Edg schreef:De enige voorwaarde is geloof, en het is een gave Gods.
Wat ben ik blij dat Gods Woord voor ons geloof uitgaat! En dat gold voor Abraham gelukkig ook. Stel je voor dat hij eerst aan de voorwaarde 'geloof' zou hebben moeten voldoen.
Edg schreef:De leer dat de uitverkiezing heerst over het verbond heeft ook zijn duizenden verslagen. Sommige kerken worden zelfs bijna geen avondmaalsdiensten meer gehouden. Men belijd allemaal ongelovig te zijn.
Dat laatste is inderdaad erg. Maar is dit waar je tegen strijdt? Als dat zo is, dan heb je in @huisman de verkeerde tegenstander gevonden...
Edg schreef:Beter dan jouw vervondsvisie die je maakt tot een soort van Schibboleth en je gedoogd daarbij de 2,5 verbonders. Gelukkig is de gerefomeerde leer breder. En God is groter dan de gereformeerde leer.
Volgens mij maakt @huisman de verbondsleer nergens tot een sjibboleth. Hij heeft een uitgesproken 3-verbondsopvatting, dat kan, maar gezien zijn onderschrift is hij bereid om ook 2-verbonders serieus te nemen, zolang zij aan de rijkdom van het genadeverbond niets af doen. Volgens mij heeft hij echter - evenals ik - bezwaar tegen het feit dat je het hele genadeverbond zo'n beetje uit de Bijbel snijdt. Want dat is de consequentie van jouw spreken.
Edg schreef:Huisman, aan elke visie kleven gevaren, jij bent voor de ene wat banger en ik voor de andere. Laten we bedenken dat angst een slechte raadgever is en laten we elkaar heel houden en als broeders en zusters in de Heere aanvaarden.
Ik vind dat laatste altijd zo'n ontzettende dooddoener, sorry... Meestal impliceert zo'n oproep, dat we aan het zeuren zijn over middelmatige verschillen. Het gaat hier om leven en dood. En de visie die je hier hebt laten blijken op Gods Woord, en de twee kanten die daarin helder blijken, maakt dat ik je niet als broeder in de Heere kan zien. Ik weet dat dit scherp is, maar je visie komt voort uit wat in de verwerping der dwalingen (nummer 4 en 5) zowel bij hfd. 2 als bij hfd 3/4 van de Dordtse Leerregels.
DL - verwerping der dwalingen - hfd. 2 schreef:4.Die leren: Dat het nieuwe verbond der genade, dat God de Vader, door tussenkomen van den dood van Christus, met de mensen gemaakt heeft, niet daarin bestaat, dat wij door het geloof, voor zoveel het de verdienste van Christus aanneemt, voor God gerechtvaardigd en zalig gemaakt worden; maar daarin, dat God, afgeschaft hebbende het afeisen van de volmaakte gehoorzaamheid der wet, het geloof zelf en de gehoorzaamheid des geloofs, alhoewel onvolmaakt, voor de volmaakte gehoorzaamheid der wet rekent, en der beloning des eeuwigen levens uit genade waardig acht. Want dezen wederspreken de Schrift: Zij worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing die in Christus Jezus is; Welken God voorgesteld heeft tot een Verzoening door het geloof in Zijn bloed , Rom. 3:24, 25,; en brengen met den goddelozen Socinus voort een nieuwe en vreemde rechtvaardigmaking des mensen voor God, tegen de eendrachtige overeenstemming van de ganse Kerk.
5.Die leren: Dat alle mensen in den staat der verzoening en de genade des verbonds zijn aangenomen, alzo dat niemand om de erfzonde der verdoemenis schuldig is of verdoemd zal worden, maar alle mensen van de schuld dezer zonde vrij zijn. Want dit gevoelen strijdt tegen de Schrift welke zegt dat wij van nature kinderen des toorns zijn.
DL - verwerping der dwalingen - hfd. 3 schreef:]4.Die leren: Dat de onwedergeboren mens niet eigenlijk noch geheellijk dood is in de zonde, of ontbloot van alle krachten tot het geestelijk goed; maar dat hij nog kan hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en het leven, en offeren een offerande van een verslagen en gebroken geest, die Gode aangenaam is. Want deze dingen strijden tegen de klare getuigenissen der Schrift: Gij waart dood door de misdaden en de zonden en: Het gedichtsel van des mensen hart is alleenlijk boos, te allen dage. Daarenboven, hongeren en dorsten naar de verlossing uit de ellende, en naar het leven, en Gode een offerande van een gebroken geest opofferen, geldt eigenlijk van de wedergeborenen, en van degenen die zalig genaamd worden.
5.Die leren: Dat de verdorven en natuurlijke mens de gemene genade , waardoor zij verstaan het licht der natuur,, of de gaven, hem na den val nog overgelaten, zo wel gebruiken kan, dat hij door dat goed gebruik een meerdere, namelijk de evangelische of zaligmakende genade en de zaligheid zelve allengskens en bij trappen zou kunnen bekomen. En dat in dezer voege God Zich van Zijn zijde betoont gereed te zijn om Christus aan alle mensen te openbaren, naardien Hij de middelen die tot de kennis van Christus, tot het geloof en tot de bekering nodig zijn, genoegzaam en krachtiglijk aan allen toedient. Want benevens de ervaring van alle tijden betuigt ook de Schrift dat zulks onwaarachtig is: Hij maakt Jakob Zijn woorden bekend, Israël Zijn inzettingen en Zijn rechten. Alzo heeft Hij geen volk gedaan; en Zijn rechten, die kennen zij niet , Ps. 147:19, 20,. God heeft in de verleden tijden al de heidenen laten wandelen in hun wegen , Hand. 14:16,. En: Zij , te weten Paulus met de zijnen, werden van den Heiligen Geest verhinderd het Woord in Azië te spreken. En aan Mysië gekomen zijnde, poogden zij naar Bithynië te reizen; en de Geest liet het hun niet toe , Hand. 16:6, 7,.