Vraag (algemeen)

Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 369
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Edelweiss »

refo schreef: 27 mei 2024, 11:22 Ik heb juist de indruk dat de namen bloemrijker worden naarmate de achterstand groter is.
Ik heb dan denk ik een redelijk verouderd beeld, zeker ook gezien de post van Terri hieronder. Ik kende vooral de Melvin's, de Dilano's, de Ayden's en de Kaylee's, maar daar bleef het dan wel bij.
refo schreef: 27 mei 2024, 11:22 En die creatieve namen zijn af en toe wel raar. Je krijgt dan verzinsels als Krijniëlle en Teunard. Opa Krijn en opa Teun moest natuurlijk vernoemd worden, maar de éne familie kreeg alleen dochters en de andere vond Teun zielig voor hun zoon.
Och, jongens toch, die arme kinders. Doe het vernoemen dan niet, of doe het goed, maar dat is natuurlijk mijn mening.
Terri schreef: 27 mei 2024, 12:12 Dat klopt ook. Ooit zag ik een paar afleveringen van 'een huis vol' en daar verbaasde ik me over o.a. Yoriën , Chariënne , Xavieé, Jeneaux , Shevaign , Dareau , Gidiën , Shaëlle , Dévaugn , Chayenna, Djévaina, , Chavelle Rafaelle , Prisciliano .
Wellicht is dit weer gebruikelijk bij een bepaald soort mensen? :)
Een paar hiervan zou ik prima vinden staan op een wijnetiket, maar daar houdt het dan wel op voor mij.
Dat geldt ook voor namen die beter passen bij de artikelen van de blauwe-met-gele-letters-winkel: Pax, Lux, Loa, Dex, etc.. Ik denk dan toch eerder aan een dressoir en een staande lamp.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10537
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zita »

Ik heb wel het idee dat de tijd van de Wilco's, Gerco's, Corjan, Wiljan enzovoorts voorbij is. Dus van twee 'ouderwetse' namen een samentrekking maken. Die vind ik echt vreselijk.

Onlangs kwam ik een Amara tegen. Dat vond ik nou leuk: een naam die niet veel voorkomt, waarbij je niet steeds hoeft te vragen 'hoe spel je dat' of (zoals ik bij een Ghyslaine had) 'hoe spreek je dit eigenlijk uit'?
Online
Zeeuw
Berichten: 11879
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zeeuw »

Zita schreef: 27 mei 2024, 18:34 Ik heb wel het idee dat de tijd van de Wilco's, Gerco's, Corjan, Wiljan enzovoorts voorbij is. Dus van twee 'ouderwetse' namen een samentrekking maken. Die vind ik echt vreselijk.

Onlangs kwam ik een Amara tegen. Dat vond ik nou leuk: een naam die niet veel voorkomt, waarbij je niet steeds hoeft te vragen 'hoe spel je dat' of (zoals ik bij een Ghyslaine had) 'hoe spreek je dit eigenlijk uit'?
Was het geen Amarah? :-)
merel
Berichten: 10156
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door merel »

Zita schreef: 27 mei 2024, 18:34 Ik heb wel het idee dat de tijd van de Wilco's, Gerco's, Corjan, Wiljan enzovoorts voorbij is. Dus van twee 'ouderwetse' namen een samentrekking maken. Die vind ik echt vreselijk.

Onlangs kwam ik een Amara tegen. Dat vond ik nou leuk: een naam die niet veel voorkomt, waarbij je niet steeds hoeft te vragen 'hoe spel je dat' of (zoals ik bij een Ghyslaine had) 'hoe spreek je dit eigenlijk uit'?
Amara Onwuka? Ik vind het geen mooie naam. Het lijkt te veel op Tamara. De andere namen die jij noemt vind ik ook vreselijk.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9374
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door parsifal »

Wij hebben de vernoeming in tweede en derde namen gestopt. Deels omdat sommige van de namen echt niet werken in het Engels.

Ook een mooie was trouwens een Nederlander die een zoon Lars had genoemd. Een Zweedse collega maakte de opmerking: maar dat kunnen jullie toch helemaal niet uitspreken? (In het Zweeds en de andere Scandinavische talen zit de uitspraak van de a in de naam tussen de korte a en o in).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mannetje
Berichten: 7947
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Mannetje »

Voor mensen die weleens in Oostenrijk komen: rijden er daar eigenlijk veel "bijzondere" auto's rond? Of is het autobeeld niet heel afwijkend van Nederland? Of is het verschillend per streek?
-
newton
Berichten: 736
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door newton »

Mannetje schreef:Voor mensen die weleens in Oostenrijk komen: rijden er daar eigenlijk veel "bijzondere" auto's rond? Of is het autobeeld niet heel afwijkend van Nederland? Of is het verschillend per streek?
Gemiddeld genomen wat zwaarder gemotoriseerd dan de 1.0 3 cylinder ecoblokjes met turbo’s die hier in NL moeten zorgen voor minder uitstoot. Verder is het mij niet opgevallen. Zal dit jaar voor je opletten.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1216
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Anselmus »

Herman schreef: 27 mei 2024, 09:08
Posthoorn schreef: 27 mei 2024, 09:02 Ik ben die Bijbelse-namenhype zo beu.
Ik heb het wel eens als een teken van ware bekering horen noemen. Dat zal wel niet voor het geheel van alle bijbelse vernoemingen gelden, maar blijkbaar is er ergens een sociale wenselijkheid om dat zo te doen.
Dat heb ik ook meerdere keren gehoord met een bewijs naar de andere kant dat geen ouder en kind Izebel noemt wat als bewijs van grote onbekeerdheid gezien werd.
Fides Quaerens Intellectum
Mannetje
Berichten: 7947
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Mannetje »

newton schreef: 30 mei 2024, 18:33
Mannetje schreef:Voor mensen die weleens in Oostenrijk komen: rijden er daar eigenlijk veel "bijzondere" auto's rond? Of is het autobeeld niet heel afwijkend van Nederland? Of is het verschillend per streek?
Gemiddeld genomen wat zwaarder gemotoriseerd dan de 1.0 3 cylinder ecoblokjes met turbo’s die hier in NL moeten zorgen voor minder uitstoot. Verder is het mij niet opgevallen. Zal dit jaar voor je opletten.
Gaat een van de kinderen vast ook doen :)

Die houdt niet van een stadje bekijken, dus vroeg ik me af of ik hem dan blij kan maken met een autospotplek. Maar als daar alleen oude Volvos rijden is dat ook niet zo boeiend...
-
merel
Berichten: 10156
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door merel »

Het viel mij juist op dat er juist relatief veel kleine auto's in de bergen reden.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4237
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Maanenschijn »

Mannetje schreef:
newton schreef: 30 mei 2024, 18:33
Mannetje schreef:Voor mensen die weleens in Oostenrijk komen: rijden er daar eigenlijk veel "bijzondere" auto's rond? Of is het autobeeld niet heel afwijkend van Nederland? Of is het verschillend per streek?
Gemiddeld genomen wat zwaarder gemotoriseerd dan de 1.0 3 cylinder ecoblokjes met turbo’s die hier in NL moeten zorgen voor minder uitstoot. Verder is het mij niet opgevallen. Zal dit jaar voor je opletten.
Gaat een van de kinderen vast ook doen :)

Die houdt niet van een stadje bekijken, dus vroeg ik me af of ik hem dan blij kan maken met een autospotplek. Maar als daar alleen oude Volvos rijden is dat ook niet zo boeiend...
De beste autospot is de ‘tunnel’ in Monaco. Zelden zijn onze jongens enthousiast geworden van een eindje door een stad sjokken behalve in Monaco (Monte Carlo).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23963
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door refo »

newton schreef: 30 mei 2024, 18:33
Mannetje schreef:Voor mensen die weleens in Oostenrijk komen: rijden er daar eigenlijk veel "bijzondere" auto's rond? Of is het autobeeld niet heel afwijkend van Nederland? Of is het verschillend per streek?
Gemiddeld genomen wat zwaarder gemotoriseerd dan de 1.0 3 cylinder ecoblokjes met turbo’s die hier in NL moeten zorgen voor minder uitstoot. Verder is het mij niet opgevallen. Zal dit jaar voor je opletten.
De Zafira 1.6 die we ooit hadden reed in de bergen een stuk slechter dan de 0.9 met 3 cilinders die we nu hebben.
Die Zafira 1.6 was in Nederland populair. Hier heb je nu eenmaal weinig te maken met bergewegen. En als ze er zijn is de weg maar 500 meter lang.
newton
Berichten: 736
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door newton »

refo schreef: 31 mei 2024, 08:45
newton schreef: 30 mei 2024, 18:33
Mannetje schreef:Voor mensen die weleens in Oostenrijk komen: rijden er daar eigenlijk veel "bijzondere" auto's rond? Of is het autobeeld niet heel afwijkend van Nederland? Of is het verschillend per streek?
Gemiddeld genomen wat zwaarder gemotoriseerd dan de 1.0 3 cylinder ecoblokjes met turbo’s die hier in NL moeten zorgen voor minder uitstoot. Verder is het mij niet opgevallen. Zal dit jaar voor je opletten.
De Zafira 1.6 die we ooit hadden reed in de bergen een stuk slechter dan de 0.9 met 3 cilinders die we nu hebben.
Die Zafira 1.6 was in Nederland populair. Hier heb je nu eenmaal weinig te maken met bergewegen. En als ze er zijn is de weg maar 500 meter lang.
Je zafira 1.6 had misschien meer cilinderinhoud, maar miste een turbo die je huidige grasmaaier wel heeft.
newton
Berichten: 736
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door newton »

Mannetje schreef: 30 mei 2024, 18:42
newton schreef: 30 mei 2024, 18:33
Mannetje schreef:Voor mensen die weleens in Oostenrijk komen: rijden er daar eigenlijk veel "bijzondere" auto's rond? Of is het autobeeld niet heel afwijkend van Nederland? Of is het verschillend per streek?
Gemiddeld genomen wat zwaarder gemotoriseerd dan de 1.0 3 cylinder ecoblokjes met turbo’s die hier in NL moeten zorgen voor minder uitstoot. Verder is het mij niet opgevallen. Zal dit jaar voor je opletten.
Gaat een van de kinderen vast ook doen :)

Die houdt niet van een stadje bekijken, dus vroeg ik me af of ik hem dan blij kan maken met een autospotplek. Maar als daar alleen oude Volvos rijden is dat ook niet zo boeiend...
Een van de jongens hier kan ook uren op viaducten staan met z'n camera. Dat zal in Oostenrijk misschien tegenvallen. Gelukkig is 1 van zijn andere hobby's vissen en zit ons appartement op een paar honderd meter van de Salzach.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9374
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door parsifal »

Ik denk dat sommige van jullie (of jullie kinderen) jaloers op ons kunnen zijn. Toen wij vorig jaar na een korte vakantie uit Stockholm terug reden naar huis was er ergens onderweg (in buurt van Norrköping) een bijeenkomst van Scandinavische Ferrari eigenaars. We zagen zoveel Ferraris op de weg (en bij het wegrestaurant waar we stopten). Op een gegeven moment werden we in stromende regen ingehaald door een veel te hard rijdende Ferrari. Even later stonden we in file, die begon bij een Ferrari (in zelfde kleur als die ons voorbij scheurde, ik weet niet of het zelfde auto was) die op zijn kop lag. In krant lazen we dat bestuurder zelf uit het wrak kon komen.

In Jakarta kun je leuke autos bekijken bij 5 sterren hotels. Ook veel heel snelle sportwagens, wat helemaal absurd is omdat er op Java nauwelijks een plek is waar je harder dan 100 kan. ("kan" niet "mag": de wegen zijn vaak niet erg goed en het is overal buitengewoon druk). Het weerhoudt de allerrijksten er niet van om met deze dure autos te pronken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie