Eens! Gelukkig hoor ik, zeker de laatste tijd, bij velen wat andere accenten gelegd worden in de prediking.Erasmiaan schreef:Zucht schreef:Ik begrijp de opmerkingen niet zo, de meeste doen hier net alsof in de GG iedereeen bij het eerste traantje al zalig gesproken wordt.
Beroepingswerk discussie
Re: Beroepingswerk discussie
Re: Beroepingswerk discussie
Ik voor mij ken geen predikant die rust geeft buiten Christus. Althans niet in onze gezindte.Wilhelm schreef:Tiberius schreef:Ik denk dat we wat langs elkaar heen praten.Wilhelm schreef:Maar als je dit zo stelt dan hoeft de discussie over het tijdstip van de levendmaking toch helemaal niet gevoerd te worden? Sterker dan, hoeven alle ervaringen en gevoeligheden, hoe waar ook , helemaal niet zoveel aandacht te krijgen in prediking en pastoraat. En dat is nu vaak anders.
In dit topic doe ik maar 2 dingen:
1. een definitie geven van ssamenvaldrijvers, op verzoek van Huisman
2. afstand nemen van hun drijven, met als basis de gelijkenis van de verloren zoon en de bekering van Paulus.
Wat men in prediknig en pastoraat doet, staat hier even los van.
Ik denk het niet.
Want het feit dat er door de door jou genoemde "samenvaldrijvers" steeds weer aandacht wordt gevraagd voor het bijbelse en reformatorische geluid om geen rust te geven buiten Christus, is omdat er in de praktijk toch heel veel aandacht is voor de voorbereidende werken of de toeleidende weg. Dat kan voor veel verwarring zorgen. Dat blijkt wel in deze discussies. Veel mensen denken dat er dus toch leven kan zijn zonder de bewuste kennis van Christus, en dat men dit dan ook zou kunnen weten of ervaren. Dit lijkt mij levensgevaarlijk.
Re: Beroepingswerk discussie
Eens met ejvl. En Tiberius, hoe komt het dan toch dat er zoveel verwarring is en zoveel vragen leven bij mensen?
Hoevaak hoor je niet de vraag " Ik geloof wel dat de Heere gesproken heeft in mijn leven, maar ik weet niet of mijn zondern vergeven zijn? Of ik ken de Heere Jezus nog niet? " Kom je deze vragen niet tegen?
Dat heeft toch een oorzaak? Het zou toch kunnen dat dit , misschien onbedoeld, aan een bepaalde prediking kan liggen?
Hoevaak hoor je niet de vraag " Ik geloof wel dat de Heere gesproken heeft in mijn leven, maar ik weet niet of mijn zondern vergeven zijn? Of ik ken de Heere Jezus nog niet? " Kom je deze vragen niet tegen?
Dat heeft toch een oorzaak? Het zou toch kunnen dat dit , misschien onbedoeld, aan een bepaalde prediking kan liggen?
Laatst gewijzigd door Wilhelm op 11 okt 2012, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Beroepingswerk discussie
Niet expliciet, wel impliciet.Tiberius schreef:Ik voor mij ken geen predikant die rust geeft buiten Christus. Althans niet in onze gezindte.
1. Door wedergeborenen te benaderen als kinderen van God.
2. Door het begrip Christuskennis zodanig te verruimen dat men voor Christuskennis houdt wat het niet is.
Re: Beroepingswerk discussie
Wil je nu zeggen dat Calvijn zegt dat er bij Paulus pas geloof was toen hij bij Ananias kwam?? (voor Calvijn is geloof en kennis van Christus hetzelfde).Tiberius schreef:Dat eerste klopt, maar het tweede niet.Fjodor schreef: Verplaatsing van de bewijslast, hè, maargoed.
Ik stel dat de reformatoren geen onderscheid maakten in de tijd tussen de levendmaking en de kennis van Crhistus. Dus het is bij Paulus of bij Ananias, of bij Christus.
Als ik Calvijns commentaar lees, dan komt het er volgens mij op neer dat Paulus bij Jezus levend is gemaakt en de kennis aan Christus verkregen heeft.
Hij krijgt pas zaligmakende kennis aan Christus toen Ananias hem mocht verkondigen, dat zijn zonden vergeven zijn.
Anders zou je bij een uitwendige kennis al stellen, dat iemand Christuskennis heeft.
PS> Ik waardeer het dat je Calvijn zo uitgebreid citeert. Maar ik zie niet precies, waarin hij dat stelt.
En heeft iemand voor wie het volgende geldt geen kennis aan Christus?: 10. What shall I do, Lord? This is the voice of a tamed man, and this is the true turning unto the Lord; when laying away all fierceness and fury, we bow down our necks willingly to bear his yoke, and are ready to do whatsoever he commandeth us. Moreover, this is the beginning of well-doing, to ask the mouth of God; for their labor is lost who think upon repentance without his word.
Maar laat jij nou maar zien daar waar men ttv de reformatie zo'n onderscheid maakt tussen levendmaking en kennis van Christus.
Laatst gewijzigd door Fjodor op 11 okt 2012, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Beroepingswerk discussie
? Is dat niet normaal dan?Afgewezen schreef:Niet expliciet, wel impliciet.Tiberius schreef:Ik voor mij ken geen predikant die rust geeft buiten Christus. Althans niet in onze gezindte.
1. Door wedergeborenen te benaderen als kinderen van God.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Beroepingswerk discussie
Ik druk me wat ongelukkig uit. Overtuigde zondaren die nog niet tot Christus zijn gekomen, worden in onze gezindte vaak als wedergeborenen beschouwd.Fjodor schreef:? Is dat niet normaal dan?Afgewezen schreef:Niet expliciet, wel impliciet.Tiberius schreef:Ik voor mij ken geen predikant die rust geeft buiten Christus. Althans niet in onze gezindte.
1. Door wedergeborenen te benaderen als kinderen van God.
Ik had moeten zeggen 'zoekende zondaren'.
Re: Beroepingswerk discussie
Maar je oplossingen deugen niet. Want ofwel je zegt: dat is helemaal niet van de Heere, er is geen leven voor de bewuste rechtvaardiging. Dan veracht je de dag van de kleine dingen.Wilhelm schreef:Eens met ejvl. En Tiberius, hoe komt het dan toch dat er zoveel verwarring is en zoveel vragen leven bij mensen?
Hoevaak hoor je niet de vraag " Ik geloof wel dat de Heere gesproken heeft in mijn leven, maar ik weet niet of mijn zondern vergeven zijn? Of ik ken de Heere Jezus nog niet? " Kom je deze vragen niet tegen?
Dat heeft toch een oorzaak? Het zou toch kunnen dat dit , misschien onbedoeld, aan een bepaalde prediking kan liggen?
Of je zegt: maar dan ben je er al. Dan ga je het leven leggen in dingen waar niet JEzus gekend is tot vergeving der zonde.
Re: Beroepingswerk discussie
Ja, die vragen leven. Maar ik hoor die mensen nooit zeggen "ik denk dat ik wedergeboren ben, maar ik ken Christus niet, maar dat komt nog wel".Wilhelm schreef:Eens met ejvl. En Tiberius, hoe komt het dan toch dat er zoveel verwarring is en zoveel vragen leven bij mensen?
Hoevaak hoor je niet de vraag " Ik geloof wel dat de Heere gesproken heeft in mijn leven, maar ik weet niet of mijn zondern vergeven zijn? Of ik ken de Heere Jezus nog niet? " Kom je deze vragen niet tegen?
Dat heeft toch een oorzaak? Het zou toch kunnen dat dit , misschien onbedoeld, aan een bepaalde prediking kan liggen?
En geloof jij niet dat er twijfel kan zijn of je zonden vergeven zijn bij een kind van God? Ligt dat altijd even vast?
Geen rust buiten Christus is de prediking die ik gelukkig iedere zondag hoor. En het is zoals Zucht zegt: sommigen doen voorkomen of mensen zalig gesproken worden bij de eerste ritselingen. Nee dus. Ik heb het vaker aangeraden, lees het boekje "uit het zieleleven" van Prof. Wisse. Daar wordt voortreffelijk beschreven waarom ook die eerste ritselingen gepredikt mogen worden, maar ook wat er meer moet worden gepredikt om zulken verder te leiden.
Re: Beroepingswerk discussie
Tiberius schreef:Ik houd het maar op 1 Johannes 5 vers 12: 12 "Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet". De kanttekeningen tekenen daar bij aan: "31) heeft, die heeftDitbenik schreef: Ik denk eerder het "ontdekken aan mijn schuld", niet "het ontdekt zijn aan".
Dat is, met waar geloof heeft aangenomen, Joh. 1:12, die heeft de beginselen van het eeuwige leven reeds in dit leven, en heeft een zekere hoop dat hij het ook hiernamaals volkomen zal bezitten."
Ze verwijzen daarbij naar het woord van de Heere Jezus in Johannes 5 vers 24: "Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die Mijn woord hoort, en gelooft Hem, Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven, en komt niet in de verdoemenis, maar is uit den dood overgegaan in het leven."
De enige toeleidende weg is dan de weg van je huis naar de kerk, waar het Woord verkondigd wordt. Al het anderen behoort tot het verborgene wat voor de Heere is en niet voor ons. Dat maakt heerlijk ontspannen.
Tiberius, ik neem de Schrift als vertrekpunt. Dat verklaar jij tot 'geen zin hebben in nadenken over theologische kwesties'. Tsja, als dat de visie is van (moderators van) Refoforum, heeft discussiëren inderdaad geen zin.Prima. Maar als je geen zin hebt om over theologische kwesties na te denken, heeft discussiëren op een forum niet zoveel zin.
Re: Beroepingswerk discussie
Als je zulke vragen inderdaad tegenkomt, moet je eens doorvragen: "Denk je zelf dat je zonden vergeven zijn zonder dat je dat zelf weet? Zonder dat je de Heere Jezus kent?"Wilhelm schreef:Eens met ejvl. En Tiberius, hoe komt het dan toch dat er zoveel verwarring is en zoveel vragen leven bij mensen?
Hoevaak hoor je niet de vraag " Ik geloof wel dat de Heere gesproken heeft in mijn leven, maar ik weet niet of mijn zondern vergeven zijn? Of ik ken de Heere Jezus nog niet? " Kom je deze vragen niet tegen?
Dat heeft toch een oorzaak? Het zou toch kunnen dat dit , misschien onbedoeld, aan een bepaalde prediking kan liggen?
Mensen die onder de waarheid leven, weten heus wel, dat dat niet kan.
Re: Beroepingswerk discussie
Sorry, maar met onderstreepte neem je m.i. een karikatuur als vertrekpunt en dan heeft discussiëren inderdaad geen enkele zin.Ditbenik schreef:Tiberius schreef:Ik houd het maar op 1 Johannes 5 vers 12: 12 "Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet". De kanttekeningen tekenen daar bij aan: "31) heeft, die heeftDitbenik schreef: Ik denk eerder het "ontdekken aan mijn schuld", niet "het ontdekt zijn aan".
Dat is, met waar geloof heeft aangenomen, Joh. 1:12, die heeft de beginselen van het eeuwige leven reeds in dit leven, en heeft een zekere hoop dat hij het ook hiernamaals volkomen zal bezitten."
Ze verwijzen daarbij naar het woord van de Heere Jezus in Johannes 5 vers 24: "Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die Mijn woord hoort, en gelooft Hem, Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven, en komt niet in de verdoemenis, maar is uit den dood overgegaan in het leven."
De enige toeleidende weg is dan de weg van je huis naar de kerk, waar het Woord verkondigd wordt. Al het anderen behoort tot het verborgene wat voor de Heere is en niet voor ons. Dat maakt heerlijk ontspannen.Tiberius, ik neem de Schrift als vertrekpunt. Dat verklaar jij tot 'geen zin hebben in nadenken over theologische kwesties'. Tsja, als dat de visie is van (moderators van) Refoforum, heeft discussiëren inderdaad geen zin.Prima. Maar als je geen zin hebt om over theologische kwesties na te denken, heeft discussiëren op een forum niet zoveel zin.
Re: Beroepingswerk discussie
Wat is een waar geloof? vraagt de Catechismus. Dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden (..) van God geschonken is.Fjodor schreef:Wil je nu zeggen dat Calvijn zegt dat er bij Paulus pas geloof was toen hij bij Ananias kwam?? (voor Calvijn is geloof en kennis van Christus hetzelfde).Tiberius schreef:Dat eerste klopt, maar het tweede niet.Fjodor schreef: Verplaatsing van de bewijslast, hè, maargoed.
Ik stel dat de reformatoren geen onderscheid maakten in de tijd tussen de levendmaking en de kennis van Crhistus. Dus het is bij Paulus of bij Ananias, of bij Christus.
Als ik Calvijns commentaar lees, dan komt het er volgens mij op neer dat Paulus bij Jezus levend is gemaakt en de kennis aan Christus verkregen heeft.
Hij krijgt pas zaligmakende kennis aan Christus toen Ananias hem mocht verkondigen, dat zijn zonden vergeven zijn.
Anders zou je bij een uitwendige kennis al stellen, dat iemand Christuskennis heeft.
PS> Ik waardeer het dat je Calvijn zo uitgebreid citeert. Maar ik zie niet precies, waarin hij dat stelt.
Dat werd Paulus toch echt pas verkondigd bij Ananias.
Je legt nu Calvijn zaken in de mond, die slechts jouw interpretatie zijn.Fjodor schreef:En heeft iemand voor wie het volgende geldt geen kennis aan Christus?: 10. What shall I do, Lord? This is the voice of a tamed man, and this is the true turning unto the Lord; when laying away all fierceness and fury, we bow down our necks willingly to bear his yoke, and are ready to do whatsoever he commandeth us. Moreover, this is the beginning of well-doing, to ask the mouth of God; for their labor is lost who think upon repentance without his word.
Re: Beroepingswerk discussie
Je hoort het ze niet zeggen, nee. Maar leeft het zo niet bij veel mensen?Marieke schreef:Ja, die vragen leven. Maar ik hoor die mensen nooit zeggen "ik denk dat ik wedergeboren ben, maar ik ken Christus niet, maar dat komt nog wel".
Wat heeft dat ermee te maken?En geloof jij niet dat er twijfel kan zijn of je zonden vergeven zijn bij een kind van God? Ligt dat altijd even vast?
Dat wordt zachtjesaan en cliché.Geen rust buiten Christus is de prediking die ik gelukkig iedere zondag hoor.
Re: Beroepingswerk discussie
Nou, als ze het niet zeggen, weet ik dat niet of dat leeft. Dan kan ik maar op één ervaring afgaan en dat is die van mezelf.Je hoort het ze niet zeggen, nee. Maar leeft het zo niet bij veel mensen?
Daar hadden we het over meen ik.Wat heeft dat ermee te maken?
Het is één van de beste clichés die ik dan ooit gehoord heb.Dat wordt zachtjesaan en cliché.