Trump heeft ook een draai van 180 graden gemaakt als het gaat om Oekraïne. Zei hij eerst nog dat Zelensky een deal met Poetin moest sluiten "omdat hij geen troefkaarten had", nu zegt hij dat Oekraïne deze oorlog kan winnen en al het verloren gegane gebied terug kan winnen omdat de Russische economie op instorten staan.
We zullen zien hoe lang het duurt voordat hij weer van gedachten verandert.
Maar dat het niet goed gaat met de Russische economie, klopt wel. Oekraïne is de afgelopen maand bezig met een effectieve campagne om de Russische olieraffinaderijen uit te schakelen. Ook vannacht ging er weer een olieraffinaderij in vlammen op. Deze campagne heeft een dusdanig succes dat er in veel Russische regio's nauwelijks nog benzine te koop is, met als gevolg lange rijen voor de tankstations.
Daar komt nog eens bij dat veel Russische soldaten geen overwinning meer verwachten en het moreel onder de troepen al langere tijd slecht is. "Kom niet naar Oekraine om te vechten, denk om je kinderen", is de boodschap van sommigen. En ook mensen die deze oorlog vroeger promootten, zien geen vooruitgang meer aan het front.
Ondertussen zegt Zelensky dat Oekraïne de afgelopen week een stuk grond heeft heroverd en 1000 gevangenen heeft gemaakt. Die herovering was in de regio Soemi en ook bij Dobropillya waar een aantal Russische soldaten is omsingeld.
Oorlog in Oekraine
Re: Oorlog in Oekraine
Wat een gevaarlijke reactie.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 07:50 Hij is tenminste eerlijk, een eerlijke boef. Mark Rutte lijkt hele sympathiek, maar ondertussen denkt hij alleen maar aan z’n carrière.. je ziet nu ook dat ie ineens dikke vriendjes is met Trump. Blijkbaar vind hij trump helemaal geweldig![]()
Verder zijn al z’n uitspraken in dat nu.nl artikel geweldig. Hij geeft Europa er stevig voor langs over die migranten en zwakke houding richting Rusland. Alleen maar praten en niks doen en bedelen bij Amerika. We kunnen niet eens ons eigen grond gebied verdedigen.. waanzinnig
Ondertussen was er weer int nieuws dat het voorrang van asielzoekers op huurwoningen moet blijven bestaan. De zogenaamde “rechtsstaat” schrijft dat voor.. nou, tis als jongere onmogelijk een huis te kopen… ik zou niet weten hoe dat in toekomst moet. Huren is ook lastig met lange wachttijden (zou ik trouwens niet willen)..
Die zogenaamde democratie lost niks op.. tis alleen maar praten en vergaderen en er veranderd nooit wat.
Je hebt liever een eerlijke boef? Het is een boef, dat staat vast. En hij schaamt zich er ook niet voor.
Toen Trump werd gevraagd hoe het met hem ging na het overlijden van vriend Kirk, gaf hij daar geen antwoord op maar wees hij de reporters op de grote verbouwing van het Witte Huis. Daar maakt hij een soort van gouden paleis van. Nul compassie en medeleven. Bij de speech zei hij vlak nadat Kirks vrouw de moordenaar vergaf dat hij dat zeker niet zou doen. En ondertussen wordt de heksenjacht op linkse figuren nog steviger aangezet.
Heb je iets gelezen over mate waarin voorrang van asielzoekers de woningmarkt beïnvloed? Antwoord; marginaal. Maar het klinkt natuurlijk wel stoer. Het lost alleen niets op. Zie ook het advies van de raad van state.
De rechtsstaat en democratie zijn maar lastig. 'We hebben een sterke man nodig'. Leuk, totdat sterke mannen radicaliseren en koningen worden. Totdat jij tot de groep behoort die de schuld van alles heeft.
Als Trump ook de daad bij het woord voegt is dit goed nieuws! Voor zolang het duurt want zijn visie wordt bepaald door de laatste adviseur die hij heeft gesproken.elbert schreef: ↑Vandaag, 07:58 Trump heeft ook een draai van 180 graden gemaakt als het gaat om Oekraïne. Zei hij eerst nog dat Zelensky een deal met Poetin moest sluiten "omdat hij geen troefkaarten had", nu zegt hij dat Oekraïne deze oorlog kan winnen en al het verloren gegane gebied terug kan winnen omdat de Russische economie op instorten staan.
Dank voor je uitgebreide bericht met bronvermeldingen.
Trump gaat verder niets doen, behalve dat hij wapens aan Europese landen levert (die daar uiteraard voor betalen), die het vervolgens aan Oekraïne geven. Win-win situatie voor zowel de VS als Oekraïne. De Europese landen zijn degenen die moeten betalen, maar ze moeten sowieso zelf meer voor hun veiligheid zorgen en het steunen van Oekraïne is op dit moment daarvoor de meest effectieve manier.
Ja. Geweldig nieuws voor het Oekraïnse volk. Hun land wordt een slagveld. Lekker ver van Washington en Brussel.ZWP schreef: ↑Vandaag, 08:04Als Trump ook de daad bij het woord voegt is dit goed nieuws! Voor zolang het duurt want zijn visie wordt bepaald door de laatste adviseur die hij heeft gesproken.elbert schreef: ↑Vandaag, 07:58 Trump heeft ook een draai van 180 graden gemaakt als het gaat om Oekraïne. Zei hij eerst nog dat Zelensky een deal met Poetin moest sluiten "omdat hij geen troefkaarten had", nu zegt hij dat Oekraïne deze oorlog kan winnen en al het verloren gegane gebied terug kan winnen omdat de Russische economie op instorten staan.
Maar het is wel hún slagveld. Ik bedoel: wat is het alternatief? Rusland mag door een agressie-oorlog land van een ander soeverein land afpakken? Oekraïne moet het maar gewoon opgeven?refo schreef: ↑Vandaag, 09:04Ja. Geweldig nieuws voor het Oekraïnse volk. Hun land wordt een slagveld. Lekker ver van Washington en Brussel.ZWP schreef: ↑Vandaag, 08:04Als Trump ook de daad bij het woord voegt is dit goed nieuws! Voor zolang het duurt want zijn visie wordt bepaald door de laatste adviseur die hij heeft gesproken.elbert schreef: ↑Vandaag, 07:58 Trump heeft ook een draai van 180 graden gemaakt als het gaat om Oekraïne. Zei hij eerst nog dat Zelensky een deal met Poetin moest sluiten "omdat hij geen troefkaarten had", nu zegt hij dat Oekraïne deze oorlog kan winnen en al het verloren gegane gebied terug kan winnen omdat de Russische economie op instorten staan.
En ja, we mogen wel wat dankbaarder zijn dat zij onze kastanjes uit het vuur halen.
Een proxy war zei FVD terecht. Oekraïne mag sterven van Europa om de globaliseringsagenda verder uit te rollen.refo schreef: ↑Vandaag, 09:04Ja. Geweldig nieuws voor het Oekraïnse volk. Hun land wordt een slagveld. Lekker ver van Washington en Brussel.ZWP schreef: ↑Vandaag, 08:04Als Trump ook de daad bij het woord voegt is dit goed nieuws! Voor zolang het duurt want zijn visie wordt bepaald door de laatste adviseur die hij heeft gesproken.elbert schreef: ↑Vandaag, 07:58 Trump heeft ook een draai van 180 graden gemaakt als het gaat om Oekraïne. Zei hij eerst nog dat Zelensky een deal met Poetin moest sluiten "omdat hij geen troefkaarten had", nu zegt hij dat Oekraïne deze oorlog kan winnen en al het verloren gegane gebied terug kan winnen omdat de Russische economie op instorten staan.
Mochten jullie wat achterlopen met het nieuws: Oekraïne is al jarenlang een slagveld. Dat is niet omdat men dat in Washington en Brussel zo graag wil, maar omdat 1 man in Moskou dat wil.
Dat is een man die jullie consequent weigeren te benoemen als de oorzaak van deze hele imperialistische oorlog: Vladimir Vladimirovitsj Poetin, een dictator die al 25 jaar aan de macht is en die als doel heeft om de ineenstorting van de Sovjet-Unie, die hij de grootste geopolitieke catastrofe van de 20e eeuw noemde, ongedaan te maken en om zodoende Rusland weer een grootmacht te maken.
Ik snap ook wel de reden waarom jullie het niet over Poetin willen hebben: voor veel rechtse mensen in het westen is de afkeer tegen de politici in hun eigen land zo groot, dat ze alles, dus ook buitenlandse politiek, door die bril zien. Dan zien ze niet het kwaad in een buitenlandse dictator, maar zien ze al het kwaad in de eigen politici. Maar dat is onzinnig: alsof al het kwaad in je eigen land is en het daarbuiten zoveel beter is. Welnu: er zijn grotere schurken dan de westerse politici. Als je in een strafkamp in Siberie zou zitten, dan zou je dat ook vinden. Maar "helaas", je woont in Nederland, een buitengewoon netjes aangeharkt land waar veel goed geregeld is, waar weliswaar ook problemen zijn en die moeten ook benoemd en aangepakt worden, maar waar die problemen dan weer heel weinig voorstellen in vergelijking met veel andere landen.
De enorme domheid.... Poetin is inderdaad verantwoordelijk voor al die ellende daar. Hoe haal je het in je hoofd dat ik iets anders zeg of ooit iets anders heb beweerd?elbert schreef: ↑Vandaag, 09:31Mochten jullie wat achterlopen met het nieuws: Oekraïne is al jarenlang een slagveld. Dat is niet omdat men dat in Washington en Brussel zo graag wil, maar omdat 1 man in Moskou dat wil.
Dat is een man die jullie consequent weigeren te benoemen als de oorzaak van deze hele imperialistische oorlog: Vladimir Vladimirovitsj Poetin, een dictator die al 25 jaar aan de macht is en die als doel heeft om de ineenstorting van de Sovjet-Unie, die hij de grootste geopolitieke catastrofe van de 20e eeuw noemde, ongedaan te maken en om zodoende Rusland weer een grootmacht te maken.
Ik snap ook wel de reden waarom jullie het niet over Poetin willen hebben: voor veel rechtse mensen in het westen is de afkeer tegen de politici in hun eigen land zo groot, dat ze alles, dus ook buitenlandse politiek, door die bril zien. Dan zien ze niet het kwaad in een buitenlandse dictator, maar zien ze al het kwaad in de eigen politici. Maar dat is onzinnig: alsof al het kwaad in je eigen land is en het daarbuiten zoveel beter is. Welnu: er zijn grotere schurken dan de westerse politici. Als je in een strafkamp in Siberie zou zitten, dan zou je dat ook vinden. Maar "helaas", je woont in Nederland, een buitengewoon netjes aangeharkt land waar veel goed geregeld is, waar weliswaar ook problemen zijn en die moeten ook benoemd en aangepakt worden, maar waar die problemen dan weer heel weinig voorstellen in vergelijking met veel andere landen.
Alleen is mij punt telkenmale dat nadenken hoe met een tiran om te gaan ook best met enig inzicht gedaan mag worden.
Hoe ik het in mijn hoofd haal? Dat is vrij eenvoudig: jij begint over kwaadwillige motieven van het westen. Of om het in je eigen woorden te zeggen: "Oekraïne mag sterven van Europa om de globaliseringsagenda verder uit te rollen".
Dat Oekraïne zal sterven als Rusland dat land militair zou verslaan, noem je niet.
Je begint dus over de motieven van je eigen politici en alleen daarover. Dat bevestigt mijn gedachte dat de bal bij westerse leiders wordt gelegd als het om deze oorlog gaat.
De kwaadaardige retoriek..... Wat ik altijd heb beweerd is OF ga all-in en tam Poetin met alles wat beschikbaar is terug in z'n hok (zou mijn keuze zijn) of stop de oorlog door Poetin zijn zin te geven. Maar maak er geen eindeloze gehaktmolen van. Over Poetin heb ik het inderdaad niet, netzomin als ik het zou hebben over de motieven van een hond met hondsdolheid. Irrelevant. Ik praat wel over de motieven van redelijke mensen en hoe ze omgaan met tirannen. En dan bespeur ik een minachting voor levens ten faveure van het eigen welbevinden. Niet recht maar "eigen gemak" telt. En daar leg ik de vinger bij.elbert schreef: ↑Vandaag, 10:44Hoe ik het in mijn hoofd haal? Dat is vrij eenvoudig: jij begint over kwaadwillige motieven van het westen. Of om het in je eigen woorden te zeggen: "Oekraïne mag sterven van Europa om de globaliseringsagenda verder uit te rollen".
Dat Oekraïne zal sterven als Rusland dat land militair zou verslaan, noem je niet.
Je begint dus over de motieven van je eigen politici en alleen daarover. Dat bevestigt mijn gedachte dat de bal bij westerse leiders wordt gelegd als het om deze oorlog gaat.
Maar wie beweert dat dit primair de keuze van het westen zou zijn? Dit is allereerst de keuze van Oekraïne en dan nog niet eens van de Oekraïense regering, maar van het Oekraïense volk.
De afgelopen 30 jaar hebben overduidelijk gemaakt dat het Oekraïense volk een duidelijke stem in dit geheel heeft.
Iedereen die dat over het hoofd ziet, mist het hele punt van deze oorlog.
Dat punt ziet Poetin wel: hij wil dat het Oekraïne aan Rusland onderhorig is.
Het Oekraïense volk zelf wil vrij, zelfstandig en democratisch zijn met eigen keuzes. Daar gaat deze oorlog dus om.
Zelfs de Oekraïense politici hebben zich hierbij neer moeten leggen, bijvoorbeeld als het gaat om corruptie (denk aan de protesten van een paar maanden terug), maar ook bij de Oranjerevolutie in 2004/2005 en de Maidanopstand in 2013/2014.
Het westen heeft dit ook veel te laat ingezien. In het westen had men zich in februari 2022 al neergelegd bij een Russische overwinning in Oekraïne. Zelensky werd zelfs een vlucht naar het westen aangeboden omdat men dacht dat het land het niet lang uit zou houden.
Maar de mensen in Kyiv stonden in de rij om zich aan te melden om te vechten.
Het leger was veel competenter dan iedereen had gedacht en kon de Russen bij Kyiv verslaan.
Dit is dus allereerst een Oekraïense onafhankelijkheidsoorlog.
Het westen was daarbij veel te bang dat het de boze Russische beer uit zou dagen en was zeer terughoudend om wapens naar Kyiv te sturen. De Duitsers stuurden in het begin zelfs niet meer dan wat kleding. Men heeft dus te laat ingezien dat Oekraïne kon blijven bestaan als onafhankelijke natie, maar het westen was ook nog eens te bang om voor de eigen principes op te komen. Principes waar men in Oekraïne wel voor op wil komen.
Het is hun oorlog, maar je hebt wel in zoverre gelijk dat we in het westen veel duidelijker op kunnen treden dan we tot nu toe gedaan hebben. Dat zou de beeindiging van de oorlog ook bespoedigen. Poetin heeft namelijk minachting voor zwakte en zwakte heeft het westen inderdaad laten zien. Dan blijft Poetin doorgaan.