Vraag (algemeen)

Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1246
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Klavart »

En wat zijn klassieke namen?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10537
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Zita »

Klavart schreef: 25 mei 2024, 22:10 En wat zijn klassieke namen?
Constantijn, Mathilde, Alexander, Eveline. Vind ik.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1960
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Ararat »

Zita schreef: 25 mei 2024, 22:27
Klavart schreef: 25 mei 2024, 22:10 En wat zijn klassieke namen?
Constantijn, Mathilde, Alexander, Eveline. Vind ik.
Nero.
Maar die naam bewaar ik misschien toch maar voor onze haan.
merel
Berichten: 10144
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door merel »

Zita schreef: 25 mei 2024, 22:27
Klavart schreef: 25 mei 2024, 22:10 En wat zijn klassieke namen?
Constantijn, Mathilde, Alexander, Eveline. Vind ik.
Mathilde valt daar niet onder. Karlijn, Isabel, Claire en Charlotte vallen onder de klassieke meisjesnamen. Wouter, Olivier en Boris zijn ook klassieke jongensnamen.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bonny »

Ararat schreef: 25 mei 2024, 22:33
Nero.
Maar die naam bewaar ik misschien toch maar voor onze haan.
Hier krijgt elke haan de naam "Foppe".
The Groom's still waiting at the altar
CvdW
Berichten: 2992
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door CvdW »

Hoe mooi is het als kleinkinderen worden vernoemd naar hun Godvrezende grootouders. De Heere wil ook in de lijn der geslachten werken.
Ambtenaar
Berichten: 9389
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Ambtenaar »

CvdW schreef: 27 mei 2024, 08:06 Hoe mooi is het als kleinkinderen worden vernoemd naar hun Godvrezende grootouders. De Heere wil ook in de lijn der geslachten werken.
Wat heeft dat van doen met een naam?
merel
Berichten: 10144
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door merel »

CvdW schreef: 27 mei 2024, 08:06 Hoe mooi is het als kleinkinderen worden vernoemd naar hun Godvrezende grootouders. De Heere wil ook in de lijn der geslachten werken.
Werkt God meer als iemand vernoemd wordt?
Piet Puk
Berichten: 5555
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Piet Puk »

Het verbaasd me eigenlijk dat niemand vernoemd naar Bijbelse personen met minder goede daden, zoals Judas, Kain, Korach, Saffira. Waarom denk ik dan? Van nature worden we toch niet als Maria's, Ruth's e.d. geboren?

Vandaar dat ik weinig heb met vernoemen naar Bijbelse namen(waar positief van gesproken word)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6575
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Posthoorn »

Maanenschijn schreef: 25 mei 2024, 20:10 Bij ons is ieder kind vernoemt. De roepnaam heeft herkenning in de officiële (doop)namen.

Ik vind het wel mooi, gewoon als familie traditie. Ik ben zelf inmiddels ook vernoemd.
Is zeker mooi, als een naam generaties lang meegaat. Dan zit er een geschiedenis aan vast. En je doet je ouders er een groot plezier mee. Ik ben die Bijbelse-namenhype zo beu.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Herman »

Posthoorn schreef: 27 mei 2024, 09:02 Ik ben die Bijbelse-namenhype zo beu.
Ik heb het wel eens als een teken van ware bekering horen noemen. Dat zal wel niet voor het geheel van alle bijbelse vernoemingen gelden, maar blijkbaar is er ergens een sociale wenselijkheid om dat zo te doen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Herman »

Piet Puk schreef: 27 mei 2024, 08:52 Het verbaasd me eigenlijk dat niemand vernoemd naar Bijbelse personen met minder goede daden, zoals Judas, Kain, Korach, Saffira. Waarom denk ik dan? Van nature worden we toch niet als Maria's, Ruth's e.d. geboren?

Vandaar dat ik weinig heb met vernoemen naar Bijbelse namen(waar positief van gesproken word)
Ik ken een Tjadiër met de naam Sephora. Haar eigen christelijke leven gaat die van de vrouw uit Handelingen ver voorbij. Overigens is het ten zuiden van de Middellandse Zee veel gebruikelijker om alle bijbelse namen te gebruiken, zonder enig moreel vooroordeel.
merel
Berichten: 10144
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door merel »

Posthoorn schreef: 27 mei 2024, 09:02
Maanenschijn schreef: 25 mei 2024, 20:10 Bij ons is ieder kind vernoemt. De roepnaam heeft herkenning in de officiële (doop)namen.

Ik vind het wel mooi, gewoon als familie traditie. Ik ben zelf inmiddels ook vernoemd.
Is zeker mooi, als een naam generaties lang meegaat. Dan zit er een geschiedenis aan vast. En je doet je ouders er een groot plezier mee. Ik ben die Bijbelse-namenhype zo beu.
Het ligt ook aan de ouders. Mijn vader en schoonvader deden wij een groot plezier met vernoemingen in de doopnaam. Beide moeders hechten er weinig waarde aan.

Ik heb ook weinig met Bijbelse vernoemingen. De namen die ook in seculier Nederland gangbaar zijn gaan vaak nog. De rest vind ik zelf niet geschikt voor het dagelijks leven. Ook zou ik niet kiezen voor kindernamen, zoals Puck. Leuk als iemand klein is, maar minder leuk in het volwassen leven.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 365
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Edelweiss »

KDD schreef: 25 mei 2024, 19:21 Hier kennen ze dat gewoonte niet dus als immigrant kan het heel lastig en verwarrend zijn. Je moet dan beslissen wanneer je geboorte naam en wanneer je roep naam te gebruiken. Bijv. op je rijbewijs en paspoort staat je geboorte naam maar op je bankpas je roepnaam. En als ze je identiteit willen checken dan moet je uitleggen dat in Nederland waar je geboren ben het de gewoonte is om de naam Cornelis te krijgen maar er ook besloten was om met de naam Kees door het leven te gaan. Ze snappen er meestal niets van.
Hoe herkenbaar is dit! Ikzelf heb het geluk dat mijn eerste doopnaam ook mijn roepnaam is, maar wat jij aankaart, hoor ik ook hier van andere Nederlanders terug. Het is haast niet uit te leggen, helemaal als de roepnaam niet echt lijkt op de doopnamen.

In mijn Nederlandse contactenkring zijn er de afgelopen jaren hele bataljons geboren met de naam Lukas (met diverse schrijfwijzen), Noah, Milan en Sem. Verschrikkelijk. Mijn neefje heeft één van die namen en heeft drie jongetjes in zijn klas met dezelfde naam; ook de andere namen zijn rijkelijk vertegenwoordigd. Lijkt me als juf ook best lastig trouwens.
Ik vind de namen zelf niet zo mooi (ik hou erg van klassieke namen van minstens drie lettergrepen), maar ik moet altijd wel grinniken als ik in het hoogseizoen een moeder een van die namen hoor roepen en er kijken minstens 5 kindjes om.
merel
Berichten: 10144
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door merel »

Zo zaten bij mijn oudste 3 Evy's in de klas op de lagere school en op de middelbare school alle varianten met Anne en Noor; Anne, Anna, Hanna, Joanne, Elianne, Lisanne, Eleonora, Noortje, Nora etc.
Plaats reactie