Panny schreef:-DIA- schreef:Wat betreft je naam, die klinkt inderdaad wel meer vrouwelijk als mannelijk.. Laatst was er hier ook zo'n misverstand wat dat betreft over MoesTuin. Ik weet niet of je het las?
Haha, Ja ik las het!
De teksten die je noemt zijn waar. Maar we moeten altijd het een tegenover het ander zetten. Niet eenzijdig teksten kiezen die ons goed van pas komen. Je zult dat ongetwijfeld met mij eens zijn neem ik aan.
Ben ik het mee eens! Ik wist dat de teksten die ik noemde misschien een eenzijdige selectie is. Maar ik wilde dit zetten tegenover "Geef vanavond je hart aan Jezus".
Dat het meestal meer een zoektocht is waarin God je steeds meer leert over Hem en over jezelf (je zonde, schuld, niets kunnen toebrengen aan je verlossing...). Totdat je uiteindelijk komt tot het vertrouwen dat je het eigendom van Christus mag zijn en dat Zijn bloed ook voor jou gevloeid heeft.
In de hele JijDaar-avond werd nogal eenzijdig de nadruk gelegd op de eis van bekering.
Bekering gaat over berouw over de zonden, het verlaten van de zonde en terugkeren naar Gods geboden.
Als dat aspect niet aan de orde komt mis je toch wel iets fundamenteels.
Het wordt vooral eenzijdig als je oproep tot bekering loskoppelt van wedergeboorte en geloof.
Want wat ik veel merk is dat er onder reformatorische jongeren verwarring is rond de Bijbelse begrippen: wedergeboorte, bekering en geloof.
Als je in de Bijbel leest over de oproep tot bekering gaat het niet over de wedergeboorte. Door altijd te praten over "de bekering" terwijl je het eigenlijk hebt over de wedergeboorte (? want wat is dan precies "de bekering", en wanneer ben je "bekeerd"? Dit maakt het eigenlijk alleen maar meer verwarrend) zorg je ervoor dat er bij veel reformatorische jongeren verwarring is over de teksten die oproepen tot bekering (waardoor ze ook weer gevoeliger zijn voor "remonstrantse" invloeden).
Bij bekering gaat het over het verlaten van de zonden. Het terugkeren naar de geboden van God.
Na de oproep tot bekering volgt in de bijbel meestal ook een oproep tot geloof (van het evangelie).
Dus niet alleen het belijden en verlaten van de zonde maar ook geloven in Christus als de enige weg om weer verzoend met God te worden.
Maar je kunt bekering en geloof ook niet los zien van wedergeboorte (God maakt van dood levend). En dat is een werk wat God in één ogenblik werkt. Bekering en geloof zijn hier de vruchten van.
Bekeren en geloven zijn werkwoorden, maar wedergeboorte niet. Er is dus ook nergens in de Bijbel een oproep tot wedergeboorte te vinden. En het komt ook niet na ons bekeren en geloven, maar daarvoor (gelukkig maar, anders was er geen hoop)!
Er zit zeker een gevaar in als je uit deze drie begrippen er maar één of twee neemt. Bijvoorbeeld in evangelische kringen gaat het vooral over "geloof".
Maar dus ook het door elkaar halen van deze begrippen zorgt voor veel verwarring.
Ik heb twijfels bij de juiste balans in de genoemde begrippen op de Jijdaar avonden.
Ik heb trouwens ook een heel mooi boekje in de kast staan: "Zijn verbond en woorden", "Louter genade voor jongeren toegelicht". (
http://www.hertog.nl/artikel.aspx?ean=9058)
Dit boekje is een toelichting voor jongeren op "louter genade" dat is uitgegeven in opdracht van de Generale Synode van de Gereformeerde Gemeente in Utrecht (2001, 2002)
Eigenlijk zou elke reformatorische jongere dit eens moeten lezen. (ook aan te raden voor volwassenen, want het is echt heel inhoudelijk)
Het staat helemaal ook vol tekstverwijzingen, maar ook gespreksvragen die uitdagen zelf na te denken en te bespreken.
De drie thema's zijn: verbond, belofte, prediking.
Hoofdstuk 9 "Schriftuurlijk-Bevindelijke prediking" zal -DIA-, omdat ik hem daar al veel keer op heb zien wijzen, zeker aanspreken
