Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Afgewezen

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:
Afgewezen schreef:Heb je alle tussenliggende posts gelezen?
Ja hoor. Ik lees in dit topic (bijna) alles.
Hoezo?
Ik heb uitvoerig de verschillen aangegeven tussen jouw benadering en die van ds. Moerkerken:
1. Ds. Moerkerken beschrijft de kenmerken van het 'beginnende leven', ter toetsing! Is het niet eens met de uitdrukking dat het vóór Christus 'nog alle kanten op kan'.
2. Ds. Moerkerken leert meer en duidelijker standen.
Verder ga ik niet herhalen wat ik heb gezegd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

GJdeBruijn schreef:
Luther schreef:Van theologische zijde bezien kan iemand die van dood levend is gemaakt wellicht nog zeer weinig zeggen over Christus, maar hij of zij is wel behouden.
Hoe moet een hoorder dit voor zichzelf toepassen in het pastoraat?
Wie kan zich überhaupt aangesproken weten in zulk een toestand? Behouden op basis van theologie, maar in eigen waarneming niet. Wat is dan de grond waaraan een mens zich moet vastklemmen?
Deze vraag kom ik zelf niet uit. Ook al zie ik deze vraag ook bij de nadere reformatoren gaandeweg wel ontstaan.
De hoorder kan en mag met deze theologische waarheid niets. Die moet vooral veel van Christus horen uit en door het Woord. Want dát is het middel dat de Heere wil gebruiken om Hem toe te eigenen. Echt waar: De Schrift is zo vol van Christus. Stal Hem maar uit, in alle facetten van Zijn ambten, naturen, staten, weldaden... Dát zal de ziel gaande maken. Dát is ook hetgeen het meeste nodig is. Ik wil Comrie nog wel een keer citeren: (Preek 8)
dr. A. Comrie schreef:Hoe weinigen zijn er, mijne geliefden! die uit 's harten grond Jezus met hun gehele ziel begeren om voor hen tot Profeet, Priester en Koning te zijn! Hoe gemakkelijk kan men het gemis van zulk een Jezus dragen, en evenwel vrolijk en weltevreden zijn! De allereerste en kleinste werkzaamheden van het geloof ontdekken zich in dat begeren en hongeren naar Jezus, uit een waarachtig gezicht van zijn verloren staat, en uit een gezicht van Jezus' volstrekte noodzakelijkheid, om met God door Hem verzoend te worden; zo gij dat mist, zo moet gij billijk besluiten, dat gij geen gelovigen zijt.
Hoe velen zijn er niet, die in hun eigen werkelijkheid blijven, zonder ooit verder te komen; zij hebben begeerten, reikhalzen en uitzien, maar het blijft er bij. En ofschoon zij niets meer hebben, blijven zij rusten op de begeerten en werkzaamheden, die zij hebben zonder Christus. Mijne geliefden! Ik geloof wel, dat begeren, hongeren en dorsten naar Jezus de allereerste beginselen van het geloof zijn, maar waar deze in waarheid bevonden worden, daar stelt de mens ze niet tot een grond, om daarop te rusten, maar hij wordt er hoe langer hoe armer door, en moet tot Jezus Zelf kunnen komen, en Hem omhelzen voor tijd en eeuwigheid.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:
Hoezo?
Ik heb uitvoerig de verschillen aangegeven tussen jouw benadering en die van ds. Moerkerken:
1. Ds. Moerkerken beschrijft de kenmerken van het 'beginnende leven', ter toetsing! Is het niet eens met de uitdrukking dat het vóór Christus 'nog alle kanten op kan'.
2. Ds. Moerkerken leert meer en duidelijker standen.
Verder ga ik niet herhalen wat ik heb gezegd.
Sja... het heeft denk ik geen zin dat ik mezelf ga herhalen. Mijns inziens klopt jouw analyse niet, of is deze op z'n minst eenzijdig.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
Hoezo?
Ergens schrijft Afgewezen "Ds Moerkerken is uit" dit naar aanleiding van diverse mensen(waaronder jij) die zeggen dat zij de "leer" van Ds Moerkerken zondags nooit op de kansel horen. Met de leer van Ds Moerkerken bedoel ik wat in de gekleurde citaten eerder in dit topic naar voren is gebracht, wat deze predikant in twee boekjes heeft geschreven ("Bethel en Pniël" en "Genadeleven en Genadeverbond".) en in vele artikelen in de SB. Ik heb altijd begrepen dat Ds Moerkerken dat juist het "eigene" van de GG vindt. Toch hoor ik nu van GG'ers van diverse pluimage dat ze dit nooit terug horen in de prediking. Is de GG dan bezig het "eigene" kwijt te raken?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Luther schreef:
Hoezo?
Ergens schrijft Afgewezen "Ds Moerkerken is uit" dit naar aanleiding van diverse mensen(waaronder jij) die zeggen dat zij de "leer" van Ds Moerkerken zondags nooit op de kansel horen. Met de leer van Ds Moerkerken bedoel ik wat in de gekleurde citaten eerder in dit topic naar voren is gebracht, wat deze predikant in twee boekjes heeft geschreven ("Bethel en Pniël" en "Genadeleven en Genadeverbond".) en in vele artikelen in de SB. Ik heb altijd begrepen dat Ds Moerkerken dat juist het "eigene" van de GG vindt. Toch hoor ik nu van GG'ers van diverse pluimage dat ze dit nooit terug horen in de prediking. Is de GG dan bezig het "eigene" kwijt te raken?
Er is een verschil in het theologisch benoemen van zaken enerzijds. (Je zou zelfs oneerbiedig kunnen spreken van 'de waarheid uit de studeerkamer'. ) En anderzijds de praktijk van de prediking, waarin het naar één zaak toe moet: Wat dunkt u van de Christus? Hoe zijt gij rechtvaardig voor God?

Verder denk ik dat visies in de hitte van de kerkelijke strijd nogal eens overgeaccentueerd zijn, terwijl de waarheid meestal in het midden ligt. Maar ook van ds. Moerkerken zelf heb ik nooit een preek gehoord, waarin gesteld werd, dat de kennis van Christus niet noodzakelijk is ter zaligheid. Ook niet dat de Christuskennis tot het welwezen van het geloof behoort.
Er is veel verwarring, m.n. over termen!
Ik citeer toch nog maar een keer ds. Schot.
ds. A. Schot schreef:In de eerste plaats: ‘Het begint niet met Jezus’. Deze uitdrukking behoeft wel enige uitleg. Ten diepste begint het natuurlijk wel met Jezus. De genezing van de blindgeborene gaat immers geheel van Jezus uit. Maar het begint niet met de geloofskennis of de geloofsomhelzing van Christus. Velen laten daar het geestelijk leven beginnen en ontkennen min of meer de toeleidende weg.
Hij bedoelt hier: de heldere, duidelijke kennis van Christus als persoonlijke Borg en Zaligmaker, waarbij er ook qua zekerheid een vastere gang in het geestelijk leven komt.
Let wel: Dat betekent dus dat daarvoor al wel Christuskennis is, maar dan meer van verre, vanuit Zijn spreken, vanuit Zijn bestraffingen, vanuit Zijn beloften, vanuit Zijn handelen.

Ik heb hier al vaker aangehaald (2009) en ik doe het nog maar een keer.
Luther schreef:
Afgewezen schreef:
Luther schreef:Misschien mag ik proberen door te geven wat ds. P. van Ruitenburg daarover in een preek eens gezegd heeft. Hij zei samengevat dit:
Johannes de Doper riep uit: "Hij moet wassen (=groeien), maar ik minder worden." Wat betekent dat, dat Hij, Christus, moet wassen? Ja, wat is dat, de kennis van Christus?
Wel, in het oude vragenboekje van Hellenbroek werd gevraagd hoe de Middelaar gekend kan worden. Het antwoord daarop luidde: In Zijn namen, ambten, staten, naturen en weldaden.
Wat is nu kennis van Christus? Dat kan heel klein en heel beperkt, maar wel echt zijn, als we door de Heilige Geest, Die Zich paarde aan het Woord, zaligmakend onderwezen zijn in één van Zijn namen, of misschien in één van Zijn weldaden. Dat bijvoorbeeld de naam Jezus, dat is Zaligmaker, zoveel waarde kreeg en daarin zoveel gezien mocht worden, dat het u geheel vervulde.
En die kennis van Hem moet nu wassen, groeien, bijvoorbeeld dat u iets leert van een andere Naam van Christus, of iets leert van een ambt van Hem, of onderwezen wordt in Zijn menselijke natuur. En daar raken we nooit in uitgeleerd. Dat is ook wat de apostel Petrus bedoelt, als hij schrijft: Wast dan op in de genade en kennis van onze Heere en Zaligmaker Jezus Christus. (2 Petrus 3:18)
Dit is dus precies waar ik bezwaar tegen aanteken. Want tot geloof komen is niet dat 'de naam van Jezus... waarde krijgt' of iets van die strekking. Dat vind ik veel te zwakke uitdrukkingen voor wat er gebeurt wanneer Christus aan de ziel geopenbaard wordt. Wat ds. Van Ruitenburg hier beschrijft, is m.i. nog helemaal geen geloof.
En dat ben ik dus niet met je eens: Als je door de Heilige Geest een geloofsgezicht mag ontvangen op wat de naam Jezus, dat is Zaligmaker, voor jou persoonlijk betekent, dat IS dat het ware zaligmakende geloof. Misschien is de uitdrukking 'waarde krijgen' ongelukkig gekozen, maar ik ben er wel van overtuigd, dat niemand iets van Jezus leert kennen, tenzij de Heilige Geest dat zaligmakend leert en dan zal de zondaar dat mogen mijnen. Als dat voor het eerst gebeurt, is dat zo'n onnoemelijk wonder en zo'n radicale gebeurtenis. Zo'n zondaar is rechtvaardig voor God.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther, je bent voor mij echt een exponent van de nieuwe stroming. Ik mis bij jou een duidelijke standenleer met 'kruispunten' die beleefd moeten worden. Heel anders dan bij bij ds. Moerkerken.
Verder, ds. Moerkerken schreef zijn boekjes niet voor de studeerkamer, maar voor de gemeente. Het was geen collegestof, maar het waren artikelenseries in De Saambinder! Het gaat dus niet aan om te zeggen dat ds. M. dat nu allemaal wel leerde, maar dat daar practikaal gezien geen gebruik van mocht worden gemaakt. Waarom zegt hij dan: leg uw hart er eens bij? In jouw visie is dat alleen maar onverstandig. Niet je hart erbij leggen, maar geen rust buiten Christus, dát is jouw adagium.
En versta mij goed, ook ds. M. stelde dat er geen rust moet zijn buiten Christus, maar hij wijst wél op de kenmerken van het zgn. beginnende leven, zonder te zeggen 'dat je daar niets mee kunt'.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:Luther, je bent voor mij echt een exponent van de nieuwe stroming. Ik mis bij jou een duidelijke standenleer met 'kruispunten' die beleefd moeten worden. Heel anders dan bij bij ds. Moerkerken.
Verder, ds. Moerkerken schreef zijn boekjes niet voor de studeerkamer, maar voor de gemeente. Het was geen collegestof, maar het waren artikelenseries in De Saambinder! Het gaat dus niet aan om te zeggen dat ds. M. dat nu allemaal wel leerde, maar dat daar practikaal gezien geen gebruik van mocht worden gemaakt. Waarom zegt hij dan: leg uw hart er eens bij? In jouw visie is dat alleen maar onverstandig. Niet je hart erbij leggen, maar geen rust buiten Christus, dát is jouw adagium.
En versta mij goed, ook ds. M. stelde dat er geen rust moet zijn buiten Christus, maar hij wijst wél op de kenmerken van het zgn. beginnende leven, zonder te zeggen 'dat je daar niets mee kunt'.
Afgewezen, ik hou het bij mijn eigen formuleringen. ;)
jvdg

Bericht door jvdg »

Tot op heden ben ik niet ingegaan op allerlei stellingen die van alle kanten zijn geponeerd.
In de gerelateerde topics heb ik alle postings met meer dan gewone belangstelling meegelezen.
Van links, midden, rechts en de daarop gevarieerde stellingnames heb ik met grote interesse deelgenomen.

Bewust heb ik niet aan de discussies deelgenomen, aaangezien alle disputanten wel een punt hebben kunnen maken, waar ik niets aan kon toe of afdoen.
Maar, in alle oprechtheid, heb ik getreurd, en was verdrietig over diegenen welke afdongen op het bevindelijke tegenover het schtiftuurlijke.
Weinigen echter hebben het evenwicht tussen het schriftuurlijke en bevindelijke aangetoond.
De stellingen waren betrokken en ik heb bij niemand bespeurd om de opponenten tegemoet te komen en hun standpunten te relativeren.

Wel heb ik gemerkt dat voor- en tegenstanders op eieren zijn gaan lopen, en daarmede hun geharnaste standpunten hebben bijgesteld.

Hoewel de opponenten zich min of meer hebben verzoend over hun radicale standpunten, kan ik niet geloven dat deze meningsverschillen zich hebben verkleind tot een "kleintje bier".

De kloof is en blijft groot.

Samengevat is dit het verdriet wat ik heb over de gereformeerde gezindte.

De Heere Jezus heeft gebeden: Opdat dezen allen één mochten zijn.
Er is toch maar één Kerk?

Ik weet niet hoe de Kerk samengevat kan worden.
Maar de Koning van die Kerk weet het wel.

Hoe lieflijk is't dat broeders samenwonen.....

In die zin zou ik die oecumene van harte toejuichen.
Om met een andere forummer te zeggen: Wie het vatte kan......
ZWP

Bericht door ZWP »

jvdg schreef:Tot op heden ben ik niet ingegaan op allerlei stellingen die van alle kanten zijn geponeerd.
In de gerelateerde topics heb ik alle postings met meer dan gewone belangstelling meegelezen.
Van links, midden, rechts en de daarop gevarieerde stellingnames heb ik met grote interesse deelgenomen.

Bewust heb ik niet aan de discussies deelgenomen, aaangezien alle disputanten wel een punt hebben kunnen maken, waar ik niets aan kon toe of afdoen.
Maar, in alle oprechtheid, heb ik getreurd, en was verdrietig over diegenen welke afdongen op het bevindelijke tegenover het schtiftuurlijke.
Weinigen echter hebben het evenwicht tussen het schriftuurlijke en bevindelijke aangetoond.
De stellingen waren betrokken en ik heb bij niemand bespeurd om de opponenten tegemoet te komen en hun standpunten te relativeren.

Wel heb ik gemerkt dat voor- en tegenstanders op eieren zijn gaan lopen, en daarmede hun geharnaste standpunten hebben bijgesteld.

Hoewel de opponenten zich min of meer hebben verzoend over hun radicale standpunten, kan ik niet geloven dat deze meningsverschillen zich hebben verkleind tot een "kleintje bier".

Van harte mee eens!
Mariavt

Bericht door Mariavt »

ZWP schreef:
jvdg schreef:Tot op heden ben ik niet ingegaan op allerlei stellingen die van alle kanten zijn geponeerd.

Van harte mee eens!
Ik ben het er ook mee eens......
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

jvdg schreef:De Heere Jezus heeft gebeden: Opdat dezen allen één mochten zijn.

De vaderen van Dordt wisten het wel!

Artikel 27

VAN DE ALGEMENE CHRISTELIJKE KERK

Wij geloven en belijden een enige katholieke of algemene Kerk, dewelke is een heilige vergadering der ware Christgelovigen, al hun zaligheid verwachtende in Jezus Christus, gewassen zijnde door Zijn bloed, geheiligd en verzegeld door den Heiligen Geest. Deze Kerk is geweest van den beginne der wereld af, en zal zijn tot den einde toe; gelijk daaruit blijkt, dat Christus een eeuwig Koning is, Dewelke zonder onderdanen niet zijn kan. En deze heilige Kerk wordt van God bewaard, of staande gehouden, tegen het woeden der gehele wereld; hoewel zij somwijlen een tijdlang zeer klein en als tot niet schijnt gekomen te zijn in de ogen der mensen; gelijk Zich de Heere gedurende den gevaarlijken tijd onder Achab zevenduizend mensen behouden heeft, die hun knieën voor Baäl niet gebogen hadden. Ook mede is deze heilige Kerk niet gelegen, gebonden, of bepaald in een zekere plaats, of aan zekere personen, maar zij is verspreid en verstrooid door de gehele wereld; nochtans samengevoegd en verenigd zijnde met hart en wil in één zelfden Geest, door de kracht des geloofs.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
huisman

Bericht door huisman »

PvS schreef:
jvdg schreef:De Heere Jezus heeft gebeden: Opdat dezen allen één mochten zijn.

De vaderen van Dordt wisten het wel!
Idd kijk maar wie zij onder de ware kerk rekenden, met minder kon het toen niet.
dewelke is een heilige vergadering der ware Christgelovigen, al hun zaligheid verwachtende in Jezus Christus, gewassen zijnde door Zijn bloed, geheiligd en verzegeld door den Heiligen Geest.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wat is je punt, jvdg?
jvdg

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:

Wat is je punt, jvdg?
Géén.
Ik wou dit ff kwijt.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Luther schreef: Ik citeer toch nog maar een keer ds. Schot.
ds. A. Schot schreef:In de eerste plaats: ‘Het begint niet met Jezus’. Deze uitdrukking behoeft wel enige uitleg. Ten diepste begint het natuurlijk wel met Jezus. De genezing van de blindgeborene gaat immers geheel van Jezus uit. Maar het begint niet met de geloofskennis of de geloofsomhelzing van Christus. Velen laten daar het geestelijk leven beginnen en ontkennen min of meer de toeleidende weg.
Hij bedoelt hier: de heldere, duidelijke kennis van Christus als persoonlijke Borg en Zaligmaker, waarbij er ook qua zekerheid een vastere gang in het geestelijk leven komt.
Let wel: Dat betekent dus dat daarvoor al wel Christuskennis is, maar dan meer van verre, vanuit Zijn spreken, vanuit Zijn bestraffingen, vanuit Zijn beloften, vanuit Zijn handelen.
Het zou wel heel krom geformuleerd zijn als dit betekent dat er daarvoor al wel Christuskennis is. Ds. Schot zegt nu juist dat het geestelijke leven niet begint met de geloofskennis. En dat is gewoon fout.
Want: dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt (joh 17:3)
En Calvijn: indien u het nog duidelijker gezegd wil worden, het geloof is gelegen in de kennis van Christus (III, II, 8 -> hier gaat Calvijn trouwens flink in tegen het ongevormde geloof, weliswaar tegen iets anders dan dat wat ds. Moerkerken beweert, maar het is interessant om te lezen). Ik zal iets verder citeren: 'En daaruit blijkt zeker, dat ze, aldus bazelend, over de bijzondere gave des Geestes nooit gedacht hebben; want het begin van het geloven houdt reeds de verzoening in, waardoor de mens tot God nadert'.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Plaats reactie