Maatregelen kerk ivm coronavirus

Geytenbeekje

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Ik zing graag veel en in een redelijk langzaam tempo.
Zodat je tussen tussen elk gezongen woord moet adem halen?
Nee, bij elke komma.
M30 ?
DDD

Bericht door DDD »

CvdW schreef:Heerlijk hoe het gesprek gisteren verlopen is.

Laat een organist zelf meezingen. Dan merkt hij/zij hoe hoog er wordt gezongen. In mijn ogen mogen de meeste organisten 2 a 3 tonen lager spelen.
Door als organist zelf mee te zingen bemerk je zelf hoeveel ruimte er nodig is tussen twee regels.
Overigens blijven er altijd verschillen.
Achter mij (in Zeeland) zat een leraar die moest altijd nog voor het orgel zingen. Terwijl er al vlug werd gezongen. Eigenwijze mensen, die leraren. Misschien geeft het herkenning bij sommige leraren hier op RF.
Je vergeet dat een organist ook flink aan het bewegen is tijdens het zingen, een beetje afhankelijk van het orgel, persoonlijke stijl en het karakter van de psalm. Dus de organist moet vooral zijn eigen ademhaling niet als norm nemen. Maar meezingen doe ik ook altijd.
ejvl

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door ejvl »

Laat een organist zelf meezingen. Dan merkt hij/zij hoe hoog er wordt gezongen. In mijn ogen mogen de meeste organisten 2 a 3 tonen lager spelen.
Door als organist zelf mee te zingen bemerk je zelf hoeveel ruimte er nodig is tussen twee regels.
Achter mij (in Zeeland) zat een leraar die moest altijd nog voor het orgel zingen. Terwijl er al vlug werd gezongen. Eigenwijze mensen, die leraren. Misschien geeft het herkenning bij sommige leraren hier op RF.
Ik speel wel eens een stuk lager, bijvoorbeeld psalm 25:8 beginnend op D met 2#, de een vind dat erg fijn, de ander veel te laag.
Ervaring is om niet hoger dan de D te spelen / zingen. Een E is net gek zat. Psalm 56 bijvoorbeeld begin ik meestal daarom met een F.

Mijn ervaring met kleinere groepen mensen is juist positief. Wel een forse duidelijke begeleiding met bijvoorbeeld een cornet of sesqualtar als CF.
Geen zachte aarzelende begeleiding.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Maar als je psalm 25 begint op D, dan is de laagste noot dus een A. Ik zie niet lager dan C willen voorstellen te zingen. Dus het gemiddelde bereik loopt van van C naar D (een octaaf hoger, is dat D'?)
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik herken het wel degelijk van mensen in het onderwijs die hier ter kerke gaan. Zeer ergerlijk, dat vooruit zingen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Ik herken het wel degelijk van mensen in het onderwijs die hier ter kerke gaan. Zeer ergerlijk, dat vooruit zingen.
Het tempo van zingen is gewoon te laag.
Hollander

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
CvdW schreef:(...) Achter mij (in Zeeland) zat een leraar die moest altijd nog voor het orgel zingen. Terwijl er al vlug werd gezongen. Eigenwijze mensen, die leraren. Misschien geeft het herkenning bij sommige leraren hier op RF.
Ik herken het wel degelijk van mensen in het onderwijs die hier ter kerke gaan. Zeer ergerlijk, dat vooruit zingen.
Jarenlang heb ik als docent mij ook schuldig gemaakt aan dit 'ergerlijke' gedrag. Het tempo van begeleiding en zang was dusdanig onder de maat, dat een kleine blijk van hoognodige correctie geen kwaad kon. :)
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:
CvdW schreef:(...) Achter mij (in Zeeland) zat een leraar die moest altijd nog voor het orgel zingen. Terwijl er al vlug werd gezongen. Eigenwijze mensen, die leraren. Misschien geeft het herkenning bij sommige leraren hier op RF.
Jarenlang heb ik als docent mij ook schuldig gemaakt aan dit 'ergerlijke' gedrag. Het tempo van begeleiding en zang was dusdanig onder de maat, dat een kleine blijk van hoognodige correctie geen kwaad kon. :)
Muziekdocent ?
Hollander

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:Muziekdocent?
Half goed.

Verder is dit off-topic, net als mijn vorige post. ;)
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het is natuurlijk wel grappig als de organist bij de inzet dan opeens toch nog een seconde wacht, waarop betreffende voorzanger voluit in zijn eentje komt te zingen.
Hollander

Bericht door Hollander »

Herman schreef:Het is natuurlijk wel grappig als de organist bij de inzet dan opeens toch nog een seconde wacht, waarop betreffende voorzanger voluit in zijn eentje komt te zingen.
Dat geeft niet. Is het iedereen gelijk duidelijk dat het tempo van begeleiding en zang niet in orde is. Verder schaam ik mij niet voor mijn stem, zang en tempo. Ook zou ik, als het moet, geheel alleen a capella gaan zingen. :)
DDD

Bericht door DDD »

Precies. Als zoiets voorkomt, dan speelt de organist niet goed. Zo simpel zie ik het ook. Want ik zing keurig in de maat.

Er zijn niet veel organisten die zoiets drie keer proberen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Hollander schreef:Jarenlang heb ik als docent mij ook schuldig gemaakt aan dit 'ergerlijke' gedrag. Het tempo van begeleiding en zang was dusdanig onder de maat, dat een kleine blijk van hoognodige correctie geen kwaad kon. :)
Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: Ik herken het wel degelijk van mensen in het onderwijs die hier ter kerke gaan. Zeer ergerlijk, dat vooruit zingen.
Het tempo van zingen is gewoon te laag.
Ja, het tempo is gewoon te laag.
Ja, de neiging om dan maar vooruit te zingen is begrijpelijk.

Alleen: realiseren de mensen die vooruit zingen zich niet dat ze precies hetzelfde tempo zingen als de rest van de gemeente? Ze beginnen alleen ietsje eerder, maar de opeenvolging van noten/lettergrepen voltrekt zich in exact hetzelfde tempo als van de andere gemeenteleden.
Hoe begrijpelijk ook, dat vooruit zingen heeft geen zin.

Besluit met z'n allen om in een tempo te gaan zingen dat enigszins in de buurt van spreeksnelheid komt (zingen is tenslotte niets anders dan spreken op verhoogde toon), spreek met elkaar af dat je in cadans zingt, gelijk met het orgel, en denk nog eens goed na over het feit dat de musici de in opdracht van Calvijn de berijmde psalmen van een melodie hebben voorzien niet voor niets lange en korte noten hebben genoteerd, en rusten tussen de regels met een vaststaande lengte. Het is niet allemaal "doe maar wat je goed dunkt, ieder z'n meug": er ligt veel méér vast in de notatie dan menigeen denkt. En als we schriftgetrouw willen zijn wat de woorden betreft, mag dat dan misschien ook wat de noten betreft?
~~Soli Deo Gloria~~
Hollander

Bericht door Hollander »

Hendrikus schreef:Ja, (...) betreft?
Even voor de duidelijkheid n.a.v. mijn vorige post: ik ben het geheel met je eens. :)
ejvl

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door ejvl »

Herman schreef:Maar als je psalm 25 begint op D, dan is de laagste noot dus een A. Ik zie niet lager dan C willen voorstellen te zingen. Dus het gemiddelde bereik loopt van van C naar D (een octaaf hoger, is dat D'?)
Dat heet officieel D4 geloof ik.
Maar inderdaad tot de A, voor de mannen prima te doen, sommige vrouwen vinden het niet fijn.
Ooit wel eens psalm 42 op een C begonnen, dan zak je tot de G. Dat was net iets te.
Ik hou overigens wel van moduleren maar overdaad schaad.
Psalm 68:17 op een F beginnen bijvoorbeeld.
Plaats reactie