Maatregelen kerk ivm coronavirus
-
- Verbannen
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Vanmiddag was er een huwelijksdienst. Er zaten minimaal 2 seconden tussen elke Psalmregel. En het zingen ging ook langzamer.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Dat kan zijn op verzoek van het bruidspaar. Het is tenslotte hun dag, en sommige mensen zingen graag traag. Er zijn zelfs mensen die die extra tijd nodig hebben om de woorden goed tot zich te laten doordringen. Niet iedereen heeft dezelfde verwerkingssnelheid. Als het bruidspaar verwacht dat er veel mensen komen die graag langzaam zingen, vind ik het niet gek dat de organist daar een beetje rekening mee houdt.
Bij ons mag er alleen door de voorste rij worden gezongen. Dat draagt ook bij aan het liever thuis de dienst volgen.
Het gaat dan in de praktijk om ca 6 mensen die zingen.
De dominee maakte zodat de opmerking dat hij in zijn eigen gemeente wel mee mag zingen maar nu dus ook ervoer hoe moeilijk dat is als je niet mee mag zingen.
Het gaat dan in de praktijk om ca 6 mensen die zingen.
De dominee maakte zodat de opmerking dat hij in zijn eigen gemeente wel mee mag zingen maar nu dus ook ervoer hoe moeilijk dat is als je niet mee mag zingen.
Vroeger hield onze organist er altijd rekening mee als er familie uit de (oud)GG(inned) in de kerk zaten, met trouwdienst of rouwdienst, dan speelde hij veel langzamer dan we gewend waren, misschien was dit aan de orde?Jantje schreef:Vanmiddag was er een huwelijksdienst. Er zaten minimaal 2 seconden tussen elke Psalmregel. En het zingen ging ook langzamer.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-
- Verbannen
DDD schreef:Dat kan zijn op verzoek van het bruidspaar. Het is tenslotte hun dag, en sommige mensen zingen graag traag. Er zijn zelfs mensen die die extra tijd nodig hebben om de woorden goed tot zich te laten doordringen. Niet iedereen heeft dezelfde verwerkingssnelheid. Als het bruidspaar verwacht dat er veel mensen komen die graag langzaam zingen, vind ik het niet gek dat de organist daar een beetje rekening mee houdt.
Geenszins. De betreffende organist heeft altijd al langzamer gespeeld dan de andere 4 organisten. Sinds de Corona is dat nog meer zo. En het bruidspaar kwam gewoon hier uit de eigen gemeente.samanthi schreef:Vroeger hield onze organist er altijd rekening mee als er familie uit de (oud)GG(inned) in de kerk zaten, met trouwdienst of rouwdienst, dan speelde hij veel langzamer dan we gewend waren, misschien was dit aan de orde?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
O, dat kan natuurlijk. Dat hij graag langzaam zingt, en van de gelegenheid gebruik maakt om dat door te voeren. Dat idee heb ik bij ons ook wel eens.
Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Hoewel ik het andersom dan weer niet erg zou vinden.DDD schreef:O, dat kan natuurlijk. Dat hij graag langzaam zingt, en van de gelegenheid gebruik maakt om dat door te voeren. Dat idee heb ik bij ons ook wel eens.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Zou het niet goed zijn om alle kermissen te verbieden en een Biddag uit te schrijven? Ik geloof niet dat de mens in staat is dit virus in eigen kracht te beteugelen. Als men zich daarop verheft kon het wel eens erger worden.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Misschien moet je dat maar doen, inderdaad. Van mij hoeven die kermissen ook niet zo.
-
- Verbannen
Da's niet erg consequent, @Mistig...Mistig schreef:Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Hoewel ik het andersom dan weer niet erg zou vinden.DDD schreef:O, dat kan natuurlijk. Dat hij graag langzaam zingt, en van de gelegenheid gebruik maakt om dat door te voeren. Dat idee heb ik bij ons ook wel eens.
Ik vind de tempowijziging in ieder geval niet erg. Maar dat begreep je vast al wel.

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Haha, ach. Ieder zijn voorkeuren. Ik zing graag veel en een beetje door.Jantje schreef:Da's niet erg consequent, @Mistig...Mistig schreef:Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Hoewel ik het andersom dan weer niet erg zou vinden.DDD schreef:O, dat kan natuurlijk. Dat hij graag langzaam zingt, en van de gelegenheid gebruik maakt om dat door te voeren. Dat idee heb ik bij ons ook wel eens.
Ik vind de tempowijziging in ieder geval niet erg. Maar dat begreep je vast al wel.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-
- Verbannen
Ik zing graag veel en in een redelijk langzaam tempo.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Zodat je tussen tussen elk gezongen woord moet adem halen?Jantje schreef:Ik zing graag veel en in een redelijk langzaam tempo.
Heerlijk hoe het gesprek gisteren verlopen is.
Laat een organist zelf meezingen. Dan merkt hij/zij hoe hoog er wordt gezongen. In mijn ogen mogen de meeste organisten 2 a 3 tonen lager spelen.
Door als organist zelf mee te zingen bemerk je zelf hoeveel ruimte er nodig is tussen twee regels.
Overigens blijven er altijd verschillen.
Achter mij (in Zeeland) zat een leraar die moest altijd nog voor het orgel zingen. Terwijl er al vlug werd gezongen. Eigenwijze mensen, die leraren. Misschien geeft het herkenning bij sommige leraren hier op RF.
Laat een organist zelf meezingen. Dan merkt hij/zij hoe hoog er wordt gezongen. In mijn ogen mogen de meeste organisten 2 a 3 tonen lager spelen.
Door als organist zelf mee te zingen bemerk je zelf hoeveel ruimte er nodig is tussen twee regels.
Overigens blijven er altijd verschillen.
Achter mij (in Zeeland) zat een leraar die moest altijd nog voor het orgel zingen. Terwijl er al vlug werd gezongen. Eigenwijze mensen, die leraren. Misschien geeft het herkenning bij sommige leraren hier op RF.
-
- Verbannen
Nee, bij elke komma.Ambtenaar schreef:Zodat je tussen tussen elk gezongen woord moet adem halen?Jantje schreef:Ik zing graag veel en in een redelijk langzaam tempo.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje