Hendrina de Graaf richt zich idd helemaal daar niet op.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
En de intredepreek was ook evenwichtig.
Overigens een prachtig citaat wat ds. P. Mulder aanhaalde van een ver Gouds familielid:
"We moeten de Heere wel vrijlaten, maar we hoeven Hem niet los te laten". Die hoop ik te onthouden.
-
OnlineFlyingEagle
Ok, dan volg ik er zelfs niet één.FlyingEagle schreef: ↑Vandaag, 09:25Hendrina is toch geen ND redacteur? Volgens mij is ze freelance journalist
Ik heb de bevestigingsdienst en de intrededienst beluisterd.
Voor mij is het wel wat moeilijk om daar helemaal onbevooroordeeld naar te luisteren. Toch heb ik geen duidelijke aanbieding van genade gehoord.
Ik denk dat veel mensen niet goed begrepen wat burgemeester Pieter Verhoeve zei. Hij sprak over het onderwerp water en verwees daarbij naar ds. Bortjes — die vóór Hellenbroek leefde. Daarbij gaf hij aan dat iemand door de doop als het ware met de Heere God verloofd is, maar nog niet getrouwd. Dat vond hij vooral belangrijk met het oog op de kinderen. Volgens Verhoeve ligt daarin een eenzijdig aanbod besloten: “Mijn zoon, mijn dochter, geef Mij uw hart.” Tegelijk wees hij ook op de verdorvenheid van de mens, een bron van allerlei wanbedrijven.
Verder noemde hij dat er in de stad Gouda ook twee predikanten hebben gestaan: ds. R. Kok en ds. C. Steenblok. Jammer genoeg ging hij daar niet verder op in, want zij vertegenwoordigden duidelijk twee verschillende richtingen. Ds. R. Kok legde nadruk op een ruime aanbieding van genade, terwijl ds. C. Steenblok daar juist veel terughoudender in was en zich daar zelfs fel tegen verzette.
Voor mij is het wel wat moeilijk om daar helemaal onbevooroordeeld naar te luisteren. Toch heb ik geen duidelijke aanbieding van genade gehoord.
Ik denk dat veel mensen niet goed begrepen wat burgemeester Pieter Verhoeve zei. Hij sprak over het onderwerp water en verwees daarbij naar ds. Bortjes — die vóór Hellenbroek leefde. Daarbij gaf hij aan dat iemand door de doop als het ware met de Heere God verloofd is, maar nog niet getrouwd. Dat vond hij vooral belangrijk met het oog op de kinderen. Volgens Verhoeve ligt daarin een eenzijdig aanbod besloten: “Mijn zoon, mijn dochter, geef Mij uw hart.” Tegelijk wees hij ook op de verdorvenheid van de mens, een bron van allerlei wanbedrijven.
Verder noemde hij dat er in de stad Gouda ook twee predikanten hebben gestaan: ds. R. Kok en ds. C. Steenblok. Jammer genoeg ging hij daar niet verder op in, want zij vertegenwoordigden duidelijk twee verschillende richtingen. Ds. R. Kok legde nadruk op een ruime aanbieding van genade, terwijl ds. C. Steenblok daar juist veel terughoudender in was en zich daar zelfs fel tegen verzette.
.
misschien past allebei ook welrefo schreef: ↑Vandaag, 09:37Vrij laten. Met spatie.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Nee, dat lijkt me eerder godslastering.
Ik ben nog maar tot de intrededienst gekomen, maar ik begrijp dat dan niet. Ik vond dat wel duidelijk naar voren komen. Wat heb je dan specifiek gemist? De dominee meldde dat God niet wil dat iemand verloren gaat en riep op zich te bekeren en daar werk van te maken. In mijn beleving is dat wel een duidelijke oproep en aanbieding.Michaels schreef: ↑58 minuten geleden Ik heb de bevestigingsdienst en de intrededienst beluisterd.
Als je nou zou zeggen dat een duidelijke Calvijnse genadeverkondiging in de zin van de proclamatie van de vergeving van je zonden ontbrak, dan kan ik dat volgen.
Ik ben misschien ook wat bevooroordeeld. Ik vond het een schoolvoorbeeld van een preek die goed in elkaar zit. Die de tekst voldoende laat spreken maar die ook de persoonlijke woordverkondiging in de persoonlijke spits recht doet zoals God die heeft gewild.
Ik snap dat de entourage wat bevreemdend kan zijn, vooral de ouderlingen die op een extreem rigide manier naamvallen lezen en wellicht het trage zingen enzovoort. Maar ik ben oprecht benieuwd wat er niet deugt aan de preek.
Laatst gewijzigd door DDD op 06 mei 2026, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat weet iedereen, dus daar hoefde hij niet op in te gaan. Bovendien stond hij geen theologisch college te geven.Michaels schreef: ↑58 minuten geleden Verder noemde hij dat er in de stad Gouda ook twee predikanten hebben gestaan: ds. R. Kok en ds. C. Steenblok. Jammer genoeg ging hij daar niet verder op in, want zij vertegenwoordigden duidelijk twee verschillende richtingen. Ds. R. Kok legde nadruk op een ruime aanbieding van genade, terwijl ds. C. Steenblok daar juist veel terughoudender in was en zich daar zelfs fel tegen verzette.