Dat is toch al decennia aan de gang dat er niet geluisterd wordt? Je ziet het in die brieven ook weer terug.Luther schreef:Dat is op zich wel waar, maar ik snap de verzuchting van ZWP wel. Waarom is het niet zodanig uit te leggen dat iedereen in de bijbelgetrouwe wereld overtuigd is?Auto schreef:Ach de reacties zijn zo voorspelbaarZWP schreef:Soms snap ik het niet meer... Prof. Baars schrijft in het RD een artikel waarin hij de kinderdoop Bijbels onderbouwt.
Vandaag staan er twee ingezonden brieven in de krant die zijn punten weer onderuit lijken te halen.
Is het inderdaad zo moeilijk om de kinderdoop Bijbels te onderbouwen? Waarom komt er op elke plausibele uitleg van de kinderdoop een reactie die geloofsdoop Bijbels lijkt te onderbouwen?
Zullen we hier nooit uitkomen...? zucht
Geloofsdoop of kinderdoop?
Re: Geloofsdoop of kinderdoop?
Ik heb altijd nog de illusie dat er een dag komt dat er een uitleg klinkt, waarop iedereen zegt, zelfs de meest geharnaste geloofsdoper: Aha, zit het zo! Ik verander van standpunt.Auto schreef:Dat is toch al decennia aan de gang dat er niet geluisterd wordt? Je ziet het in die brieven ook weer terug.Luther schreef:Dat is op zich wel waar, maar ik snap de verzuchting van ZWP wel. Waarom is het niet zodanig uit te leggen dat iedereen in de bijbelgetrouwe wereld overtuigd is?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Dat zal nooit gebeuren omdat er altijd dwalingen zullen blijven bestaan. Ik heb (te)veel gesprekken gevoerd met verwerpers van de kinderdoop. Altijd dezelfde argumenten en ze geven zelf geen enkele Bijbelse lijn aan waarop hun mening is gebaseerd. Alleen wat losse teksten met een verkeerde exegese. Het is meer een reactie-theologie op een doopopvatting die ook de onze niet zou moeten zijn.Luther schreef:Ik heb altijd nog de illusie dat er een dag komt dat er een uitleg klinkt, waarop iedereen zegt, zelfs de meest geharnaste geloofsdoper: Aha, zit het zo! Ik verander van standpunt.Auto schreef:Dat is toch al decennia aan de gang dat er niet geluisterd wordt? Je ziet het in die brieven ook weer terug.Luther schreef:Dat is op zich wel waar, maar ik snap de verzuchting van ZWP wel. Waarom is het niet zodanig uit te leggen dat iedereen in de bijbelgetrouwe wereld overtuigd is?
1.Onderschatting: De doop zegt alleen wat tegen de uitverkorenen
2.Overschatting: De doop is genoeg tot zaligheid en de genade gaat ermee samen.
In de laatste jaren zie je veel geloofdopers die uit de kringen van punt 1 komen. Uiterst jammer dat ze met het badwater ook de kinderdoop weggooien.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hebben jullie (in alle kerkverbanden) ook "last" van "overdopers"?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Onze gemeente (GG) heeft een aantal gezinnen verloren aan een gemeente waar de volwassendoop wordt gepraktiseerd.
- Niet meer zo actief -
Oke, "verloren" aan...maar hebben jullie ook leden/doopleden/meelevende leden die ondanks dat ze meestal bij jou in de kerk zitten zich over laten dopen?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Nee, want dan is het direct een censuur-kwestie.Orchidee schreef:Oke, "verloren" aan...maar hebben jullie ook leden/doopleden/meelevende leden die ondanks dat ze meestal bij jou in de kerk zitten zich over laten dopen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Is dat vanwege de 'sleutelmacht' die de kerk heeft?Luther schreef:Nee, want dan is het direct een censuur-kwestie.Orchidee schreef:Oke, "verloren" aan...maar hebben jullie ook leden/doopleden/meelevende leden die ondanks dat ze meestal bij jou in de kerk zitten zich over laten dopen?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Het is vanwege het verlaten van de gereformeerde belijdenis, en daarmee van het Bijbelse spoor.Gian schreef:Is dat vanwege de 'sleutelmacht' die de kerk heeft?
Ik vind het toch heel wat als je een absolute waarheidsclaim durft te leggen op eigen overtuiging. Ik heb ook een bepaalde overtuiging, ik heb ook wel een idee van wat mi geen waarheid is.Luther schreef:Het is vanwege het verlaten van de gereformeerde belijdenis, en daarmee van het Bijbelse spoor.Gian schreef:Is dat vanwege de 'sleutelmacht' die de kerk heeft?
Vooralsnog hoop ik nooit de absolute waarheid te claimen en hoop tzt toch van harte gewaarschuwd te worden door broeders en zusters die om mij heen staan mocht ik dat wel doen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Sorry, deze discussie ga ik niet meer aan. Alle argumenten tegen een onbijbelse doopvisie zijn via de zoekfunctie op RF ruimschoots te vinden.Gian schreef:Ik vind het toch heel wat als je een absolute waarheidsclaim durft te leggen op eigen overtuiging. Ik heb ook een bepaalde overtuiging, ik heb ook wel een idee van wat mi geen waarheid is.Luther schreef:Het is vanwege het verlaten van de gereformeerde belijdenis, en daarmee van het Bijbelse spoor.Gian schreef:Is dat vanwege de 'sleutelmacht' die de kerk heeft?
Vooralsnog hoop ik nooit de absolute waarheid te claimen en hoop tzt toch van harte gewaarschuwd te worden door broeders en zusters die om mij heen staan mocht ik dat wel doen.
Ik hoop ervoor bewaard te worden om de rijkdom van Wie de Heere wil Zijn in Christus naar beneden te halen door de geloofsdoop te belijden.
[/quote][/quote][/quote]Luther schreef:Sorry, deze discussie ga ik niet meer aan. Alle argumenten tegen een onbijbelse doopvisie zijn via de zoekfunctie op RF ruimschoots te vinden.Gian schreef:Ik vind het toch heel wat als je een absolute waarheidsclaim durft te leggen op eigen overtuiging. Ik heb ook een bepaalde overtuiging, ik heb ook wel een idee van wat mi geen waarheid is.Luther schreef:Het is vanwege het verlaten van de gereformeerde belijdenis, en daarmee van het Bijbelse spoor.Gian schreef:Is dat vanwege de 'sleutelmacht' die de kerk heeft?
Ik hoop ervoor bewaard te worden om de rijkdom van Wie de Heere wil Zijn in Christus naar beneden te halen door de geloofsdoop te belijden.
Ik hoop bewaard te blijven voor het claimen van de absolute waarheid.
Dat heeft weinig met claimen van de waarheid te maken, in dat frame probeer je me nu te trekken. Maar een kerk die zijn eigen belijdenis en Gods Woord niet serieus neemt, kan toch ook niet de bedoeling zijn?Gian schreef:Ik hoop bewaard te blijven voor het claimen van de absolute waarheid.
Het serieus nemen van eigen belijdenis is toch wel iets anders dan anders-denkenden onder censuur te stellen.Luther schreef:Dat heeft weinig met claimen van de waarheid te maken, in dat frame probeer je me nu te trekken. Maar een kerk die zijn eigen belijdenis en Gods Woord niet serieus neemt, kan toch ook niet de bedoeling zijn?Gian schreef:Ik hoop bewaard te blijven voor het claimen van de absolute waarheid.
Zie je dat echt geen ruimte tussen?
Die laatste zin is respectloos.Luther schreef:Sorry, deze discussie ga ik niet meer aan. Alle argumenten tegen een onbijbelse doopvisie zijn via de zoekfunctie op RF ruimschoots te vinden.Gian schreef:Ik vind het toch heel wat als je een absolute waarheidsclaim durft te leggen op eigen overtuiging. Ik heb ook een bepaalde overtuiging, ik heb ook wel een idee van wat mi geen waarheid is.Luther schreef:Het is vanwege het verlaten van de gereformeerde belijdenis, en daarmee van het Bijbelse spoor.Gian schreef:Is dat vanwege de 'sleutelmacht' die de kerk heeft?