GerefGemeente-lid schreef: ↑20 jun 2024, 22:41Je leest het goed ja. Het is jammer dat het nergens zwart op wit staat, maar de visie op kerkelijke eenheid van ds. Hoogerland gaat verder dan jij misschien denkt of gelooft.
Weekdiensten
-
- Verbannen
Re: Weekdiensten
Maar er blijft dan wel iets liggen. Laten we toch verzoening zoeken. Zo kunnen we echt niet voor God bestaan. Ik smeek u, Hendrikus, doe uzelf geen kwaad. Zoek verzoening! Nu kan het nog!GerefGemeente-lid schreef: ↑20 jun 2024, 23:41GerefGemeente-lid schreef: ↑20 jun 2024, 22:41Je leest het goed ja. Het is jammer dat het nergens zwart op wit staat, maar de visie op kerkelijke eenheid van ds. Hoogerland gaat verder dan jij misschien denkt of gelooft.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
- Verbannen
Ik ben @Hendrikus niet.-DIA- schreef: ↑20 jun 2024, 23:45Maar er blijft dan wel iets liggen. Laten we toch verzoening zoeken. Zo kunnen we echt niet voor God bestaan. Ik smeek u, Hendrikus, doe uzelf geen kwaad. Zoek verzoening! Nu kan het nog!GerefGemeente-lid schreef: ↑20 jun 2024, 23:41GerefGemeente-lid schreef: ↑20 jun 2024, 22:41Je leest het goed ja. Het is jammer dat het nergens zwart op wit staat, maar de visie op kerkelijke eenheid van ds. Hoogerland gaat verder dan jij misschien denkt of gelooft.
Ik bedoel u ook nietGerefGemeente-lid schreef: ↑20 jun 2024, 23:48Ik ben @Hendrikus niet.-DIA- schreef: ↑20 jun 2024, 23:45Maar er blijft dan wel iets liggen. Laten we toch verzoening zoeken. Zo kunnen we echt niet voor God bestaan. Ik smeek u, Hendrikus, doe uzelf geen kwaad. Zoek verzoening! Nu kan het nog!GerefGemeente-lid schreef: ↑20 jun 2024, 23:41GerefGemeente-lid schreef: ↑20 jun 2024, 22:41 Je leest het goed ja. Het is jammer dat het nergens zwart op wit staat, maar de visie op kerkelijke eenheid van ds. Hoogerland gaat verder dan jij misschien denkt of gelooft.
Wat een dwaze reactie. Er wordt niets of niemand veroordeeld. De enige die oordeelt, ben jij.-DIA- schreef: ↑20 jun 2024, 23:11Maar weet u eigenlijk wel wat u zegt? Wat u veroordeelt? Zet u hier niet de GGiN weg als een groepje die u niet wenst?Hendrikus schreef: ↑20 jun 2024, 22:58Z'n voorganger maakte ook deel uit van een groep die zich "Vrienden van de Eskerk" (GGiN) noemde. Hij past dus wel in dat straatje.Konijntje schreef: ↑20 jun 2024, 18:41Ik vond het eerder een pijnlijk artikel. Juist dit artikel onderstreept nog maar eens de kerkelijke verdeeldheid in ons land. Verder wordt nog eens fijntjes door ds. Huijser uit de doeken gedaan welke kerken in zijn kerkelijke straatje passen. Dat zijn geen kerkmuren doorbreken, maar ze juist wat scherper neerzetten.GerefGemeente-lid schreef: ↑20 jun 2024, 11:59 https://www.rd.nl/artikel/1068082-waaro ... ren-preken
Mooi artikel!!!
Ik weet het, u wat kennende, u zult hier niet op terugkomen.
~~Soli Deo Gloria~~
Lieve vriend, God is het die oordeelt. Dat ligt buiten ons.Hendrikus schreef: ↑21 jun 2024, 10:40Wat een dwaze reactie. Er wordt niets of niemand veroordeeld. De enige die oordeelt, ben jij.-DIA- schreef: ↑20 jun 2024, 23:11Maar weet u eigenlijk wel wat u zegt? Wat u veroordeelt? Zet u hier niet de GGiN weg als een groepje die u niet wenst?Hendrikus schreef: ↑20 jun 2024, 22:58Z'n voorganger maakte ook deel uit van een groep die zich "Vrienden van de Eskerk" (GGiN) noemde. Hij past dus wel in dat straatje.Konijntje schreef: ↑20 jun 2024, 18:41
Ik vond het eerder een pijnlijk artikel. Juist dit artikel onderstreept nog maar eens de kerkelijke verdeeldheid in ons land. Verder wordt nog eens fijntjes door ds. Huijser uit de doeken gedaan welke kerken in zijn kerkelijke straatje passen. Dat zijn geen kerkmuren doorbreken, maar ze juist wat scherper neerzetten.
Ik weet het, u wat kennende, u zult hier niet op terugkomen.
Waarom beschuldig je mij er dan van dat ik veroordeel?-DIA- schreef: ↑21 jun 2024, 10:47Lieve vriend, God is het die oordeelt. Dat ligt buiten ons.Hendrikus schreef: ↑21 jun 2024, 10:40Wat een dwaze reactie. Er wordt niets of niemand veroordeeld. De enige die oordeelt, ben jij.
~~Soli Deo Gloria~~
Dat is wel belangrijk om op te merken. Ds. Hoogerland wilde, als het gaat om de eenheid van de kerk, bijv. ook mild zijn in verschillen in verbondsvisie, dat staat allemaal in dat boekje opgeschreven en is na te lezen. Het is overduidelijk dat hij breder kijkt dan (O)GG(i)N. Dat bij die laatsten zijn voorkeur ligt, mag duidelijk zijn, maar dat zet hij in dat boekje opzij.GerefGemeente-lid schreef: ↑20 jun 2024, 22:01Feit is in ieder geval dat ds. Hoogerland het boekje niet alleen met het oog op de (O)GG(iN) geschreven heeft, maar ook voor de HHK en en CGK (BhP). Dit in tegenstelling tot ds. Huijser die het alleen bij de (O)GG(iN) lijkt te willen houden.-DIA- schreef: ↑20 jun 2024, 21:20Gelooft u dat? Dan wil graag eens nader met u spreken.Konijntje schreef: ↑20 jun 2024, 18:44Krokodillentranen noemt men dit.-DIA- schreef: ↑20 jun 2024, 13:23 Ds. G. Hoogerland heeft in een boekje, hij noemde het zelf een brief, een bewogen oproep gedaan tot eenheid. Wat is ermee gebeurt? Dit werd pas door onze ds. nog aangehaald. In feite is er niets mee gebeurt. Was de bewogen oproep dan voor niets? Dat geloof ik ook niet. Maar dat we er geen winst mee doen, dan alleen het kibbelen vermeerderen heeft ook wat te zeggen. Er zijn best wel mensen die eenheid willen. En hier vallen velen over. Eenheid ten koste van de Waarheid moeten we niet willen. Hier was ds. Hoogerland ook helder over.
Wat dat betreft was en is het een waardevol 'pamflet'. Maar als het daarbij blijft, schieten we helaas weinig op. Uiteindelijk geldt ook hier dat we niet alleen 'hoorder' moeten zijn, maar ook 'dader'. Maar goed, met dat te zeggen schieten we op zichzelf ook niets op natuurlijk.
Zolang deze predikant zich tegen predikanten uit zijn eigen kerkverband blijft verzetten (hier hebben we het al eerder op het forum over gehad) hecht ik weinig waarde aan het geschreven boekje.GerefGemeente-lid schreef: ↑20 jun 2024, 22:01Feit is in ieder geval dat ds. Hoogerland het boekje niet alleen met het oog op de (O)GG(iN) geschreven heeft, maar ook voor de HHK en en CGK (BhP). Dit in tegenstelling tot ds. Huijser die het alleen bij de (O)GG(iN) lijkt te willen houden.-DIA- schreef: ↑20 jun 2024, 21:20Gelooft u dat? Dan wil graag eens nader met u spreken.Konijntje schreef: ↑20 jun 2024, 18:44Krokodillentranen noemt men dit.-DIA- schreef: ↑20 jun 2024, 13:23 Ds. G. Hoogerland heeft in een boekje, hij noemde het zelf een brief, een bewogen oproep gedaan tot eenheid. Wat is ermee gebeurt? Dit werd pas door onze ds. nog aangehaald. In feite is er niets mee gebeurt. Was de bewogen oproep dan voor niets? Dat geloof ik ook niet. Maar dat we er geen winst mee doen, dan alleen het kibbelen vermeerderen heeft ook wat te zeggen. Er zijn best wel mensen die eenheid willen. En hier vallen velen over. Eenheid ten koste van de Waarheid moeten we niet willen. Hier was ds. Hoogerland ook helder over.
-
- Verbannen
Precies. Vandaar dat ik de zinsnede van DIA zelf aanhaalde:TSD schreef: ↑21 jun 2024, 11:35 Dat is wel belangrijk om op te merken. Ds. Hoogerland wilde, als het gaat om de eenheid van de kerk, bijv. ook mild zijn in verschillen in verbondsvisie, dat staat allemaal in dat boekje opgeschreven en is na te lezen. Het is overduidelijk dat hij breder kijkt dan (O)GG(i)N. Dat bij die laatsten zijn voorkeur ligt, mag duidelijk zijn, maar dat zet hij in dat boekje opzij.
DIA zal er niet op terugkomen dat ds. Hoogerland breder kijkt qua eenheid dan @DIA zelf lijkt te willen doen.
En ik denk dat het in dat verband juist is wat ds. Huijser zegt, dat het zo stil lijkt te zijn. Wellicht is hij daar zelf mede schuldig aan, omdat er alleen eenheid lijkt mogelijk te zijn met degenen die precies hetzelfde denken dan hij of @DIA zelf. Maar dat is geen ware kerkelijke eenheid.
-
- Verbannen
Kan je dit onderbouwen met een feit? Waar en wanneer verzet Ds. Hoogerland zich tegen wie en waarom? Voor mij is dat namelijk totaal onbekend.GGG038 schreef: ↑21 jun 2024, 11:53Zolang deze predikant zich tegen predikanten uit zijn eigen kerkverband blijft verzetten (hier hebben we het al eerder op het forum over gehad) hecht ik weinig waarde aan het geschreven boekje.GerefGemeente-lid schreef: ↑20 jun 2024, 22:01Feit is in ieder geval dat ds. Hoogerland het boekje niet alleen met het oog op de (O)GG(iN) geschreven heeft, maar ook voor de HHK en en CGK (BhP). Dit in tegenstelling tot ds. Huijser die het alleen bij de (O)GG(iN) lijkt te willen houden.
-
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?p=1111889
Ja. Aan de uiterst rechterkant van de gereformeerde gezindte hoor ik vaak dat men zich moet verootmoedigen en wordt er vaak een oproep tot eenheid gedaan. De realiteit is echter dat er alleen maar meer kerkverbanden zijn bijgekomen en grenzen scherper worden getrokken.-DIA- schreef: ↑20 jun 2024, 21:20Gelooft u dat? Dan wil graag eens nader met u spreken.Konijntje schreef: ↑20 jun 2024, 18:44Krokodillentranen noemt men dit.-DIA- schreef: ↑20 jun 2024, 13:23 Ds. G. Hoogerland heeft in een boekje, hij noemde het zelf een brief, een bewogen oproep gedaan tot eenheid. Wat is ermee gebeurt? Dit werd pas door onze ds. nog aangehaald. In feite is er niets mee gebeurt. Was de bewogen oproep dan voor niets? Dat geloof ik ook niet. Maar dat we er geen winst mee doen, dan alleen het kibbelen vermeerderen heeft ook wat te zeggen. Er zijn best wel mensen die eenheid willen. En hier vallen velen over. Eenheid ten koste van de Waarheid moeten we niet willen. Hier was ds. Hoogerland ook helder over.
Hoe serieus kun je dan nog dergelijke oproepen nemen?
Konijntje schreef: ↑21 jun 2024, 18:14Ja. Aan de uiterst rechterkant van de gereformeerde gezindte hoor ik vaak dat men zich moet verootmoedigen en wordt er vaak een oproep tot eenheid gedaan. De realiteit is echter dat er alleen maar meer kerkverbanden zijn bijgekomen en grenzen scherper worden getrokken.-DIA- schreef: ↑20 jun 2024, 21:20Gelooft u dat? Dan wil graag eens nader met u spreken.Konijntje schreef: ↑20 jun 2024, 18:44Krokodillentranen noemt men dit.-DIA- schreef: ↑20 jun 2024, 13:23 Ds. G. Hoogerland heeft in een boekje, hij noemde het zelf een brief, een bewogen oproep gedaan tot eenheid. Wat is ermee gebeurt? Dit werd pas door onze ds. nog aangehaald. In feite is er niets mee gebeurt. Was de bewogen oproep dan voor niets? Dat geloof ik ook niet. Maar dat we er geen winst mee doen, dan alleen het kibbelen vermeerderen heeft ook wat te zeggen. Er zijn best wel mensen die eenheid willen. En hier vallen velen over. Eenheid ten koste van de Waarheid moeten we niet willen. Hier was ds. Hoogerland ook helder over.
Hoe serieus kun je dan nog dergelijke oproepen nemen?
Ik denk heel serieus, maar ook tegelijk beseffend dat eenheid iets is wat we als mensen niet kunnen bewerkstelligen. Ik ben zelf wat minder van eenheid omdat we nu eenmaal teveel onze koninkrijkjes willen hebben.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.