huisman schreef:Luther schreef:Afgewezen schreef:Heb je alle tussenliggende posts gelezen?
Ja hoor. Ik lees in dit topic (bijna) alles.
Hoezo?
Ergens schrijft Afgewezen "Ds Moerkerken is uit" dit naar aanleiding van diverse mensen(waaronder jij) die zeggen dat zij de "leer" van Ds Moerkerken zondags nooit op de kansel horen. Met de leer van Ds Moerkerken bedoel ik wat in de gekleurde citaten eerder in dit topic naar voren is gebracht, wat deze predikant in twee boekjes heeft geschreven ("Bethel en Pniël" en "Genadeleven en Genadeverbond".) en in vele artikelen in de SB. Ik heb altijd begrepen dat Ds Moerkerken dat juist het "eigene" van de GG vindt. Toch hoor ik nu van GG'ers van diverse pluimage dat ze dit nooit terug horen in de prediking. Is de GG dan bezig het "eigene" kwijt te raken?
Er is een verschil in het theologisch benoemen van zaken enerzijds. (Je zou zelfs oneerbiedig kunnen spreken van 'de waarheid uit de studeerkamer'. ) En anderzijds de praktijk van de prediking, waarin het naar één zaak toe moet: Wat dunkt u van de Christus? Hoe zijt gij rechtvaardig voor God?
Verder denk ik dat visies in de hitte van de kerkelijke strijd nogal eens overgeaccentueerd zijn, terwijl de waarheid meestal in het midden ligt. Maar ook van ds. Moerkerken zelf heb ik nooit een preek gehoord, waarin gesteld werd, dat de kennis van Christus niet noodzakelijk is ter zaligheid. Ook niet dat de Christuskennis tot het welwezen van het geloof behoort.
Er is veel verwarring, m.n. over termen!
Ik citeer toch nog maar een keer ds. Schot.
ds. A. Schot schreef:In de eerste plaats: ‘Het begint niet met Jezus’. Deze uitdrukking behoeft wel enige uitleg. Ten diepste begint het natuurlijk wel met Jezus. De genezing van de blindgeborene gaat immers geheel van Jezus uit. Maar het begint niet met de geloofskennis of de geloofsomhelzing van Christus. Velen laten daar het geestelijk leven beginnen en ontkennen min of meer de toeleidende weg.
Hij bedoelt hier: de heldere, duidelijke kennis van Christus als persoonlijke Borg en Zaligmaker, waarbij er ook qua zekerheid een vastere gang in het geestelijk leven komt.
Let wel: Dat betekent dus dat daarvoor al wel Christuskennis is, maar dan meer van verre, vanuit Zijn spreken, vanuit Zijn bestraffingen, vanuit Zijn beloften, vanuit Zijn handelen.
Ik heb hier al vaker aangehaald (2009) en ik doe het nog maar een keer.
Luther schreef:Afgewezen schreef:
Luther schreef:Misschien mag ik proberen door te geven wat ds. P. van Ruitenburg daarover in een preek eens gezegd heeft. Hij zei samengevat dit:
Johannes de Doper riep uit: "Hij moet wassen (=groeien), maar ik minder worden." Wat betekent dat, dat Hij, Christus, moet wassen? Ja, wat is dat, de kennis van Christus?
Wel, in het oude vragenboekje van Hellenbroek werd gevraagd hoe de Middelaar gekend kan worden. Het antwoord daarop luidde: In Zijn namen, ambten, staten, naturen en weldaden.
Wat is nu kennis van Christus? Dat kan heel klein en heel beperkt, maar wel echt zijn, als we door de Heilige Geest, Die Zich paarde aan het Woord, zaligmakend onderwezen zijn in één van Zijn namen, of misschien in één van Zijn weldaden. Dat bijvoorbeeld de naam Jezus, dat is Zaligmaker, zoveel waarde kreeg en daarin zoveel gezien mocht worden, dat het u geheel vervulde.
En die kennis van Hem moet nu wassen, groeien, bijvoorbeeld dat u iets leert van een andere Naam van Christus, of iets leert van een ambt van Hem, of onderwezen wordt in Zijn menselijke natuur. En daar raken we nooit in uitgeleerd. Dat is ook wat de apostel Petrus bedoelt, als hij schrijft: Wast dan op in de genade en kennis van onze Heere en Zaligmaker Jezus Christus. (2 Petrus 3:18)
Dit is dus precies waar ik bezwaar tegen aanteken. Want tot geloof komen is niet dat 'de naam van Jezus... waarde krijgt' of iets van die strekking. Dat vind ik veel te zwakke uitdrukkingen voor wat er gebeurt wanneer Christus aan de ziel geopenbaard wordt. Wat ds. Van Ruitenburg hier beschrijft, is m.i. nog helemaal geen geloof.
En dat ben ik dus niet met je eens: Als je door de Heilige Geest een geloofsgezicht mag ontvangen op wat de naam Jezus, dat is Zaligmaker, voor jou persoonlijk betekent, dat IS dat het ware zaligmakende geloof. Misschien is de uitdrukking 'waarde krijgen' ongelukkig gekozen, maar ik ben er wel van overtuigd, dat niemand iets van Jezus leert kennen, tenzij de Heilige Geest dat zaligmakend leert en dan zal de zondaar dat mogen mijnen. Als dat voor het eerst gebeurt, is dat zo'n onnoemelijk wonder en zo'n radicale gebeurtenis. Zo'n zondaar is rechtvaardig voor God.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)