COVID-19

DDD

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Klopt. Ik was maandag jl. in Cochem, en daar was het juist heel druk en weinig afstand. Ik heb het idee dat mensen op vakantie minder voorzichtig zijn.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Klopt. Ik was maandag jl. in Cochem, en daar was het juist heel druk en weinig afstand. Ik heb het idee dat mensen op vakantie minder voorzichtig zijn.
Mooi stadje wel. We hebben daar ook een paar keer wat rondgelopen. Het Grote Hoge Slot domineert de gehele omgeving. Dit jaar hebben we geen behoefte om aan vakantie te denken.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Overigens... we liepen vanmiddag even door het centrum van R. Er heerste ook nogal wat drukte, en 1,5 meter kon niet gehandhaafd worden. De drukte hield ook verband met wat kermisachtige attracties ter vermaak en om de ellende te vergeten. Ik zelf vond het een niet verkwikkelijke zaak om zo de stad in feeststemming te zien.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:
Valcke schreef:Wat opvalt is dat OMT-leden en burgemeesters en nu voorzitter veiligheidsberaad suggesties doen voor maatregelen op persoonlijke titel. Grapperhaus heeft iets gezegd, maar het kabinet is verder afwezig, De regie lijkt helemaal te ontbreken.
Klopt. Als we nu weer twee weken gaan pappen en nathouden, dan krijg je een identieke uitbraak.
Ik vind het ook zorgwekkend dat men nu zo laconiek reageerd.

Dan vraag ik mij af: vinden de ministers hun vakantie(reces) belangrijker? Of is men bang voor de publieke opinie, die maatregelen tijdens hun vakantietijd niet zal waarderen?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Toch ben ik ook (nog) niet geneigd om het aantal bezoekers in aankomende kerkdienst terug te schalen naar de helft.
J.C. Philpot

Herman schreef:Toch ben ik ook (nog) niet geneigd om het aantal bezoekers in aankomende kerkdienst terug te schalen naar de helft.
Mee eens.

Wat ik wel zorgelijk vind is dat een laconieke houding van de regering, lijdt tot een laconieke houding van de Nederlanders.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
J.C. Philpot

.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 23 jul 2020, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.

George Whitefield
Habitat

Bericht door Habitat »

J.C. Philpot schreef:
Herman schreef:Toch ben ik ook (nog) niet geneigd om het aantal bezoekers in aankomende kerkdienst terug te schalen naar de helft.
Mee eens.

Wat ik wel zorgelijk vind is dat een laconieke houding van de regering, lijdt tot een laconieke houding van de Nederlanders.
In welk opzicht vindt u de houding van de regering laconiek?
J.C. Philpot

Habitat schreef:In welk opzicht vindt u de houding van de regering laconiek?
De reactie van minister Grapperhaus is als volgt samen te vatten:
Voor nieuwe maatregelen of het terugdraaien van versoepelingen is volgens Grapperhaus voorlopig nog geen aanleiding, maar de toename van het aantal besmettingen is wel "een teken dat we ons beter aan de basisregels moeten houden". Hij herhaalt: "Houd 1,5 meter afstand, blijf thuis bij klachten, laat je bij klachten testen, vermijd drukte, werk zo veel mogelijk thuis en was je handen helemaal stuk."
Met andere woorden: "allemaal oppassen" door een individuele minister (een hele goede waarschuwing), en daar blijft het bij. Verder geen maatregelen, en het is niet belangrijk genoeg om de ministerraad voor samen te roepen.

Dat vind ik in contract met de analyse van Herman: "Als we nu weer twee weken gaan pappen en nathouden, dan krijg je een identieke uitbraak", en van Valcke, dat de regie volledig lijkt te ontbreken.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 23 jul 2020, 13:35, 2 keer totaal gewijzigd.

George Whitefield
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Tweede / derde week na de versoepeling in juni waren er toch ook hogere getalen (zeker het R getal) als ervoor?
Dan is het toch logisch dat we die nu ook krijgen en zelfs nog wat hoger omdat de versoepelingen nog veel uitgebreider zijn?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
J.C. Philpot

Bertiel schreef:Tweede / derde week na de versoepeling in juni waren er toch ook hogere getalen (zeker het R getal) als ervoor?
Dan is het toch logisch dat we die nu ook krijgen en zelfs nog wat hoger omdat de versoepelingen nog veel uitgebreider zijn?
Ik hoop dat het op die manier te verklaren is.

Als ik echter kijk naar andere landen (Israel, Spanje, etcetera) waar tweede golven zich manifesteren, en naar het gedrag van onze landgenoten, zie ik geen reden om ook bij ons een tweede golf uit te sluiten.

Maar de komende weken zullen het ons leren.

George Whitefield
Valcke

Bericht door Valcke »

Bertiel schreef:Tweede / derde week na de versoepeling in juni waren er toch ook hogere getalen (zeker het R getal) als ervoor?
De stijging is nu veel duidelijker en is ook duidelijk zichtbaar in het dagelijkse aantal nieuwe besmettingen. Ik denk dus dat er wel reden voor zorg is.

Wat echter niet helpt is om extra maatregelen te nemen voor situaties waar de besmettingen nu niet optreden. Laten eventuele maatregelen zich richten op horeca en feestjes; idem op handhaving 1,5 meter in het publieke domein. Ik denk dat een avondklok bv veel beter helpt dan een mondkapjesplicht op straat of in winkels.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

heeft iemand nog de oude getalen van week 21 - 22 qua besmettingen?

Week 23 was 2.0% positief, week erna 1,5% toen onder 1 en nu weer 1%
Ook absolute aantallen van week 23 en 24 waren boven die van week 29

R nummer was rond 9 juni op zelfde niveau als nu

Daarnaast is het aantal positieve besmettingen met name uit het aantal personen die getest zijn nav contact onderzoek.

Als ik dit allemaal bij elkaar optel, snap ik dat we moeten opletten, maar schiet ik nog niet in de paniekstand.
Als het hijgerige er niet was geweest in de tweede kamer, vraag ik me af of er uberhaupt een persconferentie was geweest
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Valcke

Bericht door Valcke »

Bertiel schreef:heeft iemand nog de oude getalen van week 21 - 22 qua besmettingen?

Week 23 was 2.0% positief, week erna 1,5% toen onder 1 en nu weer 1%
Ook absolute aantallen van week 23 en 24 waren boven die van week 29

R nummer was rond 9 juni op zelfde niveau als nu

Daarnaast is het aantal positieve besmettingen met name uit het aantal personen die getest zijn nav contact onderzoek.

Als ik dit allemaal bij elkaar optel, snap ik dat we moeten opletten, maar schiet ik nog niet in de paniekstand.
Als het hijgerige er niet was geweest in de tweede kamer, vraag ik me af of er uberhaupt een persconferentie was geweest
Het percentage positief bij testen is geen belangrijke graadmeter. De belangrijkste graadmeter is het absolute aantal positieve tests op dagbasis. Die daalden in juni (na een eerste piek doordat de toegang tot tests sterk werd verruimd - dat was een inhaaleffect door het gewijzigde testbeleid per 1 juni). Nu loopt dit aantal sinds 1 juli weer op van circa 50 naar bijna 200 op dagbasis. Geen paniek, maar de situatie is wel wezenlijk anders dan in juni.

(Week 23 en 24 zijn trouwens precies de weken nadat per 1 juni iedereen toegang kreeg. De hogere aantallen in die weken waren inhaaleffecten doordat mensen zich plotseling konden laten testen en al langer ziek waren.)
Laatst gewijzigd door Valcke op 23 jul 2020, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

waarvan een groot aantal naar aanleiding van contactonderzoek en niet naar aanleiding van klachten.
Ook nog maar de vraag dus, of het aantal opnames ziekenhuis / IC met dezelfde aantallen gaat toenemen
Plaats reactie