Trump laat zich nog paaien met aandacht en vleierij. Ik denk dat Vance nog gevaarlijker is. Het zou mooi zijn als de Amerikaanse bevolking bij zinnen komt en aankomende november anders gaat stemmen.Amstelodamense schreef: ↑17 jan 2026, 22:38Ik snap je laatste opmerking en ja, dat hoop ik ook bij een Poetin.DDD schreef: ↑17 jan 2026, 22:35 @elbert:
Dat zou ik ook denken. Europa zou eigenlijk één defensie moeten maken met Oekraïne. Dat lijkt mij als leek het verstandigst.
@Amstelodamense:
Het zou een onverdiende zegen zijn als de heer Trump snel overlijdt. Dat zijn ook bijbelse gedachten inzake goddeloze bruten. Lees de psalmen maar. Maar nu zijn er - dat zie je op dit forum, zelfs in directe buurlanden- nog mensen die denken dat hij een goede president is. En de actie van Marius heeft destijds wel mede gezorgd voor een overwinning van de nazi's.
De hele ontwikkeling, maar ook de PVV en vooral de FVD hier laat zien dat de democratische rechtsstaat niet een logisch en onomkeerbaar eindpunt van de geschiedenis is. Mensen blijven zondig en gebrekkig. Als er geen zondeval was, dan was Trump nooit gekozen.
Al begrijp ik niet waarom je deze wens dan niet bij Poetin hebt.
Presidentsverkiezingen USA 2024
Re: Presidentsverkiezingen USA 2024
De enig manier waarop de Amerikaanse bevolking bij zinnen komt, is als de Democraten een aantrekkelijker alternatief voor die bevolking vormen. Dat wil zeggen: minder woke, meer gericht op de gemiddelde burger en wat die nodig heeft. Want een groot deel van de Amerikaanse kiezers was de afgelopen tijd van mening dat de Democraten te ver naar links waren opgeschoven. Een verschuiving naar het midden zou al heel wat winst voor die partij op kunnen leveren. Bijvoorbeeld door ook strenger te worden qua illegale immigratie, zonder het extremisme van de MAGA beweging over te nemen. De Democraten zouden bovendien kunnen wijzen naar het feit dat Trump meer op lijkt te hebben met tech-miljardairs zoals Musk en Thiel dan met de gewone man in de straat. En dat de Amerikaanse consument opdraait voor de tarieven waar Trump zo van houdt. Qua buitenlands beleid is het zo dat zowel de Democratische als de Republikeinse kiezers in meerderheid pro-Oekraine zijn en dat ze willen dat de Amerikaanse regering dat land meer bijstaat.
Het is niet zo moeilijk om uit deze punten politieke munt te slaan.
‘We moeten af van onze militaire afhankelijkheid van de Amerikanen’ - NRC https://www.nrc.nl/nieuws/2026/01/14/we ... n-a4917558
Beseft men dat niet?
„Alle senior militaire officieren zijn opgegroeid met de Amerikanen. Decennialang. Alles is Amerikaans binnen de NAVO. Als er iets gebeurt op de Oostzee, gebruikt men NAVO-protocollen die Amerikaans zijn. Onze afhankelijkheid van de Amerikanen is schokkend. We hebben grote veranderingen nodig. Europeanen kopen nu tanks en vliegtuigen. Ik zeg niet dat we dit niet nodig hebben. Maar we moeten óók in Europese IT investeren, want de oorlogen van vandaag zijn elektronisch. En we moeten mensen opleiden die dat spul kun
-
Amstelodamense
Helemaal eens!merel schreef: ↑Vandaag, 09:26Trump laat zich nog paaien met aandacht en vleierij. Ik denk dat Vance nog gevaarlijker is. Het zou mooi zijn als de Amerikaanse bevolking bij zinnen komt en aankomende november anders gaat stemmen.Amstelodamense schreef: ↑17 jan 2026, 22:38Ik snap je laatste opmerking en ja, dat hoop ik ook bij een Poetin.DDD schreef: ↑17 jan 2026, 22:35 @elbert:
Dat zou ik ook denken. Europa zou eigenlijk één defensie moeten maken met Oekraïne. Dat lijkt mij als leek het verstandigst.
@Amstelodamense:
Het zou een onverdiende zegen zijn als de heer Trump snel overlijdt. Dat zijn ook bijbelse gedachten inzake goddeloze bruten. Lees de psalmen maar. Maar nu zijn er - dat zie je op dit forum, zelfs in directe buurlanden- nog mensen die denken dat hij een goede president is. En de actie van Marius heeft destijds wel mede gezorgd voor een overwinning van de nazi's.
De hele ontwikkeling, maar ook de PVV en vooral de FVD hier laat zien dat de democratische rechtsstaat niet een logisch en onomkeerbaar eindpunt van de geschiedenis is. Mensen blijven zondig en gebrekkig. Als er geen zondeval was, dan was Trump nooit gekozen.
Precies. Het is gewoon een democratisch land die een ‘rare’ president heeft gekozen. Vergis je trouwens niet in de ambitie rond Groenland. Dat wil de VS al 150 jaar onder republikeinse en democratische presidenten. Helaas zit er nu één die de belangen van zijn bondgenoten aan zijn laars lapt. Hopelijk komen de democraten met een verbindend alternatief als kandidaat. Ik wordt namelijk pas echt ongerust als Vance na Trump een termijn krijgt.merel schreef: ↑Vandaag, 09:26Trump laat zich nog paaien met aandacht en vleierij. Ik denk dat Vance nog gevaarlijker is. Het zou mooi zijn als de Amerikaanse bevolking bij zinnen komt en aankomende november anders gaat stemmen.Amstelodamense schreef: ↑17 jan 2026, 22:38Ik snap je laatste opmerking en ja, dat hoop ik ook bij een Poetin.DDD schreef: ↑17 jan 2026, 22:35 @elbert:
@Amstelodamense:
https://www.nationalgeographic.nl/gesch ... schiedenis
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Maar het is wel een rare president die niet al te veel op heeft met de internationale rechtsorde (die de VS lang zelf zo gepromoot heeft en andere landen achter zich gedwongen heeft: VS had bijvoorbeeld ook West-Papua kunnen steunen in onafhankelijkheid en Nederland meer tijd kunnen geven daar), en die zich niet al te veel aantrekt van de eigen wetten (en heel veel hooggerechtshof test).huisman schreef: ↑Vandaag, 10:07Precies. Het is gewoon een democratisch land die een ‘rare’ president heeft gekozen. Vergis je trouwens niet in de ambitie rond Groenland. Dat wil de VS al 150 jaar onder republikeinse en democratische presidenten. Helaas zit er nu één die de belangen van zijn bondgenoten aan zijn laars lapt. Hopelijk komen de democraten met een verbindend alternatief als kandidaat. Ik wordt namelijk pas echt ongerust als Vance na Trump een termijn krijgt.merel schreef: ↑Vandaag, 09:26Trump laat zich nog paaien met aandacht en vleierij. Ik denk dat Vance nog gevaarlijker is. Het zou mooi zijn als de Amerikaanse bevolking bij zinnen komt en aankomende november anders gaat stemmen.Amstelodamense schreef: ↑17 jan 2026, 22:38Ik snap je laatste opmerking en ja, dat hoop ik ook bij een Poetin.DDD schreef: ↑17 jan 2026, 22:35 @elbert:
@Amstelodamense:
https://www.nationalgeographic.nl/gesch ... schiedenis
In Nederland gebeurt het ook dat de regering constant wordt teruggefloten door de rechterlijke macht, maar daar klaag ik dan ook voortdurend over en het gaat over iets minder essentiele zaken lijkt het.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Weer een pareltje:
https://www.nu.nl/buitenland/6383083/tr ... enken.html
De voetballer die zegt "ik heb de fair-play prijs niet gekregen, dus nu breek ik ieders benen".
De voetballer die zegt "ik heb de fair-play prijs niet gekregen, dus nu breek ik ieders benen".
Een goede analyse ook op nu.nl:
https://www.nu.nl/blog/6382843/journali ... nemen.html
Het gaat niet alleen om een rare president, het gaat om een ontwikkeling naar een dicatuur. Met knokploegen, en verdwijningen van mensen. Trump is driester op weg dan Poetin ooit geweest is.
Waarbij ik wel denk dat er in Amerika eerder een nieuwe burgeroorlog uitbreekt dan dat het een tweede Rusland wordt.
Ik hoop dat Groenland weer lid wordt van de EU. En wat mij betref, Oekraïne erbij. Alleen al voor de grondstoffen is een flinke investering om Groenland te verdedigen, te rechtvaardigen. Maar ook uit principe.
Het gaat niet alleen om een rare president, het gaat om een ontwikkeling naar een dicatuur. Met knokploegen, en verdwijningen van mensen. Trump is driester op weg dan Poetin ooit geweest is.
Waarbij ik wel denk dat er in Amerika eerder een nieuwe burgeroorlog uitbreekt dan dat het een tweede Rusland wordt.
Ik hoop dat Groenland weer lid wordt van de EU. En wat mij betref, Oekraïne erbij. Alleen al voor de grondstoffen is een flinke investering om Groenland te verdedigen, te rechtvaardigen. Maar ook uit principe.
-
Amstelodamense
Bizar. Nog een bewijs dat we hier te maken hebben met een nazi.parsifal schreef: ↑Vandaag, 10:28 Weer een pareltje:
Persoonlijke afkeer kan samen op gaan met Gods eer. De catechismus stelt die op een lijn: Die al Zijn en mijn vijanden in de eeuwige verdoemenis werpen [...] zal'. Gods vijanden moeten ook onze vijanden zijn.MGG schreef: ↑17 jan 2026, 23:54Merkwaardig dat de instituties zoals jij ze graag ziet minstens zo belangrijk zijn als levens.
Het lijkt meer om persoonlijke wraak/afkeer te gaan dan om de eer van Gods naam. David was een man naar Gods hart en de psalmen zijn geïnspireerd. De lat ligt naar mijn idee heel hoog, hoewel sommige zich minstens net zo goed als David zullen vinden.
Laten we eerst de doodstraf maar eens invoeren en alle moordenaars ter dood veroordelen. De Bijbelse argumenten daarvoor zijn ern stuk sterker dan voor het doodswens van politieke tegenstanders. Grote voorstanders van massamoord op baby's verdedig je regelmatig. De inconsequentie is ontzettend groot.
Een gezegende zondag zonder haat toegewenst.
Overigens haalt ds. Naselli (https://www.rd.nl/artikel/1135554-ds-na ... ce-agenten) zelf psalm 58 aan om het geweld van de ICE-agenten te steunen, net zoals de EKD in Duitsland in de jaren '30.
Dat betekent alleen niet dat ik hoop dat er een Marinus van der Lubbe opstaat. Geweld is zelden een oplossing (zie de missies in Irak en Afghanisten en de aanvallen op Iran) en 'Gij zult niet doodslaan' geldt ook in oorlogssituaties, tenzij er sprake is van een duidelijk onschuldige (Oekraïne bijv.)
Helaas nemen de Nederlandse kerken nog steeds geen stelling tegen extreem-rechts. Wilders kan zeggen 'dan hebben ze in Afrika maar wat meer honger, maar wij niet'. De kerk zwijgt.
Trump is ook een moordenaar. Dat is inmiddels heel duidelijk. Hij laat allerlei mensen (nu alleen nog migranten en andere minderheden) zonder proces doodschieten. Dat is anders dan een half jaar geleden, en het einde is nog niet in zicht.
Het is mijns inziens overduidelijk dat een deel van de wraakpsalmen precies gaat over mensen zoals Trump. Maar goed, mensen die dachten dat Hitler wel even de orde zou herstellen, hadden even weinig begrepen van de Bijbel als mensen die denken dat Trump een goede president is.
Het is mijns inziens overduidelijk dat een deel van de wraakpsalmen precies gaat over mensen zoals Trump. Maar goed, mensen die dachten dat Hitler wel even de orde zou herstellen, hadden even weinig begrepen van de Bijbel als mensen die denken dat Trump een goede president is.
En als je maar vaak genoeg liegt, gaat men de leugen vanzelf geloven. Dat is met de retoriek van Wilders idem dito.parsifal schreef: ↑Vandaag, 10:28 Weer een pareltje:
Dat weet ik niet. Op het moment zie ik nog meer gelijkenissen met fascime en het ultranationalisme van Japan dan met nazis. En verder zul je snel horen: "wij zijn geen Nazis, want we hebben geen hekel aan Joden".Amstelodamense schreef: ↑Vandaag, 10:48Bizar. Nog een bewijs dat we hier te maken hebben met een nazi.parsifal schreef: ↑Vandaag, 10:28 Weer een pareltje:
De daden van Trump zijn voorafgaan door jaren aan woorden. Nu voert hij uit wat hij heeft gezegd.DDD schreef: ↑Vandaag, 10:56 Trump is ook een moordenaar. Dat is inmiddels heel duidelijk. Hij laat allerlei mensen (nu alleen nog migranten en andere minderheden) zonder proces doodschieten. Dat is anders dan een half jaar geleden, en het einde is nog niet in zicht.
Daar zouden we ons ook voor Nederland bewust van moeten zijn. Of het nu gaat om linkse academici die het 'gewapend verzet' van Hamas goedkeuren, of om Wilders die gaat 'regelen' dat er minder Marokkanen komen, in beide gevallen doen we er goed aan de boodschap serieus te nemen. 'Tijd voor de grote schoonmaak van onze straten', aldus Wilders. 'Als je een misdaad begaat, als je begint te denken over jihad en sharia, dan is er maar één oplossing: dan sturen we je dezelfde dag nog weg, dan kun je je koffers pakken en we zullen je je nationaliteit ontnemen'.
Heb je zelf nu niet het idee dat je volkomen over de top gaat. Ik zou bijna zeggen dat jouw berichten Trumpiaans zijn. De VS is niet op weg naar een dictatuur. Er zijn gewoon democratische verkiezingen . In New York is een linkse moslim burgermeester geworden en dit is met talloze voorbeelden aan te vullen. De Hoge raad fluit Trump talloze keren terug. De rechtstaat in de VS werkt gewoon. Een Amerikaanse president heeft erg veel invloed op de Buitenland politiek maar een veel beperktere in het binnenland. En de VS heeft zich nog nooit gehouden aan ‘het internationaal recht’ als ze vinden dat het hun eigen belang schaadt.DDD schreef: ↑Vandaag, 10:35 Een goede analyse ook op nu.nl:
Denk aan Chili, El Salvador, Nicaragua,Panama, Vietnam, Irak enz. enz.
Dus eens dat Trump en vooral Vance na de volgende democratische verkiezingen z.s.m. de arena moeten verlaten. Maar blijf alles wel in perspectief zien. Leugens met leugens bestrijden werkt niet en dat is wel wat jij doet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.