Akkoord, het boek is 'toeval'. Het had ook gewoon een ander boek kunnen zijn of een preek. Dat was al wel helder voor mij. Juist daarom vind ik het wel onjuist om een bepaald boek voor het voetlicht te brengen.JanRap schreef: ↑Gisteren, 21:51@ Valcke, dank voor uw toelichting en begrip. Mijn bezwaar tegen het boek was o.a. dat het hier en daar behoorlijk schuurt met de belijdenissen of deze zelfs tegenspreekt. Zie de Dordtse leerregels. Die zijn in infralapsarische zin opgesteld. Voornamelijk om pastorale redenen. Ondanks het feit dat supra-en infra voor de Dordtse theologen gelijkwaardig waren. Echter de GG heeft op instigatie van ds. G. H. Kersten in zijn Korte Lessen over Kort Begrip expliciet gekozen voor het supra. Dat is merkbaar in de prediking. Zo ook in het boek Breed of Smal. Het klinkt allemaal wel 'gunnend' maar je merkt enige terughoudendheid om het Evangelie royaal en onvoorwaardelijk te verkondigen. Terughoudendheid om het 'bekeert u en gelooft het evangelie' ronduit te proclameren. Het boek ademt een wedergeboortetheologie. Misschien heeft dat toch wel te maken met de punten die ik aanroerde. U constateert dat ik specifiek de aandacht vestig op één boek. Dat berust op 'toeval'. We kregen dit boek n.a.v. een huwelijksjubileum en hoewel het een zeer aantrekkelijk uitgevoerd boek is heb ik mijn zorgen. Mede omdat het toch wel een beetje op de jeugd is gericht. Onze jeugd heeft anno 2026 de kloeke theologie van onze vaderen nodig.Valcke schreef: ↑Gisteren, 19:56Het gaat JanRap om bredere bezwaren t.a.v. de leer, waaronder de standenleer. Ik denk dat ik dat goed kan volgen en het er grotendeels ook mee eens ben. Het is dan echter niet zo zuiver om specifiek de aandacht te vestigen op één boek. (Overigens zie ik bij JanRap ook wel weer begripsverwarring als hij het supralapsarisme noemt. Dit heeft volgens mij niets te maken met de punten die hij wil maken.)
Het verschil supralapsarisme versus infralapsarisme heeft echter geen connectie met de leer van het aanbod.
Sowieso is dit een verschil dat dikwijls niet begrepen wordt. Dat is ook geen wonder want het gaat om subtiel verschil in de orde van Gods besluiten. De infralapsariërs leerden dat God in het besluit van verkiezing de mens heeft aangemerkt als gevallen. Het besluit van verkiezing staat dus "onder" het besluit van de val. De supralapsariërs leerden het omgekeerde: het besluit van verkiezing staat boven het besluit van de val; het besluit van de val is hieraan ondergeschikt.
Met de leer van het aanbod heeft dit niet te maken. Het aanbod van genade komt tot alle hoorders van het Evangelie. Dit aanbod berust op de algenoegzaamheid van het offer en de gerechtigheid van Christus. Dit aanbod wordt niet beheersd door de verkiezing, en dus ook niet door een infralapsarische of een supralapsarische zienswijze. De algenoegzaamheid van Christus offerande geeft de predikers het recht om de genade aan alle hoorders aan te bieden en geeft aan de hoorders een recht om Christus en Zijn weldaden aan te nemen (dat zij daartoe de macht niet bezitten is een andere zaak). Kortom: Verkiezing en aanbod moeten NIET met elkaar verbonden worden (en dus al helemaal niet het onderscheid dat je maakte).