Gereformeerde Gemeenten

DDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Nee, je kunt niet in je eentje een verband zijn.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Nee, je kunt niet in je eentje een verband zijn.
Waarom is het dan 'Hersteld Hervormde Kerk' en 'Christelijk Gereformeerde Kerkén'?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Omdat er dus één Hersteld Hervormde Kerk is met 118 gemeenten en 185 Christelijke Gereformeerde Kerken in één kerkverband.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Maar waarom is dat zo? Ik begrijp het niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Het is maar net hoe je naar de kerk kijkt. Er is ook maar één RKK.

Overigens is het Wikipedia-artikel over de HHK geschreven door iemand zonder verstand van zaken, want die noemt de HHK een kerkverband, wat het niet is. De HHK is een kerkgenootschap.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Jantje schreef:Maar waarom is dat zo? Ik begrijp het niet.
De PKN en de HHK zijn landelijke kerken. CGK zijn plaatselijke kerken die verenigd zijn in een landelijk verband zoals bij de Ger Gem plaatselijke gemeenten zich verenigd hebben in een landelijk verband. De landelijke kerken zijn daarin ook kerkgenootschappen en geen kerkverbanden zoals de andere. Het is dus een kwestie van andere kerkstructuur.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:Omdat er dus één Hersteld Hervormde Kerk is met 118 gemeenten en 185 Christelijke Gereformeerde Kerken in één kerkverband.
Exact!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ditbenik schreef:
De PKN en de HHK zijn landelijke kerken. CGK zijn plaatselijke kerken die verenigd zijn in een landelijk verband zoals bij de Ger Gem plaatselijke gemeenten zich verenigd hebben in een landelijk verband. De landelijke kerken zijn daarin ook kerkgenootschappen en geen kerkverbanden zoals de andere. Het is dus een kwestie van andere kerkstructuur.
Ingewikkeld. Maar dat zal wel aan mij liggen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Jantje schreef:
Ditbenik schreef:
Ingewikkeld. Maar dat zal wel aan mij liggen.
Ja, blijkbaar. Ik zal nog een poging doen. PKN en HHK zijn landelijke kerken, met plaatselijke gemeenten. Alle anderen zijn plaatselijke kerken of gemeenten, die zich vervolgens hebben verenigd in een 'verband van kerken'. M.a.w.: de HHK is één kerk met 118 gemeenten.
Er zijn in Nederland 151 Gereformeerde Gemeenten, die samen een kerkverband verband vormen.
De HHK en de PKN bestrijken het hele land. Waar je ook woont, je woont altijd binnen de geografische grenzen van de HHK of de PKN omdat het landelijke kerken zijn. Als je bijvoorbeeld in Maastricht woon je op het grondgebied van de HHG te Loon op Zand. Er zijn echter hele streken van het land waar geen 'grondgebied' van een Ger Gem is.
John Galt

Bericht door John Galt »

Jantje schreef:....
- de Christelijk Gereformeerde Kerken.

Ik denk dat @Luther dat beter weet, maar van het laatste kerkverband vermoed ik dat het alleen om het gedeelte van 'Bewaar het Pand' gaat.

Waarmee dus het hele idee "eenheid" meteen om zeep geholpen wordt.

Ik denk dat de CGK de handen vol heeft aan het bewaren van de eenheid in eigen verband. We zijn met z'n allen zo ontzettend druk het fijn en leuk te hebben met mensen in andere verbanden die hetzelfde denken en voelen als wij, terwijl we vergeten dat we als broers en zussen aan elkáár gegeven zijn. Natuurlijk is het mooi om een goede vriend te hebben, maar als je je eigen broer niet meer ziet staan, is er toch iets mis.
(Dat geldt overigens aan beide kanten van het spectrum.)

En wat de GG betreft: Probeer eens een mooie bidstond met én ds De Wit én ds C Harinck, om er maar eens twee te noemen. Als je dat kan, mag je over de muren kijken.
Who is John Galt? :quoi
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Luther schreef:
DDD schreef:Omdat er dus één Hersteld Hervormde Kerk is met 118 gemeenten en 185 Christelijke Gereformeerde Kerken in één kerkverband.
Exact!
Nooit geweten, weer wat geleerd!
TSD

Bericht door TSD »

John Galt schreef: En wat de GG betreft: Probeer eens een mooie bidstond met én ds De Wit én ds C Harinck, om er maar eens twee te noemen. Als je dat kan, mag je over de muren kijken.
Daarmee suggereer je feitelijk dat dit nu niet kan (en daar geloof ik dan weer weinig van). Het zou om te beginnen al fijn zijn dat dergelijke suggesties niet steeds gedaan worden. Dat is ook bepaald niet bevorderend.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

John Galt schreef:
Jantje schreef:....
- de Christelijk Gereformeerde Kerken.

Ik denk dat @Luther dat beter weet, maar van het laatste kerkverband vermoed ik dat het alleen om het gedeelte van 'Bewaar het Pand' gaat.

Waarmee dus het hele idee "eenheid" meteen om zeep geholpen wordt.

Ik denk dat de CGK de handen vol heeft aan het bewaren van de eenheid in eigen verband. We zijn met z'n allen zo ontzettend druk het fijn en leuk te hebben met mensen in andere verbanden die hetzelfde denken en voelen als wij, terwijl we vergeten dat we als broers en zussen aan elkáár gegeven zijn. Natuurlijk is het mooi om een goede vriend te hebben, maar als je je eigen broer niet meer ziet staan, is er toch iets mis.
(Dat geldt overigens aan beide kanten van het spectrum.)

En wat de GG betreft: Probeer eens een mooie bidstond met én ds De Wit én ds C Harinck, om er maar eens twee te noemen. Als je dat kan, mag je over de muren kijken.
Dat is zeker waar. Wat dat betreft heeft de kerkenraad die deze brief verzonden heeft ook nog wel wat werk te verrichten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Dat dacht ik nu ook. Maar misschien weet de kerkenraad niet wie alle gesprekspartners zijn.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Dat hoop ik niet. Dat zou het toppunt van domheid zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie