Ik denk dat dit de beste samenvatting is. Door deze bril lees ik beluister ik zaken rond dit thema. Verder heb je nog het probleem dat dezelfde woorden soms net iets anders gebruikt worden. Of dat mensen met dezelfde woorden net wat anders bedoelen.elbert schreef: ↑Gisteren, 15:48Het zal wel een kwestie van menselijke logica zijn dat men belofte en vervulling aan elkaar gelijk wil stellen. Zo van: "een belofte van Godswege kan niet zonder vervulling blijven". Dus om het logisch kloppend te krijgen, komt er een = gelijkteken tussen belofte en vervulling te staan. Bij links geldt dan "belofte betekent sowieso vervulling", met als consequentie "iedere gedoopte is gered". Bij rechts betekent het dan geen belofte want dat is alleen voor de uitverkorenen (= degenen voor wie het vervuld wordt). In beide gevallen functioneert de belofte niet en is die niet meer dan een automatisme.huisman schreef: ↑Gisteren, 15:29Belofte is toezegging van het heil en niet de 'in bezit stelling' van het heil.
Het verschil is cruciaal en daar gaat het nogal eens mis bij de linker en rechterkant van onze gezindte. Daar is toezegging gelijk aan vervulling met trouwens een tegengestelde uitwerking bij links en rechts.
Gereformeerde Gemeenten
-
MGG
Re: Gereformeerde Gemeenten
- Maanenschijn
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ds. W. Van Vlastuin heeft over dit thema een interessant boek geschreven
.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.