Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [7]

BJD

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [7]

Bericht door BJD »

jvdg schreef:
Lourens schreef:Een certificaat dat ik een AED kan bedienen.
Gefeliciteerd!
Middellijk heb aan een AED te danken dat ik nog mag leven.

Wordt op de cursus ook geleerd dat je vóór de reanimatie je er van moet gewissen of het slachtoffer ICD-drager is?
is idd prachtig apparaat. Heb zo ook een aantal geslaagde reanimaties uitgevoerd. Een ervan een oma van een collega inmiddels vier jaar geleden. Ze heeft me later in een tuincentrum nog wel eens uitgebreid bedankt, knuffel incluis :huhu
jvdg

Bericht door jvdg »

BJD schreef:
jvdg schreef:
Gefeliciteerd!

Wordt op de cursus ook geleerd dat je vóór de reanimatie je er van moet gewissen of het slachtoffer ICD-drager is?
is idd prachtig apparaat. Heb zo ook een aantal geslaagde reanimaties uitgevoerd. Een ervan een oma van een collega inmiddels vier jaar geleden. Ze heeft me later in een tuincentrum nog wel eens uitgebreid bedankt, knuffel incluis :huhu
Geweldig!, maar het is geen antwoord op mijn vraag aan Lourens
BJD

Bericht door BJD »

jvdg schreef:
BJD schreef:
jvdg schreef:
Gefeliciteerd!

Geweldig!, maar het is geen antwoord op mijn vraag aan Lourens
Volgens mij is gewoon de regel "starten", of iemand icd drager is of niet. De AED anayseert zelf of hij kan klappen.
BJD

Bericht door BJD »

jvdg schreef:
Gefeliciteerd!

Heb je nog bijzondere klachten naderhand te wijten aan het AED apparaat?
jvdg

Bericht door jvdg »

BJD schreef:Volgens mij is gewoon de regel "starten", of iemand icd drager is of niet. De AED anayseert zelf of hij kan klappen.
Het mag beslist niet!
Je slaat de klapkast kapot, de ICD is niet meer in staat te reageren, en de AED maakt dus iets kapot (ICD) wat zelf dient in te grijpen.
Ik draag dus een Witte Kruispenning als waarschuwing voor reanimators.

Ik schrik hier echt van. Het is het eerste wat een ICD-drager wordt geleerd: Géén AED meer!!
Maar juist de hulpverleners moeten dit weten.
jvdg

Bericht door jvdg »

BJD schreef:
jvdg schreef:
Gefeliciteerd!

Heb je nog bijzondere klachten naderhand te wijten aan het AED apparaat?
Ja, pijn aan de ribben en een soort van "schroeiplekken" op de plaatsen waar de klappers terecht kwamen.
Maar dat is eigenlijk niks bijzonders.
Wel weet ik dat, toen ik weer bij bewustzijn kwam, me fitter voelde dan ooit.
BJD

Bericht door BJD »

jvdg schreef:
BJD schreef:Volgens mij is gewoon de regel "starten", of iemand icd drager is of niet. De AED anayseert zelf of hij kan klappen.
Het mag beslist niet!
Je slaat de klapkast kapot, de ICD is niet meer in staat te reageren, en de AED maakt dus iets kapot (ICD) wat zelf dient in te grijpen.

Ik schrik hier echt van. Het is het eerste wat een ICD-drager wordt geleerd: Géén AED meer!!
Als een ICD drager een hartstilstand krijgt dan werkte kennelijk de ICD niet. We kunnen niet beginnen maar dan weet je zeker dat het verkeerd aflloopt. Zo'n icd zal stuk gaan maar belang patient staat uiteraard voorop. En daarnaast.. de AED analyseert zelf of hij kan klappen. Als de ICD z'n werk aan het doen is zal de AED dat registreren en geen klapadvies geven.
jvdg

Bericht door jvdg »

BJD schreef:
jvdg schreef:
Het mag beslist niet!

Als een ICD drager een hartstilstand krijgt dan werkte kennelijk de ICD niet. We kunnen niet beginnen maar dan weet je zeker dat het verkeerd aflloopt. Zo'n icd zal stuk gaan maar belang patient staat uiteraard voorop. En daarnaast.. de AED analyseert zelf of hij kan klappen. Als de ICD z'n werk aan het doen is zal de AED dat registreren en geen klapadvies geven.
Klinkt redelijk, maar waarom dan die uitdrukkelijke adviezen van de terzake deskundige medici?
Lourens

Bericht door Lourens »

jvdg schreef:
Gefeliciteerd!

Ja, je kan het voelen of door middel van een knobbel of bult.

De plakker moet dan aan de andere zijde geplaatst worden, maar werd wel gezegd: gewoon de AED volgen.
De AED geeft alleen een stoot bij een fibrilisatie om het weer op ritme te krijgen.
Bij hartstilstand of kloppend hart zal hij niets doen.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
vlinder

Bericht door vlinder »

Er is verschil met een Pacemaker en een ICD. Een pacemaker stimuleert het ritme, maar geeft geen schokken.
Een ICD (implanteerbare cardioverteerder-defiblilater in het Nederlands), klapt SOMS. Wanneer niet? Bij een A-asystolie ofwel: helemaal geen hartactiviteit.
Wanneer wel? Bij een ventrikelfibrilatie. De kamers knijpen dan te snel samen om te kunnen vullen. Je hart werkt als een gek, maar omdat het zich niet kan vullen is er geen circulatie meer.

Mag je iemand met een ICD klappen met een AED?
1. Een leek niet. NOOIT. Wil je gaan klappen en de ICD gaat net af, krijg je als hulpverlener ook een optater.
2. Een proffesional mag dit wel. Waarom? Omdat op de klapkar in het ziekenhuis/ambulance een magneet zit. Leg de magneet op de ICD en hij doet niet meer wat hij moet doen. N.B. Glijdt de magneet eraf, krijg je alsnog een schok!
3. Wat doet een proff. in een winkelcentrum? Beginnen met massage: dan zie je en voel je dat iemand een kastje heeft, maar je kunt niet zien of het een pacemaker of ICD is (soms ietsje groter). Zodra de ICD klapt, weet je wat voor soort ritmestoornis het is. Klapt hij niet, is er A-asystolie of een pacemaker.

Ik kan me de angst van Jan wel voorstellen.....

Poosje geleden hadden we trouwens een ethische kwestie met een ICD. Een mevrouw zou gaan overlijden (wilde al euthanasie, maar dat doet ons ziekenhuis niet). De mevrouw lage heel slecht, maar in het weekend is er geen Pacemakertechnicus in huis. Wij hebben hem gebeld of hij met spoed wilde komen. Het is vreselijk als moeder overlijdt en ze wordt geklapt door de kast en is er weer. (menselijk). PM-technicus zag dat de vrouw van zichzelf geen enkel ritme meer had, alleen nog ritme door de pacemaker. Had hij die uitgezet was het klaar geweest, maar vonden wij ook een vorm van euthanasie. Dus de Pacemaker heeft mevrouw nog tijdje in leven gehouden (menselijk).
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

vlinder schreef:
Poosje geleden hadden we trouwens een ethische kwestie met een ICD. Een mevrouw zou gaan overlijden (wilde al euthanasie, maar dat doet ons ziekenhuis niet). De mevrouw lage heel slecht, maar in het weekend is er geen Pacemakertechnicus in huis. Wij hebben hem gebeld of hij met spoed wilde komen. Het is vreselijk als moeder overlijdt en ze wordt geklapt door de kast en is er weer. (menselijk). PM-technicus zag dat de vrouw van zichzelf geen enkel ritme meer had, alleen nog ritme door de pacemaker. Had hij die uitgezet was het klaar geweest, maar vonden wij ook een vorm van euthanasie. Dus de Pacemaker heeft mevrouw nog tijdje in leven gehouden (menselijk).
Moeilijke dingen Vlinder!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
jvdg

Bericht door jvdg »

vlinder schreef:Er is verschil met een Pacemaker en een ICD. Een pacemaker stimuleert het ritme, maar geeft geen schokken.
Een ICD (implanteerbare cardioverteerder-defiblilater in het Nederlands), klapt SOMS. Wanneer niet? Bij een A-asystolie ofwel: helemaal geen hartactiviteit.
Wanneer wel? Bij een ventrikelfibrilatie. De kamers knijpen dan te snel samen om te kunnen vullen. Je hart werkt als een gek, maar omdat het zich niet kan vullen is er geen circulatie meer.

1. Een leek niet. NOOIT.
Wil je gaan klappen en de ICD gaat net af, krijg je als hulpverlener ook een optater.
2. Een proffesional mag dit wel. Waarom? Omdat op de klapkar in het ziekenhuis/ambulance een magneet zit. Leg de magneet op de ICD en hij doet niet meer wat hij moet doen. N.B. Glijdt de magneet eraf, krijg je alsnog een schok!
3. Wat doet een proff. in een winkelcentrum? Beginnen met massage: dan zie je en voel je dat iemand een kastje heeft, maar je kunt niet zien of het een pacemaker of ICD is (soms ietsje groter). Zodra de ICD klapt, weet je wat voor soort ritmestoornis het is. Klapt hij niet, is er A-asystolie of een pacemaker.

Ik kan me de angst van Jan wel voorstellen.....Poosje geleden hadden we trouwens een ethische kwestie met een ICD. Een mevrouw zou gaan overlijden (wilde al euthanasie, maar dat doet ons ziekenhuis niet). De mevrouw lage heel slecht, maar in het weekend is er geen Pacemakertechnicus in huis. Wij hebben hem gebeld of hij met spoed wilde komen. Het is vreselijk als moeder overlijdt en ze wordt geklapt door de kast en is er weer. (menselijk). PM-technicus zag dat de vrouw van zichzelf geen enkel ritme meer had, alleen nog ritme door de pacemaker. Had hij die uitgezet was het klaar geweest, maar vonden wij ook een vorm van euthanasie. Dus de Pacemaker heeft mevrouw nog tijdje in leven gehouden (menselijk).
Die angst wordt mede gevoed door het feit dat ik bang ben dat als men (de leek dus) gaat klappen, men mss. wel de "bult" vermijdt, maar dat de draad van de ICD naar de slagader wordt beschadigd.
Overigens is in mijn ICD ook een pacemaker ingebouwd.
Tot op heden heb ik éénmaal een (harde) klap gehad van de ICD, zonder buiten kennis te geraken (maar de psychische schade was groot) en éénmaal heeft de pacemaker een storing gesignaleerd, maar het signaal was niet dermate ernstig dat een "ingrijpen" door de ICD nodig was.

Vanuit het standpunt van de medici is het zeer onwaarschijnlijk dat ik ooit nog een hartstilstand kan krijgen, maar een echte geruststelling is dat niet.
Ik wil daar nu verder niet over uitwijden.

Ik bespeur wel dat er nog niet veel kennis aanwezig is over hartpatiënten met "interne hartbewaking".

Overigens, in het bijzonder Vlinder, bedankt voor jullie reacties op een persoonlijke zorg.
Mara

Bericht door Mara »

vlinder schreef:Er is verschil met een Pacemaker en een ICD. Een pacemaker stimuleert het ritme, maar geeft geen schokken.

1. Een leek niet. NOOIT. Wil je gaan klappen en de ICD gaat net af, krijg je als hulpverlener ook een optater.

Ik kan me de angst van Jan wel voorstellen.....

Ik begeleid al jaren mijn oom naar het spreekuur van de cardioloog. De laatste keer zei de cardioloog dat de batterij op zn eind begint te lopen. Oom heeft een pacemaker dus. De batterij gaat nu sneller leeg, omdat hij vrijwel elke hartslag "aanduwt". Ik schrok daar wel een beetje van. Oom lijkt heel vief, ondanks zijn hoge leeftijd, maar leeft dus dankzij een batterij.
Maar wat jij zegt is dat hij in feite niet "kan" overlijden, omdat zijn pacemaker het blijft doen ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
jvdg

Bericht door jvdg »

Mara schreef:Ik begeleid al jaren mijn oom naar het spreekuur van de cardioloog. De laatste keer zei de cardioloog dat de batterij op zn eind begint te lopen. Oom heeft een pacemaker dus. De batterij gaat nu sneller leeg, omdat hij vrijwel elke hartslag "aanduwt". Ik schrok daar wel een beetje van. Oom lijkt heel vief, ondanks zijn hoge leeftijd, maar leeft dus dankzij een batterij.
Maar wat jij zegt is dat hij in feite niet "kan" overlijden, omdat zijn pacemaker het blijft doen ?
Klopt, en in sterkere mate bij een ICD-klapkast.
Technisch, menselijk bezien, zal het hart niet meer kunnen stilstaan.
Mijn predikant heeft me destijds daarop gewezen.
Ik zeg het met grote terughoudendheid en schroom en in afhankelijkheid van de Heere van Leven en Dood, dat als het lichaam niet meer kan leven, het verantwoord kan zijn om de technische "hartstimulator" electronisch uit te schakelen, en het leven over te geven aan de Heere.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

jvdg schreef:
Mara schreef:Ik begeleid al jaren mijn oom naar het spreekuur van de cardioloog. De laatste keer zei de cardioloog dat de batterij op zn eind begint te lopen. Oom heeft een pacemaker dus. De batterij gaat nu sneller leeg, omdat hij vrijwel elke hartslag "aanduwt". Ik schrok daar wel een beetje van. Oom lijkt heel vief, ondanks zijn hoge leeftijd, maar leeft dus dankzij een batterij.
Klopt, en in sterkere mate bij een ICD-klapkast.
Technisch, menselijk bezien, zal het hart niet meer kunnen stilstaan.
Mijn predikant heeft me destijds daarop gewezen.
Ik zeg het met grote terughoudendheid en schroom en in afhankelijkheid van de Heere van Leven en Dood, dat als het lichaam niet meer kan leven, het verantwoord kan zijn om de technische "hartstimulator" electronisch uit te schakelen, en het leven over te geven aan de Heere.
Heftig JvdG...ik krijg er een knoop van in m'n maag...wat een moeilijke beslissingen moet je vaak nemen in dit leven!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gesloten