Hoed in eredienst?

Terri

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Terri »

Een sluier is toch heel wat anders dan een hoofddoekje? Ik bedoel niet zo'n hoofddoek die Moslima's dragen hoor.
Maar ook nu merk ik weer dat we soms niet goed lezen of zelf invullen wat de ander bedoeld.
En waarom zo scherp allemaal? Ik worstel al zo lang met bepaalde gewoontes en als je dan op een bepaald moment toch voor een andere 'manier' kiest, dan zie je toch niet ineens het licht?
We weten soms zo weinig van elkaar, dus moeten we ook voorzichtig zijn met conclusies trekken. Er kan een wereld aan onbegrepen pijn liggen.
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

Je hoeft dit draadje maar te lezen om te concluderen dat een hoed niet meer is dan een middel om het eigen gelijk aan te tonen. Tip: schaf die hoeden af en houd je bezig met zinnige dingen. Wat een geneuzel zeg.
huisman

Bericht door huisman »

Vorst schreef:Je hoeft dit draadje maar te lezen om te concluderen dat een hoed niet meer is dan een middel om het eigen gelijk aan te tonen. Tip: schaf die hoeden af en houd je bezig met zinnige dingen. Wat een geneuzel zeg.
Tip: Scheur 1 Korinthe 11 uit je Bijbel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Vorst schreef:Je hoeft dit draadje maar te lezen om te concluderen dat een hoed niet meer is dan een middel om het eigen gelijk aan te tonen. Tip: schaf die hoeden af en houd je bezig met zinnige dingen. Wat een geneuzel zeg.
Deze quote vind ik wat kort door de bocht. Het doet m.i ook geen recht aan personen die in deze discussie wél hun overtuiging eerlijk en oprecht willen geven.
Ik denk wel dat het door jou genoemde "geneuzel" nooit om mag slaan in twist. De hoed/pet staat dan wel letterlijk hóger dan een mens, alleen bij uitmonding in twist heeft het hoofddeksel een zeer lage plaats.

Lees, als onderbouwing, daar maar op na:
Herziene Statenvertaling 1 Kor. 11:16 schreef:Maar als iemand op twist uit lijkt te zijn, wij hebben een dergelijke gewoonte niet, en de gemeenten van God evenmin.
Statenvertaling 1 Kor. 11:16 schreef:Doch indien iemand schijnt twistgierig te zijn, wij hebben zulke gewoonten niet, noch de Gemeenten Gods.
NGB 1951 1 Kor. 11:16 schreef:Maar, indien het er iemand om te doen is gelijk te hebben, wij hebben zulk een gewoonte niet, en evenmin de gemeenten Gods.
(~)
Mara

Bericht door Mara »

Terri schreef:Een sluier is toch heel wat anders dan een hoofddoekje? Ik bedoel niet zo'n hoofddoek die Moslima's dragen hoor.
Ook daar is verscheidenheid in Terri. Sommigen zijn zwaarder in de leer. ;)
Hoed dragen neemt af, mijn dochter zet er ook geen een op omdat ze dan de enige is.
De laatste vrouw die onder de 50 was, laat hem sinds een paar weken af.
Bij ons in de gemeente schat ik het aantal hoeddragers op ong. 10% vrouwen. Tijdens de H.A. dienst is dat iets hoger.
Alhoewel ik er regelmatig over nadenk en met anderen er over praat, heb ik zelf niet de vrijmoedigheid hem af te laten.
Ik doe het nu af en toe (is eerder over gesproken, het moet geen provocatie worden) maar tijdens een eredienst en doordeweekse kerkdienst zet ik hem op.
Over de grootte, hoezeer iets je hoofd moet bedekken, wil ik het liever maar niet hebben.
Ik zie tegenwoordig bruidjes die net een toefje tussen hun opgestoken haar hebben gestoken, of een hoedje ter grootte van een gebaksschotel en dat wordt ook geaccepteerd in een GerGem.
In sommige kerken hangt nog steeds een bordje (CGK Middelharnis zag ik het laatst nog) en in kerkbodes (o.a. van de HHK) staat dat je ook tijdens bepaalde avonden in de kerk de vrouwen het hoofd dienen te bedekken en iedereen wordt verzocht in gepaste kleding te komen.

Woensdag 4 oktober: Bezinningsavond ‘De Heilige oorlog’ van J. Bunyan
Aanvang: 19.30 uur. Inloop van 19.00 uur.
Allen hartelijk welkom. In de eredienst wordt u allen in gepaste kleding
verwacht. Vriendelijk verzoek aan vrouwen en meisjes om in rok of jurk te
komen en een hoofddeksel te dragen. (Zie 1 Korinthe 11)
Uit: de kerkbode van de HHG Ouddorp
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Mara schreef:
Terri schreef:Een sluier is toch heel wat anders dan een hoofddoekje? Ik bedoel niet zo'n hoofddoek die Moslima's dragen hoor.
Ook daar is verscheidenheid in Terri. Sommigen zijn zwaarder in de leer. ;)
Hoed dragen neemt af, mijn dochter zet er ook geen een op omdat ze dan de enige is.
Bij ons in de gemeente schat ik het aantal hoeddragers op ong. 10% vrouwen. Tijdens de H.A. dienst is dat iets hoger.
Alhoewel ik er regelmatig over nadenk en met anderen er over praat, heb ik zelf niet de vrijmoedigheid hem af te laten.
Ik doe het nu af en toe (is eerder over gesproken, het moet geen provocatie worden) maar tijdens een eredienst en doordeweekse kerkdienst zet ik hem op.
Over de grootte, hoezeer iets je hoofd moet bedekken, wil ik het liever maar niet hebben.
Ik zie tegenwoordig bruidjes die net een toefje tussen hun opgestoken haar hebben gestoken, of een hoedje ter grootte van een gebaksschotel en dat wordt ook geaccepteerd in een GerGem.
In sommige kerken hangt nog steeds een bordje (CGK Middelharnis zag ik het laatst nog) en in kerkbodes (o.a. van de HHK) staat dat je ook tijdens bepaalde avonden in de kerk de vrouwen het hoofd dienen te bedekken en iedereen wordt verzocht in gepaste kleding te komen.

Woensdag 4 oktober: Bezinningsavond ‘De Heilige oorlog’ van J. Bunyan
Aanvang: 19.30 uur. Inloop van 19.00 uur.
Allen hartelijk welkom. In de eredienst wordt u allen in gepaste kleding
verwacht. Vriendelijk verzoek aan vrouwen en meisjes om in rok of jurk te
komen en een hoofddeksel te dragen. (Zie 1 Korinthe 11)
Uit: de kerkbode van de HHG Ouddorp
Jammer, Mara, dat je dochter haar hoed niet meer op zet omwille van de groepsdruk.
Het gaat hier wel om een facet van de Bijbelse indentiteit m.b.t. de vrouw dat prijsgegeven wordt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:Hoed dragen neemt af, mijn dochter zet er ook geen een op omdat ze dan de enige is.
Sorry, Mara, maar dit vind ik toch vreemd.
Iets is of een middelmatige zaak, en dan kan het inderdaad gelaten worden aan het gevoelen van de persoon in kwestie.
Of het dragen van een hoofdbedekking is wel degelijk een zaak die in het verband van 1 Korinthe 11 is geboden, en dan doe je dat als je dat serieus neemt. Het kan toch niet zo zijn dat je vanwege 'de anderen' het niet doet, terwijl je wel vindt dat het moet...
Wij waren onlangs ter gelegenheid van een bijzondere omstandigheid in een dienst waar het dragen van hoofdbedekking al tientallen jaren geleden voor het laatst door iemand werd gedaan. Ja, toen waren mijn vrouw en dochter inderdaad de enige hoofdbedekking-dragenden. Is dat erg? Word je erop aangesproken? Word je de kerk uitgestuurd of niet meer aangekeken? Ben je mal: niets van gemerkt! En indien wel, dan ligt dat voor de mensen die het daar maar druk mee hebben.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara

Bericht door Mara »

JCRyle schreef: Jammer, Mara, dat je dochter haar hoed niet meer op zet omwille van de groepsdruk.
Het gaat hier wel om een facet van de Bijbelse indentiteit m.b.t. de vrouw dat prijsgegeven wordt.
Mijn dochter is intussen op een leeftijd dat ze zelf haar keuzes maakt. Blijkbaar zijn al die andere vrouwen ook onder de groepsdruk bezweken. Ze hebben ook geen voorbeeld meer he!
De echtgenotes van de k.r. leden zitten ook zonder hoed, een toenemend aantal domineesvrouwen (als ze met hun man meekomen) ook.
Het wordt niet gepredikt, op de catechisatie is dit een bijzaak genoemd, dus wat wil je dan?
Ik ben als jonge meid een tijdje naar de GKv geweest, maar zat daar toen ook zonder iets op mijn hoofd, want dat was daar al zo gebruikelijk.
Luther schreef:Iets is of een middelmatige zaak, en dan kan het inderdaad gelaten worden aan het gevoelen van de persoon in kwestie.
Ja dat doe ik dan ook. Zoals mijn ouders destijds lieten dat ik oorbelletjes liet prikken.
Luther schreef:Of het dragen van een hoofdbedekking is wel degelijk een zaak die in het verband van 1 Korinthe 11 is geboden, en dan doe je dat als je dat serieus neemt. Het kan toch niet zo zijn dat je vanwege 'de anderen' het niet doet, terwijl je wel vindt dat het moet...
Ik ga niet voor haar spreken hier, ik heb mijn standpunt duidelijk gemaakt, ik draag m wel, ook al zal ik straks de enige zijn in onze gemeente en daar gaat het wel naar uitzien ben ik bang.
Luther schreef:Ja, toen waren mijn vrouw en dochter inderdaad de enige hoofdbedekking-dragenden. Is dat erg? Word je erop aangesproken? Word je de kerk uitgestuurd of niet meer aangekeken? Ben je mal: niets van gemerkt! En indien wel, dan ligt dat voor de mensen die het daar maar druk mee hebben.
Ik heb het ook meerdere malen meegemaakt, dat ik echt de enige was. Zelfs in onze eigen kerk, toen er een huwelijksdienst plaatsvond en de fervente hoeddraagsters hem niet ophadden, want het is een doordeweekse dienst en geen eredienst.
Ook bij de rouwdienst waar een GG dominee de dienst leidde (in de aula van het rouwcentrum) droeg vrijwel niemand een hoed.
Luther, het is ingewikkeld geworden.
Het is niet eenduidig meer.
Dus daarom is het voor jonge meiden/vrouwen niet zo'n principieel punt meer wat het voor mijn generatie nog wel was.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
samanthi

Bericht door samanthi »

Luther schreef:
Mara schreef:Hoed dragen neemt af, mijn dochter zet er ook geen een op omdat ze dan de enige is.
Sorry, Mara, maar dit vind ik toch vreemd.
Iets is of een middelmatige zaak, en dan kan het inderdaad gelaten worden aan het gevoelen van de persoon in kwestie.
Of het dragen van een hoofdbedekking is wel degelijk een zaak die in het verband van 1 Korinthe 11 is geboden, en dan doe je dat als je dat serieus neemt. Het kan toch niet zo zijn dat je vanwege 'de anderen' het niet doet, terwijl je wel vindt dat het moet...
Wij waren onlangs ter gelegenheid van een bijzondere omstandigheid in een dienst waar het dragen van hoofdbedekking al tientallen jaren geleden voor het laatst door iemand werd gedaan. Ja, toen waren mijn vrouw en dochter inderdaad de enige hoofdbedekking-dragenden. Is dat erg? Word je erop aangesproken? Word je de kerk uitgestuurd of niet meer aangekeken? Ben je mal: niets van gemerkt! En indien wel, dan ligt dat voor de mensen die het daar maar druk mee hebben.
Mee eens Luther, heb wel gezien dat mensen die een hoofdzaak van hoofdbedekking maken, hem aflaten met een doop- rouw- of trouwdienst in een gemeente waar er geen hoeden gedragen worden. Dat kan niet, principe is principe.
en niemand stoort zich eraan. Dat is ook mijn ervaring.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:Luther, het is ingewikkeld geworden. Het is niet eenduidig meer.
Dus daarom is het voor jonge meiden/vrouwen niet zo'n principieel punt meer wat het voor mijn generatie nog wel was.
Het is helemaal niet ingewikkeld hoor. Het wordt ingewikkeld gemaakt.

(Het woord 'principe' is erg uitgewoond inmiddels. Ik gebruik het liever niet. Maar - en dat is tegelijk een antwoord op @merel - ik heb nog nooit een overtuigende exegese van 1 Korinthe 11 gehoord, waardoor ik dacht: 'Sjonge, we hebben van die hoofdbedekking onterecht gedacht dat dat moest. Maar het blijkt slechts een suggestie te zijn.' Wat ik wel hoor, is dat men zich in allerlei exegetische bochten wringt om in elk geval bij de conclusie uit te komen dat hoofdbedekking tijdens de eredienst in 2017 in ieder geval niet meer hoeft. Dat is vreemd.
Zó ingewikkeld is 1 Korinthe 11 nu ook weer niet. Het is duidelijk dat Paulus erop wil wijzen dat het tijdens de eredienst de door God gestelde orde moet blijken: de man als het hoofd van de vrouw als beeld van Christus als het Hoofd van Zijn bruid. Hoe laat je dat zien? Door het hoofd te bedekken. Heeft dat iets te maken met 'de baas spelen' te maken? Geenszins! Voor Gods aangezicht zijn man en vrouw geheel gelijkwaardig. Dat is wat anders dan 'gelijk'.)
Laatst gewijzigd door Luther op 07 okt 2017, 17:47, 2 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik heb hier niet meegepraat, maar laar ik slechts een ding opmerken: Als we in één zaak losser worden is er meestal al meer gebeurt. En zal er ook naar alle waarschijnlijkheid meer volgen. We horen wel eens van een 'hellend vlak' of een 'domino-effect', en ik denk dat we hier ook iets dergelijks waarnemen.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Hier een lezenswaardig artikel.

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... ngelen-wil

Ik geloof dat deze zin de kern raakt:
Als de liefde Gods in onze harten verheeriijkt is, dan zal dit liefdesgebod u niet moeilijk vallen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jeremiah schreef:Hier een lezenswaardig artikel.

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... ngelen-wil

Ik geloof dat deze zin de kern raakt:
Als de liefde Gods in onze harten verheeriijkt is, dan zal dit liefdesgebod u niet moeilijk vallen.
Hier wordt het heel duidelijk gezegd, zo is het ons van onze kindse dagen af geleerd. Dat noemden we altijd (toen heel veel zich met de naam 'christelijk' ging bedekken) de reformatorische leer.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef:
JCRyle schreef: Jammer, Mara, dat je dochter haar hoed niet meer op zet omwille van de groepsdruk.
Mijn dochter is intussen op een leeftijd dat ze zelf haar keuzes maakt. Blijkbaar zijn al die andere vrouwen ook onder de groepsdruk bezweken. Ze hebben ook geen voorbeeld meer he!
De echtgenotes van de k.r. leden zitten ook zonder hoed, een toenemend aantal domineesvrouwen (als ze met hun man meekomen) ook.
Het wordt niet gepredikt, op de catechisatie is dit een bijzaak genoemd, dus wat wil je dan?
Ik ben als jonge meid een tijdje naar de GKv geweest, maar zat daar toen ook zonder iets op mijn hoofd, want dat was daar al zo gebruikelijk.
Luther schreef:Iets is of een middelmatige zaak, en dan kan het inderdaad gelaten worden aan het gevoelen van de persoon in kwestie.
Ja dat doe ik dan ook. Zoals mijn ouders destijds lieten dat ik oorbelletjes liet prikken.
Luther schreef:Of het dragen van een hoofdbedekking is wel degelijk een zaak die in het verband van 1 Korinthe 11 is geboden, en dan doe je dat als je dat serieus neemt. Het kan toch niet zo zijn dat je vanwege 'de anderen' het niet doet, terwijl je wel vindt dat het moet...
Ik ga niet voor haar spreken hier, ik heb mijn standpunt duidelijk gemaakt, ik draag m wel, ook al zal ik straks de enige zijn in onze gemeente en daar gaat het wel naar uitzien ben ik bang.
Luther schreef:Ja, toen waren mijn vrouw en dochter inderdaad de enige hoofdbedekking-dragenden. Is dat erg? Word je erop aangesproken? Word je de kerk uitgestuurd of niet meer aangekeken? Ben je mal: niets van gemerkt! En indien wel, dan ligt dat voor de mensen die het daar maar druk mee hebben.
Ik heb het ook meerdere malen meegemaakt, dat ik echt de enige was. Zelfs in onze eigen kerk, toen er een huwelijksdienst plaatsvond en de fervente hoeddraagsters hem niet ophadden, want het is een doordeweekse dienst en geen eredienst.
Ook bij de rouwdienst waar een GG dominee de dienst leidde (in de aula van het rouwcentrum) droeg vrijwel niemand een hoed.
Luther, het is ingewikkeld geworden.
Het is niet eenduidig meer.
Het wonderlijke in je standpunt is dat je het van andere vrouwen uit de gemeente onjuist vindt dat zij geen hoed meer dragen, en dat je dochter alleen slachtoffer van de situatie lijkt te zijn.
De ingewikkeldheid zie ik niet zo, maar waarschijnlijk is dat een gebrek aan inlevingsvermogen.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Mara schreef:
Om heel eerlijk te zijn vind ik dat je de bal aan de andere kant van het "speelveld" legt. Je zegt nu: "Omdat andere vrouwen de hoed niet meer op hebben en omdat de kerkenraad (via de catechisatie) het een bijzaak vindt, daarom draagt mijn dochter geen hoed meer".
Je dochter moet haar hoed niet afhouden, omdat kerkenraads- en predikantsvrouwen hun hoed aflaten, of omdat haar leeftijdsgenoten het onzin vinden, of omdat het op catechisatie bijzaak genoemd is. Je dochter heeft haar hoed "op te houden", omdat Gods Woord dat ons leert en voorhoud. En als haar dat in de gemeente niet voorgehouden is door goede voorbeelden, dan is dat spijtig maar geen reden om erin mee te gaan.
Plaats reactie