Ontwikkelingen HHK

huisman

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door huisman »

Herman schreef: 27 dec 2024, 20:59
Bertiel schreef: 27 dec 2024, 20:19 Die formulering is beter.
Het blijven ontzettend verdrietige zaken met enkel verlies.
Volgens mij is er een contingent in Ouddorp blij, anders had het niet zover hoeven komen.
Ik ben het eens met @Bertiel. Alleen maar verliezers. Losmaking heeft een grote impact op predikant en gezin.
Je wordt toch binnen een kerkverband van een stempel voorzien.
Let wel er is in het geval van losmaking niets tuchtwaardigs gebeurd. Meestal verstoorde verhoudingen predikant vs kerkenraad en een deel van de gemeente.
In de gevallen die ik ken (CGK) ligt de schuld lang niet altijd bij de predikant. Vaak is het een gedeelde schuld waar door de losmaking alleen de predikant en zijn gezin de klappen krijgen te verwerken.

Dit staat los van Ouddorp want van die situatie weet ik totaal niets .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Ik weet het wel. En de blijden is slechts een heel klein smaldeel van de gemeente.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
JanRap

Bericht door JanRap »

Bertiel schreef: 27 dec 2024, 21:44 Ik weet het wel. En de blijden is slechts een heel klein smaldeel van de gemeente.
@Bertiel, Ik ben bang dat een losmaking ( zeer globaal gesproken) meer en meer een typisch fenomeen van onze tijd is. In de rechterflank van de ger. gezindte hebben we alles immers perfect voor elkaar. Een kerkgenootschap waar we ons thuis voelen omdat het aan onze verwachtingen voldoet. Fraaie kerkgebouwen, vaak in een neo-klassiek stijltje, inclusief royaal aangelegde en fraai betegelde parkeerterreinen. Orgels van gerenommeerde bouwers, liefst drie klavieren voor de gemeenten die een beetje willen meetellen en niet op een euro hoeven te kijken. Indrukwekkende technische installaties. Alleen.... perfecte dominees hebben we nog niet. Die ontbreken nog in dit ideale plaatje. Want het zijn ook maar 'mannetjes uit het stof verrezen'. Je huivert inmiddels als je bedenkt dat door zo'n losmaking een aantal mensen voor hun leven getekend is
wfloor

Bericht door wfloor »

Bertiel schreef: 27 dec 2024, 21:44 Ik weet het wel. En de blijden is slechts een heel klein smaldeel van de gemeente.
Klopt. Komt omdat een groot deel van de gemeente er al lang klaar mee was en de gemeente reeds heeft verlaten. Als we die erbij optellen is er een klein smaldeel van de gemeente die ds. Muilwijk (nog) steunde. Wat er verder heeft plaatsgevonden laat ik hier rusten...
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Absoluut niet waar.
Er is zeker een deel vertrokken. Maar er zijn nog zeer velen achtergebleven die hiervan veel verdriet hebben.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
wfloor

Bericht door wfloor »

Bertiel schreef: 28 dec 2024, 10:19 Absoluut niet waar.
Er is zeker een deel vertrokken. Maar er zijn nog zeer velen achtergebleven die hiervan veel verdriet hebben.
Morgen hoop ik de lege plaatsen te tellen, die voor zijn komst wel bezet waren. Uiteraard zijn er velen die verdriet hebben. Ook degene die wel achter dit besluit staan hebben verdriet. Dat dit in een christelijke gemeente moet plaatsvinden is ook verdrietig, dat behoort ook niet zo te zijn, daar zal iedereen het over eens zijn.
HHKtE

Bericht door HHKtE »

wfloor schreef: 28 dec 2024, 12:25
Morgen hoop ik de lege plaatsen te tellen, die voor zijn komst wel bezet waren. Uiteraard zijn er velen die verdriet hebben. Ook degene die wel achter dit besluit staan hebben verdriet. Dat dit in een christelijke gemeente moet plaatsvinden is ook verdrietig, dat behoort ook niet zo te zijn, daar zal iedereen het over eens zijn.
Waar zijn al die mensen heengegaan?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

wfloor schreef: 28 dec 2024, 12:25
Er zijn zeker gaten gevallen, maar wat er nu zit is absoluut niet in meerderheid blij dat ds Muilwijk vertrekt.
En de vertrekkers zijn naar naburige gemeente, de PKN in Ouddorp en Goedereede vertrokken. Een groot deel is onbekend hoe en wat (zijn ook niet uitgeschreven) n de grote zorg is dat die volledig zijn afgehaakt
Refojongere

Bericht door Refojongere »

JanRap schreef: 28 dec 2024, 07:54
@Bertiel, Ik ben bang dat een losmaking ( zeer globaal gesproken) meer en meer een typisch fenomeen van onze tijd is. In de rechterflank van de ger. gezindte hebben we alles immers perfect voor elkaar. Een kerkgenootschap waar we ons thuis voelen omdat het aan onze verwachtingen voldoet. Fraaie kerkgebouwen, vaak in een neo-klassiek stijltje, inclusief royaal aangelegde en fraai betegelde parkeerterreinen. Orgels van gerenommeerde bouwers, liefst drie klavieren voor de gemeenten die een beetje willen meetellen en niet op een euro hoeven te kijken. Indrukwekkende technische installaties. Alleen.... perfecte dominees hebben we nog niet. Die ontbreken nog in dit ideale plaatje. Want het zijn ook maar 'mannetjes uit het stof verrezen'. Je huivert inmiddels als je bedenkt dat door zo'n losmaking een aantal mensen voor hun leven getekend is
En wat is de verhaal bij alle losmakingen in de linker, niet-refoflank? Bijv PKN Stedum, Achterberg, Bruchem, Ameide, St Annaland, Ridderkerk etc etc

Waren dat ook allemaal gemeenten die het perfect voor elkaar hadden?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Zonder smeuïge details, maar wat was in een of twee woorden de kern van het probleem in Ouddorp?
Leer? Organisatorische keuzes? Oude vetes over de rug van een nieuw predikant uitvechten?
- Niet meer zo actief -
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Verstoorde verhouding tussen predikant en kerkenraad
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Bertiel schreef: 28 dec 2024, 16:23 Verstoorde verhouding tussen predikant en kerkenraad
Verdrietig!
- Niet meer zo actief -
Ouddorp

Bericht door Ouddorp »

Als je naar de losmakingen van de afgelopen jaren kijkt, kun je concluderen dat deze zowel links als rechts voorkomen.

Ds. Muilwijk is al in september 2022 met ziekteverlof gegaan. Al snel bleek dat een verstoorde verhouding met de kerkenraad hieraan ten grondslag lag. Spanningen uit de coronatijd hebben hieraan bijgedragen (bijvoorbeeld gedoe over beelduitzendingen). Als gevolg hiervan ontstonden er (vrij kleine, maar duidelijk aanwezige) kampen in de gemeente die bijvoorbeeld de ds. of de kerkenraad steunden, en een grote middengroep die het liefst geen gedoe wilde. Met name de lange duur van de onduidelijkheid is funest. In Stellendam bijvoorbeeld is de angel veel sneller uit het conflict verdwenen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Mannetje schreef: 28 dec 2024, 16:31
Bertiel schreef: 28 dec 2024, 16:23 Verstoorde verhouding tussen predikant en kerkenraad
Verdrietig!
Allemaal knieproblemen.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Bertiel schreef: 28 dec 2024, 17:42
Mannetje schreef: 28 dec 2024, 16:31
Verdrietig!
Allemaal knieproblemen.
Knielproblemen.
Denk ik?

En de kr die staat nog rechtop in de consistorie. Alleen de ds moet die verlaten?
Plaats reactie