COVID-19

Herman
Moderator

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:Ik ben benieuwd bij welke symptomen jullie je laten testen. Ik hoor mensen om me heen die al testen bij wat keelpijn. Als dat de norm is, kan ik me iedere week laten testen.
We kijken ook even of er andere ziekten heersen. Zo hebben onze kinderen ook vrij vaak een loopneus of iets dergelijks, dus daar gaan we dan niet direct voor naar een testcentrum. Zelf leg ik hierom de norm bij koorts.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

parsifal schreef:Ik hoop dat Europese landen het nu redelijk onder controle houden, wat denk ik mogelijk is (op een manier zoals Duitsland, Denemarken en Portugal, met nog steeds redelijk veel besmettingen, maar zonder overbelasting van zorg en met redelijk goede bescherming van de ouderen.
Ik snap niet dat de GGD allen contactonderzoek doet naar de casus Hillegom. In principe is elke besmetting die nu plaatsvind toch een potentiële bron voor een extreme uitbraak?
Mara

Bericht door Mara »

huisman schreef: @Mara de Belgen zijn steeds veel strenger geweest maar ze hebben het slechter gedaan tot nu toe. Ik werk veel samen met Belgen en die zeggen: De regels zijn bij ons strenger maar de praktijk is dat Nederlanders zich veel beter houden aan de regels. Belgen zijn een los volkje. Wel erg aardig trouwens.
Dat zei de viroloog dus ook. In verschillende landen w.o. Frankrijk, moet je op straat ook een mondmasker dragen en je zag in een filmpje dat daar behoorlijk veel mensen maling aan hebben, terwijl ze wel direkt een boete moeten aftikken als ze betrapt worden.
Zeeuw schreef:Ik ben benieuwd bij welke symptomen jullie je laten testen. Ik hoor mensen om me heen die al testen bij wat keelpijn. Als dat de norm is, kan ik me iedere week laten testen.
Ik had geen keelpijn.
Ik heb inmiddels wel meer hooikoortsmedicatie aangevraagd (sterkere neusspray en tablet erbij) want ik durfde nergens meer naar toe, omdat een nies- en snotterbui me zo kon overvallen. Gelukkig blijven die nu zo goed als weg.
huisman schreef:Onze dochter heeft zich vorige week laten testen (werkzaam in de zorg) en het stelde volgens haar niets voor. Binnen 48 uur had zij de uitslag (negatief) . Ze was flink verkouden met keelpijn.
Mijn schoondochter heeft zich al 2 x moeten laten testen, de uitslag stond diezelfde dag nog in haar dossier, maar ze werd pas de andere dag laat in de middag gebeld.
Ze moest gewoon blijven werken (in het ziekenhuis), wel met aangepaste beschermende maatregelen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
huisman

Bericht door huisman »

parsifal schreef:
Bertiel schreef:hoe denk je dat er een piek kan ontstaan met een R getal onder de 0 en slechts 0,0014% van de mensen in Nederland besmettelijk zijn, wat dus afneemt?

Daarnaast komen er stijgingen in besmettingen (absolute aantallen) al weken achtereen, en dat heeft nog niet tot verder toenames genomen qua ziekenhuis / IC opnames
R onder nul is vrij bijzonder :).
Ik hoop dat Europese landen het nu redelijk onder controle houden, wat denk ik mogelijk is (op een manier zoals Duitsland, Denemarken en Portugal, met nog steeds redelijk veel besmettingen, maar zonder overbelasting van zorg en met redelijk goede bescherming van de ouderen.

Ik vrees dat er in grote delen van Azië, Afrika en Amerika niet veel maatregelen zullen werken op de lange termijn.
Maar hoe komt het dat het in Zweden nu zo goed gaat. Strengere maatregelen of toch een begin van kudde immuniteit?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Dat is wel de norm. Ik zou iig mij niet onder de mensen begeven als ik licht verkouden ben. Dus bv niet naar de kerk gaan en ik hoop dat niemand dat doet..
Onze dochter heeft zich vorige week laten testen (werkzaam in de zorg) en het stelde volgens haar niets voor. Binnen 48 uur had zij de uitslag (negatief) . Ze was flink verkouden met keelpijn.

Testen is gratis en kost bijna geen tijd dus waarom bij klachten niet testen?
Omdat voor mij, mijn keel is al sinds mijn studententijd mijn zwakke plek, ik dan iedere week wel kan gaan testen. Ik zou eerder bij koorts, smaakverlies oid (dus voor mij onbekendere symptomen) gaan.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
We kijken ook even of er andere ziekten heersen. Zo hebben onze kinderen ook vrij vaak een loopneus of iets dergelijks, dus daar gaan we dan niet direct voor naar een testcentrum. Zelf leg ik hierom de norm bij koorts.
Dat ja. Maar nu heeft bv onze jongste (5 jaar) oorontsteking. Bij de huisarts geweest, duidelijk vastgesteld, beetje koorts. Huisarts niet gesproken over testen. Ik zie dan ook niet echt de noodzaak dat toch te doen dan.
huisman

Bericht door huisman »

Zeeuw schreef:
huisman schreef:
Dat is wel de norm. Ik zou iig mij niet onder de mensen begeven als ik licht verkouden ben. Dus bv niet naar de kerk gaan en ik hoop dat niemand dat doet..
Onze dochter heeft zich vorige week laten testen (werkzaam in de zorg) en het stelde volgens haar niets voor. Binnen 48 uur had zij de uitslag (negatief) . Ze was flink verkouden met keelpijn.

Omdat voor mij, mijn keel is al sinds mijn studententijd mijn zwakke plek, ik dan iedere week wel kan gaan testen. Ik zou eerder bij koorts, smaakverlies oid (dus voor mij onbekendere symptomen) gaan.
De meeste mensen die nu positief getest worden hadden dat niet verwacht. Ze ervaren niet meer dan een milde verkoudheid.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef:

De meeste mensen die nu positief getest worden hadden dat niet verwacht. Ze ervaren niet meer dan een milde verkoudheid.
Dat is dus voor mij dan een lastige. Misschien laat ik het binnenkort wel een keertje doen dan.
parsifal

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
parsifal schreef:
Bertiel schreef:hoe denk je dat er een piek kan ontstaan met een R getal onder de 0 en slechts 0,0014% van de mensen in Nederland besmettelijk zijn, wat dus afneemt?

Daarnaast komen er stijgingen in besmettingen (absolute aantallen) al weken achtereen, en dat heeft nog niet tot verder toenames genomen qua ziekenhuis / IC opnames
R onder nul is vrij bijzonder :).
Ik hoop dat Europese landen het nu redelijk onder controle houden, wat denk ik mogelijk is (op een manier zoals Duitsland, Denemarken en Portugal, met nog steeds redelijk veel besmettingen, maar zonder overbelasting van zorg en met redelijk goede bescherming van de ouderen.

Ik vrees dat er in grote delen van Azië, Afrika en Amerika niet veel maatregelen zullen werken op de lange termijn.
Maar hoe komt het dat het in Zweden nu zo goed gaat. Strengere maatregelen of toch een begin van kudde immuniteit?
Zweden heeft nog steeds rond de 10 covid doden per dag, waarvan de meeste boven de tachtig. Dat is niet zo goed vergeleken met andere landen in Noord-Europa. Ik denk ook niet dat het heel slecht is (dit is niet erger dan griep op het moment). Deels denk ik dat het komt door de culturele norm van afstand houden die er al is in Zweden, deels doordat in Stockholm, de drukste regio, mogelijk al meer dan 40% T-cel immuniteit heeft. Het is zeker niet de strengere maatregelen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke

Bericht door Valcke »

"De verspreiding van het coronavirus in Nederland neemt toe. Het aantal (nieuwe) besmettingen is in een week bijna verdubbeld: van 534 naar 987."

"Het zogenoemde besmettingsgetal is gestegen tot 1,29. Het besmettingsgetal kent een onzekerheidsmarge, maar voor het eerst sinds 15 maart ligt die marge helemaal boven de 1. Daarmee lijkt de verspreiding van het virus dus sowieso toe te nemen, waarschuwt het RIVM."

(Berichtgeving NOS / RIVM)

Het was wel te verwachten. De cijfers waren afgelopen dagen al niet goed. En de omkering van de trend was in andere landen die in dezelfde fase zitten als ons land (zoals België) al gesignaleerd.
merel

Bericht door merel »

Erg verontrustend!
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:Erg verontrustend!
Want?
deschpin

Bericht door deschpin »

Het is ook allemaal een beetje natte vingerwerk.

Volgens de gegevens waren er tot gisteren 51.910 positieve gevallen.

Sanquin test bloeddonoren op antistoffen en zaten in mei al op 5%. Stel dat je dat evenredig doortrekt over 17,3 miljoen inwoners dan zouden er als zo'n 865.000 gevallen moeten zijn.

USA wordt beschimpt vanwege stijgingen, maar hebben inmiddels 50 miljoen tests uitgevoerd met 331 miljoen inwoners. Nederland 850 duizend op 17,3 miljoen inwoners. Dat is een factor drie minder.

Kortom We weten niet zoveel, en de meesten komen er relatief makkelijk weer vanaf.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Valcke

Bericht door Valcke »

deschpin schreef:Het is ook allemaal een beetje natte vingerwerk.

Volgens de gegevens waren er tot gisteren 51.910 positieve gevallen.

Sanquin test bloeddonoren op antistoffen en zaten in mei al op 5%. Stel dat je dat evenredig doortrekt over 17,3 miljoen inwoners dan zouden er als zo'n 865.000 gevallen moeten zijn.

USA wordt beschimpt vanwege stijgingen, maar hebben inmiddels 50 miljoen tests uitgevoerd met 331 miljoen inwoners. Nederland 850 duizend op 17,3 miljoen inwoners. Dat is een factor drie minder.

Kortom We weten niet zoveel, en de meesten komen er relatief makkelijk weer vanaf.
Smijten met nietszeggende getallen voegt evenmin veel toe.

Wat duidelijk is, is dat het aantal geregistreerde nieuwe besmettingen in NL in een week tijd bijna verdubbeld zijn onder dezelfde testomstandigheden. En soortgelijke cijfers zien we in andere landen die in dezelfde fase zitten. Dat is wel degelijk verontrustend, al moet er ook niet direct groot alarm zijn. Maar ik denk wel dat mensen voorzichtiger moeten zijn in diverse omstandigheden.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef:Erg verontrustend!
Toch niet echt als je de onderliggende cijfers leest.

https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 1_1135.pdf

Wel goed dat de RIVM alarm slaat want wij moeten met zijn allen wat beter de regels volgen. De toename is vooral te verklaren door feestjes waar men zich niet aan de regels wil houden.
Door dat het in een relatief jongere groep(20-40 jaar) is zijn er zeer weinig ziekenhuisopnames te verwachten.
Het is anders dan in maart toen de stijging per dag veel forser was.
Vandaag bv minder besmettingen dan gisteren ( 163 tegen 185) . Dat kwam in maart/april niet voor.

Ik maak mij ook bij deze geringe toename wel zorgen over de open verpleeghuizen. Hopelijk blijft het virus daar buiten.

Kerken en koren volgens het RIVM rapport nog verantwoordelijk voor 0 besmettingen. Hopen dat dit zo blijft.
Plaats reactie