Gelezen, gedacht, gehoord...

DDD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Herman schreef:Ik heb wat zitten grasduin in preken van paus Benedictus over de mariahemelvaart en er staan ook allerlei gebeden rondom Maria van de huidige en voormalige paus op internet.

Daar is de uitspraak van DDD volledig mee te weerleggen.
Noem eens twee voorbeelden dan? Als je ze nu toch hebt, dan wil ik de voorbeelden graag zien ook.
DDD

Bericht door DDD »

Ditbenik schreef:
Maria wordt wel degelijk in de eredienst vereerd. Verder vind ik dat een dominee niet kan zeggen dat hij namens God spreekt, hoogstens dat Hij het Woord van God verkondigd. Een dominee die dat zegt, leeft trouwens nog. Maria al eeuwenlang niet meer. "er is één Middelaar Gods en der mensen, de mens Jezus Christus." Ongeacht je definitie.
Persoonlijk vind ik de RKK het grootste occulte bolwerk ter wereld vanwege het aanroepen van gestorvenen. Verder worden de 'geliefde gelovige' massaal bedrogen. Ik kan daar geen enkel begrip voor opbrengen en vind het dan ook hoogst zorgelijk dat notabene een teamleider van de Fruytier een soort van loflied op een opperhoofdbedrieger, namelijk een paus, houdt.
Ik heb het nog nooit meegemaakt.

Waar dan? In een klooster misschien?

Verder leeft Maria wel degelijk. De zielenslaap is niet Katholiek maar evenmin gereformeerd. In de RKK worden dan ook geen gestorvenen aangeroepen, maar mensen die leven in de eeuwige heerlijkheid.

Op de rest van je mijns inziens onbehoorlijke verdachtmakingen ga ik niet in.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Met alle respect maar het is toch niet normaal meer dat je op een reformatorisch forum bewijsmateriaal moet aandragen om duidelijk te maken dat de Rooms Katholieke Kerk op tal van fronten(de voorbeelden staan in de bladzijden hiervoor) haaks staat op de leer van de Reformatie. Wanneer ik met een voormalige werkgever hierover sprak, hij was Rooms dan snap ik dat nog. Nu zie je dat de discussie gaat tussen de overwegend hoger opgeleiden uit de reformatorische achterban van Refoforum. Bizar!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

TSD schreef:
Zeeuw schreef: Hoeveel raadsleden voor SGP had Rijssen dan bv 50 jaar terug TSD?
Geen idee, ik kom niet uit die buurt ;)

Het enige wat ik wilde zeggen is dat het niet zoveel zin heeft om de conclusie op basis van andere tijden (DIA) te gaan weerleggen met een conclusie op basis van een analyse t.o.v. andere plaatsen (Bezorgd). Het is namelijk heel goed mogelijk dat de populatie reformatorische mensen in de tijd sterk is achteruit gegaan, maar relatief gezien nog steeds hoger is dan in andere plaatsen. Daar hoeft helemaal geen verband tussen te zijn.

EDIT: Ik vind dit omtrent de samenstelling van de gemeenteraad in 1971 (47 jaar terug):
De kerkelijke situatie — burgemeester Smit is lid van de gereformeerde gemeente — is natuurlijk ook duidelijk verwerkt in de politieke samenstelling van de gemeenteraad. Van de 17 gemeenteraadsleden zijn er 8 lid van de SGP. De ARP en CHU vormen in Rijssen een gezamenlijke fractie met elk twee leden. Verder zijn er twee leden van de PvdA, 1 KVP''er en 1 vertegenwoordiger van de plaatselijke groepering DSR. Rijssen heeft 2 wethouders, 1 KVP''er en 1 ARP. Bij ons bezoek aan ds burgemeester vertelde hij ons dat de samenwerking tussen de diverse partijen goed mag worden genoemd.
Bron: https://www.digibron.nl/search/detail/6 ... alf-eeuwen
DSR (Democratische Samenwerking Rijssen) was een radicale splinterpartij die het zwembad op zondag open wilde. In die tijd kwam Rijssen in het nieuws omdat het zwembad op zondag gekraakt werd. DSR is opgegaan in de PvdA.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

TSD schreef:
Tiberius schreef:En het aantal inwoners?
Van 18.000 naar 34.000 (+88%) en aantal GG leden +23%

In 1970 was het aandeel GG'ers op het totale inwoneraantal 30%
in 2018 een kleine 20%.

Overigens hebben we het alleen over GG'ers nu, er zijn meer reformatorische kerken natuurlijk, maar dit n.a.v. de posting van Roos2018 omtrent de ontwikkeling van het ledenaantal van de GG in Rijssen.
Cijfers CBS 2018:
Aantal inwoners Gemeente RIJSSEN-HOLTEN
Stad RIJSSEN: 34.275
Dorp HOLTEN: 8.970
Kleine Kern DIJKERHOEK: 160
Buitengebied (niet nagekeken, verdeeld over zo'n 7 à 8 buurtschappen)
Mogelijk kunnen er enkele afwijkingen zijn. Daar de cijfers zijn afgerond en ik niet weet of het Buitengebied van Holten, Rijssen en Dijkerhoek bij het totaal van de kerncijfers is opgeteld.
In ieder geval zijn er drie bebouwde kommen met een CBS Kerngrens.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:Met alle respect maar het is toch niet normaal meer dat je op een reformatorisch forum bewijsmateriaal moet aandragen om duidelijk te maken dat de Rooms Katholieke Kerk op tal van fronten(de voorbeelden staan in de bladzijden hiervoor) haaks staat op de leer van de Reformatie. Wanneer ik met een voormalige werkgever hierover sprak, hij was Rooms dan snap ik dat nog. Nu zie je dat de discussie gaat tussen de overwegend hoger opgeleiden uit de reformatorische achterban van Refoforum. Bizar!
Het gesprek ging niet over de verschillen tussen protestant en RK, maar over de vraag of de RK Maria vereert tijdens de kerkdiensten en over de vraag of het tot de RK-leer behoort dat Maria medeverlosseres is.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:De catechismus van de Katholieke kerk vermeldt het volgende. (...)
"Tenslotte is de onbevlekte Maagd, gevrijwaard van iedere smet van de erfzonde, na het voltooien van haar aardse levensloop, met lichaam en ziel in de hemelse heerlijkheid opgenomen en door de Heer verheven tot koningin van het heelal om zo gelijkvormiger te worden aan haar Zoon, de Heer der heren en de overwinnaar van zonde en dood".
Dit spreekt toch voor zich?!
(...)
En wat het tweede betreft: dit spreekt inderdaad voor zich, en is in geen enkel opzicht in strijd met wat ik schreef en onderbouwt daarentegen jouw stelling niet.
Daaruit blijkt toch overduidelijk dat Maria vereerd wordt? Als ze verheven is tot koningin van het heelal, op basis van een verzonnen leerstuk dat ze naar de hemel is gevaren?
Dat heeft ook een link naar het onderwerp van de aanbidding, en dat ze medemiddelares is. De Heere Jezus is ten hemel gevaren, en in de Bijbel staat dat Hij altijd leeft om voor ons te bidden. Dat staat van geen enkel ander mens geschreven.
DDD schreef:Welke vorige paus? Maria is nadrukkelijk géén medeverlosseres in de RK-leer. Dat er mensen zijn die dat wel nastreven, doet daar niets aan af. Bovendien ging het hier om het woord middelaar, en niet om medeverlosseres, want dat zijn toch echt twee verschillende dingen.
Citaat van de website 'devrouwe.info': "Ook paus Johannes Paulus II heeft de titel ‘Medeverlosseres’ meerdere keren gebruikt. Zo zei hij op 8 september 1982 tijdens de algemene audiëntie: “Maria, die zonder enige zondesmet ontvangen en geboren werd, heeft op wonderbare wijze aan het lijden van haar goddelijke Zoon deelgenomen, om zo Medeverlosseres van de hele mensheid te zijn.”
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef:Het gesprek ging niet over de verschillen tussen protestant en RK, maar over de vraag of de RK Maria vereert tijdens de kerkdiensten en over de vraag of het tot de RK-leer behoort dat Maria medeverlosseres is.
https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/inde ... 650&dos=32

Hier kan je dus diverse documenten tegen van de binnen liturgische Mariaverereing. Ik heb geraadpleegd:
- Gebed bij Maria van Loreto
- Homilie 'Door de waarheid van Christus zijn wij anders dan de wereld
- Heilige maagd Maria, Koningin

Je hoeft niet tussen de regels door te lezen om te doorzien dat hier sprake is van een onjuiste voorstelling van zeken met betrekking tot het heil, dat alleen in en door Jezus Christus te verkrijgen is.
Thuisvrouw

Bericht door Thuisvrouw »

Ik woon op 100 meter afstand van een roomse kerk. Vooral in de zomer als de ramen open staan hoor ik vaak dit zingen:

Ave Maria, gratia plena,

Dominus tecum.

Benedicta tu in mulieribus,

et benedictus Fructus ventris tui, Iesus.
 Wees gegroet Maria, vol van genade.

De Heer is met U.

Gij zijt de gezegende onder de vrouwen.

En gezegend is Jezus, de Vrucht van Uw schoot.
Sancta Maria, Mater Dei,

ora pro nobis peccatoribus,

nunc et in hora mortis nostrae.
Amen. 
Heilige Maria, Moeder van God,

bid voor ons, zondaars,

nu en in het uur van onze dood.
Amen.

Er word dus een gestorvene aanbeden en vereert en men vraagt om voorbede. In de kerkdienst.

Men kan beter de naam Maria vervangen door Jezus en wat aanpassingen doen dan is het gezang weer zuiver. Verder weten wij niet hoe Maria nu heet want:

17 Die oren heeft, die hore, wat de Geest tot de Gemeenten zegt. Die overwint, Ik zal hem geven te eten van het manna, dat verborgen is, en Ik zal hem geven een witten keursteen, en op den keursteen een nieuwen naam geschreven, welken niemand kent, dan die hem ontvangt.
Floppy

Bericht door Floppy »

DDD schreef: ...
Verder leeft Maria wel degelijk. De zielenslaap is niet Katholiek maar evenmin gereformeerd. In de RKK worden dan ook geen gestorvenen aangeroepen, maar mensen die leven in de eeuwige heerlijkheid.
...
Dit vind ik een belangrijk punt (het onderstreepte). De afgelopen anderhalf jaar heb ik me in de RKK verdiept, onder andere aan de hand van de boeken van Scott Hahn "Rome ons thuis" en "Wees gegroet, Koningin" - Scott was eerst soort van calvinistisch maar is overgegaan tot de RKK, en zijn boeken gaan precies op de pijnpunten in. In de leefwereld van de Rooms-Katholiek is er een sterke verbondenheid tussen de gestorven gelovigen en de gelovigen in het hier en nu. De gestorvenen zijn niet dood, weg, onbereikbaar, ze vormen samen met de kerk op aarde één geheel.
In een lezing van Peter Kreeft (RK filosoof, overigens ook oorspronkelijk gereformeerd) vroeg hij de aanwezigen 9 vragen kort te beantwoorden op papier. De eerste vraag was: schrijf de naam van een nu levend persoon op die voor jou het meest betekent. Vervolgens vroeg hij de aanwezigen of ze bij het beantwoorden van die vraag ook aan Jezus hadden gedacht als nú levend persoon. Ik moest bekennen - tijdens het luisteren naar de youtube video - dat dat niet door mijn gedachten was gegaan, en ik vond het een behoorlijke eye-opener.

Dus Maria leeft. En Augustinus. En nog zoveel meer.

Het probleem met de leer in de RKK is dat er best wel een verschil lijkt te zijn met wat officieel is, en wat het volk er vervolgens - onder goedkeuring van de kerk - allemaal mee doet. Opvallend is, wat mij betreft, ook dat rondom Maria lang niet alle mensen er even ver in gaan. Scott heeft er een boek over geschreven, Peter Kreeft heb ik er nog niet over gehoord. Hetzelfde geldt voor de heiligen"verering". Als het gaat om het "eren" van de godzaligen, en het erkennen dat ze op dit moment méér leven dan wij - dan kan ik daar nog wel wat correctie gebruiken. Maar wat er gebeurt in de praktijk is dat mensen in de RKK hun heil zoeken bij de heiligen ipv bij Christus. De juiste middenweg lijkt soms moeilijk te vinden!
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
pierre27 schreef:Met alle respect maar het is toch niet normaal meer dat je op een reformatorisch forum bewijsmateriaal moet aandragen om duidelijk te maken dat de Rooms Katholieke Kerk op tal van fronten(de voorbeelden staan in de bladzijden hiervoor) haaks staat op de leer van de Reformatie. Wanneer ik met een voormalige werkgever hierover sprak, hij was Rooms dan snap ik dat nog. Nu zie je dat de discussie gaat tussen de overwegend hoger opgeleiden uit de reformatorische achterban van Refoforum. Bizar!
Het gesprek ging niet over de verschillen tussen protestant en RK, maar over de vraag of de RK Maria vereert tijdens de kerkdiensten en over de vraag of het tot de RK-leer behoort dat Maria medeverlosseres is.
Serieus DDD, dat is natuurlijk geen vraag he. Ik was een tijdje terug bij de mis/dienst omdat een collega was overleden. Alles wat iedereen hier post, bv thuisvrouw, klopt volledig.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Floppy schreef:
...
Dit vind ik een belangrijk punt (het onderstreepte). De afgelopen anderhalf jaar heb ik me in de RKK verdiept, onder andere aan de hand van de boeken van Scott Hahn "Rome ons thuis" en "Wees gegroet, Koningin" - Scott was eerst soort van calvinistisch maar is overgegaan tot de RKK, en zijn boeken gaan precies op de pijnpunten in. In de leefwereld van de Rooms-Katholiek is er een sterke verbondenheid tussen de gestorven gelovigen en de gelovigen in het hier en nu. De gestorvenen zijn niet dood, weg, onbereikbaar, ze vormen samen met de kerk op aarde één geheel.
In een lezing van Peter Kreeft (RK filosoof, overigens ook oorspronkelijk gereformeerd) vroeg hij de aanwezigen 9 vragen kort te beantwoorden op papier. De eerste vraag was: schrijf de naam van een nu levend persoon op die voor jou het meest betekent. Vervolgens vroeg hij de aanwezigen of ze bij het beantwoorden van die vraag ook aan Jezus hadden gedacht als nú levend persoon. Ik moest bekennen - tijdens het luisteren naar de youtube video - dat dat niet door mijn gedachten was gegaan, en ik vond het een behoorlijke eye-opener.

Het probleem met de leer in de RKK is dat er best wel een verschil lijkt te zijn met wat officieel is, en wat het volk er vervolgens - onder goedkeuring van de kerk - allemaal mee doet. Opvallend is, wat mij betreft, ook dat rondom Maria lang niet alle mensen er even ver in gaan. Scott heeft er een boek over geschreven, Peter Kreeft heb ik er nog niet over gehoord. Hetzelfde geldt voor de heiligen"verering". Als het gaat om het "eren" van de godzaligen, en het erkennen dat ze op dit moment méér leven dan wij - dan kan ik daar nog wel wat correctie gebruiken. Maar wat er gebeurt in de praktijk is dat mensen in de RKK hun heil zoeken bij de heiligen ipv bij Christus. De juiste middenweg lijkt soms moeilijk te vinden!
Ik begrijp het eerste Floppy. Maar deze personen kunnen voor ons niets betekenen voor ons zieleheil. En dat is een zeer wezenlijke dwaling.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Floppy schreef:
...

We geloven van de Heere Jezus dat Hij is opgevaren en 'ons ten goede daar is'. Dat geloven we toch van de mensen die in de hemel zijn niet? Daar zou ik dan nog wel onderbouwing bij willen zien. Dat is een wezenlijk verschil.
Floppy

Bericht door Floppy »

eilander schreef:...
We geloven van de Heere Jezus dat Hij is opgevaren en 'ons ten goede daar is'. Dat geloven we toch van de mensen die in de hemel zijn niet? Daar zou ik dan nog wel onderbouwing bij willen zien. Dat is een wezenlijk verschil.
Vanuit de RKK zou men dan wijzen op het feit dat in de Openbaring aan Johannes de heiligen bij de troon bidden voor de mensen op aarde.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Floppy schreef:
eilander schreef:...
Vanuit de RKK zou men dan wijzen op het feit dat in de Openbaring aan Johannes de heiligen bij de troon bidden voor de mensen op aarde.
Op welke tekst doel je nu precies?
Plaats reactie