Gereformeerde Gemeenten

Job

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Tiberius schreef: Vandaag, 08:59 @Job, die podcasts ken ik dan weer nauwelijks. En van de ND redacteuren op social media volg ik alleen Hendrina de Graaf, verder niet.
Dus het zou kunnen dat die een ander beeld geven.
Hendrina de Graaf richt zich idd helemaal daar niet op.
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: Vandaag, 08:53 Dan zou ik eerst eens bij de bevestigingsdienst beginnen.
En de intredepreek was ook evenwichtig.

Overigens een prachtig citaat wat ds. P. Mulder aanhaalde van een ver Gouds familielid:

"We moeten de Heere wel vrijlaten, maar we hoeven Hem niet los te laten". Die hoop ik te onthouden.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Tiberius schreef: Vandaag, 08:59 @Job, die podcasts ken ik dan weer nauwelijks. En van de ND redacteuren op social media volg ik alleen Hendrina de Graaf, verder niet.
Hendrina is toch geen ND redacteur? Volgens mij is ze freelance journalist
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

FlyingEagle schreef: Vandaag, 09:25
Hendrina is toch geen ND redacteur? Volgens mij is ze freelance journalist
Ok, dan volg ik er zelfs niet één.
refo

Bericht door refo »

Job schreef: Vandaag, 09:19
DDD schreef: Vandaag, 08:53 Dan zou ik eerst eens bij de bevestigingsdienst beginnen.

Overigens een prachtig citaat wat ds. P. Mulder aanhaalde van een ver Gouds familielid:

"We moeten de Heere wel vrijlaten, maar we hoeven Hem niet los te laten". Die hoop ik te onthouden.
Vrij laten. Met spatie.
Michaels

Bericht door Michaels »

Ik heb de bevestigingsdienst en de intrededienst beluisterd.
Voor mij is het wel wat moeilijk om daar helemaal onbevooroordeeld naar te luisteren. Toch heb ik geen duidelijke aanbieding van genade gehoord.
Ik denk dat veel mensen niet goed begrepen wat burgemeester Pieter Verhoeve zei. Hij sprak over het onderwerp water en verwees daarbij naar ds. Bortjes — die vóór Hellenbroek leefde. Daarbij gaf hij aan dat iemand door de doop als het ware met de Heere God verloofd is, maar nog niet getrouwd. Dat vond hij vooral belangrijk met het oog op de kinderen. Volgens Verhoeve ligt daarin een eenzijdig aanbod besloten: “Mijn zoon, mijn dochter, geef Mij uw hart.” Tegelijk wees hij ook op de verdorvenheid van de mens, een bron van allerlei wanbedrijven.
Verder noemde hij dat er in de stad Gouda ook twee predikanten hebben gestaan: ds. R. Kok en ds. C. Steenblok. Jammer genoeg ging hij daar niet verder op in, want zij vertegenwoordigden duidelijk twee verschillende richtingen. Ds. R. Kok legde nadruk op een ruime aanbieding van genade, terwijl ds. C. Steenblok daar juist veel terughoudender in was en zich daar zelfs fel tegen verzette.
.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

refo schreef: Vandaag, 09:37
Job schreef: Vandaag, 09:19

Vrij laten. Met spatie.
misschien past allebei ook wel
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
DDD

Bericht door DDD »

Nee, dat lijkt me eerder godslastering.
DDD

Bericht door DDD »

Michaels schreef: 58 minuten geleden Ik heb de bevestigingsdienst en de intrededienst beluisterd.
Voor mij is het wel wat moeilijk om daar helemaal onbevooroordeeld naar te luisteren. Toch heb ik geen duidelijke aanbieding van genade gehoord.
Ik denk dat veel mensen niet goed begrepen wat burgemeester Pieter Verhoeve zei. Hij sprak over het onderwerp water en verwees daarbij naar ds. Bortjes — die vóór Hellenbroek leefde. Daarbij gaf hij aan dat iemand door de doop als het ware met de Heere God verloofd is, maar nog niet getrouwd. Dat vond hij vooral belangrijk met het oog op de kinderen. Volgens Verhoeve ligt daarin een eenzijdig aanbod besloten: “Mijn zoon, mijn dochter, geef Mij uw hart.” Tegelijk wees hij ook op de verdorvenheid van de mens, een bron van allerlei wanbedrijven.
Verder noemde hij dat er in de stad Gouda ook twee predikanten hebben gestaan: ds. R. Kok en ds. C. Steenblok. Jammer genoeg ging hij daar niet verder op in, want zij vertegenwoordigden duidelijk twee verschillende richtingen. Ds. R. Kok legde nadruk op een ruime aanbieding van genade, terwijl ds. C. Steenblok daar juist veel terughoudender in was en zich daar zelfs fel tegen verzette.
Ik ben nog maar tot de intrededienst gekomen, maar ik begrijp dat dan niet. Ik vond dat wel duidelijk naar voren komen. Wat heb je dan specifiek gemist? De dominee meldde dat God niet wil dat iemand verloren gaat en riep op zich te bekeren en daar werk van te maken. In mijn beleving is dat wel een duidelijke oproep en aanbieding.

Als je nou zou zeggen dat een duidelijke Calvijnse genadeverkondiging in de zin van de proclamatie van de vergeving van je zonden ontbrak, dan kan ik dat volgen.

Ik ben misschien ook wat bevooroordeeld. Ik vond het een schoolvoorbeeld van een preek die goed in elkaar zit. Die de tekst voldoende laat spreken maar die ook de persoonlijke woordverkondiging in de persoonlijke spits recht doet zoals God die heeft gewild.

Ik snap dat de entourage wat bevreemdend kan zijn, vooral de ouderlingen die op een extreem rigide manier naamvallen lezen en wellicht het trage zingen enzovoort. Maar ik ben oprecht benieuwd wat er niet deugt aan de preek.
Laatst gewijzigd door DDD op 06 mei 2026, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Michaels schreef: 58 minuten geleden Verder noemde hij dat er in de stad Gouda ook twee predikanten hebben gestaan: ds. R. Kok en ds. C. Steenblok. Jammer genoeg ging hij daar niet verder op in, want zij vertegenwoordigden duidelijk twee verschillende richtingen. Ds. R. Kok legde nadruk op een ruime aanbieding van genade, terwijl ds. C. Steenblok daar juist veel terughoudender in was en zich daar zelfs fel tegen verzette.
Dat weet iedereen, dus daar hoefde hij niet op in te gaan. Bovendien stond hij geen theologisch college te geven.
Plaats reactie