Maatregelen kerk ivm coronavirus
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Ben ik de enige die het verschrikkelijk vind om nu naar de kerk te gaan? De bijna lege kerkzaal, het direct naar huis gaan, heel eerlijk gezegd volg ik de diensten liever thuis.
Wij mogen om de andere week beide diensten naar de kerk en ik ben dankbaar dat het kan maar het is zo onpersoonlijk. Komt ook bij dat we vaste plekken hebben en zowel de plaatsen voor ons als die naast ons leeg zijn. Het voelt eenzaam. Thuis ervaar ik dat niet zo.
Wij mogen om de andere week beide diensten naar de kerk en ik ben dankbaar dat het kan maar het is zo onpersoonlijk. Komt ook bij dat we vaste plekken hebben en zowel de plaatsen voor ons als die naast ons leeg zijn. Het voelt eenzaam. Thuis ervaar ik dat niet zo.
- Delftenaar
Ja, dat is herkenbaar.
Hoewel ik het, ondanks alles, toch fijner vind om met een klein deel van de gemeente samen te zijn dan alleen thuis de dienst te volgen.
Maar sommige gemeenteleden heb ik al sinds afgelopen maart niet meer gezien. De gemeenschap met elkaar raakt uit het oog (en inmiddels helaas misschien ook wel uit het hart).
Hoewel ik het, ondanks alles, toch fijner vind om met een klein deel van de gemeente samen te zijn dan alleen thuis de dienst te volgen.
Maar sommige gemeenteleden heb ik al sinds afgelopen maart niet meer gezien. De gemeenschap met elkaar raakt uit het oog (en inmiddels helaas misschien ook wel uit het hart).
Nee je bent niet de enige. Heb het gevoel ergens dankbaar voor te moeten zijn wat niet kan. En de gemeenschap raakt inderdaad weg. Alles wat familie is dat ziet elkaar. Voor de rest niet. Of op een afstandje ern besmuikt gedagkinkken. Een like op een intsta of wat dan ook.
Tegelijkertijd kan je misschien afvragen of die gemeenschap daarvoor wel echt was...
Ligt misschien ook aan type gemeente. Dorps met veel familieverbanden. Iedereen is wel aan elkaar gelinkt. Behalve als je import bent. Van buiten komt. Ik vrees dat deze hele kerk -coronamaatregelen meer kapot maakt. Of openbaar maakt hoe het werkelijk is met elkaar.
Maar dat is persoonlijk. Voorlopig vrees ik gezien de situatie dat we nog lang op deze voet door gaan. En heb steeds meer noeite om te geloven of wat de kerk nu doet wel zo goed is. Ik vrees ook dat de stille kerkverlating straks openbaar komt. En ook ik merk bij mezelf dat we eerder inloggen bij een andere predikant omdat die dichter bij het hart van de pubers komt. Om ze er maar bij te houden. Ik me afvroeg of al die wekelijkse bijbellezingen en weeksluitingen die er eerder niet waren wel het pastoraat ten goede komt. Mijn persoonlijke ervaring is vooralsnog eenzaamheid. Bel maar als er wat is.. etc. En dan ben ik nog niet 70 plus die alleen thuis zit.
Eerlijk gezegd vind ik het ook verwarrend als we als kerk zo kerk zijn. Maar in deze tijd er wel gereisd wordt naar buitenland. Soms zelfs risico gebieden. Ook doir kerkeraadsleden. Maar ook dat is geheel persoonlijk uiteraard.
Tegelijkertijd kan je misschien afvragen of die gemeenschap daarvoor wel echt was...
Ligt misschien ook aan type gemeente. Dorps met veel familieverbanden. Iedereen is wel aan elkaar gelinkt. Behalve als je import bent. Van buiten komt. Ik vrees dat deze hele kerk -coronamaatregelen meer kapot maakt. Of openbaar maakt hoe het werkelijk is met elkaar.
Maar dat is persoonlijk. Voorlopig vrees ik gezien de situatie dat we nog lang op deze voet door gaan. En heb steeds meer noeite om te geloven of wat de kerk nu doet wel zo goed is. Ik vrees ook dat de stille kerkverlating straks openbaar komt. En ook ik merk bij mezelf dat we eerder inloggen bij een andere predikant omdat die dichter bij het hart van de pubers komt. Om ze er maar bij te houden. Ik me afvroeg of al die wekelijkse bijbellezingen en weeksluitingen die er eerder niet waren wel het pastoraat ten goede komt. Mijn persoonlijke ervaring is vooralsnog eenzaamheid. Bel maar als er wat is.. etc. En dan ben ik nog niet 70 plus die alleen thuis zit.
Eerlijk gezegd vind ik het ook verwarrend als we als kerk zo kerk zijn. Maar in deze tijd er wel gereisd wordt naar buitenland. Soms zelfs risico gebieden. Ook doir kerkeraadsleden. Maar ook dat is geheel persoonlijk uiteraard.
Het probleem is dat onze zondagen alleen gericht zijn op het fenomeen eredienst. Wat bedoel ik daarmee? Allereerst zijn de erediensten uiteraard het meest belangrijke van de zondag, omdat in de eredienst de evangelieprediking ook plaatsvindt. Dat moet ook zo blijven. Echter vinden er in onze gezindte op zondagen verder weinig ontmoetingen plaats. Koffiedrinken is iets voor de "lichte kerken". Preekbesprekingen mogen tegenwoordig sporadisch wel, maar dat mag niet op zondag maar doordeweeks. De hal en de entrees van veel van onze kerkgebouwen zijn ook niet eens ontworpen voor onderlinge ontmoetingen. Jas pakken en wegwezen, alles draait immers om de eredienst. En nogmaals: de eredienst is ontzettend belangrijk. Maar de hechtheid, het "familie"-zijn en het ontmoeten zoals we dat terugvinden in de NT-gemeenten zijn we in onze gezindte totaal kwijtgeraakt. En in deze coronacrisis kom je daar meer en meer achter. Overigens verschilt dit per gemeente en regio, dat weet ik.
Ik schrik er wel van dat in mijn omgeving de diensten nu extreem slecht bezocht worden. Van de 100 beschikbare plaatsen is soms maar de helft ingevuld. Ik hoor van nogal wat mensen 'zo thuis gaat het ook best' of 'bang voor corona'. Maar online is de opkomst ook karig.
Klopt hoor. Ik las pas dat Dr D MARTTYN Lloyd_jones in de oorlog na de dienst gezamenlijke maaltijden had. Het was te gevaarlijk om in Londe over straat te gaan. Zo was er gezamenlijk iets waar ook nog samen over Woord wordt gesproken. Onze ervaring was de eerste jaren ook dat mensen je bijna niet mee op de koffie vroegen en andersom was ook lastig. Wat kreeg ik als reactie toen ik eens vroeg hoe dat kwam? Die dag dan komen onze kinderen of andersom. Daar is het de dag voor. Gevolg was dat je het gevoel had erg aan de zijlijn te staan. Door de weeks zijn er uiteraard ook activiteiten. Toch komt er maar een bepeekt deel. En omdat er ook nog eens allerlei verborgen lijntjes en loyaliteiten zijn maakt cdat voor een buitenstaander er niet gemakkelijker op. Verder ontstaat band niet in de eerste plaats de ander met kaartjes te overstelpen. Maar in echt contact. In gesprek en aandacht. En ja die is er binnen de bestaande verbanden. Daarbuiten minder. Omdat je niet 1 van hen bent, misschien een afwijkende mening ergens over hebt. Je onbedoeld een verborgen lijntje hebt "geraakt".Erskinees schreef:Het probleem is dat onze zondagen alleen gericht zijn op het fenomeen eredienst. Wat bedoel ik daarmee? Allereerst zijn de erediensten uiteraard het meest belangrijke van de zondag, omdat in de eredienst de evangelieprediking ook plaatsvindt. Dat moet ook zo blijven. Echter vinden er in onze gezindte op zondagen verder weinig ontmoetingen plaats. Koffiedrinken is iets voor de "lichte kerken". Preekbesprekingen mogen tegenwoordig sporadisch wel, maar dat mag niet op zondag maar doordeweeks. De hal en de entrees van veel van onze kerkgebouwen zijn ook niet eens ontworpen voor onderlinge ontmoetingen. Jas pakken en wegwezen, alles draait immers om de eredienst. En nogmaals: de eredienst is ontzettend belangrijk. Maar de hechtheid, het "familie"-zijn en het ontmoeten zoals we dat terugvinden in de NT-gemeenten zijn we in onze gezindte totaal kwijtgeraakt. En in deze coronacrisis kom je daar meer en meer achter. Overigens verschilt dit per gemeente en regio, dat weet ik.
Ja online zie je ook dat de getallen veranderen. Scheelt wel wie er preekt. Maar dat bedoelde uk met verborgen kerkverlating. Of het shoppen. Ook wij lijsteten nu gemakkelijker soms ergens anders naar. Gewoon om onze verzetteñde puber erbij te houden. De saamhorigheid wordt allang niet ervaren doir die puber. Jeugdwerk ligt stil. Geen contact etc.
- J.C. Philpot
Dit heeft de Westminster Chapel lang in ere gehouden. Ook omdat de mensen die voor MLJ kwamen ver reisden, en dan niet tussen de diensten door naar huis hoefden.lilian1975 schreef: Ik las pas dat Dr D MARTTYN Lloyd_jones in de oorlog na de dienst gezamenlijke maaltijden had. Het was te gevaarlijk om in Londe over straat te gaan. Zo was er gezamenlijk iets waar ook nog samen over Woord wordt gesproken.
Ongeveer 8 jaar geleden heb ik nog meegegeten na de dienst in de Westminster Chapel (warm). First time visitors hoefden geen bijdrage te betalen. Ik kreeg nog een rondleiding in de vestry van MLJ, waar zijn bijbel en toga nog aanwezig waren, alsmede een portret van Spurgeon. Helemaal in oude staat.
Ondertussen is de gemeente lid geworden van een charismatische denominatie, en hebben ze de avonddienst helaas afgeschaft. Of ze nu nog samen eten weet ik dus niet.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Wat een mooi bezoek. Ik hoorde paar jaar geleden nog een bandopname van hem. volgens mij doen ze het niet meer die maaltijden. Ik weet niet zeker. Maar volgens mij stond daar ook iets over in het boekje wat zijn kleinzoon of dochter geschreven heeft. Moet daarvoor echt even in de kast graven. Ik vond het een mooi iets.J.C. Philpot schreef:Dit heeft de Westminster Chapel lang in ere gehouden. Ook omdat de mensen die voor MLJ kwamen ver reisden, en dan niet tussen de diensten door naar huis hoefden.lilian1975 schreef: Ik las pas dat Dr D MARTTYN Lloyd_jones in de oorlog na de dienst gezamenlijke maaltijden had. Het was te gevaarlijk om in Londe over straat te gaan. Zo was er gezamenlijk iets waar ook nog samen over Woord wordt gesproken.
Ongeveer 8 jaar geleden heb ik nog meegegeten na de dienst in de Westminster Chapel (warm). First time visitors hoefden geen bijdrage te betalen. Ik kreeg nog een rondleiding in de vestry van MLJ, waar zijn bijbel en toga nog aanwezig waren, alsmede een portret van Spurgeon. Helemaal in oude staat.
Ondertussen is de gemeente lid geworden van een charismatische denominatie, en hebben ze de avonddienst helaas afgeschaft. Of ze nu nog samen eten weet ik dus niet.
Stel je voor dat je zoiets hier zou doen of door de weeks. Gezamenlijke maaltijd met en dan bijbelstudie. Maar ook voor de jongeren iets of gemengd. Lekker volleyballen of zo en dan catechesatie of bijbelstudie.
Of voor de activelingen. Een wandeling door de natuur en dan bijbelstudie.
Maar ik besef dat dat we allemaal gevaarlijk activistisch klinkt. Modern. En niet realistisch
En o zo niet passend bij onze kerkcultuur.
Het is eigenlijk gek dat je nu in deze tijd niet zomaar bij iemand an durft te kloppen om moeite en zorg of vreugde te delen. Dat je zover van elkaar vervreemd.
Dat een puber 5 maanden lang niemand ziet en eens praat over alles wat op hen afkomt en hoe dat verhoudt tot een leven met God. Ienand die net die snaar kunnen raken die ouders soms niet kunnen. Gewoon het gevoel geven. He jij hoort er ook bij. Jij bent ook gedoopt ten midden van de gemeente waartoe wij beiden horen.
Een kleine kanttekening, want de observatie deel ik grotendeels wel: van doordeweekse preekbesprekingen heb ik nog nooit gehoord. Als klein kind waren er bij ons in de gemeente, iets rechts van het midden gergem, gewoon preekbesprekingen op zondag. In mijn eigen gemeente is er sinds de kerkscheuring nauwelijks nog een activiteit. Misschien dat dat weer komt.Erskinees schreef:Het probleem is dat onze zondagen alleen gericht zijn op het fenomeen eredienst. Wat bedoel ik daarmee? Allereerst zijn de erediensten uiteraard het meest belangrijke van de zondag, omdat in de eredienst de evangelieprediking ook plaatsvindt. Dat moet ook zo blijven. Echter vinden er in onze gezindte op zondagen verder weinig ontmoetingen plaats. Koffiedrinken is iets voor de "lichte kerken". Preekbesprekingen mogen tegenwoordig sporadisch wel, maar dat mag niet op zondag maar doordeweeks. De hal en de entrees van veel van onze kerkgebouwen zijn ook niet eens ontworpen voor onderlinge ontmoetingen. Jas pakken en wegwezen, alles draait immers om de eredienst. En nogmaals: de eredienst is ontzettend belangrijk. Maar de hechtheid, het "familie"-zijn en het ontmoeten zoals we dat terugvinden in de NT-gemeenten zijn we in onze gezindte totaal kwijtgeraakt. En in deze coronacrisis kom je daar meer en meer achter. Overigens verschilt dit per gemeente en regio, dat weet ik.
Geen koffiedrinken op zondag, dat ligt in veel middengemeenten inderdaad gevoelig. Er zijn overigens wel kerkgebouwen waarvan de gang is ontworpen voor ontmoetingen. Maar dat zijn uitzonderingen.
-
- Verbannen
Helemaal niet. Ik ken er genoeg. Hier in de buurt in ieder geval al de Marnixkerk in Vlissingen en de Ter Hoogekerk in Middelburg(-Centrum). En dan hebben we gelijk een evenwichtig beeld.DDD schreef:Er zijn overigens wel kerkgebouwen waarvan de gang is ontworpen voor ontmoetingen. Maar dat zijn uitzonderingen.

Al is het kerkgebouw hier ter plaatse inderdaad geen goed voorbeeld.
Overigens heb ik inderdaad nog nooit gehoord van preekbesprekingen doordeweeks. Zelfs niet in de uiterst rechtse gemeenten die ik ken en waar preekbesprekingen ook zijn toegestaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Hier ook op zondag hoor. Alhoewel het nu wel lang geleden is. Wel bij onze vorige predikant. Ook wat gespreksvragen voor thuis met het gezin.
In onze kerk is afgelopen week een nieuw luchtafzuigsysteem geïnstalleerd. We mogen gelukkig ook zingen. Ik denk dat ze zo de risico's zoveel mogelijk willen beperken. Het is mooi weggewerkt in het plafond dus we zien er verder niets van.
Wel moet ik zeggen dat het zingen wel moeizamer gaat met een slecht gevulde kerk. De organist doet zijn uiterste best maar het gaat toch wat ongelijk.
Wel moet ik zeggen dat het zingen wel moeizamer gaat met een slecht gevulde kerk. De organist doet zijn uiterste best maar het gaat toch wat ongelijk.
Ik hoop dat veel kerken, die nog geen mechanisch luchtafzuigsysteem hebben, zullen volgen.Bourdon16 schreef:In onze kerk is afgelopen week een nieuw luchtafzuigsysteem geïnstalleerd. We mogen gelukkig ook zingen. Ik denk dat ze zo de risico's zoveel mogelijk willen beperken. Het is mooi weggewerkt in het plafond dus we zien er verder niets van.
Onze kerk heeft helemaal geen ventilatiesysteem. We doen het met natuurlijke ventilatie: deuren en een paar kleine raampjes. Toch zingt de aanwezige gemeente en denkt de kerkenraad dat het veilig is om dat te doen.
Wat vreemd. Het valt mij juist in veel kerken op dat de gemeentezang er een stuk op is vooruitgegaan.Bourdon16 schreef:In onze kerk is afgelopen week een nieuw luchtafzuigsysteem geïnstalleerd. We mogen gelukkig ook zingen. Ik denk dat ze zo de risico's zoveel mogelijk willen beperken. Het is mooi weggewerkt in het plafond dus we zien er verder niets van.
-
Wij hebben best wel een aardig clubje nog, dus jouw gevoel ervaar ik niet zo. Maar ik begrijp je eigenlijk wel. Het valt niet mee in deze tijd zo!Chrisje72 schreef:Ben ik de enige die het verschrikkelijk vind om nu naar de kerk te gaan? De bijna lege kerkzaal, het direct naar huis gaan, heel eerlijk gezegd volg ik de diensten liever thuis.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com