In Nederland is ook zeker een derde van de mensen dat zich niets gelegen laat liggen aan het belang van wie dan ook. Zwerfafval op straat is daarvan slechts één exponent.Wim Anker schreef: ↑Vandaag, 10:13Maar dat geld toch evenzogoed voor jouw en mij? Geneigd tot alle kwaad? De vraag blijft dus staan. Waarom gij anders?merel schreef: ↑Vandaag, 09:57Zolang we nog geloven dat de mens geneigd is tot alle kwaad ben ik er niet van overtuigd dat mensen niet bewust vervuilen. Het vele zwerfafval getuigt daar alleen al van.Wim Anker schreef: ↑Vandaag, 09:44
Wat mij triggert - bij jouw en @Merel - zijn telkens dit soort zinnetjes: "Maar ik ben bang dat heel veel mensen alleen maar naar het heden kijken. Als zij het maar goed hebben, hun kindskinderen zoeken het maar uit...." In allerlei varianten. Wat maakt eigenlijk dat jullie denken dat anderen dit doen maar jullie niet? Zijn jullie beter, slimmer, wijzer? Verlicht?
Kijk nu eens naar dit soort vraagstukken met de volgende premisses in het achterhoofd:
1. Niemand is er bewust op uit vervuiling te veroorzaken,
2. Iedereen houdt van zijn kinderen en wil een goede toekomst voor ze,
3. Iedereen doet - met bovenstaande in het achterhoofd - z'n best het zo goed mogelijk te doen.
Dit geld, op uitzonderingen na, voor bijna iedereen in NL/Europa/Wereld. Dus nogmaals de vraag: Waarom is dat bij jullie anders wat dergelijke opvattingen over "anderen" rechtvaardigt?
En zwerfafval zit het meest in landen waar de levensstandaard laag is. De mensen daar moeten keuzen maken en dan hebben ze andere prioriteiten.
Mensen zijn geneigd tot alle kwaad, maar door Gods Geest geldt dat er ook veel goede dingen zijn in deze wereld.