Pagina 26 van 34

Re: De doop als pleitgrond?

Geplaatst: 24 aug 2010, 19:57
door Bert Mulder
helma schreef:
Bert Mulder schreef:De ongelovige heeft niks te pleiten:
Psalm 50:

En psalm 81 dan?
Ik denk dat je de berijming verward met inspiratie. Dit lezen we in Psalm 81, en nergens wordt het woord 'pleiten' gebruikt, noch lijkt het de bedoeling van de psalm van 'opent uwe mond, eis van mij vrijmoedig":

11 Ik ben de Heere, uw God, Die u heb opgevoerd uit het land van Egypte; doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen

Het beeld is meer als dat van een jong vogeltje, dat door zijn ouders gevoed wordt.

Dus is het niet zo, dat we als mens ergens recht op hebben. Daartegenover heeft God een eis aan ons, zoals we ook met de Heidelberger belijden, namelijk, dat we Hem boven alles lief hebben, en onze naaste als ons zelven. En Gods barmhartigheid doet niets van Gods recht af. Maar daarom heeft Hij voor de zijnen hun zonden op zich genomen, en heeft Christus de prijs van Gods recht volkomen betaald.

Re: De doop als pleitgrond?

Geplaatst: 24 aug 2010, 20:20
door BJD
Bert Mulder schreef:.

22 Verstaat dit toch, gij godvergetenden! opdat Ik niet verscheure en niemand redde.

23 Wie dankoffert, die zal Mij eren; en wie zijn weg wel aanstelt, dien zal Ik Gods heil doen zien.[/i]
Is dit niet juist hetegene waarom we kunnen pleiten op dat verbond?

Re: De doop als pleitgrond?

Geplaatst: 24 aug 2010, 20:29
door refo
Bert Mulder schreef:
helma schreef:
Bert Mulder schreef:De ongelovige heeft niks te pleiten:
Psalm 50:

En psalm 81 dan?
Ik denk dat je de berijming verward met inspiratie. Dit lezen we in Psalm 81, en nergens wordt het woord 'pleiten' gebruikt, noch lijkt het de bedoeling van de psalm van 'opent uwe mond, eis van mij vrijmoedig":

11 Ik ben de Heere, uw God, Die u heb opgevoerd uit het land van Egypte; doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen

Het beeld is meer als dat van een jong vogeltje, dat door zijn ouders gevoed wordt.

Dus is het niet zo, dat we als mens ergens recht op hebben. Daartegenover heeft God een eis aan ons, zoals we ook met de Heidelberger belijden, namelijk, dat we Hem boven alles lief hebben, en onze naaste als ons zelven. En Gods barmhartigheid doet niets van Gods recht af. Maar daarom heeft Hij voor de zijnen hun zonden op zich genomen, en heeft Christus de prijs van Gods recht volkomen betaald.
Met dezelfde Heidelberger zeggen we dat de kinderen hetzelfde is toegezegd als de volwassenen. En dat we ze daarom dopen. Ik bedoel: dat ze daarom gedoopt behoren te wezen. Genoeg om te pleiten.

Op een gegeven moment in het leven van die kinderen zeggen we: je bent een goddeloze. Opeens pleitgrond weg. De toezegging van God was maar uitwendig.

Re: De doop als pleitgrond?

Geplaatst: 24 aug 2010, 20:49
door Afgewezen
refo schreef:Met dezelfde Heidelberger zeggen we dat de kinderen hetzelfde is toegezegd als de volwassenen. En dat we ze daarom dopen. Ik bedoel: dat ze daarom gedoopt behoren te wezen. Genoeg om te pleiten.

Op een gegeven moment in het leven van die kinderen zeggen we: je bent een goddeloze. Opeens pleitgrond weg. De toezegging van God was maar uitwendig.
De toezegging is er ook in de Evangelieprediking, ook als deze wordt gehoord door een ongedoopte.
Is de toezegging in de doop dan van méér waarde dan de toezegging in de Evangelieprediking? Zijn er twee soorten toezegging, een voor de gedoopten, een voor de ongedoopten? Leg dat eens uit.

Re: De doop als pleitgrond?

Geplaatst: 24 aug 2010, 21:00
door huisman
Afgewezen schreef:
refo schreef:Met dezelfde Heidelberger zeggen we dat de kinderen hetzelfde is toegezegd als de volwassenen. En dat we ze daarom dopen. Ik bedoel: dat ze daarom gedoopt behoren te wezen. Genoeg om te pleiten.

Op een gegeven moment in het leven van die kinderen zeggen we: je bent een goddeloze. Opeens pleitgrond weg. De toezegging van God was maar uitwendig.
De toezegging is er ook in de Evangelieprediking, ook als deze wordt gehoord door een ongedoopte.
Is de toezegging in de doop dan van méér waarde dan de toezegging in de Evangelieprediking? Zijn er twee soorten toezegging, een voor de gedoopten, een voor de ongedoopten? Leg dat eens uit.
Mag ik het met Pslam 81 zeggen?
11 Ik ben de Heere, uw God, Die u heb opgevoerd uit het land van Egypte; doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen
Dit zegt de Heere tegen het (uitwendig)verbondsvolk, niet tegen de andere volken. Zo zegt de Heere dit ook tegen alle dopelingen "doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen " hopelijk moet de Heere niet van ons hetzelfde zeggen als van Israël "Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord; en Israel heeft Mijner niet gewild ."

Re: De doop als pleitgrond?

Geplaatst: 24 aug 2010, 21:19
door Afgewezen
huisman schreef:Dit zegt de Heere tegen het (uitwendig)verbondsvolk, niet tegen de andere volken. Zo zegt de Heere dit ook tegen alle dopelingen "doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen " hopelijk moet de Heere niet van ons hetzelfde zeggen als van Israël "Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord; en Israel heeft Mijner niet gewild ."
Maar hoe zit het dan met de toezegging in de Evangelieprediking? Is iemand die alleen het Evangelie hoort, maar niet gedoopt is, minder welkom bij God? Bestaat de kans dat hij afgewezen wordt, omdat hij 'niet tot het uitwendig verbondsvolk behoort'? Mag die persoon 'zijn mond' dan niet 'wijd opendoen'? Zal God die dan niet vervullen?

Re: De doop als pleitgrond?

Geplaatst: 24 aug 2010, 21:27
door huisman
Afgewezen schreef:
huisman schreef:Dit zegt de Heere tegen het (uitwendig)verbondsvolk, niet tegen de andere volken. Zo zegt de Heere dit ook tegen alle dopelingen "doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen " hopelijk moet de Heere niet van ons hetzelfde zeggen als van Israël "Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord; en Israel heeft Mijner niet gewild ."
Maar hoe zit het dan met de toezegging in de Evangelieprediking? Is iemand die alleen het Evangelie hoort, maar niet gedoopt is, minder welkom bij God? Bestaat de kans dat hij afgewezen wordt, omdat hij 'niet tot het uitwendig verbondsvolk behoort'? Mag die persoon 'zijn mond' dan niet 'wijd opendoen'? Zal God die dan niet vervullen?
Natuurlijk, een iegelijk die de Naam des HEEREN zal aanroepen zal zalig worden . Veel jeugd die ik spreek stellen dezelfde vragen , dan probeer ik toch uit te leggen dat de HEERE in hun doop hun persoonlijk Zijn beloften toezegd. Dat is toch een rijkdom? En een grote verantwoordelijkheid om niet ongelovig aan die beloften voorbij te gaan of (en dat verslaat ook zijn duizenden) genoeg te hebben aan de beloften en niet verlegen te zijn om de vervuling (doe uw mond wijd open).

Re: De doop als pleitgrond?

Geplaatst: 24 aug 2010, 21:30
door Bert Mulder
Afgewezen schreef:
huisman schreef:Dit zegt de Heere tegen het (uitwendig)verbondsvolk, niet tegen de andere volken. Zo zegt de Heere dit ook tegen alle dopelingen "doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen " hopelijk moet de Heere niet van ons hetzelfde zeggen als van Israël "Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord; en Israel heeft Mijner niet gewild ."
Maar hoe zit het dan met de toezegging in de Evangelieprediking? Is iemand die alleen het Evangelie hoort, maar niet gedoopt is, minder welkom bij God? Bestaat de kans dat hij afgewezen wordt, omdat hij 'niet tot het uitwendig verbondsvolk behoort'? Mag die persoon 'zijn mond' dan niet 'wijd opendoen'? Zal God die dan niet vervullen?
De ongedoopte heeft gelijke 'rechten' als de ongedoopte.... Ze hebben allebij geen rechten, tenzij Christus voor hen het recht Gods voldaan heeft. En terwijl we de plicht hebben om zending te bedrijven, omdat God ook nog onder de heidenen, en de afgesneden takken Zijn volk heeft, geldt het ook daar, dat God normaal verbondsmatig werkt, namelijk, dat Hij huisgezinnen zaligt, en dat Hij werkt in de geslachten van Zijn volk. Maar het geeft ons geen rechten.

Re: De doop als pleitgrond?

Geplaatst: 24 aug 2010, 21:38
door Afgewezen
huisman schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:Dit zegt de Heere tegen het (uitwendig)verbondsvolk, niet tegen de andere volken. Zo zegt de Heere dit ook tegen alle dopelingen "doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen " hopelijk moet de Heere niet van ons hetzelfde zeggen als van Israël "Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord; en Israel heeft Mijner niet gewild ."
Maar hoe zit het dan met de toezegging in de Evangelieprediking? Is iemand die alleen het Evangelie hoort, maar niet gedoopt is, minder welkom bij God? Bestaat de kans dat hij afgewezen wordt, omdat hij 'niet tot het uitwendig verbondsvolk behoort'? Mag die persoon 'zijn mond' dan niet 'wijd opendoen'? Zal God die dan niet vervullen?
Natuurlijk, een iegelijk die de Naam des HEEREN zal aanroepen zal zalig worden . Veel jeugd die ik spreek stellen dezelfde vragen , dan probeer ik toch uit te leggen dat de HEERE in hun doop hun persoonlijk Zijn beloften toezegd. Dat is toch een rijkdom? En een grote verantwoordelijkheid om niet ongelovig aan die beloften voorbij te gaan of (en dat verslaat ook zijn duizenden) genoeg te hebben aan de beloften en niet verlegen te zijn om de vervuling (doe uw mond wijd open).
Je praat er maar wat om heen. Je ziet nu zelf dat er geen verschil is tussen een gedoopte en een ongedoopte die het Evangelie hoort.

Re: De doop als pleitgrond?

Geplaatst: 24 aug 2010, 21:40
door huisman
Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:Dit zegt de Heere tegen het (uitwendig)verbondsvolk, niet tegen de andere volken. Zo zegt de Heere dit ook tegen alle dopelingen "doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen " hopelijk moet de Heere niet van ons hetzelfde zeggen als van Israël "Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord; en Israel heeft Mijner niet gewild ."
Maar hoe zit het dan met de toezegging in de Evangelieprediking? Is iemand die alleen het Evangelie hoort, maar niet gedoopt is, minder welkom bij God? Bestaat de kans dat hij afgewezen wordt, omdat hij 'niet tot het uitwendig verbondsvolk behoort'? Mag die persoon 'zijn mond' dan niet 'wijd opendoen'? Zal God die dan niet vervullen?
De ongedoopte heeft gelijke 'rechten' als de ongedoopte.... Ze hebben allebij geen rechten, tenzij Christus voor hen het recht Gods voldaan heeft. En terwijl we de plicht hebben om zending te bedrijven, omdat God ook nog onder de heidenen, en de afgesneden takken Zijn volk heeft, geldt het ook daar, dat God normaal verbondsmatig werkt, namelijk, dat Hij huisgezinnen zaligt, en dat Hij werkt in de geslachten van Zijn volk. Maar het geeft ons geen rechten.
Waar staat dat in de Bijbel, geloof is toch ook een strikt persoonlijke zaak ?

Re: De doop als pleitgrond?

Geplaatst: 24 aug 2010, 21:45
door huisman
Afgewezen schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:Dit zegt de Heere tegen het (uitwendig)verbondsvolk, niet tegen de andere volken. Zo zegt de Heere dit ook tegen alle dopelingen "doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen " hopelijk moet de Heere niet van ons hetzelfde zeggen als van Israël "Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord; en Israel heeft Mijner niet gewild ."
Maar hoe zit het dan met de toezegging in de Evangelieprediking? Is iemand die alleen het Evangelie hoort, maar niet gedoopt is, minder welkom bij God? Bestaat de kans dat hij afgewezen wordt, omdat hij 'niet tot het uitwendig verbondsvolk behoort'? Mag die persoon 'zijn mond' dan niet 'wijd opendoen'? Zal God die dan niet vervullen?
Natuurlijk, een iegelijk die de Naam des HEEREN zal aanroepen zal zalig worden . Veel jeugd die ik spreek stellen dezelfde vragen , dan probeer ik toch uit te leggen dat de HEERE in hun doop hun persoonlijk Zijn beloften toezegd. Dat is toch een rijkdom? En een grote verantwoordelijkheid om niet ongelovig aan die beloften voorbij te gaan of (en dat verslaat ook zijn duizenden) genoeg te hebben aan de beloften en niet verlegen te zijn om de vervuling (doe uw mond wijd open).
Je praat er maar wat om heen. Je ziet nu zelf dat er geen verschil is tussen een gedoopte en een ongedoopte die het Evangelie hoort.
1. ik probeer jou oprecht te antwoorden en probeer er niet omheen te praten.
2.Het verschil zit hem ook niet in het horen van het Evangelie maar dat de HEERE met eerbied gezegt al tegen die zuigeling zegt , Mijn zoontje Mijn dochtertje geef Mij je hart , De HEERE "Mijnt"Zijn verbondsvolk en dat is onverdiende genade.

Re: De doop als pleitgrond?

Geplaatst: 24 aug 2010, 21:46
door Afgewezen
huisman schreef:1. ik probeer jou oprecht te antwoorden en probeer er niet omheen te praten.
2.Het verschil zit hem ook niet in het horen van het Evangelie maar dat de HEERE met eerbied gezegt al tegen die zuigeling zegt , Mijn zoontje Mijn dochtertje geef Mij je hart , De HEERE "Mijnt"Zijn verbondsvolk en dat is onverdiende genade.
1. Dat zal wel, maar je gooit het in feite op de pastorale toer, zonder een goed antwoord te geven.
2. Ja, maar wat is het verschil als God dat tegen een ongedoopte zegt door de verkondiging van het Evangelie? Het ene heeft toch niet meer 'waarde' dan het andere?

Re: De doop als pleitgrond?

Geplaatst: 24 aug 2010, 21:46
door Bert Mulder
huisman schreef:
Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:Dit zegt de Heere tegen het (uitwendig)verbondsvolk, niet tegen de andere volken. Zo zegt de Heere dit ook tegen alle dopelingen "doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen " hopelijk moet de Heere niet van ons hetzelfde zeggen als van Israël "Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord; en Israel heeft Mijner niet gewild ."
Maar hoe zit het dan met de toezegging in de Evangelieprediking? Is iemand die alleen het Evangelie hoort, maar niet gedoopt is, minder welkom bij God? Bestaat de kans dat hij afgewezen wordt, omdat hij 'niet tot het uitwendig verbondsvolk behoort'? Mag die persoon 'zijn mond' dan niet 'wijd opendoen'? Zal God die dan niet vervullen?
De ongedoopte heeft gelijke 'rechten' als de ongedoopte.... Ze hebben allebij geen rechten, tenzij Christus voor hen het recht Gods voldaan heeft. En terwijl we de plicht hebben om zending te bedrijven, omdat God ook nog onder de heidenen, en de afgesneden takken Zijn volk heeft, geldt het ook daar, dat God normaal verbondsmatig werkt, namelijk, dat Hij huisgezinnen zaligt, en dat Hij werkt in de geslachten van Zijn volk. Maar het geeft ons geen rechten.
Waar staat dat in de Bijbel, geloof is toch ook een strikt persoonlijke zaak ?
Natuurlijk dat geloof een persoonlijke zaak is, en geen erfgoed.

Nochtans:


Hand 2:39 Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.

„En Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u.”

57.Handelingen 10 [7 v.] „Godzalig en vrezende God, met geheel zijn huis, en doende vele aalmoezen aan het volk, en God geduriglijk biddende.”

60.Handelingen 16 [4 v.] „En als zij gedoopt was, en haar huis, bad zij ons, zeggende: Indien gij hebt geoordeeld, dat ik den Heere getrouw ben, zo komt in mijn huis, en blijft er. En zij dwong ons.”

Re: De doop als pleitgrond?

Geplaatst: 24 aug 2010, 22:09
door Joannah
[/quote]„En Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u.”

[/i][/quote]

Maar slechts zovelen als DE HEERE er toe roepen zal.

Re: De doop als pleitgrond?

Geplaatst: 24 aug 2010, 22:11
door helma
Joannah schreef:„En Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u.”


Maar slechts zovelen als DE HEERE er toe roepen zal.

ik heb altijd begrepen dat en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal. slaat op de heidenen die nog met het Evangelie bekend gemaakt moeten worden.