COVID-19

Online
DDD
Berichten: 29024
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Valcke schreef:https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/234079 ... gheid.html

"Medewerkers en bestuurders in de verpleeghuis- en thuiszorgsector vinden dat zij in de coronacrisis in onveilige situaties zijn gebracht. Belangrijkste reden daarvoor waren de RIVM-richtlijnen. Die schreven voor dat het dragen van beschermende kleding zoals mondmaskers in allerlei gevallen "niet nodig" was. Zorgmedewerkers zeggen dat zij daardoor ouderen besmet hebben, die later zijn overleden. Bovendien zijn veel medewerkers zelf ziek geworden en kampen zij nu met gezondheidsproblemen."

"Het ministerie zegt dat als er echt onveilige situaties zijn geweest, uiteindelijk de werkgevers verantwoordelijk zijn. Maar de werkgevers moesten van het ministerie juist de RIVM-richtlijnen volgen."

Van harte eens met deze berichtgeving. Ik vind het echter buitengewoon triest dat de overheid nu terugwijst naar de werkgevers. Het zou eerlijker zijn om gewoon te erkennen dat er (zeer ernstige) fouten zijn gemaakt.
Ik ben het met de fouten eens, maar mag je van werkgevers die toch ter zake deskundig zouden moeten zijn ook niet een eigen inzicht verwachten?
Valcke
Berichten: 7634
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

DDD schreef:
Valcke schreef:https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/234079 ... gheid.html

"Medewerkers en bestuurders in de verpleeghuis- en thuiszorgsector vinden dat zij in de coronacrisis in onveilige situaties zijn gebracht. Belangrijkste reden daarvoor waren de RIVM-richtlijnen. Die schreven voor dat het dragen van beschermende kleding zoals mondmaskers in allerlei gevallen "niet nodig" was. Zorgmedewerkers zeggen dat zij daardoor ouderen besmet hebben, die later zijn overleden. Bovendien zijn veel medewerkers zelf ziek geworden en kampen zij nu met gezondheidsproblemen."

"Het ministerie zegt dat als er echt onveilige situaties zijn geweest, uiteindelijk de werkgevers verantwoordelijk zijn. Maar de werkgevers moesten van het ministerie juist de RIVM-richtlijnen volgen."

Van harte eens met deze berichtgeving. Ik vind het echter buitengewoon triest dat de overheid nu terugwijst naar de werkgevers. Het zou eerlijker zijn om gewoon te erkennen dat er (zeer ernstige) fouten zijn gemaakt.
Ik ben het met de fouten eens, maar mag je van werkgevers die toch ter zake deskundig zouden moeten zijn ook niet een eigen inzicht verwachten?
Nee, medische protocollen en richtlijnen, geschreven door het RIVM, zijn gewoon 'hard' en moeten zonder meer gevolgd kunnen worden wanneer de situatie niet anders is dan de situatie waarvoor de richtlijnen geschreven zijn. Je moet in de zorg op de kwaliteit van de richtlijnen kunnen vertrouwen.

Een goede rapportage van wat er gebeurd is - en hoe onveilig dat was - vind je in onderstaande link:
https://www.youtube.com/watch?v=WtJlA2aYDXQ&
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9042
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: COVID-19

Bericht door J.C. Philpot »

Nieuws uit Belgie.
De Morgen schreef:Huisartsen waarschuwen: 'We zien opmerkelijke stijging'
Nu het aantal nieuwe besmettingen in ons land weer stijgt, klinkt de roep steeds luider om veel sneller op de bal te spelen. Onmiddellijk beschikken over gegevens is belangrijk om een lokale uitbraak efficiënt te kunnen aanpakken, zegt Roel Van Giel, voorzitter van huisartsenvereniging Domus Medica.

"We krijgen signalen van verschillende huisartsenkringen dat er een opmerkelijke stijging is van het aantal positieve testen de laatste dagen. Wij lopen een stukje voor op de gegevens van Sciensano. Dus we verwachten de volgende dagen een verdere stijging."

Naar analogie met het weekendeffect, waarbij besmettingen pas enkele dagen na het weekend gemeld werden, speelt vandaag ook een 'vakantie-effect'. De cijfers die gezondheidsinstituut Sciensano elke dag geeft, slaan vaak op besmettingen van drie tot vier dagen oud.


Van Ranst: 'Dit is een absolute wake-upcall'
Viroloog Marc Van Ranst maakt zich zorgen om de stijgende coronacijfers in ons land. Dat heeft hij gezegd in De ochtend op Radio 1. "Dit is een absolute wake-upcall", klinkt het.

Van Ranst verwijst naar de dagcijfers van afgelopen maandag. Toen werden er 216 nieuwe gevallen opgetekend, het hoogste cijfer in lange tijd. "En het gemiddelde gaat blijven stijgen", waarschuwt hij. Ook het aantal ziekenhuisopnames daalt intussen niet meer. "Ik verwacht ook hier een lichte maar gestage stijging over de volgende weken."

"Hier moeten we mee aan de slag. Iedereen", aldus de viroloog. "We moeten afstand houden, maskers dragen, onze sociale contacten beperken. De regel van 15 is er niet zomaar, en ik weet dat niet iedereen zich hieraan houdt. Bij de nieuwe cijfers zijn al mensen die van vakantie terugkomen. We moeten weten van waar die komen. Er is absoluut werk aan de winkel."

Van Ranst wijst er ook op dat er inmiddels een stijging waar te nemen is in alle provincies. "Het gaat niet om één hotspot, er zijn er verschillende." Kunnen we dan spreken van een tweede golf? "Met deze cijfers en een stijging van 32 procent, moet je toch zeggen dat we aan het begin van een tweede golf zitten."
Bron: https://www.demorgen.be/nieuws/live-cor ... ~b638c04f/
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9327
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/234079 ... gheid.html

"Medewerkers en bestuurders in de verpleeghuis- en thuiszorgsector vinden dat zij in de coronacrisis in onveilige situaties zijn gebracht. Belangrijkste reden daarvoor waren de RIVM-richtlijnen. Die schreven voor dat het dragen van beschermende kleding zoals mondmaskers in allerlei gevallen "niet nodig" was. Zorgmedewerkers zeggen dat zij daardoor ouderen besmet hebben, die later zijn overleden. Bovendien zijn veel medewerkers zelf ziek geworden en kampen zij nu met gezondheidsproblemen."

"Het ministerie zegt dat als er echt onveilige situaties zijn geweest, uiteindelijk de werkgevers verantwoordelijk zijn. Maar de werkgevers moesten van het ministerie juist de RIVM-richtlijnen volgen."

Van harte eens met deze berichtgeving. Ik vind het echter buitengewoon triest dat de overheid nu terugwijst naar de werkgevers. Het zou eerlijker zijn om gewoon te erkennen dat er (zeer ernstige) fouten zijn gemaakt.
Het is goed als er een onderzoek komt naar wat er precies gebeurd is en wat fout is gegaan, waarbij gekeken wordt naar de kennis van het moment.

Er waren al heel snel aanwijzingen dat bij goed gebruik mondkapjes bij een infectieus persoon verspreiding voorkomen. Dat mondkapjes een vatbaar persoon beschermen was niet duidelijk. Er lijken aanwijzingen te zijn dat mensen die niet gewend zijn om een mondkapje te dragen meer hun gezicht aanraken, wat weer een extra risico is (en wat voor een tijd gezien werd als het grootste risico). Je kunt niet zomaar onderzoeken uit Oost-Azie gebruiken hier, want daar zijn veel mensen gewend om mondkapjes te dragen in het verkeer.

Het is niet de taak van het RIVM om rekening te houden met schaarste van beschermende kleding (die schaarste had er niet moeten zijn), maar gedragsveranderingen meenemen hoort er bij.

Zelf vraag ik me ook af hoeveel effect beschermende kleding zou hebben gehad. Begrijp me niet verkeerd, het zal een behoorlijke factor van de kans op besmetting bij een ontmoeting van een infectieus en vatbaar persoon schelen. Maar als je het gemiddeld aantal lokale besmettingen per besmet persoon terug brengt van 6 naar 3 of zelfs 2, maakt dat erg weinig uit op de fractie van bewoners die uiteindelijk besmet wordt. Je ziet ook dat er weinig landen zijn waar men de ouderen in verzorgingshuizen echt heeft kunnen beschermen. Buiten de landen waar men de ziekte tot nu toe echt klein heeft weten te houden zoals Oostenrijk, Noorwegen en Finland. Mogelijk dat Duitsland het ook een stuk beter heeft gedaan dan Nederland daar.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Gisteravond hoorde ik de Belgische viroloog, Marc van Ranst, en hij voorspelde dat in Nederland binnenkort de regels w.b. mondmasker dragen ongetwijfeld aangescherpt zullen worden. Nederland loopt steeds iets achter België en in België is het nu verplicht om in elke openbare gelegenheid - nu nog met een dak er op - maskers gedragen moeten worden. Hij denkt dat het binnenkort ook in de buitenlucht moet, zoals markt en braderie etc.
Het getal van aantal besmetten loopt weer op, zowel in België als in Nederland.
Van Ranst verwacht wel veel van de vaccins.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17575
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

@parsifal de besmettingen in Zweden lijken behoorlijk terug te lopen. Wat is daar de reden van?
Strengere maatregelen of misschien toch kudde immuniteit ?

@Mara de Belgen zijn steeds veel strenger geweest maar ze hebben het slechter gedaan tot nu toe. Ik werk veel samen met Belgen en die zeggen: De regels zijn bij ons strenger maar de praktijk is dat Nederlanders zich veel beter houden aan de regels. Belgen zijn een los volkje. Wel erg aardig trouwens.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12217
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Ik verwacht binnen enkele weken een piek zoals in maart.

De vraag is hoe dat gaat verlopen. In maart ging het in twee weken van niks naar heel veel.

Lukt ons dat nu te beperken tot 6 weken, of komt er helemaal niet zo'n piek als in maart?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17575
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Herman schreef:Ik verwacht binnen enkele weken een piek zoals in maart.

De vraag is hoe dat gaat verlopen. In maart ging het in twee weken van niks naar heel veel.

Lukt ons dat nu te beperken tot 6 weken, of komt er helemaal niet zo'n piek als in maart?
Dat verwacht ik echt niet. Er zijn nu geen grote evenementen zoals carnaval die als katalysator hebben gewerkt. Wel een beperkte stijging maar dat is logisch met de versoepelingen en ons reisgedrag in de zomer.
Ik verwacht dat we er met bron en contact onderzoek en het vele testen het beter in de hand kunnen houden.

Realiseer mij wel dat ik nu puur menselijk spreek. Hopelijk is er voortdurend gebed dat deze pandemie mag stoppen. Zou toch een wonder zijn dat voordat er vaccins zijn de pestilentie zou stoppen. Niet door de mens maar door de HEERE.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel
Berichten: 4732
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Bertiel »

hoe denk je dat er een piek kan ontstaan met een R getal onder de 0 en slechts 0,0014% van de mensen in Nederland besmettelijk zijn, wat dus afneemt?

Daarnaast komen er stijgingen in besmettingen (absolute aantallen) al weken achtereen, en dat heeft nog niet tot verder toenames genomen qua ziekenhuis / IC opnames
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw
Berichten: 11781
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

Ik ben benieuwd bij welke symptomen jullie je laten testen. Ik hoor mensen om me heen die al testen bij wat keelpijn. Als dat de norm is, kan ik me iedere week laten testen.
Bertiel
Berichten: 4732
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Bertiel »

symptomen die me niet iedere week overvallen, ik heb / ben nogal een snotneus af en toe, kuch soms wat meer, maar dan ga ik nog niet testen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Hoopvol
Berichten: 1327
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: COVID-19

Bericht door Hoopvol »

Zeeuw schreef:Ik ben benieuwd bij welke symptomen jullie je laten testen. Ik hoor mensen om me heen die al testen bij wat keelpijn. Als dat de norm is, kan ik me iedere week laten testen.
2 weken geleden waren mijn vrouw en ik beiden verkouden, loopneus, hoofdpijn e.d. en toen hebben we ons laten testen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17575
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Zeeuw schreef:Ik ben benieuwd bij welke symptomen jullie je laten testen. Ik hoor mensen om me heen die al testen bij wat keelpijn. Als dat de norm is, kan ik me iedere week laten testen.
Dat is wel de norm. Ik zou iig mij niet onder de mensen begeven als ik licht verkouden ben. Dus bv niet naar de kerk gaan en ik hoop dat niemand dat doet..
Onze dochter heeft zich vorige week laten testen (werkzaam in de zorg) en het stelde volgens haar niets voor. Binnen 48 uur had zij de uitslag (negatief) . Ze was flink verkouden met keelpijn.

Testen is gratis en kost bijna geen tijd dus waarom bij klachten niet testen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9327
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Bertiel schreef:hoe denk je dat er een piek kan ontstaan met een R getal onder de 0 en slechts 0,0014% van de mensen in Nederland besmettelijk zijn, wat dus afneemt?

Daarnaast komen er stijgingen in besmettingen (absolute aantallen) al weken achtereen, en dat heeft nog niet tot verder toenames genomen qua ziekenhuis / IC opnames
R onder nul is vrij bijzonder :).
Ik hoop dat Europese landen het nu redelijk onder controle houden, wat denk ik mogelijk is (op een manier zoals Duitsland, Denemarken en Portugal, met nog steeds redelijk veel besmettingen, maar zonder overbelasting van zorg en met redelijk goede bescherming van de ouderen.

Ik vrees dat er in grote delen van Azië, Afrika en Amerika niet veel maatregelen zullen werken op de lange termijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bertiel
Berichten: 4732
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Bertiel »

onder 1 uiteraard ;)
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie