Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Dodo

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Dodo »

Roos2018 schreef:
Ad Anker schreef:Heerlijk die pakketten. De couscous, pompoenrisotto en de Indiase curry gemaakt met zo'n verspakket, de afgelopen weken. Beregezond. Emigrant zit er finaal naast, op die gassen na. :)
Zo´n pakket vind ik best wel duur, want wij hebben voor 5 personen dan 2 pakketten nodig.
Gelukkig staat op de AH site de benodigdheden en het recept.
De groenten koop ik voor een prikkie bij de Turk.
Nog een tip mbt de Indiase curry: tijdens het wokken van de kip voeg ik een gedroogd zwart limoentje toe, dat geeft een intens rijke smaak aan de curry.
Het limoentje eerst in een vijzel fijnmalen.
Gedroogde zwarte limoen ken ik niet, dat ga ik eens opzoeken in de toko.
Een vijzel is wel heel leuk. Gisteravond heb ik nog met veel specerijen gekookt, en als je dan komijn in de vijzel stampt komt er zo'n aroma af, dat is heerlijk.
Ik heb een boek met recepten om zonder zout te koken, maar wel met veel specerijen. Daar staan veel mengsels in die erg lekker zijn. Gisteravond was het tikka massala.
emigrant
Verbannen

Bericht door emigrant »

ik denk niet dat de Nepalese buurvrouw hier verderop, ooit een curry zal eten zonder zout. Ze zal hard wegrennen als ik haar ervan laat proeven.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Dodo

Bericht door Dodo »

emigrant schreef:ik denk niet dat de Nepalese buurvrouw hier verderop, ooit een curry zal eten zonder zout. Ze zal hard wegrennen als ik haar ervan laat proeven.
Ach, maar ik kook ook niet voor jouw Nepalese buurvrouw :)
Roos2018

Bericht door Roos2018 »

Jantje schreef:Hoe maak je die piccalilly? Ik heb nooit geweten dat je dat ook zelf kon maken.
Heb ik van dit recept gemaakt:
https://www.ah.nl/kookschrift/verzameld ... rid=284221
300 g suiker vind ik veel teveel, ik heb er een paar schepjes stevia van gemaakt.
emigrant
Verbannen

Bericht door emigrant »

Dodo schreef:
emigrant schreef:ik denk niet dat de Nepalese buurvrouw hier verderop, ooit een curry zal eten zonder zout. Ze zal hard wegrennen als ik haar ervan laat proeven.
Ach, maar ik kook ook niet voor jouw Nepalese buurvrouw :)
en als zij jouw uitnodigd om een aardappel zonder jus te komen eten.....?
Dodo

Bericht door Dodo »

Ik kook voor mijn gezin, en zij vinden het lekker. Ik kook niet met de Nepalese buurvrouw van iemand die ik vaag ken van een internetforum in gedachten.
Als ik een gast te eten heb, vraag ik of er iets is wat ze niet lusten. En ik zet een zoutvaatje op tafel voor het geval ze mijn eten te flauw vinden.
Aardappels mét jus heb ik al tien jaar niet meer gegeten, denk ik. Wat dat er mee te doen heeft zie ik niet zo.

Misschien moet je wat meer energie steken in je grammatica dan andermans kookmanieren te bekritiseren. Drie fouten in een paar woorden is veel.
Mara

Bericht door Mara »

En ik ren waarschijnlijk weg als ik de soep van mijn Surinaamse of Indische buurvrouw proef.
Men, daar gaan 25 maggiblokjes in. :oO
Je moet het ook niet na willen maken.
Zij kunnen geen lekkere hutspot maken, en wij geen traditionele curry.
Dat is juist het leuke van al die keukens.
Er wordt vaak denigrerend gedaan over de Hollandse keuken, alsof die zo saai is.
Als ik een Italiaanse kok iets zie maken, zie ik ook immer dezelfde basisingrediënten voorbijkomen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel

Bericht door merel »

Ik kook de laatste jaren ook erg zoutarm en vaak zoutloos. Veel beter voor je gezondheid.

@ dodo eet jij echt geen jus meer? Ik vind een schepje jus juist het lekker van het Hollandse prakje. Gisteravond sukadelappen gebraden ( met de Zwolse stoof van Jonny de Boer). Vandaag worden het koolraapjes en spruitjes, heerlijk!
Dodo

Bericht door Dodo »

We eten heel weinig aardappels meer. Soms stamppotten, soms gebakken aardappels, soms puree. Een van de eters verfoeit aardappels in gekookte vorm, dus die komen zeer zelden meer op tafel.
Vanavond toevallig wel weer, met een bonenprut en limoenboontjes. In de bonenprut zit voldoende vocht en dan is er geen aparte jus nodig. Vlees braden zodat je er ook jus van hebt, doe ik ook al niet vaak. En jus uit een pakje of zakje vind ik niet lekker.
merel

Bericht door merel »

Jus uit een pakje of zakje heb ik ook nooit. Daarom maak ik regelmatig een pan suddervlees of gehaktballen. Wij eten ongeveer 3/4 keer in de week aardappelen, als manlief kookt vaker in een puree vorm of gebakken. De overige dagen rijst, couscous, pasta, peulvruchten of soep. Toch merk ik dat de jongste 3 kinderen relatief de meeste groente eten als het gewoon in een aardappelgerecht zit verwerkt. De oudste eet alles in hele grote porties en klaagt nooit over het eten.Hij vindt alles lekker.

Vanavond eten wij zuurkool en morgen staat erwtensoep op de planning.
Laag

Bericht door Laag »

merel schreef:Jus uit een pakje of zakje heb ik ook nooit. Daarom maak ik regelmatig een pan suddervlees of gehaktballen. Wij eten ongeveer 3/4 keer in de week aardappelen, als manlief kookt vaker in een puree vorm of gebakken. De overige dagen rijst, couscous, pasta, peulvruchten of soep. Toch merk ik dat de jongste 3 kinderen relatief de meeste groente eten als het gewoon in een aardappelgerecht zit verwerkt. De oudste eet alles in hele grote porties en klaagt nooit over het eten.Hij vindt alles lekker.

Vanavond eten wij zuurkool en morgen staat erwtensoep op de planning.
Zuurkool met spek en worst, en gort....het echte genieten.
Dodo

Bericht door Dodo »

Wat maak je met gort? Ik ken het alleen van watergruwel.
merel

Bericht door merel »

Het enige gerecht met gort dat ik ken is 'kruutmoes'. Dat aten wij vroeger regelmatig.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:Jus uit een pakje of zakje heb ik ook nooit. Daarom maak ik regelmatig een pan suddervlees of gehaktballen.
Rundvlees geeft de lekkerste jus en je hebt altijd teveel, daarom vries ik een of meerdere bakjes in voor de keren dat wij een gegrild speklapje erbij hebben of rookworst.
In de zomermaanden worden minder aardappelen gegeten hier, maar in de winter vaak een stamppot of een ovenschotel waar een dakje van aard.puree op zit.
merel schreef:De oudste eet alles in hele grote porties en klaagt nooit over het eten.Hij vindt alles lekker.
Mijn oudste lust ook altijd alles, als baby al. Ik maakte prutjes voor hem met allerlei soorten groenten en hij at alles op. Hij lustte geen potjes olvarit, alleen de bruine bonen met appelmoes. Maar toen ik een staafmixer kreeg maakte ik dat uiteraard zelf.
merel schreef:Vanavond eten wij zuurkool en morgen staat erwtensoep op de planning.
Gisteren had ik verse zuurkool uit het vat gehaald. Toch wel smaakvoller dan het zakje uit de super.
Voor snert vind ik het nog te vroeg.
merel schreef:Ik kook de laatste jaren ook erg zoutarm en vaak zoutloos. Veel beter voor je gezondheid.
Toen ik de halvazout in de winkel zag staan heb ik dat meteen gekocht.
Je hebt dan wel de smaak van het zout, maar je krijgt meer kalium en minder natrium binnen.
De kinderen strooien vaak extra zout in de stoofschotels en soep.
Maar als ik buiten de deur eet vind ik een gerecht vaak zo zout, dat ben ik niet meer gewend.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
emigrant
Verbannen

Bericht door emigrant »

Dodo schreef:Ik kook voor mijn gezin, en zij vinden het lekker. Ik kook niet met de Nepalese buurvrouw van iemand die ik vaag ken van een internetforum in gedachten.
Als ik een gast te eten heb, vraag ik of er iets is wat ze niet lusten. En ik zet een zoutvaatje op tafel voor het geval ze mijn eten te flauw vinden.
Aardappels mét jus heb ik al tien jaar niet meer gegeten, denk ik. Wat dat er mee te doen heeft zie ik niet zo.

Misschien moet je wat meer energie steken in je grammatica dan andermans kookmanieren te bekritiseren. Drie fouten in een paar woorden is veel.
Sorry hoor dyslexie!!!!!!!
Plaats reactie