Mannetje schreef: ↑11 apr 2024, 15:04
merel schreef: ↑11 apr 2024, 10:59
Mannetje schreef: ↑11 apr 2024, 10:11
Begrijp je me echt niet als ik het heb over ongeleide projectielen? Ik ga geen namen noemen, als mensen vragen of ik toevallig op hen doel, dan zal ik antwoorden. En sommige projectielen kunnen dat niet meer vragen, aangezien de moderatoren, mijns inziens geheel terecht, besloten hebben die mogelijkheid af te sluiten.
Vervreemding? Ja, als je vanuit de "bevindelijk gereformeerde" hoek kijkt naar sommige gesprekken en bijdragen, dan staat dat enorm ver bij me vandaan.
Ik weet dat jij en ik over een aantal onderwerpen anders denken, maar ik voel geen vervreemding bij het lezen van bepaalde standpunten die de mijne niet zijn. Wellicht wordt dat door jou anders ervaren?
Misschien ligt het ook wel aan de dagelijkse context waarin je leeft. In onze omgeving zijn wij/ben ik volgens mij de meest behoudende. In jouw omgeving scoor ik waarschijnlijk de andere kant op.
Om met het laatste te beginnen, dat denk ik niet. Op de school waar ik lesgeef zitten ook kinderen met een niet-christelijke achtergrond, bijvoorbeeld.
Het heeft ook met het kader waarbinnen je met elkaar omgaat te maken. In het kader "refo", van "refoforum", verwacht je bepaalde dingen niet meteen, of juist andersom misschien nog wel sterker, dan verwacht je iets wel. Namelijk dat het "refo" een bepaalde invulling heeft, overeenkomend met de aloude gereformeerde belijdenis.
Dat daarbinnen een bandbreedte is, is helder. Dat ik zelf wellicht wat aan de rechterkant van de bandbreedte zit, denk ik ook, hoewel ik behoorlijk breed kan denken, of op zijn minst mij kan verplaatsen in iemand die heel anders denkt en dan kan begrijpen hoe iemand tot zijn standpunten komt.
Maar juist daar, waar iemand belijdt op eenzelfde grondslag te staan, waar je een zekere herkenning verwacht, en dan tot in mijn ogen behoorlijk afwijkende standpunten komt, raak ik het contact kwijt en begint de vervreemding.
Ik vind het lastig om voorbeelden te geven, vooral omdat ik geen namen wil noemen, noch discussies op wil rakelen.
Maar om er toch één te noemen, veilig hier, want van buiten het forum: ik heb al heel wat jaren geleden een jaar met een toenmalige collega gecarpoold. Deze collega en ik zaten iedere zondag in dezelfde kerk, waar we beiden opgegroeid waren, we hoorden dezelfde preken enz. Maar ondertussen was het "ik, ellendig mens" van Paulus een compleet gepasseerd station voor hem. Hij stelde dat er dagen waren waar hij 's avonds eigenlijk niet kon bedenken waarin hij die dag gezondigd zou hebben. Daar waren we echt vreemden voor elkaar geworden.
En zo'n gevoel, wellicht niet in deze heftige mate, heb ik hier ook weleens.