Maatregelen kerk ivm coronavirus

Maanenschijn

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Maanenschijn »

Hendrien schreef:
Jantje schreef:
Maanenschijn schreef:Overigens, als het HA bediend zou worden zoals het altijd is geweest, zou het voor mij een grote vreugde zijn om aan te kunnen gaan. Als de Heere nodigt en die nodiging weerklank vind in het hart, meen ik dat alle corona-perikelen weg zullen vallen. Voor aangaan is geloof nodig, daarbij voor mij ingesloten de zekerheid dat ons door het aangaan geen corona zal overkomen.
Vooropgesteld, ik vind je bijdrage getuigen van een groot geloof, als ik dat zo mag zeggen, maar ik vrees dat er over het algemeen wel meer kleingelovigen zullen zijn, als je het niet krijgen van Corona hieronder laat vallen.
Dan kunnen we ook gerust met z’n allen in de kerk gaan zitten zonder coronamaatregelen. Er is wezenlijk geen verschil tussen de Woordbediening en de bediening van het H. Avondmaal.
Eens. Dat zou ook best kunnen. Ik kom tot de conclusie dat er erg weinig (geloofs)vertrouwen is op Gods almacht en zorg. Overigens ook een weinig bukken onder Zijn oordelen.

Voordat iemand dat mogelijk denkt, ik bedoel niemand specifiek. Ik bedoel het meest nog mijzelf.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Jantje
Verbannen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Geheel eens hoor. Ik deel je visie volledig.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
refo

Bericht door refo »

We vertrouwen op Gods almacht en zorg. Toch bouwen we dijken.
Zie zo ook de antiCoronamaatregelen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: Dat is niet juist. Het punt is nu juist dat in sommige gemeenten de noten niet even lang duren. Dus het kan goed zijn dat je eerder begint en tegelijk ophoudt maar toch als enige goed zingt.

Los daarvan zijn er mensen die pas wat durven te zingen als ze al wat horen, en voor die mensen helpt het wel als er mensen zijn die in de juiste maat zingen. Nog los van het feit dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen daden. Als de helft van de gemeente niet naar het orgel luistert, hoeft dat voor de andere helft geen reden te zijn om dat ook niet te doen.
Wat heb je toch een kostelijke manier van redeneren. Je doet net of je er verstand van hebt ;)

In sommige gemeenten duren de noten niet even lang? Kom nou toch, hooguit zijn er organisten die zelfs op een onritmische manier niet-ritmisch kunnen spelen - want isometrisch spelen veronderstelt inderdaad dat alle noten wél dezelfde lengte hebben. Dus als dat niet het geval is, is er een organist aan het werk bij wie 2 de ene keer 1,8 en de andere keer 2, 3 is.

Maar goed, het geeft jou vast een goed gevoel wanneer je denkt dat jij de enige bent die het wél goed doet. En ondertussen gebeurt er dus om je heen van alles en nog wat volgens jou niet goed is. "En ik alleen ben overgebleven"... Maar per saldo zing je toch gewoon met de meute mee, de meesten beginnen iets later dan jij, maar het vers is niet echt eerder klaar omdat jij eerder begonnen bent.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD

Bericht door DDD »

Er zijn maar heel weinig gemeenten waarin de gemeente echt precies isoritmisch zingt. In het algemeen zingt men de laatste noot maar half, en in bepaalde gemeenten begint men te laat, en haalt men langzamerhand iets in. Daarvoor doet het niet perse ter zake of de organist in de maat speelt. Je kunt immers ook eerder ophouden met zingen dan de laatste noot is afgelopen.

En ik heb daar inderdaad verstand van.

En dit is niet alleen een observatie van mij, maar van meerdere organisten. Dat jij als organist dit nog nooit hebt opgemerkt, is eerder bijzonder.

Overigens lees je bijzonder slecht, aangezien ik helemaal niet heb gezegd dat ik ooit het idee heb gehad dat ik als enige goed zing. Bij mij in de kerk wordt over het algemeen genomen keurig met het orgel meegezongen.

Op mijn eigenlijke punt ga je in ieder geval niet in.

Los daarvan vind ik je bijdrage wel wat zelfingenomen, vooral voor iemand die niet goed begrijpt wat de ander bedoelt.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

https://www.rd.nl/kerk-religie/forse-bo ... -1.1690152

Ik ben niet bekend met de juridische rechten van kerken in de VS. Maar dit is dus een internationale precedent voor het vrije westen. Namelijk het opleggen van boetes en het dreigen met inhechtenisneming van kerkenraden en predikanten bij overtreding van lock-down maatregelen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/forse-bo ... -1.1690152

Ik ben niet bekend met de juridische rechten van kerken in de VS. Maar dit is dus een internationale precedent voor het vrije westen. Namelijk het opleggen van boetes en het dreigen met inhechtenisneming van kerkenraden en predikanten bij overtreding van lock-down maatregelen.
„Ik weet dat er een kans bestaat dat men mij deze week arresteert. Dat is niet mijn wens. Maar ik kan niet anders. Ik moet Gods Woord preken.”
Waarbij ik hoop op standvastigheid. Deze bapistische voorganger is standvastig.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Ik ben niet bekend met de juridische rechten van kerken in de VS. Maar dit is dus een internationale precedent voor het vrije westen. Namelijk het opleggen van boetes en het dreigen met inhechtenisneming van kerkenraden en predikanten bij overtreding van lock-down maatregelen.
Dit heeft helemaal geen precedentwerking in Nederland. Ooit een rechter een vonnis horen motiveren op basis van Amerikaanse wetgeving?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Ik ben niet bekend met de juridische rechten van kerken in de VS. Maar dit is dus een internationale precedent voor het vrije westen. Namelijk het opleggen van boetes en het dreigen met inhechtenisneming van kerkenraden en predikanten bij overtreding van lock-down maatregelen.
Dit heeft helemaal geen precedentwerking in Nederland. Ooit een rechter een vonnis horen motiveren op basis van Amerikaanse wetgeving?
Het woord precedent hoef je niet persé te beperken tot rechterlijke uitspraken en zo bedoel ik dat ook niet in deze casus.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Het woord precedent hoef je niet persé te beperken tot rechterlijke uitspraken en zo bedoel ik dat ook niet in deze casus.
Het past niet in de Nederlandse cultuur om zaken zo op de spits te drijven. Dus ik vind dat je de zaak onnodig op de spits drijft. Bovendien klopt ook de argumentatie van de betreffende voorganger niet. Hij stelt, althans zo staat het verwoord in het artikel, dat hij Gods Woord moet preken en dat hij daarin wordt belemmerd. Dat is onjuist. Hij is heel goed in de gelegenheid om te preken, enkel niet in in een samenkomst van zijn gemeente.
Valcke

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Het zijn dit soort niet-constructieve en spijkers-op-laag-water bijdragen die iedere serieuze discussie doodslaan en het verblijf op Refoforum dikwijls zo onaangenaam maken.

Je laatste post is daar ook weer een treffend voorbeeld van. Je zou het niet slecht doen in alle zure en zeurderige reacties op nu.nl en dergelijke.
Laatst gewijzigd door Valcke op 27 aug 2020, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Het past niet in de Nederlandse cultuur om zaken zo op de spits te drijven. Dus ik vind dat je de zaak onnodig op de spits drijft. Bovendien klopt ook de argumentatie van de betreffende voorganger niet. Hij stelt, althans zo staat het verwoord in het artikel, dat hij Gods Woord moet preken en dat hij daarin wordt belemmerd. Dat is onjuist. Hij is heel goed in de gelegenheid om te preken, enkel niet in in een samenkomst van zijn gemeente.
Het feit dat dit in Amerika gebeurd, hoeft inderdaad niet noodzakelijkerwijs te leiden tot eenzelfde soort handhaving in Europa. Wat dat betreft is er geen directe aanleiding om dit moment te vrezen. Niettemin hebben we in Coronatijd wel gezien dat zowel binnen de kerk als bij overheid helemaal geen parate kennis was hoe hiermee om te gaan. Als de vrijheid van de kerken dus zover in het collectieve geheugen naar de rand zijn geschoven, hoef je alleen maar te wachten op een goed geformuleerd voorstel waarbij iedereen instemmend klinkt en je bent je grondrechten kwijt. Dan zit je wel niet direct in de gevangenis, maar je bent wel rechteloos.

Verder is het niet mijn oogmerk dingen op de spits te drijven. Het signaleren van risico's hangt onlosmakelijk samen met mijn visie dat een christen hier op aarde geen paradijs zal weten te creëren en dat ook nimmer krijgt. Hooguit wordt het slechter. Dat kan je gewoon loszien van allerlei dramatiek, maar geeft wel de intentie aan waarmee ik de omgeving om mij heen beoordeel.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik ben benieuwd of het ook in Amerika allemaal standhoud voor de rechter. Kerkdiensten verbieden (ook al is het tijdelijk) ligt daar echt gevoelig.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Het zijn dit soort niet-constructieve en spijkers-op-laag-water bijdragen die iedere serieuze discussie doodslaan en het verblijf op Refoforum dikwijls zo onaangenaam maken.

Je laatste post is daar ook weer een treffend voorbeeld van. Je zou het niet slecht doen in alle zure en zeurderige reacties op nu.nl en dergelijke.
Het is nogal verontrustend dat @Herman angst zaait, door te suggereren dat in Nederland hetzelfde staat te gebeuren.

Er is geen enkele aanleiding dat te veronderstellen. Jij mag mijn reacties kwalificeren zoals je wilt, maar die bevatte meer inhoud dan de jouwe.
Valcke

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Het zijn dit soort niet-constructieve en spijkers-op-laag-water bijdragen die iedere serieuze discussie doodslaan en het verblijf op Refoforum dikwijls zo onaangenaam maken.

Het is nogal verontrustend dat @Herman angst zaait, door te suggereren dat in Nederland hetzelfde staat te gebeuren.

Er is geen enkele aanleiding dat te veronderstellen. Jij mag mijn reacties kwalificeren zoals je wilt, maar die bevatte meer inhoud dan de jouwe.
Herman zaait helemaal geen angst. En jouw punten daartegen waren gewoon flauwekul. Eerst zeuren over het woord precedent en daarna over wat preken is. Preken doe je nog altijd met een gehoor, niet in een lege kamer.

In ieder geval hadden je opmerkingen geen enkele waarde, maar verlagen ze het toch al zeer bedenkelijke niveau op dit forum. Vind je het vreemd dat mensen stoppen?
Plaats reactie