JanRap schreef: ↑Vandaag, 09:17
JanRap schreef: ↑Vandaag, 09:04
Ambtenaar schreef: ↑Vandaag, 08:14
Ad Anker schreef: ↑01 aug 2026, 21:17
Ik denk dat je gelijk hebt. Mijn zoon (17) leest het interview van ds. v.d. Zanden en zegt: ik hoop dat hij zich aanmeldt bij het curatorium. Toch merk ik bij jonge ambtsdragers dat het toch moeilijk is om onbevangen oog te hebben voor de nieuwe generatie.
En je maakt het heel psychologisch. Is het vol te houden dat God goedertierenlijk zijn dienaren zendt en vervolgens blijkt dat die dienaren de plank volledig misslaan en géén feeling hebben met de huidige generatie? Het is een oprecht, serieuze vraag waarvan de gevolgen ingrijpend kunnen zijn. Wil je daarop reflecteren?
Als ik in de kerkenraad zou zitten van de gemeente van deze predikant zou ik n.a.v. dit interview kritische vragen stellen. Waarom sluit hij niet uit dat hij HHK wordt of zelfs GG? Voelt hij zich niet op zijn plek binnen de PKN? Dit is misschien een voorbeeld van iemand die er links inkomt en er rechts weer uitvliegt.
@Ambtenaar, u brengt onder woorden wat ik om de lieve vrede maar even inslikte. Een predikant is geroepen om zijn eigen gemeente en kerk op te bouwen. Het lonken naar, en vrijen met andere denominaties is vaak wat suggestief en ....naïef. Het lijkt me een nieuwe trend onder bepaalde predikanten.
@ Ambtenaar, nog even een aanvulling: het is mijn ervaring dat na het ontstaan van de PKN en het invoeren van de HSV alle respect voor de PKN en ook voor de HHK is verdwenen bij de GG.
Ds. Kersten kende echt nog wel het heimwee naar de vaderlandse kerk, en ook bijv. ds. A.Vergunst, maar nu hoor ik er nooit iets meer over. Men heeft de PKN en de HHK volledig afgeschreven. Alleen voor wijlen ds. I Kievit is er in de GG nog enige erkenning. Ik heb een dagboekje in mijn bezit van ds. I. Kievit met een voorwoord van een GG predikant. Bij ds. Kievit vinden we iets van de standentheologie terug, en de innerlijke doorleving van alle heilsfeiten, vandaar misschien die waardering?
Wel heel kort door de bocht broeder. Alleen het aantal activiteiten in/met de HHK zegt al genoeg. Gisteren zag ik in de Saambinder een zangavond aangekondigd in een HHK onder leiding van een GG dominee. Rond hervormingsdag, SGP en GBS zie je ook allerlei samenwerkingen. Onze dominee en vorig dominee hadden regelmatig collegiaal contact met hun collega's uit o.a. de HHK.
Ik begrijp soms niet hoe jouw beeld tot stand komt.