Omdat bij dr. Roos de liefde tot Christus overheerst. Bij sommige andere predikanten overheerst de angst om af te wijken van het verwachtte patroon.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Als dat waar is (ik weet niet of 'de gemiddelde GG-predikant' niet christocentrisch preekt) dan is dat het werk van de Geest. En middelijkerwijs: hij leest veel oude schrijvers en puriteinen, dus hij verdiept zich in de bronnen.
-
MGG
Waarom gaan meer leden vanuit de GGiN Barneveld naar de GG dan andersom?
In zijn algemeenheid hoor ik vaak dat vertrekkers uit refo kerken aangeven een meer christocentrische prediking gevonden te hebben.
Christocentrisch preken is Christus verheerlijken en niet de bevindingen van Gods volk verklaren. Lijkt mij geen dom punt, maar zo essentieel, dat de hoorders de waarde van Christus' heilswerk gaan inzien en uiteindelijk voor Christus willen leven. Deels is het de lange preekervaring van ds. J. Roos, deels ook de vurige liefde van Christus, waardoor hij Christus veel meer en ruimer bij de harten van de hoorders wil leggen. Ds. Roos weet de diepten van het menselijk bestaan, bijvoorbeeld eenzaamheid heel pastoraal te benaderen. In een preek over Psalm 42 weet ds. Roos het dorsten van de gerechtigheid van Christus zo te verklaren, dat de gelovige inderdaad alle troost en heil in Christus mag ontvangen. Grandioos, zonder in ds. Roos te eindigen. Als alle predikanten Christus daadwerkelijk in het centrum zetten, dan is een overeenkomst over het aanbod van genade tussen GG en GGiN helemaal niet nodig.
De Gereformeerde Gemeenten stellen dat Christus de Middelaar van de genade verbond is. Dat hoeft niet duidelijk gemaakt worden want iedereen weet dat en is er eens mee. Dus ik weet niet hoe je erbij komt dat de GG dat niet leren. Dat Christus ook hoofd van de genadeverbond is gebaseerd op Romeinen 5 en 1 Korinthe 15. De GG volgt ook Thomas Boston hierin.Comriaan schreef: ↑Gisteren, 16:46 Een discussiepunt of vraag is bijvoorbeeld deze: Waarom wordt in de leeruitspraken van de Gereformeerde Gemeenten in 1931 geen woord gerept over de positie van Christus als Middelaar van het genadeverbond. Nog een vraag: Wat is nu het verschil: als je stelt dat Christus Hoofd is van het genadeverbond, zoals in 1931 GG leerregels, of dat je stelt zoals de CGK dat Christus Middelaar van het genadeverbond is.