vragensteller schreef:memento schreef:vragensteller schreef:Op zich hebben we natuurlijk wel Bijbelse voorbeelden hoe om te gaan met een onzuivere prediking.
In de tijd van de Heere Jezus met het Farizeïsme zal het er ook allemaal niet zo zuiver aan toe zijn gegaan. En toch week Anna niet uit de tempel. En moet je je voorstellen wat het voor de Heere Jezus Zelf moet zijn geweest. Misschien moeten we ook in deze Zijn voorbeeld navolgen ...
Dus allemaal terug naar de Roomse Kerk?
Als je dat er denkt uit te moeten afleiden, geldt dat dus voor jou ...
Persoonlijk denk ik dat de verschillen tussen Prot en RKK groter zijn dan verschillen tussen overdreven wettiscisme en de juiste interpretatie van het OT. Ik denk dat dit laatste dichter bij onze onzuiverheid in de prediking komt ...
Het Faraziïstische Jodendom meende en leerde, dat men door het houden van de wet zalig worden kon. Dat staat haaks op de leer: Zaligworden uit genade alleen. Zo haaks stond dat op Jezus' leer, dat zij Hem zelfs doden wilde.
Farizeeën leerde: Zaligheid door de werken.
Rome leert: Zaligheid door genade én werken.
Dus het verschil tussen protestanten en Farizeeën is nog groter dan het verschil tussen protestanten en roomsen.
Marieke schreef:
Dat mag je je zeker afvragen. Een afscheiding is ook nooit goed te praten. Maar daar gaat mijn punt nu even niet over.
Weer terug naar mijn vraag voor deze huidige tijd. Ik heb er altijd wel moeite mee dat mensen een prediking eenzijdig/onzuiver vinden, en anderen worden er rijk door gezegend wat blijkt uit de vruchten.
Mag je dat kerkverband dan verlaten?
Dat is wél relevant. Want als die Afscheiding niet terecht was, moet daarover schuld beleden worden, en teruggekeerd worden.