Gereformeerde Gemeenten

De Rijssenaar

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door De Rijssenaar »

Refiosi schreef: Vandaag, 00:32
De Rijssenaar schreef: Vandaag, 00:11
Refiosi schreef: Gisteren, 23:47
De Rijssenaar schreef: Gisteren, 20:42

Het waar geloof vertrouwd door het Woord op Christus. Het andere geloof vertrouwd niet.. Dat is het verschil.. Dus denk dat bevindelijk het geloven/vertrouwen is.
Er zijn er velen met veel vertrouwen de rampzaligheid ingegaan, aldus Jezus onderwijs: Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij die de ongerechtigheid werkt. Want om duivelen uit te werpen en vele krachten te doen is wel vertrouwen nodig in Jezus.
Het is van jou een aanname dat hier vertrouwen voor nodig is... Dat denk ik niet. Dit is wondergeloof.. Dus niet het geloof van vraag 21 dat gelooft in Jezus als Zaligmaker voor je eigen zonden.. Dus hier is geen sprake van vertrouwen en dit gaat dus niet op..
Dit is te makkelijk. Als iemand in de Naam van Jezus tot een duivel zegt: ga uit (en de duivel gaat uit) dan is er vertrouwen geweest. Dus vertrouwen is niet hét kenmerkende onderscheid.
Oké. Toch zit je er naast.. Het ware geloof bestaat uit kennis, toestemmen en vertrouwen staat er in de verklaring van de catechismus.. Dus vertrouwen is wel het onderscheid.. Het wonder geloof vertrouwd niet in het zaligmakend werk van evangelie, maar alleen in bepaalde wonderen of gaven en daarom denken ze dat ze zalig zijn.. Dat lijkt verdacht veel wat jij schrijft.. Allemaal ervaringen die je moet hebben en daarom ben je zalig..
De Rijssenaar

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door De Rijssenaar »

Refiosi schreef: Vandaag, 00:45
De Rijssenaar schreef: Vandaag, 00:37 En nog een belangrijke toevoeging die ik laatst had ontdekt en nu ook weer benoem..

https://www.dordtse-leerregels.nl/hoofd ... ragraaf-13

Gelovigen begrijpen niet helemaal de werking van de wedergeboorte, ze ervaren wel geloofszekerheid

De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; a ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben. b

Of je gelooft, leid je niet af uit de wedergeboorte, maar het is juist andersom: of je wedergeboren bent, leid je af uit het geloof. De wedergeboorte zelf werkt de Heilige Geest onzichtbaar en op de achtergrond in je hart. Zoals de blindgeborene (Joh. 9:25) maar één ding wist: 'ik kan zien!' (en hij wist niet hoé hij zag) hoef je niet precies te vertellen of te weten hoe je wedergeboren bent. Het belangrijkste is dat je weet dat je met je hart gelooft en je Zaligmaker liefhebt. Het geloven zelf is dus het meest belangrijke kenmerk van geloof.
De Dordtse Leerregels benadrukken de eenheid tussen wedergeboorte en geloof. De Engelse afgevaardigden schreven hierover: Er is wel een rangorde, maar geen tijdsorde tussen wedergeboorte en geloof (Acta, Groot-Brittannië, 474). Geloof en wedergeboorte horen bij elkaar, er zit geen periode tussen (van bijvoorbeeld berouw of verbrijzeling onder de wet). Wie opnieuw geboren is, gaat daadwerkelijk geloven in Christus: ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren (1 Joh. 5:1).

Kijk. Dit weerlegd nou precies wat jij zegt.. Jij wil dingen van de weder geboorte horen. Maar de Dodtse Leerregels en die toelichtingen zien dat dus heel anders.. Zij zijn gewoon duidelijk
Die toelichting is niet de belijdenis. In de belijdenis staat dat gelovigen de wijze van de werking niet kunnen begrijpen. Daar wordt niets gezegd over dat je niet kan vertellen hoe iets heeft plaatsgevonden in je hart. Dat is een kromme redenering van een onbetrouwbare uitlegger.
Nou volgens mij staat dat de wedergeboorte verborgen en onuitsprekelijk is.. Lees die citaten hierboven. Dus je kunt de wedergeboorte niet ervaren maar wel de gevolgen zien.. Dat zegt die toelichting ook. Die toelichting kun je echt niet zomaar in prullenbak gooien.

En dit artikel zegt dat de gelovigen zich gerust stellen in het geloof wat ze zien en de liefde.. Niet in de wedergeboorte ervaring.. Jij lijkt dat wel te willen..
Plaats reactie