zeg (suggereer dus niets) dat een bondeling mag roepen en dat jij zijn onmacht niet als verontschuldiging mag gebruiken.
Dit zegt de HEERE tegen zijn verbondsvolk als zij niet roepen. Niet hun onmacht maar hun onwil veroordeeld hen.
11 Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord; en Israel heeft Mijner niet gewild . 12 Dies heb Ik het overgegeven in het goeddunken huns harten, dat zij wandelden in hun raadslagen.
13 Och, dat Mijn volk naar Mij gehoord had , dat Israel in Mijn wegen gewandeld had !
Onze H.C. zegt van wel. (vr en antw 74)
@Ben jij het dan niet eens met het citaat van ds Ledeboer?
P.S. je quotes zijn uiterst verwarrend mijn naam staat bij jouw uitspraken en andersom.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.