Gereformeerde Gemeenten

Konijntje

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Konijntje »

GG links schreef: Vandaag, 14:24
GGG038 schreef: Vandaag, 10:51
DDD schreef: Vandaag, 10:32 Ook daar ben ik het mee eens. Dat laatste zal ik ook niet zeggen. Ik zeg wel, dat de preek niet voldoet aan de maatstaven voor een goed(e) gereformeerde preek.

Er zijn in dit verhaal nog wat bijbelse/gereformeerde lichtpuntjes overgebleven, dat zal ik niet ontkennen. Dus als een vrijzinnige dominee een preek kan houden, dan kan dit ook de naam van preek wel dragen.

Een dominee neemt altijd zijn persoon mee. Een zelfingenomen, onveilig gehechte en depressieve man zal eerder een passief-agressieve preek houden, dan een bescheiden man die volkomen vertrouwt op Gods leiding in zijn leven. En dat hoor je terug. Zelfs al hebben ze precies dezelfde theologische opvattingen.

De vraag in dit geval is hooguit, waar de grens ligt tussen wat nog acceptabel is en wat niet meer.

Ik ben het ook met je eens, DDD. We zitten volgens mij minder ver uit elkaar dan met mvdb. Mijn eerdere schrijven was vooral een reactie op diens post.

Wel denk ik dat we goed moeten oppassen met de manier waarop we zo’n oordeel formuleren. Wat mij moeite geeft, is dat er nu gemakkelijk dingen door elkaar gaan lopen: de beoordeling van de preek, de beoordeling van de prediker en een psychologische duiding van zijn persoon. Dat lijkt mij geen veilige weg.

Volgens mij helpt het het meest als we bij zo’n preek twee dingen tegelijk vasthouden: eerlijk benoemen wat ons zorgen geeft, maar ook niet méér zeggen dan we op grond van de inhoud werkelijk kunnen verantwoorden.

Dat een prediker zijn persoon meeneemt, is zonder meer waar. Geen enkele preek is daarvan los te maken. Maar datzelfde geldt ook voor de hoorder. Zelfs wanneer er aan de kant van de prediker veel ontbreekt, kan de Heere Zijn Woord nog gebruiken, zoals Paulus schrijft in Filippenzen 1:18. En als wij al iets goeds ontvangen, is dat nooit omdat wij dat waardig zijn, maar enkel uit vrije genade, zoals de Heere zegt in Ezechiël 36:32: “Ik doe het niet om uwentwil.”
Hij zet de vertalers en hun vertaalwerk weg als werk van de duivel. Dan ben ik klaar en heb geen enkele zin om meer om iets van de beste man te beluisteren. Zelfs de puriteinen moet je niet lezen. Compleet dominee onwaardig.

Ik betwijjfel trouwens of hij zelf het hebreeuws en Grieks beheerst.
Je kunt zulke preken ook beter niet luisteren. Slecht voor je gemoedstoestand en het verwijdert je over het algemeen alleen maar van de kerk en van God.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

DDD schreef: Vandaag, 14:39 Dat weet ik niet hoor. Hij is toch mijn broeder niet. Als ik nou dominee was. Of het was in onze eigen kerk. Dat soort bijbelse voorschriften gelden niet voor broeders in China of Kootwijkerbroek.
Ik begrijp je wel (dat gevoel leeft bij mij ook), maar toch maak je onderdeel uit van hetzelfde kerkverband en geloof je in dezelfde Bijbel.
CvD

Bericht door CvD »

mark1985 schreef: Vandaag, 13:41 Georganiseerde clubjes
Het lijkt de waarheid
Maar het is sibbolet
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt. Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke mate gij meet, zal u wedergemeten worden. En wat ziet gij den splinter, die in het oog uws broeders is, maar den balk, die in uw oog is, merkt gij niet?
Fijn dat jij zo goed weet aan wie God zijn genade heeft geschonken.
mark1985

Bericht door mark1985 »

Dominee zegt, ik zeg niet dat je puriteinen niet mag lezen.

Staat er niet iets in de bijbel over het woord veranderen?
En wat hun bestemming zal zijn?
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

mark1985 schreef: Vandaag, 14:51 Staat er niet iets in de bijbel over het woord veranderen?
viewtopic.php?p=1232524#p1232524
mvdb

Bericht door mvdb »

mark1985 schreef: Vandaag, 14:51 Dominee zegt, ik zeg niet dat je puriteinen niet mag lezen.

Staat er niet iets in de bijbel over het woord veranderen?
Zoals hierboven ook al is opgemerkt, is onze Bijbel en vertaling. De Bijbel is niet geschreven in het Nederlands van de 19e eeuw.
Een eigenschap van taal is dat het in de loop van de tijd ontwikkelt. Wij spreken ook niet meer zoals onze voorouders 100 jaar geleden. De betekenis van woorden verandert, waardoor de afstand tussen onze taal en de taal van de vertaling die wij gebruiken steeds verder toeneemt. De oospronkelijke vertaling van 1637 is in de loop van de tijd al verschillende keren bijgewerkt. Doorgaans wordt tegenwoordig de aanpassing uit 1881 gebruikt.
Het aanpassen van de vertaling is iets heel anders dan het toe- of afdoen, waarover in Openbaring gesproken wordt. Over de keuzes die daarbij gemaakt worden, kun je van mening verschillen. Laten we daarin echter voorzichtig zijn. Je mag het met de keuze die iemand maakt m.b.t. vertalingen van mening verschillen. Ga echter niet zover om die persoon te veroordelen en - zoals ik proef - te suggereren dat iemand die een andere vertaling gebruikt, verloren gaat.
Laat je niet meevoeren in het afschrijven en veroordelen van iedereen die wat anders denkt dat jijzelf. Maak je druk om het behoud van je eigen ziel.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

mark1985 schreef: Vandaag, 14:51 Staat er niet iets in de bijbel over het woord veranderen?
Wat staat er dan over veranderen? En in welke context? Kun je dit concreet maken en toelichten?
mark1985

Bericht door mark1985 »

Is vertaling zonder woorden te veranderen
Wyf wordt vrouw.

Maar we zijn er allemaal druk mee.
Inclusief myself.
En genoemde dominee wordt verketterd em veracht.
Maar zijn sterven zal erven zijn en voor ons...
mark1985

Bericht door mark1985 »

Wat staat er dan over veranderen? En in welke context? Kun je dit concreet maken en toelichten?
[/quote]

Lees je Bijbel
Openbaringen.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Wat jij maakt van wat in Openbaringen zou staan, dat staat er niet. Toedoen of afdoen is iets anders dan taalkundig aanpassen aan de veranderde Nederlandse taal.

Maar ik begrijp dat jij dé Statenvertaling lees. Dit dus:

1 DE hant des HEEREN was op my, ende de HEERE voerde my uyt, in den geest, ende settede my neder in’t midden eener valleye: Die selve nu was vol beenderen.
2 Ende hy dede my by deselve voorby gaen geheel rontom: ende siet, daer waren seer vele op den gront der valleye; ende siet, sy waren seer dorre.
3 Ende hy seyde tot my; Menschen-kint, sullen dese beenderen levendich worden? Ende ick seyde, Heere HEERE, ghy weet [het].
4 Doe seyde hy tot my; Propheteert over dese beenderen: ende segt tot haer; Ghy dorre beenderen, hooret des HEEREN woort.
5 Alsoo seyt de Heere HEERE tot dese beenderen, Siet ick sal den geest in u brengen, ende ghy sult levendich worden.
6 Ende ick sal zenuwen op u leggen, ende vleesch op u doen opkomen, ende een huyt over u trecken, ende den geest in u geven, ende ghy sult levendich worden: ende ghy sult weten, dat ick de HEERE ben.
7 Doe propheteerde ick gelijck my bevolen was, ende daer wert een geluyt, als ick propheteerde, ende siet, eene beroeringe! ende de beenderen naederden, [elck] been tot sijn been.
8 Ende ick sach, ende siet, daer werden zenuwen op de selve, ende daer quam vleesch op; ende hy trock eene huyt boven over haer, maer daer en was geen geest in haer.
9 Ende hy seyde tot my; Propheteert tot den geest: propheteert, menschen kint, ende segt tot den geest, Soo seyt de Heere HEERE; Ghy geest komt aen van de vier winden, ende blaest in dese gedoodde, op dat sy levendich worden.
10 Ende ick propheteerde, gelijck als hy my bevolen hadde: Doe quam de geest in haer, ende sy wierden levendich, ende stonden op hare voeten; een gantsch seer groot heyr.
11 Doe seyde hy tot my, Menschen-kint, dese beenderen die zijn het gantsche huys Israëls: Siet, sy seggen; Onse beenderen sijn verdorret, ende onse verwachtinge is verloren, wy zijn afgesneden.
12 Daerom propheteert ende segt tot hen; Soo seyt de Heere HEERE; Siet, ick sal uwe graven openen, ende sal u-lieden uyt uwe graven doen opkomen, ô mijn volck; ende ick sal u brengen in’t lant Israëls.
13 Ende ghy sult weten, dat ick de HEERE ben: als ick uwe graven sal hebben geopent, ende als ick u uyt uwe graven sal hebben doen opkomen, ô mijn volck.
14 Ende ick sal mijnen geest in u geven, ende ghy sult leven, ende ick sal u in u lant setten: ende ghy sult weten, dat ick de HEERE [dit] gesproken ende gedaen hebbe, spreeckt de HEERE.
15 Wijders geschiedde des HEEREN woort tot my, seggende:
16 Ghy nu, menschen-kint, neemt u een hout, ende schrijft daerop, voor IUDA, ende voor de kinderen Israëls, sijne metgesellen: ende neemt een ander hout, ende schrijft daer op; voor IOSEPH, het hout Ephraims, ende des gantschen huyses Israëls, sijner metgesellen.
17 Doet ghyse dan naederen, het een tot het ander, tot een eenich hout: ende sy sullen tot een worden in uwe hant.
18 Ende wanneer de kinderen uwes volcks tot u sullen spreken, seggende: En sult ghy ons niet te kennen geven, wat u dese dingen zijn?
19 So spreeckt tot hen; Alsoo seyt de Heere HEERE, Siet, ick sal het hout Iosephs, dat in Ephraims hant geweest is, ende der stammen Israëls, sijner metgesellen, nemen; ende ick sal deselve met hen voegen tot het hout van Iuda, ende salse maken tot een eenich hout; ende sy sullen een worden in mijne hant.
20 De houten nu, op de welcke ghy sult geschreven hebben, sullen in uwe hant zijn voor haerlieder oogen.
21 Spreeckt dan tot hen; Soo seyt de Heere HEERE, Siet, Ick sal de kinderen Israëls halen uyt het midden der heydenen, daer henen sy getogen zijn; ende salse vergaderen van rontomme, ende brengense in haer lant.
22 Ende ick salse maken tot een eenich volck in den lande, op de bergen Israëls; ende sy sullen alle te samen eenen eenigen Coninck tot Coninck hebben: ende sy en sullen niet meer tot twee volcken zijn, nochte voortaen meer in twee Coninckrijcken verdeylt zijn.
23 Ende sy en sullen haer niet meer verontreynigen met hare dreckgoden, ende met hare verfoeyselen, ende met alle hare overtredingen: ende ick salse verlossen uyt alle hare woonplaetsen, in de welcke sy gesondicht hebben, ende salse reynigen; so sullen sy my tot een volck zijn, ende ick sal hen tot eenen Godt zijn.
24 Ende mijn knecht David sal Coninck over hen zijn; ende sy sullen alle te samen eenen herder hebben: ende sy sullen in mijne rechten wandelen, ende mijne insettingen bewaren ende die doen.
25 Ende sy sullen woonen in’t lant, dat ick mijnen knecht Iacob gegeven hebbe, daer in uwe vaders gewoont hebben: Ia daer in sullense woonen, sy ende hare kinderen, ende hare kints kinderen tot in eeuwicheyt, ende mijn knecht David sal haerlieder Vorst zijn tot in eeuwicheyt.
26 Ende ick sal een verbont des vredes met hen maken: ’tsal een eeuwich verbont met hen zijn: ende ick salse insetten, ende salse vermenichvuldigen: ende ick sal mijn heylichdom in’t midden van hen setten tot in eeuwicheyt.
27 Ende mijn Tabernakel sal by hen zijn, ende ick sal hen tot eenen Godt zijn: ende sy sullen my tot een volck zijn.
28 Ende de heydenen sullen weten, dat ick de HEERE ben, die Israël heylige: als mijn heylichdom in’t midden van hen sal zijn tot in eeuwicheyt.

Eerlijk gezegd geloof ik niet dat je deze oorspronkelijke versie uit 1637 leest. Maar dat je een versie leest die al keer op keer, aangepast is aan de veranderingen in de Nederlandse taal.

Ik zou je nog willen adviseren om dit ook eens te lezen:
https://drpdevries.com/2023/09/11/het-o ... d-bewaren/
& https://drpdevries.com/2024/01/17/een-k ... nen-lezen/
mvdb

Bericht door mvdb »

mark1985 schreef: Vandaag, 16:01 Is vertaling zonder woorden te veranderen
Wyf wordt vrouw.

Inclusief myself.
Ds. Beens uit heel stevige taal en veroordeelt velen. Daarom kunnen reacties hier ook behoorlijk stevig zijn. Maar het lijkt wel alsof jij het idee hebt dat zijn woorden woorden van God Zelf zijn. De mensen van Berea worden geprezen omdat zij thuis nagingen of dat wat Paulus preekte, wel juist was. We worden nergens opgeroepen om dat wat dominees zeggen, als zoete koek te slikken.
Daarnaast: wat baat het jou als een ander ingaat in het koninkrijk der hemelen en jij buiten staat? Dan kun je je nog zo druk gemaakt hebben om een vertaling, maar het helpt je niets.
Strijd om in te gaan en gebruik daarvoor de middelen die God Zelf heeft gegeven.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

mark1985 schreef: Vandaag, 16:02 Wat staat er dan over veranderen? En in welke context? Kun je dit concreet maken en toelichten?
Lees je Bijbel
Openbaringen.
[/quote]
Jammer dat je zo reageert. Je komt met best wel stevige beweringen. Maar zonder enige onderbouwing. Daar mag dan toch om gevraagd worden?
GG links

Bericht door GG links »

Wyf wordt vrouw.

Inclusief myself.
Er is er 1 begonnen met verketteren en dat is dhr. Beens. En ja dan krijg je daarop repliek.
BewaarhetPand

Bericht door BewaarhetPand »

GG links schreef: 44 minuten geleden
Wyf wordt vrouw.

Inclusief myself.
Er is er 1 begonnen met verketteren en dat is dhr. Beens. En ja dan krijg je daarop repliek.
Echter kan ds. Beens zich hier niet verdedigen en ben ik van mening dat er toch wel heel extreme uitspraken over hem gedaan worden.
Hartelijke groet en Gode bevolen,

Bewaar het Pand
Bertiel

Bericht door Bertiel »

dat kan hij prima door hier een account aan te maken
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Plaats reactie