Re: God haat de verworpenen.
Geplaatst: 03 nov 2008, 10:00
Is Herbert ook gebanned?
Nee hoor.Erasmiaan schreef:Is Herbert ook gebanned?
Lijkt er wel op idd.Tiberius schreef:Nee hoor.Erasmiaan schreef:Is Herbert ook gebanned?
Uitgepraat, wellicht.
Die wazige site had hij zelf gemaakt.Erasmiaan schreef:Als hij zich dan maar verdiept in mijn literatuurtip i.p.v. allerlei wazige sites te raadplegen, dan kon het nog wel eens gunstig uitpakken.
Erasmiaan, kan jij dit onderbouwen van uit de gereformeerde visie met betrekking tot de uitverkiezing? Nee! Waarom wordt elk woord wat ik zeg aangevallen, maar mag Erasmiaan hier wel een grove ketterij (in jullie ogen) beweren? Jullie als calvinisten zouden hier toch moeten zeggen, dat iemands leven er totaal niet toe doet? Wat ik hier nou neerzet, maakt allemaal niet uit! Je bent uiverkoren of je bent het niet! Je heb geluk of je hebt het niet!Erasmiaan schreef:Dan moet ik je nu aanzeggen: je komt "er" niet, als je deze "asociale onzin" blijft neerzetten!HerbertV schreef:En weet je, als ik dan uitverkoren ben, dan kom ik er toch wel, wat voor asociale onzin ik hier ook op dit forum neerzet.
Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens, maar we hebben een meningsverschil met betrekking totAfgewezen schreef:Paulus zegt in deze twee hoofdstukken toch echt méér dan jij erin wilt lezen. Paulus vraagtHerbertV schreef:http://www.webspire.nl/artikelen/Romeinen%209.pdf, was
van mij. Overigens is de Romeinen brief in nog veel meer opzichten een geweldige brief. Het
is de Bijbel in het klein. Ik voel niet zo veel behoefte om hier mijn complete visie op de
Romeinen brief neer te zetten, maar ik zie romeinen 9-11 als tussenhaakje in de Bijbel waar
Paulus de heidenen duidelijk wil maken: wat nu met Israel. Om ook vooral niet voor te zorgen
dat de heidenen denken dat Israel passe is, maar dat God nog wel degelijk beloften voor Israel
heeft die nog uit zullen komen. Ik zei het dus al, tussenhaakje in de romeinenbrief.
zich af of het Woord van God uitgevallen is, krachteloos is geworden, nu zovelen van het volk
Israël Christus verwerpen.
En dan komt hij tot de conclusie dat het Woord van God níét is uitgevallen, maar dat niet alle
Israëlieten kinderen der belofte zijn. "Noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen
kinderen, maar: In Izak zal u het zaad genoemd worden. Dat is, niet de kinderen des vleses,
die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend."
En wie zijn nu die kinderen der beloftenis? Dat is de cruciale vraag. Paulus beantwoordt die
vraag in vs. 24: "Welke Hij ook geroepen heeft, namelijk ons, niet allen uit de Joden, maar
ook uit de heidenen."
Dat correspondeert overigens ook met de woorden van Johannes de Doper: "En meent niet bij
uzelven te zeggen: Wj hebben Abraham tot een vader; want ik zeg u, dat God zelfs uit deze
stenen Abraham kinderen kan verwekken."
Kind van God zijn is niet (meer) gebonden aan behoren tot het volk van Israël. Israëlieten
worden verworpen, niet-Israëlieten worden toegevoegd.
Betekent dit een algehele verwerping van Israël als volk? Nee, zegt Paulus, er zal altijd een
overblijfsel zijn (naar de verkiezing) en dát zal zalig worden, tezamen met de gelovigen uit
de heidenen. En alzo zal geheel Israël zalig worden.
Paulus bedt zijn verkiezingsleer (niet die van Calvijn dus) in in zijn betoog over het behoud
van Israël.
De doden worden levend door het luisteren naar zijn stem. Ik zie eigenlijk niet hoe jij hierAfgewezen schreef:De Schrift leert ons: "Mijn volk zal zeer gewillig zijn op de dag van Mijn heirkracht."HerbertV schreef:Laat als algemene reactie daarop wel duidelijk zijn dat
ik zeg dat God almachtig is. Hij kan mensen zo van de aarde vegen. Toch heeft God zich in
zekere zin afhankelijk gemaakt van de mens van de wil. Waarom, omdat hij vrijwillig gediend
wil worden. Om de wil van een mens te veranderen, laat God zijn woord tot ons komen, maar ook
kunnen ingrijpende dingen gebeuren om een mens te veranderen. Of God een mens zijn wil zonder
dat (tekenen enzo) kan veranderen, dus dat hij mij nu (als hij dat wil), van het een op het
andere moment een felle aanhanger van de uitverkiezing kunnen maken en mij zou bekeren volgens
het stappenplan dat vraag ik me af. Ik ben benieuwd of jullie voorbeelden daar van uit de
Bijbel hebben. Ik geloof wel dat God het kan (hij is almachtig) maar ik vraag me af of hij het
doet. Als jij niet naar de hemel wil, dan kan (en zal) God hoog en laat springen in dit leven
(hoe zeggen ze dat: met eerbied gesproken), maar zal hij eens zeggen: gij heb niet gewild dat
ik koning over u ben. En waarom God het niet doet, omdat hij vrijwillig gediend wil
worden.
Als God moet wachten tot wij gewillig zijn, zal er niemand zalig worden. Het is niet voor
niets dat wij van dood levend gemaakt moeten worden. "Doden zullen horen de stem van de Zone
Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven." Besluiten die doden dan zelf om levend te
worden?
Paulus spreekt hier duidelijk van het feit dat hij gehoor gaf aan God's roepstem om naarAfgewezen schreef:Dat Paulus niet te rade ging met vlees en bloed, was ná zijn bekering, nl. dat hij nietHerbertV schreef:Misschien dat jullie wel met Paulus komen. Dat deed ik
ook namelijk, toen ik in de uitverkiezing geloofde en ik met christenen sprak die dat niet
deden. Die kwamen met deze tekst:
Maar
[1:15] Hand 9:15; 13:2.
wanneer het Gode behaagd heeft, Die mij van mijner moeders lijf aan afgezonderd heeft, en
geroepen door Zijn genade,
16 Zijn Zoon in mij te openbaren, opdat
[1:16] Hand 9:15; 13:2; 22:21. Gal 2:8. Efez 3:8.
ik Denzelven door het Evangelie onder de heidenen zou verkondigen, zo ben ik terstond niet te
rade gegaan met
[1:16] Matt 16:17.
vlees en bloed;
17 En ben niet wederom gegaan naar Jeruzalem, tot degenen, die vóór mij apostelen waren; maar
ik ging henen naar Arabië, en keerde wederom naar Damaskus.
Sorry voor al die gekke kriebels er tussen, geen zin om het weg te halen. Maar waar het mij
omgaat, is dat Paulus hier duidelijk zegt, dat hij niet gedwongen werd. Jezus sprak vanuit de
hemel tot Paulus, maar hoe Paulus hier spreekt, blijkt uit dat hij het zelf wel mogelijk
achtte om ongehoorzaam te zijn, en te rade te gaan bij vlees en bloed. Zo zie ik God. Hij legt
mensen veel moeite aan de ziel. De een meer dan de ander, dat zal niemand ontkennen.
terugging naar Jerzualem, maar naar Arabië, en dat hij dus terugkeerde naar Damascus. Het gaat
er niet om dat hij besloot om wel of niet bekeerd te worden. Tot zo'n absurde gedachtegang
moet je wel komen, als je per se de Schrift naar je hand wil zetten.
Ik dacht hier al eerder op geantwoord te hebben: God roept sommige mensen (steden) explicieterAfgewezen schreef:Daarin is God dus ook soeverein. Want waarom krijgen Chorazin en Bethsaida wel een kans enHerbertV schreef:Deze tekst zegt mij daarin altijd nog meerdere dingen.
1. God legt Chórazin en Bethsáïda meer moeite aan de ziel dan dan Sodom en Gomorra. (daarom is
het Sodom en Gomorra ook verdragelijker in de dag des oordeels).
Sodom en Gomorra niet?
Ik maak helemaal nergens een logisch systeem vanAfgewezen schreef:Ik weet niet of je hier zulke verstrekkende gevolgtrekkingen aan kunt verbinden. Wel leert hetHerbertV schreef:2. Jezus heeft voorkennis, maar niet alles lag vast. Als
namelijk in Sodom gebeurt was wat in Chorazin gebeurt was, dan hadden ze zich bekeerd. Jezus
kende de mensen daar dus, en hij wist hoe ze zij om gegaan zouden zijn met de tekenen die
Chorazin en Bethsaida kreeg.
ons dat wij van de verkiezing nooit een keihard logisch systeem kunnen maken, zoals jij dat
met je karikaturale vertekening steeds wel doet.
Hoe verklaar je dan dat Adam en Eva in hun morele onmacht tot het kwaad toch zondigden? JeAfgewezen schreef:Je moet jouw probleem niet het onze willen maken. Ik heb er vrede mee dat dit niet kloppend teHerbertV schreef:3. Vers 20: omdat zij zich niet bekeerd hadden. Het zou
toch te gek voor woorden zijn als Jezus hier steden bestraft, omdat ze zich niet bekeren
wilde, maar dat Jezus ze eigenlijk ten diepste niet bekeerde? (Het geeft niet om toe te geven,
dat jullie hier ook geen touw aan vast kunnen knopen).
krijgen is.
Dat wij ons niet kunnen bekeren is 'schuldige onmacht', een term die velen onwelgevallig is,
maar die desalniettemin trefzeker is.
Wij kunnen niet, maar het is een schuldig niet kunnen. Het is geen fysieke onmacht, maar een
morele onmacht, een gevolg van onze verdorven natuur. Met die verdorven natuur zullen wij
nooit het goede kiezen, ook niet als het Evangelie tot ons komt. Met die verdorven natuur
werpen wij het Evangelie van ons. Tot God Zelf ingrijpt met Zijn verkiezende genade. Want de
verkiezing van eeuwigheid wordt uitgewerkt in de tijd.
Ik kan dat zeker niet verklaren. Maar ik hoef het ook niet te verklaren, omdat ik het nietAfgewezen schreef:Ik heb geen enkele behoefte om hier een uitspraak over te doen. De Bijbel leert ons dat GodHerbertV schreef:Ik wil nog wel even op de gedachte in gaan, dat God niet
Auteur van de zonde is, maar dat Hij het wel bepaald heeft dat het zal gebeuren. Dat dat niet
met elkaar klopt behoeft denk ik geen uitleg, maar ik las ook ergens dat iemand zei: God laat
de zonden toe, maar hij is niet de Auteur. Is het niet zo bij de Nederlands wet, dat als jij
de mogelijkheid heb om een misdrijf te verhinderen zonder gevaar voor jezelf op te lopen en
dat niet doet, je nalatig en zelfs medeplichtig gesteld kan worden? Hoe zien jullie dat dan
bij God?
het kwade niet werkt. De Bijbel leert ons ook dat God alle dingen werkt naar de raad van Zijn
wil. God is alles wat er gebeurt uiteindelijk een eeuwigheid voor.
Dat kun jij niet verklaren, dat kan ik niet verklaren, dat kan niemand verklaren.
Romeinen 9 - 11 is helemaal geen boodschap voor de Joden! Dat heb ik nergens gezegd. Het isHerman schreef:Onerigens, Herbert, wordt er in Romeinen 8 ook duidelijk over verordineren en verkiezenHerbertV schreef: Dat artikel waar ik naar verwees: http://www.webspire.nl/artikelen/Romeinen%209.pdf, was van
mij. Overigens is de Romeinen brief in nog veel meer opzichten een geweldige brief. Het is
de Bijbel in het klein. Ik voel niet zo veel behoefte om hier mijn complete visie op de
Romeinen brief neer te zetten, maar ik zie romeinen 9-11 als tussenhaakje in de Bijbel waar
Paulus de heidenen duidelijk wil maken: wat nu met Israel. Om ook vooral niet voor te zorgen
dat de heidenen denken dat Israel passe is, maar dat God nog wel degelijk beloften voor Israel
heeft die nog uit zullen komen. Ik zei het dus al, tussenhaakje in de romeinenbrief. Misschien
kennen jullie het boek het normale christelijke leven van Watchmann Nee. Tegenwoordig hebben
ze de term overwinningsleven, maar ik moet zeggen dat was eveneens 1 van mijn grootste
ontdekkingen uit romeinen 6-8.
@Jongeren: dat artikel is dus mijn visie, ik zou graag willen weten waarom jij dat anders
ziet, vooral in het licht van Rom 9:1-9 en rom 10-11.
gesproken. Ik citeer Rom 8 vers 28-30
28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk
dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.
29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde
Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen
heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij
ook verheerlijkt.
Deze woorden kan je in verband brengen met Romeinen 9 vers 24: Welke Hij ook geroepen heeft,
namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen.
Wanneer we Romeinen 9-11 vervolgens uitsluitend op zichzelf gaan zien als een boodschap voor
Israël alleen, dan vergeet je de verbanden met de gegevens rondom deze hoofdstukken. Kortweg
kan je het zo lezen, zoals Jakob door God is verkozen als hoofd van het volk Israël, zo wordt
de heiden verordineert en geroepen door God tot het geloof, rechtvaardiging en
verheerlijking.
Laat ik om te beginnen duidelijk zijn: Ik ben het (bijna) volstrekt met je eens! Ik dank Godfreek schreef:Herbert,
je was van plan niet meer te reageren, tenzij er nog relevante opmerkingen gemaakt zouden
worden. Nu pretendeer ik niet dat ik het verschil kan maken, maar ik heb nog wel enkele dingen
te melden.
Je begon deze discussie met een artikel over Romeinen 9. Enkele punten uit dat stuk kan ik wel
onderschrijven, namelijk dat Romeinen 9 over de verkiezing van Israel als volk gaat, om te
dienen als kanaal waardoor Gods heil zou lopen. Maar, het gedeelte heeft een diepzinnige
inhoud en zegt meer dan alleen dat. Om zijn punt te illustreren gebruikt Paulus een
Oudtestamentische geschiedenis, namelijk die van het volk Israel, onderdrukt door de farao.
Paulus citeert dan een Goddelijke uitspraak, gedaan aan Mozes, over een individueel persoon:
farao. “Ik zal mij ontfermen over wie ik mij ontferm, en ik zal verharden wie ik wil”. Kortom,
aan de hand van de verwerping van Farao maakt Paulus duidelijk dat God mensen soms overgeeft
aan het goeddunken van hun hart. Ik wil je erop wijzen dat hier het woord ‘ontfermen’ gebruikt
wordt. Dat is veelzeggend. Als hij gesproken had over ‘verkiezen’ – in de zin van ‘tot een
bepaalde taak verkiezen’ – dan had je nog wel met deze tekst uit de voeten gekund. Maar nee,
God zal zich ontfermen over wie Hij wil…Kortom, deze tekst zegt veel meer dan alleen wat jouw
artikel noemt.
Aan het begin van de discussie kwam je al snel met het nogal platvloerse voorbeeld dat
kinderen op de wereld zetten vanwege een verkiezingsleer vrijwel onmogelijk zou zijn. Zo 'n
voorbeeld kun je alleen vol blijven houden als je je baseert op een enorme karikatuur van de
leer zelf. Ik weet niet precies met welke opvatting je bent groot gekomen, maar deze angst is
echt onmogelijk bij een gezonde verkiezingsleer. Mijn idee is dat je, diep in je hart, dit ook
wel beseft, maar omdat je er met je verstand niet zou de raad mee weet, neem je de toevlucht
tot het schetsen van een joekel van een karikatuur die vervolgens met een dosis ‘gezond
verstand’ aangevallen wordt. Dat is jammer, want je mist daarmee elke boot. Ik denk dat er
maar weinig zijn -althans op dit forum- die zich in jouw waarneming herkennen.
Terecht werd de opmerking gemaakt of jij je wel genoeg bewust bent van de werkelijkheid zoals
de bijbel die ons schetst. Kijk, ik ben het met je eens dat God door zijn hele Woord
voortdurend een beroep op onze wil doet. Dat is namelijk het middel waardoor God ons roept.
Tegelijk krijgen de lezers van Paulus brief aan de Romeinen een vernietigende analyse te horen
van de realiteit zoals God die ziet, dit als antwoord op de vraag of zij nu vanwege hun geloof
uitnemender zijn! Nee, er is niemand die God zoekt…Dát is de achtergrond waartegen het Woord
geschreven is. En ik geloof dat deze realiteit vanuit de hele bijbel naar ons toekomt. Daarom
kan, ja moet, Paulus in de Efeze-brief zeggen: "Uit genade zijn jullie zalig worden, en dat
niet uit u, het is Gods gave". Jij bent van mening dat 'gave' hier slaat op het offer van
Christus en niet op het geloof. Oké, maar lees dan eens Filippenzen 1: 29. "Want aan u is het
uit genade gegeven in de zaak van Christus niet alleen in hem te geloven, maar ook voor hem te
lijden”. Het is de gelovigen niet alleen gegeven om voor Hem te lijden, maar het is hen ook
gegeven om Hem te geloven.
Ik ben het eens met de opmerking die eerder gemaakt werd, dat met jouw opvatting je op jezelf
teruggeworpen wordt. En eigenlijk klinkt in alle postings door dat je er zelf ook geen vrede
mee hebt. En dat is geen wonder. Nou moet jij jezelf vasthouden, terwijl elke ‘calvinistische
gelovige’ belijdt: Hij houdt me vast, omdat “Hij ons getrokken heeft uit de macht van de
duisternis en overgezet [heeft] in het koninkrijk van de Zoon van zijn liefde” (Kol
1:13)
Dat laatste argument, Tiberius, getuigd bepaald niet van een overdosis intelligentie. ZulkeTiberius schreef:pietjebel schreef:Mods, wordt wakker!!!!![]()
Maar heb je de opmerking van Jvdg niet gelezen?Bovendien ligt de twijfel aan zijn eigen standpunt er bij HerbertVs postings zo duimendikJvdg schreef:Hoewel ik het absoluut niet eens ben met deze poster t.a.v. van zijn mening over
de verkiezing en de souvereiniteit van God, wil ik in zoverre ruimte bieden aan deze discussie
om ons op te scherpen in de leer van de bijbel en in navolging daarvan de 3 FvE.
Zoals Afgewezen al schreef: We hebben een weerwoord.
Ik sluit af: Zonder Zijn uitverkiezing zou geen mens zalig kunnen worden......
Gena, O God, Gena.......hoor ons gebed.
bovenop, dat we hem maar even laten gaan. Wellicht kunnen we hem nog wat extra argumenten
geven om hem van zijn visie af te helpen.
Jongere: Ik heb hier al op gereageerd bij het citeren van de post van Freek. Het gaat erJongere schreef:Dit vind ik inderdaad een belangrijk punt, helemaal met freek eens. Als Romeinen 9 zofreek schreef:Om zijn punt te illustreren gebruikt Paulus een
Oudtestamentische geschiedenis, namelijk die van het volk Israel, onderdrukt door de farao.
Paulus citeert dan een Goddelijke uitspraak, gedaan aan Mozes, over een individueel persoon:
farao. “Ik zal mij ontfermen over wie ik mij ontferm, en ik zal verharden wie ik wil”. Kortom,
aan de hand van de verwerping van Farao maakt Paulus duidelijk dat God mensen soms overgeeft
aan het goeddunken van hun hart. Ik wil je erop wijzen dat hier het woord ‘ontfermen’ gebruikt
wordt. Dat is veelzeggend. Als hij gesproken had over ‘verkiezen’ – in de zin van ‘tot een
bepaalde taak verkiezen’ – dan had je nog wel met deze tekst uit de voeten gekund. Maar nee,
God zal zich ontfermen over wie Hij wil…Kortom, deze tekst zegt veel meer dan alleen wat jouw
artikel noemt.
uitgelegd moet worden als jij (HV) het doet, komt het voorbeeld van farao volledig uit de
lucht vallen - slaat in dat verband eigenlijk nergens op. Bovendien: de Joden hadden in die
tijd echt geen lesje nodig over de verkiezing van het volk Israël tegenover bijv. Edom. Dat is
nu juist wat ze veel te goed wisten! Dat is de arrogantie waartegen Johannes de Doper zo
fulmineert in Mattheüs 3. De nationale uitverkiezing is Israël altijd héél goed van bewust
geweest. Dáárom zegt Paulus (zoals Afgewezen opmerkt) dat niet alles Israël is wat Israël
genoemd wordt. Nee, de les voor de Joden is juist de individuele verkiezing in plaats van de
nationale.
Hier zeg je wel iets, wat ik al eerder had willen zeggen. De verdeeldheid in de kerken ookMariaa schreef:... en het is me een waar genoegen om te zien dat mensen die normaal tégen elkaar strijden, nuJongere schreef:... al is het alleen maar omdat het voor de echte doelgroep
van het forum heel goed is om de standpunten weer eens helder te formuleren over dit
onderwerp.
mét elkaar strijden!!
Hier speelt weer dezelfde onduidelijkheid als ik al eerder behandelde. Het gaat niet overpietjebel schreef:Beste Herbert,
Hoewel ik eigenlijk vind dat je mening op refoforum niet geventileerd hoort te worden (je hebt
toch de regels wel gelezen voordat je aangaf er akkoord mee te gaan?!), wil ik proberen
serieus op je stuk in te gaan.
In sommige opzichten heb je gelijk, maar je trekt conclusies waarin je ongelijk hebt. Je
bewering dat het in Romeinen 9-11 over het volk Israël gaat, klopt. Het eerste doel van Paulus
is niet het aantonen van de predestinatieleer. Maar hij maakt wel opmerkingen die
ondubbelzinnig wijzen op een persoonlijke verkiezing.
Verkiezing van volken en personen
Uit je stuk blijkt dat je wel in de verkiezing van een volk gelooft, maar niet in de
verkiezing van personen. Maar daarin loop je helemaal vast. Denk eens aan het volgende:
Als God bepaalde volken verkoren heeft, is Hij dan niet aan andere volken
voorbijgegaan?
Al was het doel van de verkiezing van Israel dat in hen de hele wereld gezegend zou
worden, dan nog waren er ten tijde van de verkiezing van Abraham en het volk Israel hele
volken die God niet kenden. Maar als God een ander volk uitverkoren had om Zijn Naam bekend te
maken, hadden ze Hem wel gekend.
Bestaan volken niet uit individuen? Verkiezing van een volk is dus verkiezing van een
aantal individuen.
Ik weet niet precies waar je mijn mening hierover vandaan heb gehaald, maar het is duidelijkpietjebel schreef: Als God in Abraham, Izak en Israel alle mensen wilde zegenen, waarom
riep Hij dan alleen Abraham om uit Ur te gaan, en waarom openbaarde Hij zich niet aan andere
mensen?
Je stelt dat het helemaal niet aan Jakob lag dat God Zijn verbond met hem oprichtte. Maar hoe
kun je dat volhouden als je niet tegelijk gelooft in een persoonlijke verkiezing van Jakob?
Had God Zijn verbond in soevereine vrijheid met Jakob op kunnen richten als Jakob niet geloofd
had en Ezau wel?
Het spijt me, maar je spreekt jezelf toch echt tegen. Je zecht dat voor de geboorte werdpietjebel schreef: Het haten van Ezau
Je hebt gelijk dat in Genesis niet voor de geboorte gezegd wordt dat Ezau gehaat wordt. Dat
woord wordt inderdaad pas gebruikt als het over het volk van Edom gaat. Maar op grond daarvan
kun je niet stellen dat er dus geen verkiezing van Jakob en verwerping van Ezau was. Want er
werd voor de geboorte al wel gezegd dat de meerdere de mindere zou dienen. En daarvan merkt
Paulus op dat dit gebeurde ‘opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve.’
God verkoos dus Jakob, en niet Ezau. Was het nu Gods bedoeling om door middel van Jakob ook
Ezau te behouden? Daarvoor ontbreekt ieder argument in de Bijbel. Integendeel wordt duidelijk
dat de scheiding tussen Jakob en Ezau zelfs in hun nageslacht doorwerkt. God heeft (het volk
van) Jakob liefgehad en (het volk van Ezau) gehaat, want het voornemen God, dat naar de
verkiezing is, bleef vast.
In tegenstelling tot jij, zijn er mede calvinisten die beweren dat dit een troost is. Ja zelfspietjebel schreef:Gesteld nu dat we het Hebreeuwse woord voor haten net zo moeten lezen als
de Evangelisten het gebruikten in het Grieks (wat niet vanzelfsprekend is), dan verandert er
toch weinig aan het feit dat Ezau niet verkozen is, en zijn nakomelingen, als volk, ook niet.
Je exegese dat ‘gehaat’ hier in dezelfde zin genomen moet worden als in de woorden van Jezus,
is echter niet houdbaar. De tekst die Paulus citeert, komt uit Maleachi 1. Ik zal het hier in
zijn eigen context zetten:
Ik heb u liefgehad, zegt de HEERE; maar gij zegt: Waarin hebt Gij ons liefgehad? Was niet Ezau
Jakobs broeder? spreekt de HEERE; nochtans heb Ik Jakob liefgehad.
3 En Ezau heb Ik gehaat; en Ik heb zijn bergen gesteld tot een verwoesting, en zijn erve voor
de draken der woestijn.
4 Ofschoon Edom zeide: Wij zijn verarmd, doch wij zullen de woeste plaatsen weder bouwen; alzo
zegt de HEERE der heirscharen: Zullen zij bouwen, zo zal Ik afbreken; en men zal hen noemen:
Landpale der goddeloosheid, en een volk, op hetwelk de HEERE vergramd is tot in eeuwigheid.
Haten kan in dit verband echt onmogelijk de betekenis hebben van ‘op de tweede plaats zetten,
opdat in Jakob ook Ezau wordt gezegend’. Gods haat is hier duidelijk een haat tot verwoesting,
een haat uit gramschap, een haat tot in eeuwigheid.
Laat ik eerlijk zeggen dat deze teksten voor mij ook niet erg aangenaam zijn. Maar als ik wil
buigen voor Gods Woord, moet ik ook deze woorden aanvaarden. En het lukt me echt niet jouw
exegese hierop toe te passen. Dan zeg je eigenlijk dat God hier wel zegt dat Hij tot in
eeuwigheid vergramd is op (het volk van) Ezau, maar dat Hij eigenlijk bedoelt dat Hij (het
volk van) Ezau tot in eeuwigheid wil zegenen. Sorry beste Herbert, ik ben ervan overtuigd dat
we God op Zijn Woord moeten geloven! Ook als we Hem liever niet geloven. (Maar gelukkig zelfs
ook als we Hem niet dúrven geloven, maar dat is een ander onderwerp.)
Ik gebruik teksten niet om andere weg te schrappen, ik gebruik ze om te laten zien dat het inpietjebel schreef: Farao
Wat je over Farao zegt, raakt kant nog wal. Ik snap niet dat je Farao als ondersteuning voor
je betoog wilt aanhalen. God wil door middel van Farao verheerlijkt worden, en dat doet Hij
door Farao’s hart te verharden! ‘Zo ontfermt Hij Zich dan die Hij wil, en verhardt die Hij
wil,’ zegt Paulus naar aanleiding van Gods Woord dat Hij Farao's hart verstokken zal.
(Nogmaals: ik vind het ook een huiveringwekkend woord, maar het is Gods Woord en daarvoor moet
ik zwijgen.)
De lijn van Paulus’ betoog
Zoals gezegd erken ik dat het in Romeinen 9-11 allereerst gaat over het volk Israel. Maar je
slaagt er niet in alles goed in dit perspectief te zetten.
De lijn van hoofdstuk 9 is als volgt:
1-5: Paulus spreekt zijn verdriet uit over het ongeloof van het Joodse volk
6-9 Hij wijst erop dat er niets nieuws gebeurd, en dat Gods verbond desondanks vast
blijft.
Er gebeurt niets nieuws, want alle tijden door zijn er al mensen afgevallen. Gods
verbond blijft vast, want het was overeenkomstig Gods voorafgenomen besluit om niet met allen
Zijn verbond op te richten:
Niet alleen zijn Israel (niet allen zijn vorsten Gods) die uit Israel (Jakob) zijn
voortgekomen en niet alleen die uit Abraham voortgekomen zijn, zijn werkelijk Abrahams
kinderen. Het onderscheid tussen de natuurlijke nakomelingen zit in de vraag of het een kind
der belofte betreft. Tussen de kinderen van Abraham werd onderscheid gemaakt: Met Ismael werd
Gods verbond niet opgericht. Het was Gods keuze het verbond met Izak op te richten en Ismael
voorbij te gaan.
10-13 Nog sterker is het voorbeeld van Rebekka, die zwanger was van Izak, de zoon der
belofte, en een tweeling kreeg. Maar reeds voor de geboorte, voor ze iets goeds of kwaads
gedaan hadden, maakte God Zijn besluit bekend. NB, dit ter verklaring van de woorden dat niet
alleen Abrahams zaad zijn, die uit Abraham voortgekomen zijn. M.a.w. reeds voor de geboorte
maakte God duidelijk dat Hij Zijn verbond met Jakob op zou richten en niet met Ezau. En dat
voornemen met betrekking tot hun personen bleef vast tot op de tijd van het NT; tot die tijd
zegt God dat Hij (het volk van) Ezau heeft gehaat. En het is zelfs maar de vraag of het volk
van Ezau ten tijde van het NT nog bestond.
God ter verantwoording
Je schrijft ‘God is ons geen verantwoording schuldig. Wie zijn wij dat wij God ter
verantwoording roepen?’ Dat ben ik helemaal met je eens. Helaas ben je het niet met jezelf
eens. Want als het gaat om persoonlijke verkiezing, maak je duidelijk dat je God die vrijheid
niet geeft.
Gods lankmoedigheid
God is inderdaad lankmoedig, ‘met een taai geduld’. Hij geeft mensen inderdaad de tijd om zich
te bekeren en Hij roept mensen daartoe op. Maar desondanks staat er heel uitdrukkelijk dat Hij
mensen ook verdraagt om Zijn toorn te bewijzen. Dat krijg je echt niet wegverklaard door er
een tekst over Zijn wens dat allen tot bekering komen tegenover te zetten. Als je Schrift met
Schrift wilt verklaren (een principe dat je zelf gelukkig toepast) moet je niet de ene tekst
gebruiken om de andere door te strepen (een principe dat je helaas ook toepast).
De Heilige geest overtuigd iedereen van zonden door de Bijbel. De Bijbel spreekt daarpietjebel schreef:Uitverkiezing als voorwaarde?
Aan het slot maak je de opmerking:
De uitverkiezing is geen voorwaarde om zalig te worden. Geloof en aanneming wel! En op het
geloof schenkt God rijke genade die ons deel wordt door te vertrouwen op Zijn Zoon, doopt Hij
met de Heilige Geest, en zal nimmermeer van ons wijken!
Ik zou het anders formuleren:
Je hoeft niet te weten of je uitverkoren bent voordat je tot Jezus mag vluchten. God zegt: een
ieder die gelooft, wordt zalig. Maar ik ben ervan overtuigd dat het geloof een gave van God
is. Niemand kan tot Jezus komen, tenzij de Vader hem trekt. Maar de trekking door de Vader is
niet de bekendmaking: je bent verkoren en nu ga Ik je trekken, maar een trekking op
menselijke, redelijke wijze: door overtuiging van onze zonden, door overtuiging van Gods
rechtvaardige straf op de zonden en door overtuiging van Christus’ gepastheid en
bereidwilligheid om rechtvaardig voor eeuwig te straffen zondaren uit genade zalig te maken.
Daarom herhaal ik van ganser harte je laatste zin: God zij alle dank, voor zijn onmetelijke
liefde, voor zijn niet te bevatten offer, voor de ongelofelijke genade in Jezus Christus!
Predestinatie als noodlot?
Uit je posts blijkt dat je de predestinatieleer ziet als een soort noodlot. Dat is het niet.
De redenatie ‘als ik verkoren ben wordt ik wel zalig ook al zondig ik nog zo hard’ gaat niet
op.
Je kunt met hetzelfde recht de volgende onzin beweren:
‘Als God wil dat ik leef, zal ik leven, ook al drink ik puur gif.’
‘Als God wil dat ik in droog blijf, zal ik droog blijven, al spring ik in de zee.’
God heeft middelen en doel aan elkaar verbonden. Als je in de zee springt, weet je dat daar
(in overeenstemming met Gods besluit) aan verbonden is dat je nat wordt. Als je gif drinkt,
weet je dat je doodgaat (ook in overeenstemming met Gods besluit). En als je God en Zijn Woord
niet gelooft, weet je dat je niet zalig wordt, want er staat dat de zaligheid uit het geloof
is. En als je doorleeft in zonde, weet je dat je niet zalig zult worden, want er staat dat
zonder heiligmaking niemand God zal zien. Maar als je wel oprecht gelooft, weet je dat je
zalig wordt, want God rechtvaardigt een ieder die gelooft.
Tenslotte
Ik weet niet of ik je enigszins kan overtuigen. Ik hoop in ieder geval dat ik je tot nadenken
breng. Want ik ben ervan overtuigd dat je op een verkeerd spoor zit. Je ontneemt God Zijn
soevereiniteit. Laat God God zijn! Oneindige Liefde, Oneindige Rechtvaardigheid, Oneindige
Soevereiniteit. Wie zijn wij om tegen God te antwoorden?
Wederom lijkt me dat je weinig zinnigs op deze manier toedraagd aan de discussie Tiberius. IkTiberius schreef:Die wazige site had hij zelf gemaakt.Erasmiaan schreef:Als hij zich dan maar verdiept in mijn literatuurtip
i.p.v. allerlei wazige sites te raadplegen, dan kon het nog wel eens gunstig
uitpakken.
Tiberius schreef:Nee hoor.Erasmiaan schreef:Is Herbert ook gebanned?
Uitgepraat, wellicht.
Iedereen kan zalig worden, helemaal mee eens, maar iedereen wordt het niet.HerbertV schreef: Ja ik geloof nogmaals dat IEDEREEN, EDOMIET OF NIET, ZALIG KAN WORDEN! God zij dank!
Klinkt leuk, maar klopt niet.HerbertV schreef:Ik geloof dat Bijbelse verkiezing verkiezing met een bepaald doel is. Om te beginnen met de meerdere reacties die volgden op mijn mening dat romeinen 9 over het nagelacht van Ezau en het nageslacht van Jakob spreekt:
Het gaat erom dat God zijn heil via Israel aan de wereld wilde verkondigen (Joh 3:16). Als ik in mijn artikel over Romeinen 9 spreek over dat God het nageslacht van Jakob daarvoor boven het nageslacht van Ezau prefereerde, dan bedoel ik helemaal niet dat het nageslacht van Ezau dus verworpen tot verdoemenis is.
Het gaat er dus om dat het hier helemaal niet over verkiezing tot zaligheid of verwerping tot verdoemenis gaat! Dat heb ik nooit gezegd! Wat hier staat heeft niets met zieleheil te maken.
En daar gaat het nu om. Dat God het nageslacht van Jakob boven het nageslacht van Ezau prefereerde betekent niet dat Ezau en co. voor de hel bestemd zijn. Nee, het gaat hier helemaal niet over hemel of hel.
Onzin. Je moet even het hele hoofdstuk lezen.HerbertV schreef:De titel van het forum zegt: God haat de verworpenen. De bewijstekst is "Jakob heb ik liefgehad, Ezau heb ik gehaat.". Dat deze tekst als bewijs voor die stelling aangevoerd wordt, impliceert dat de topicstarter verondersteld dat haten, verwerpen voor eeuwig of voorbestemmen voor de hel betekent. Maar dat is de grote verwarring, die geen bestaansrecht heeft!
Dit is een kanjer van een karikatuur. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand die tekst gebruikte om Paulus' verkiezing te bewijzen.HerbertV schreef:Het gaat hier niet om zaligheid! En dat is zo belangrijk om te zien (ik kom hier verspreid over deze post nog op terug). Door de gereformeerde visie op de uitverkiezing gaan zij dingen automatisch anders lezen. Neem bijvoorbeeld het feit (weet even niet waar dat staat) dat Paulus een uitverkoren vat was.
Wat leest een gereformeerde dan: Paulus was een van eeuwigheid uitverkoren persoon om naar de hemel te gaan. Maar Paulus is niet uitverkoren om naar de hemel te gaan, maar om het evangelie aan de heidenen (ons) te verkondigen. En die verkiezing heeft Paulus vast gemaakt.
Mee eens.HerbertV schreef:Ik weet dat ik nu het e.e.a. aan het herhalen ben, ...
Daarop mogen betrokken zelf reageren.HerbertV schreef:De rest van mijn post wil ik besteden aan het geven van reacties op reacties..
Daar heb je hem weer: de aloude omkeertruc.HerbertV schreef:Dat laatste argument, Tiberius, getuigd bepaald niet van een overdosis intelligentie. ZulkeTiberius schreef:pietjebel schreef:Mods, wordt wakker!!!!![]()
Maar heb je de opmerking van Jvdg niet gelezen?Bovendien ligt de twijfel aan zijn eigen standpunt er bij HerbertVs postings zo duimendikJvdg schreef:Hoewel ik het absoluut niet eens ben met deze poster t.a.v. van zijn mening over
de verkiezing en de souvereiniteit van God, wil ik in zoverre ruimte bieden aan deze discussie
om ons op te scherpen in de leer van de bijbel en in navolging daarvan de 3 FvE.
Zoals Afgewezen al schreef: We hebben een weerwoord.
Ik sluit af: Zonder Zijn uitverkiezing zou geen mens zalig kunnen worden......
Gena, O God, Gena.......hoor ons gebed.
bovenop, dat we hem maar even laten gaan. Wellicht kunnen we hem nog wat extra argumenten
geven om hem van zijn visie af te helpen.
opmerkingen zijn zo makkelijk te maken, kunnen altijd schade aanrichten (baat het niet dan
schaadt het niet) maar worden zelden onderbouwd. Voor het vervolg het vriendelijke verzoek,
die onderbouwing wel toe te voegen.
Dat weet ik niet: het is wel handig voor alle betrokkenen om duidelijk te hebben uit welke bronnen jij put.HerbertV schreef:Wederom lijkt me dat je weinig zinnigs op deze manier toedraagd aan de discussie Tiberius.Tiberius schreef:Die wazige site had hij zelf gemaakt.Erasmiaan schreef:Als hij zich dan maar verdiept in mijn literatuurtip
i.p.v. allerlei wazige sites te raadplegen, dan kon het nog wel eens gunstig
uitpakken.
Ik stel vast, dat je jezelf buiten de lijn van de Bijbel en de 3FvE en dus buiten de doelgroep van het forum plaatst.HerbertV schreef:Ik geloof dat iedereen zalig kan worden, dus ik geloof niet in de uitverkiezing!
Ik geloof dat God onschuldig is aan de verdoemenis van mensen, dus ik geloof niet in de
uitverkiezing!
Ik geloof dat een mens zelf verantwoordlijk is voor zijn ongeloof, dus ik geloof niet in het
gegeven geloof!
Dat gelooft iedere rechtgeaarde calvinist.HerbertV schreef:En dat heeft (in tegenstelling tot wat sommigen hier over mij menen te weten) mij versterkt in mijn geloof dat iedereen zalig kan worden
Dat gelooft iedere rechtgeaarde calvinist.HerbertV schreef:Ik geloof dat God onschuldig is aan de verdoemenis van mensen
Dat gelooft iedere rechtgeaarde calvinist.HerbertV schreef:Ik geloof dat een mens zelf verantwoordlijk is voor zijn ongeloof
Dat gelooft iedere rechtgeaarde calvinist.HerbertV schreef:Ik geloof dat God niet de auteur van de zonde is
Dat gelooft iedere rechtgeaarde calvinist.HerbertV schreef:Ik geloof dat de mens geen robot is
Dat gelooft iedere rechtgeaarde calvinist.HerbertV schreef:Ik geloof dat een mens verloren gaat omdat hij dat niet heeft gewild, omdat God wil dat iedereen zalig wordt!
Ik ben dus geen rechtgeaarde calvinist...Jongere schreef:HerbertV,
dat is nog al een reactie. Je neemt er in ieder geval wel de tijd voor.
Wat vragen van mijn kant:
- je blijft het doen voorkomen alsof Romeinen 9 volkomen helder is. Maar ik snap nog vrij weinig van het hoofdstuk zoals jij het wilt uitleggen. Als het daar niet over de eeuwigheid gaat, waarom spreekt Paulus dan over vaten tot het verderf toebereid?
- ik had nog wat dingen, maar zie nu dat er al weer heel veel gereageerd is. Ik wil me eigenlijk vooral bij Johannes 3:16 aansluiten. Ik heb het gevoel dat je een karikatuur maakt van de calvinistische leer. Want inderdaad:Dat gelooft iedere rechtgeaarde calvinist.HerbertV schreef:En dat heeft (in tegenstelling tot wat sommigen hier over mij menen te weten) mij versterkt in mijn geloof dat iedereen zalig kan wordenDat gelooft iedere rechtgeaarde calvinist.HerbertV schreef:Ik geloof dat God onschuldig is aan de verdoemenis van mensenDat gelooft iedere rechtgeaarde calvinist.HerbertV schreef:Ik geloof dat een mens zelf verantwoordlijk is voor zijn ongeloofDat gelooft iedere rechtgeaarde calvinist.HerbertV schreef:Ik geloof dat God niet de auteur van de zonde isDat gelooft iedere rechtgeaarde calvinist.HerbertV schreef:Ik geloof dat de mens geen robot isDat gelooft iedere rechtgeaarde calvinist.HerbertV schreef:Ik geloof dat een mens verloren gaat omdat hij dat niet heeft gewild, omdat God wil dat iedereen zalig wordt!
Kortom, je maakt een karikatuur van het calvinisme door het telkens verkeerde conclusies in de mond te leggen. Je drijft zelf de uitverkiezingsleer zo ver door als geen calvinist ooit zal doen. Dan kun je zeggen: dat is nu eenmaal de consequentie, maar dat is het nu net niet. Spurgeon haal je wel erg makkelijk aan, die zou het vermoedelijk echter niet met je eens zijn. Maar tòch stond bij hem een onvoorwaardelijk appèl centraal in zijn prediking. Hoe dat kan? Door het spanningsveld in de prediking, beter gezegd: door het werk van de Geest Die mee wil komen met het woord. Ik lees je bijdragen met interesse, maar je gaat echt verkeerd om met het calvinisme (en daarmee met de uitverkiezingsleer). Want er is geen calvinist die de uitverkiezing zo benaderd zoals jij hem doordrijft.
Ik ook niet.....................blijkbaarBert Mulder schreef:Ik ben dus geen rechtgeaarde calvinist...Jongere schreef:HerbertV,
dat is nog al een reactie. Je neemt er in ieder geval wel de tijd voor.
Wat vragen van mijn kant:
- je blijft het doen voorkomen alsof Romeinen 9 volkomen helder is. Maar ik snap nog vrij weinig van het hoofdstuk zoals jij het wilt uitleggen. Als het daar niet over de eeuwigheid gaat, waarom spreekt Paulus dan over vaten tot het verderf toebereid?
- ik had nog wat dingen, maar zie nu dat er al weer heel veel gereageerd is. Ik wil me eigenlijk vooral bij Johannes 3:16 aansluiten. Ik heb het gevoel dat je een karikatuur maakt van de calvinistische leer. Want inderdaad:Dat gelooft iedere rechtgeaarde calvinist.HerbertV schreef:En dat heeft (in tegenstelling tot wat sommigen hier over mij menen te weten) mij versterkt in mijn geloof dat iedereen zalig kan wordenDat gelooft iedere rechtgeaarde calvinist.HerbertV schreef:Ik geloof dat God onschuldig is aan de verdoemenis van mensenDat gelooft iedere rechtgeaarde calvinist.HerbertV schreef:Ik geloof dat een mens zelf verantwoordlijk is voor zijn ongeloofDat gelooft iedere rechtgeaarde calvinist.HerbertV schreef:Ik geloof dat God niet de auteur van de zonde isDat gelooft iedere rechtgeaarde calvinist.HerbertV schreef:Ik geloof dat de mens geen robot isDat gelooft iedere rechtgeaarde calvinist.HerbertV schreef:Ik geloof dat een mens verloren gaat omdat hij dat niet heeft gewild, omdat God wil dat iedereen zalig wordt!
Kortom, je maakt een karikatuur van het calvinisme door het telkens verkeerde conclusies in de mond te leggen. Je drijft zelf de uitverkiezingsleer zo ver door als geen calvinist ooit zal doen. Dan kun je zeggen: dat is nu eenmaal de consequentie, maar dat is het nu net niet. Spurgeon haal je wel erg makkelijk aan, die zou het vermoedelijk echter niet met je eens zijn. Maar tòch stond bij hem een onvoorwaardelijk appèl centraal in zijn prediking. Hoe dat kan? Door het spanningsveld in de prediking, beter gezegd: door het werk van de Geest Die mee wil komen met het woord. Ik lees je bijdragen met interesse, maar je gaat echt verkeerd om met het calvinisme (en daarmee met de uitverkiezingsleer). Want er is geen calvinist die de uitverkiezing zo benaderd zoals jij hem doordrijft.