Pagina 26 van 39

Re: Kinderdoop onbijbels?

Geplaatst: 06 feb 2010, 12:10
door helma
huisman schreef:Jij in jouw klein hokje en ik in mijn ............. :super
als dan ook je lichtje nog schijnt komt het best goed :huhu

Re: Kinderdoop onbijbels?

Geplaatst: 06 feb 2010, 15:25
door Geborenomvrijtezijn
Precies, maar om juist die reden dat iedereen vindt dat hij in zijn eigen hoekje thuis hoort komen de problemen.

Mensen raken geïsoleerd want we willen alleen nog onze eigen waarheid geloven.....

Maar ik geloof dat dat een leugen is, onze God is een God van relatie en Hij wil absoluut niet dat iedereen in zijn eigen hoekje gaat zitten. zelf niet met een lichtje.

We moeten samen komen zodat de wereld eindelijk eens kan zien dat we ondanks de verschillen als broeders samen kunnen wonen.

Ik ben heilig overtuigd van het feit dat we als volwassenen gedoopt moeten worden op de enige wijze zoals de bijbel het onderwijst...door volledige onderdompeling. Maar als iemand vindt dat hij zijn kind moet besprengen met water dan moet hij dat doen.

De bijbel is er namelijk ook duidelijk over dat je doop niet zaligmakend is.

Wat zorgt wel voor dat we in de hemel komen en nog beter, straks naar de nieuwe hemel en aarde mogen?

Jezus is het enige antwoordt, laten we met elkaar ons best doen om op Hem te gaan lijken zodat de wereld werkelijk veranderen kan. Want als wij gaan leven zoals Jezus het ons geleerd heeft zullen we het verschil maken in de wereld.

Ik weet dat het off topic is maar wilde dit toch ff kwijt.

Re: Kinderdoop onbijbels?

Geplaatst: 06 feb 2010, 16:03
door Joannah
Geborenomvrijtezijn schreef:Precies, maar om juist die reden dat iedereen vindt dat hij in zijn eigen hoekje thuis hoort komen de problemen.

Mensen raken geïsoleerd want we willen alleen nog onze eigen waarheid geloven.....

Maar ik geloof dat dat een leugen is, onze God is een God van relatie en Hij wil absoluut niet dat iedereen in zijn eigen hoekje gaat zitten. zelf niet met een lichtje.

We moeten samen komen zodat de wereld eindelijk eens kan zien dat we ondanks de verschillen als broeders samen kunnen wonen.

Ik ben heilig overtuigd van het feit dat we als volwassenen gedoopt moeten worden op de enige wijze zoals de bijbel het onderwijst...door volledige onderdompeling. Maar als iemand vindt dat hij zijn kind moet besprengen met water dan moet hij dat doen.

De bijbel is er namelijk ook duidelijk over dat je doop niet zaligmakend is.

Wat zorgt wel voor dat we in de hemel komen en nog beter, straks naar de nieuwe hemel en aarde mogen?

Jezus is het enige antwoordt, laten we met elkaar ons best doen om op Hem te gaan lijken zodat de wereld werkelijk veranderen kan. Want als wij gaan leven zoals Jezus het ons geleerd heeft zullen we het verschil maken in de wereld.

Ik weet dat het off topic is maar wilde dit toch ff kwijt.
Wie zijn wij dat we Gods woorden omdraaien: wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn zal zalig worden.

Re: Kinderdoop onbijbels?

Geplaatst: 06 feb 2010, 16:44
door huisman
Joannah schreef:
Geborenomvrijtezijn schreef:Precies, maar om juist die reden dat iedereen vindt dat hij in zijn eigen hoekje thuis hoort komen de problemen.

Mensen raken geïsoleerd want we willen alleen nog onze eigen waarheid geloven.....

Maar ik geloof dat dat een leugen is, onze God is een God van relatie en Hij wil absoluut niet dat iedereen in zijn eigen hoekje gaat zitten. zelf niet met een lichtje.

We moeten samen komen zodat de wereld eindelijk eens kan zien dat we ondanks de verschillen als broeders samen kunnen wonen.

Ik ben heilig overtuigd van het feit dat we als volwassenen gedoopt moeten worden op de enige wijze zoals de bijbel het onderwijst...door volledige onderdompeling. Maar als iemand vindt dat hij zijn kind moet besprengen met water dan moet hij dat doen.

De bijbel is er namelijk ook duidelijk over dat je doop niet zaligmakend is.

Wat zorgt wel voor dat we in de hemel komen en nog beter, straks naar de nieuwe hemel en aarde mogen?

Jezus is het enige antwoordt, laten we met elkaar ons best doen om op Hem te gaan lijken zodat de wereld werkelijk veranderen kan. Want als wij gaan leven zoals Jezus het ons geleerd heeft zullen we het verschil maken in de wereld.

Ik weet dat het off topic is maar wilde dit toch ff kwijt.
Wie zijn wij dat we Gods woorden omdraaien: wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn zal zalig worden.
En wie niet gedoopt zal zijn zal verloren gaan ........... oh nee er staat die niet geloofd zal hebben zal verloren gaan
Markus 16:16. Dus het geloof is het belangrijkste. Want je kunt wel gedoopt zijn maar toch verloren gaan als dat uiterlijke waterbad wat heenwijst naar het Bloed der besprenging Hebr 11:28 en Hebr 12 :24 niet meer in iemands leven wordt dan alleen uiterlijk dan blijft de toorn Gods op hem/haar. En als de besprenging van het water tijdens je doop in je leven mag worden ,door het geloof, de besprenging met het Bloed van Christus dan zul je voor eeuwig thuiskomen.

Re: Kinderdoop onbijbels?

Geplaatst: 06 feb 2010, 17:22
door Joannah
huisman schreef:
Joannah schreef:
Geborenomvrijtezijn schreef:Precies, maar om juist die reden dat iedereen vindt dat hij in zijn eigen hoekje thuis hoort komen de problemen.

Mensen raken geïsoleerd want we willen alleen nog onze eigen waarheid geloven.....

Maar ik geloof dat dat een leugen is, onze God is een God van relatie en Hij wil absoluut niet dat iedereen in zijn eigen hoekje gaat zitten. zelf niet met een lichtje.

We moeten samen komen zodat de wereld eindelijk eens kan zien dat we ondanks de verschillen als broeders samen kunnen wonen.

Ik ben heilig overtuigd van het feit dat we als volwassenen gedoopt moeten worden op de enige wijze zoals de bijbel het onderwijst...door volledige onderdompeling. Maar als iemand vindt dat hij zijn kind moet besprengen met water dan moet hij dat doen.

De bijbel is er namelijk ook duidelijk over dat je doop niet zaligmakend is.

Wat zorgt wel voor dat we in de hemel komen en nog beter, straks naar de nieuwe hemel en aarde mogen?

Jezus is het enige antwoordt, laten we met elkaar ons best doen om op Hem te gaan lijken zodat de wereld werkelijk veranderen kan. Want als wij gaan leven zoals Jezus het ons geleerd heeft zullen we het verschil maken in de wereld.

Ik weet dat het off topic is maar wilde dit toch ff kwijt.
Wie zijn wij dat we Gods woorden omdraaien: wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn zal zalig worden.
En wie niet gedoopt zal zijn zal verloren gaan ........... oh nee er staat die niet geloofd zal hebben zal verloren gaan
Markus 16:16. Dus het geloof is het belangrijkste. Want je kunt wel gedoopt zijn maar toch verloren gaan als dat uiterlijke waterbad wat heenwijst naar het Bloed der besprenging Hebr 11:28 en Hebr 12 :24 niet meer in iemands leven wordt dan alleen uiterlijk dan blijft de toorn Gods op hem/haar. En als de besprenging van het water tijdens je doop in je leven mag worden ,door het geloof, de besprenging met het Bloed van Christus dan zul je voor eeuwig thuiskomen.
Inderdaad, markus 16:16
Wie gelooft en zich laat dopen....zie je de VOLGORDE?
HEBR 11:28
Door het geloof heeft hij het Pascha gehouden en het bloed doen aanbrengen....
het gaat hier om het sterke geloof, niet om het ritueel.
Zowel een ongemeende doop van een volwassene als de doop van een baby, zijn UITERLIJKE rituelen, die geen teken zijn van een ware wedergeboorte, een besnijdenis des harten, zoals de doop wordt genoemd.
God ziet het hart aan.

Re: Kinderdoop onbijbels?

Geplaatst: 06 feb 2010, 17:56
door Evangelist
Joannah schreef:Inderdaad, markus 16:16
Wie gelooft en zich laat dopen....zie je de VOLGORDE?
HEBR 11:28
Door het geloof heeft hij het Pascha gehouden en het bloed doen aanbrengen....
het gaat hier om het sterke geloof, niet om het ritueel.
Zowel een ongemeende doop van een volwassene als de doop van een baby, zijn UITERLIJKE rituelen, die geen teken zijn van een ware wedergeboorte, een besnijdenis des harten, zoals de doop wordt genoemd.
God ziet het hart aan.
Beste Joannah,

In Markus 16 gaat het om de zendingssituatie en de volwassendoop. Bij de kinderdoop ligt het toch een slag anders. Dan is de doop het teken en zegel van Gods genadeverbond. In de doop worden Gods beloften (niet de vervulling) geschonken aan het gedoopte kind, met daarbij de zekerheid dat de totale inhoud van de beloften / het heil ten deel zal vallen aan het kind in de weg van wedergeboorte, geloof, bekering. Daartoe is de prediking het middel.
Daarom is het ook goed om duidelijk onderscheid te maken tussen de tweeërlei schenking van de beloften. In de doop is er een schenking van de beloften en in de wedergeboorte is er een schenking van de beloften, en die twee zijn niet gelijk. Onze vaderen spraken van het 'recht van toegang tot Christus' en het 'recht van bezit van Christus'.

Re: Kinderdoop onbijbels?

Geplaatst: 06 feb 2010, 18:19
door Joannah
Evangelist schreef:
Joannah schreef:Inderdaad, markus 16:16
Wie gelooft en zich laat dopen....zie je de VOLGORDE?
HEBR 11:28
Door het geloof heeft hij het Pascha gehouden en het bloed doen aanbrengen....
het gaat hier om het sterke geloof, niet om het ritueel.
Zowel een ongemeende doop van een volwassene als de doop van een baby, zijn UITERLIJKE rituelen, die geen teken zijn van een ware wedergeboorte, een besnijdenis des harten, zoals de doop wordt genoemd.
God ziet het hart aan.
Beste Joannah,

In Markus 16 gaat het om de zendingssituatie en de volwassendoop. Bij de kinderdoop ligt het toch een slag anders. Dan is de doop het teken en zegel van Gods genadeverbond. In de doop worden Gods beloften (niet de vervulling) geschonken aan het gedoopte kind, met daarbij de zekerheid dat de totale inhoud van de beloften / het heil ten deel zal vallen aan het kind in de weg van wedergeboorte, geloof, bekering. Daartoe is de prediking het middel.
Daarom is het ook goed om duidelijk onderscheid te maken tussen de tweeërlei schenking van de beloften. In de doop is er een schenking van de beloften en in de wedergeboorte is er een schenking van de beloften, en die twee zijn niet gelijk. Onze vaderen spraken van het 'recht van toegang tot Christus' en het 'recht van bezit van Christus'.

Hartelijke groet,
Evangelist
beste Evangelist,

Ik neem graag verantwoording voor alles wat ik uit de Schrift lees en leer, en begrijp.
Vaderen hebben hun eigen verantwoordelijkheid.
Handelingen 2:39: Want u komt de belofte toe en uw nakomelingen (NIET KINDEREN), en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.(kan God een baby roepen?)
En die belofte is mijns inziens de gave van de Heilige Geest, waar het in het voorgaande vers over gaat.

Kolosenzen 2:11-12: In welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses door de besnijdenis van Christus. Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft.
.(..Kan een baby al een besnijdenis des harten hebben ondergaan?)

Vanuit handelingen 2 waar over de belofte wordt geschreven, moeten we uitkomen bij Genesis 17 waar ook over de belofte wordt geschreven. In Genesis 17 geeft God de besnijdenis als zegel van deze belofte. Via Kolosenzen 2 moeten we tot uitkomst komen dat de waterdoop de besnijdenis heeft vervangen en als nieuw teken en zegel is gegeven.
En dat zie ik dus niet.
Tekenen doet God alleen aan zijn Volk, met wie het Verbond is, de joden.Ik zie ons heidenen zijn als een toevoeging na bekering, niet een vervanging of vervulling.

Re: Kinderdoop onbijbels?

Geplaatst: 06 feb 2010, 19:11
door helma
Afbeelding

Re: Kinderdoop onbijbels?

Geplaatst: 06 feb 2010, 19:13
door PvS
helma schreef:Afbeelding
Nee, er is géén derde weg...

Re: Kinderdoop onbijbels?

Geplaatst: 06 feb 2010, 19:41
door jvdg
PvS schreef:
helma schreef:Afbeelding
Nee, er is géén derde weg...
Duidelijk te zien in dit plaatje: Twee "mogelijkheden".
Doet me ook denken aan die "omstreden" figurering van de brede en de smalle weg.

Re: Kinderdoop onbijbels?

Geplaatst: 06 feb 2010, 20:12
door helma
ik bedoelde alleen maar die rotonde...

Re: Kinderdoop onbijbels?

Geplaatst: 06 feb 2010, 20:15
door Evangelist
Joannah schreef:beste Evangelist,

Ik neem graag verantwoording voor alles wat ik uit de Schrift lees en leer, en begrijp.
Vaderen hebben hun eigen verantwoordelijkheid.
Handelingen 2:39: Want u komt de belofte toe en uw nakomelingen (NIET KINDEREN), en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.(kan God een baby roepen?)
En die belofte is mijns inziens de gave van de Heilige Geest, waar het in het voorgaande vers over gaat.

Kolosenzen 2:11-12: In welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses door de besnijdenis van Christus. Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft.
.(..Kan een baby al een besnijdenis des harten hebben ondergaan?)

Vanuit handelingen 2 waar over de belofte wordt geschreven, moeten we uitkomen bij Genesis 17 waar ook over de belofte wordt geschreven. In Genesis 17 geeft God de besnijdenis als zegel van deze belofte. Via Kolosenzen 2 moeten we tot uitkomst komen dat de waterdoop de besnijdenis heeft vervangen en als nieuw teken en zegel is gegeven.
En dat zie ik dus niet.
Tekenen doet God alleen aan zijn Volk, met wie het Verbond is, de joden.Ik zie ons heidenen zijn als een toevoeging na bekering, niet een vervanging of vervulling.
Beste Joannah,

In mijn Bijbel lees ik bij Handelingen 2: 39 wel het woord kinderen: "Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal. Het Griekse grondwoord betekent echt alleen: kinderen of zonen. In deze tekst is sprake van 'toekomen van de belofte' en van 'roepen door God'. Dat zijn kennelijk twee onderscheiden zaken. Dat bedoelde ik in het vorige bericht, waarin ik sprak over 'recht van toegang' en 'recht van bezit'. Dat laatste recht hebben alleen diegenen die door God inwendig geroepen zijn.
Kan God een baby roepen? Jazeker! Zou Hij voor Zijn schepselen onbereikbaar zijn? Denk aan Johannes de Doper, die reeds in de baarmoeder van Elisabeth zalig was.
En inderdaad: Handelingen 2: 39 brengt ons weer bij Genesis 15 en 17, het verbond met Abraham en zijn zaad. Het teken van dat verbond was de besnijdenis. En wat zei de besnijdenis? Twee dingen:
1. Om met God te kunnen zijn hebben we bloed nodig. Het wees op Immanuël, God met ons.
2. Als we Hem toebehoren als afgezonderden, dan moeten we heilig wandelen. (Het weghalen van de voorhuid was immers in het kader van hygiëne een uitstekend middel om te voorkomen dat er vuil achter de voorhuid zou komen, ontstekingen (denk aan de woestijnreis), het wassen gaat moeilijker dan zonder voorhuid; kortom: teken van reinheid.
Beide facetten wezen heen naar de Zaligmaker. Zijn bloed is nodig, zijn reinheid is nodig, anders kon de besnedene niet voor God bestaan. Je kunt dat lezen in Romeinen 4: 9-12. Daarin wordt door Paulus duidelijk gemaakt dat de rechtvaardigheid van Abraham niet gelegen is in zijn besnijdenis. Hij is een vader der besnijdenis, maar ook van diegenen die wandelen in de voetstappen des geloofs in de voorhuid.

Toen Christus op Golgotha stierf is die besnijdenis onnut geworden. Het was een heenwijzing die inmiddels was vervuld in Christus, Die Zijn bloed gestort had en volkomen heilig was/is. De kop van satan is vermorzeld en vanaf dat moment is er met betrekking tot het rijk van het licht en van de duisternis echt iets veranderd. Ook de lichtkring van Gods Woord, verbond en beloften werd vanaf dat moment breder getrokken door God Zelf.
Het teken van het oude verbond is daardoor krachteloos en onnut geworden. Het nieuwe teken is dat van de doop, de kinderdoop welteverstaan. Paulus besneed Timotheüs in Handelingen 16 dan ook alleen maar om 'de Joden een Jood te worden' (1 Korinthe 9), maar hij deed het echter niet bij Titus. Er was geen noodzaak, schrijft Paulus in Galaten 2: 3 en in het vers erna noemt hij ook de reden: Het vasthouden aan het oude verbond noemt hij daar een aantasting van de vrijheid die wij in Christus Jezus hebben.

Heidenen zijn inderdaad toegevoegd aan Gods heilsplan, maar Hij doet geen half werk. Beloften aan de heidenen zijn even waar, rijk en ruim als aan de Joden. De sacramentele verzegeling van de beloften aan kinderen is even sterk als die van de besnijdenis onder de oude bedeling.

Re: Kinderdoop onbijbels?

Geplaatst: 06 feb 2010, 20:39
door jvdg
helma schreef:ik bedoelde alleen maar die rotonde...
Dan kom je nergens.
Of bedoelde je dat ook?

Re: Kinderdoop onbijbels?

Geplaatst: 06 feb 2010, 23:10
door huisman
Evangelist schreef:
Joannah schreef:beste Evangelist,

Ik neem graag verantwoording voor alles wat ik uit de Schrift lees en leer, en begrijp.
Vaderen hebben hun eigen verantwoordelijkheid.
Handelingen 2:39: Want u komt de belofte toe en uw nakomelingen (NIET KINDEREN), en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.(kan God een baby roepen?)
En die belofte is mijns inziens de gave van de Heilige Geest, waar het in het voorgaande vers over gaat.

Kolosenzen 2:11-12: In welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses door de besnijdenis van Christus. Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft.
.(..Kan een baby al een besnijdenis des harten hebben ondergaan?)

Vanuit handelingen 2 waar over de belofte wordt geschreven, moeten we uitkomen bij Genesis 17 waar ook over de belofte wordt geschreven. In Genesis 17 geeft God de besnijdenis als zegel van deze belofte. Via Kolosenzen 2 moeten we tot uitkomst komen dat de waterdoop de besnijdenis heeft vervangen en als nieuw teken en zegel is gegeven.
En dat zie ik dus niet.
Tekenen doet God alleen aan zijn Volk, met wie het Verbond is, de joden.Ik zie ons heidenen zijn als een toevoeging na bekering, niet een vervanging of vervulling.
Beste Joannah,

In mijn Bijbel lees ik bij Handelingen 2: 39 wel het woord kinderen: "Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal. Het Griekse grondwoord betekent echt alleen: kinderen of zonen. In deze tekst is sprake van 'toekomen van de belofte' en van 'roepen door God'. Dat zijn kennelijk twee onderscheiden zaken. Dat bedoelde ik in het vorige bericht, waarin ik sprak over 'recht van toegang' en 'recht van bezit'. Dat laatste recht hebben alleen diegenen die door God inwendig geroepen zijn.
Kan God een baby roepen? Jazeker! Zou Hij voor Zijn schepselen onbereikbaar zijn? Denk aan Johannes de Doper, die reeds in de baarmoeder van Elisabeth zalig was.
En inderdaad: Handelingen 2: 39 brengt ons weer bij Genesis 15 en 17, het verbond met Abraham en zijn zaad. Het teken van dat verbond was de besnijdenis. En wat zei de besnijdenis? Twee dingen:
1. Om met God te kunnen zijn hebben we bloed nodig. Het wees op Immanuël, God met ons.
2. Als we Hem toebehoren als afgezonderden, dan moeten we heilig wandelen. (Het weghalen van de voorhuid was immers in het kader van hygiëne een uitstekend middel om te voorkomen dat er vuil achter de voorhuid zou komen, ontstekingen (denk aan de woestijnreis), het wassen gaat moeilijker dan zonder voorhuid; kortom: teken van reinheid.
Beide facetten wezen heen naar de Zaligmaker. Zijn bloed is nodig, zijn reinheid is nodig, anders kon de besnedene niet voor God bestaan. Je kunt dat lezen in Romeinen 4: 9-12. Daarin wordt door Paulus duidelijk gemaakt dat de rechtvaardigheid van Abraham niet gelegen is in zijn besnijdenis. Hij is een vader der besnijdenis, maar ook van diegenen die wandelen in de voetstappen des geloofs in de voorhuid.

Toen Christus op Golgotha stierf is die besnijdenis onnut geworden. Het was een heenwijzing die inmiddels was vervuld in Christus, Die Zijn bloed gestort had en volkomen heilig was/is. De kop van satan is vermorzeld en vanaf dat moment is er met betrekking tot het rijk van het licht en van de duisternis echt iets veranderd. Ook de lichtkring van Gods Woord, verbond en beloften werd vanaf dat moment breder getrokken door God Zelf.
Het teken van het oude verbond is daardoor krachteloos en onnut geworden. Het nieuwe teken is dat van de doop, de kinderdoop welteverstaan. Paulus besneed Timotheüs in Handelingen 16 dan ook alleen maar om 'de Joden een Jood te worden' (1 Korinthe 9), maar hij deed het echter niet bij Titus. Er was geen noodzaak, schrijft Paulus in Galaten 2: 3 en in het vers erna noemt hij ook de reden: Het vasthouden aan het oude verbond noemt hij daar een aantasting van de vrijheid die wij in Christus Jezus hebben.

Heidenen zijn inderdaad toegevoegd aan Gods heilsplan, maar Hij doet geen half werk. Beloften aan de heidenen zijn even waar, rijk en ruim als aan de Joden. De sacramentele verzegeling van de beloften aan kinderen is even sterk als die van de besnijdenis onder de oude bedeling.
Evangelist ben het tot nu toe van harte met u/jou eens maar of je @joannah kunt overtuigen betwijfel ik.
Mij is het ieder geval niet gelukt (Zal wel liggen aan mijn beperkte wijze van uitleggen) :garde

Re: Kinderdoop onbijbels?

Geplaatst: 06 feb 2010, 23:19
door PvS
Evangelist schreef:
Joannah schreef:beste Evangelist,

Ik neem graag verantwoording voor alles wat ik uit de Schrift lees en leer, en begrijp.
Vaderen hebben hun eigen verantwoordelijkheid.
Handelingen 2:39: Want u komt de belofte toe en uw nakomelingen (NIET KINDEREN), en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.(kan God een baby roepen?)
En die belofte is mijns inziens de gave van de Heilige Geest, waar het in het voorgaande vers over gaat.

Kolosenzen 2:11-12: In welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses door de besnijdenis van Christus. Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft.
.(..Kan een baby al een besnijdenis des harten hebben ondergaan?)

Vanuit handelingen 2 waar over de belofte wordt geschreven, moeten we uitkomen bij Genesis 17 waar ook over de belofte wordt geschreven. In Genesis 17 geeft God de besnijdenis als zegel van deze belofte. Via Kolosenzen 2 moeten we tot uitkomst komen dat de waterdoop de besnijdenis heeft vervangen en als nieuw teken en zegel is gegeven.
En dat zie ik dus niet.
Tekenen doet God alleen aan zijn Volk, met wie het Verbond is, de joden.Ik zie ons heidenen zijn als een toevoeging na bekering, niet een vervanging of vervulling.
Beste Joannah,

In mijn Bijbel lees ik bij Handelingen 2: 39 wel het woord kinderen: "Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal. Het Griekse grondwoord betekent echt alleen: kinderen of zonen. In deze tekst is sprake van 'toekomen van de belofte' en van 'roepen door God'. Dat zijn kennelijk twee onderscheiden zaken. Dat bedoelde ik in het vorige bericht, waarin ik sprak over 'recht van toegang' en 'recht van bezit'. Dat laatste recht hebben alleen diegenen die door God inwendig geroepen zijn.
Kan God een baby roepen? Jazeker! Zou Hij voor Zijn schepselen onbereikbaar zijn? Denk aan Johannes de Doper, die reeds in de baarmoeder van Elisabeth zalig was.
En inderdaad: Handelingen 2: 39 brengt ons weer bij Genesis 15 en 17, het verbond met Abraham en zijn zaad. Het teken van dat verbond was de besnijdenis. En wat zei de besnijdenis? Twee dingen:
1. Om met God te kunnen zijn hebben we bloed nodig. Het wees op Immanuël, God met ons.
2. Als we Hem toebehoren als afgezonderden, dan moeten we heilig wandelen. (Het weghalen van de voorhuid was immers in het kader van hygiëne een uitstekend middel om te voorkomen dat er vuil achter de voorhuid zou komen, ontstekingen (denk aan de woestijnreis), het wassen gaat moeilijker dan zonder voorhuid; kortom: teken van reinheid.
Beide facetten wezen heen naar de Zaligmaker. Zijn bloed is nodig, zijn reinheid is nodig, anders kon de besnedene niet voor God bestaan. Je kunt dat lezen in Romeinen 4: 9-12. Daarin wordt door Paulus duidelijk gemaakt dat de rechtvaardigheid van Abraham niet gelegen is in zijn besnijdenis. Hij is een vader der besnijdenis, maar ook van diegenen die wandelen in de voetstappen des geloofs in de voorhuid.

Toen Christus op Golgotha stierf is die besnijdenis onnut geworden. Het was een heenwijzing die inmiddels was vervuld in Christus, Die Zijn bloed gestort had en volkomen heilig was/is. De kop van satan is vermorzeld en vanaf dat moment is er met betrekking tot het rijk van het licht en van de duisternis echt iets veranderd. Ook de lichtkring van Gods Woord, verbond en beloften werd vanaf dat moment breder getrokken door God Zelf.
Het teken van het oude verbond is daardoor krachteloos en onnut geworden. Het nieuwe teken is dat van de doop, de kinderdoop welteverstaan. Paulus besneed Timotheüs in Handelingen 16 dan ook alleen maar om 'de Joden een Jood te worden' (1 Korinthe 9), maar hij deed het echter niet bij Titus. Er was geen noodzaak, schrijft Paulus in Galaten 2: 3 en in het vers erna noemt hij ook de reden: Het vasthouden aan het oude verbond noemt hij daar een aantasting van de vrijheid die wij in Christus Jezus hebben.

Heidenen zijn inderdaad toegevoegd aan Gods heilsplan, maar Hij doet geen half werk. Beloften aan de heidenen zijn even waar, rijk en ruim als aan de Joden. De sacramentele verzegeling van de beloften aan kinderen is even sterk als die van de besnijdenis onder de oude bedeling.
Goed opgemerkt Evangelist.
Ik weet niet welke Bijbel Joannah gebruikt, maar haar het moet wel zeker een andere zijn.
Ben benieuwd hoe Joannah zich zal verantwoorden.