Als men uit deze tekst "Alles is geoorloofd, maar niet alles is nuttig" herleidt dat onnuttige dingen doen mag klopt die uitleg toch niet helemaal. Bovendien, als je deze uitleg van je doortrekt, ga jij dus naar de bioscoop of het pretpark voor een ander? Zie vers 24?Marnix schreef:23 Alles is geoorloofd, maar niet alles is nuttig. Alles is geoorloofd, maar niet alles bouwt op. 24 Niemand zoeke het zijne, maar wat des anderen is.?Willem schreef:ow, waar?Marnix schreef:En ontspanning. Ook dingen die niet nuttig zijn kunnen geoorloofd zijn. (en dat is ook Bijbels te onderbouwen)
Deze tekst gaat uiteraard niet of onnutige dingen. Eten lijkt me geen zinloze bezigheid. Als ik de tekst lees in het verband van dit topic ga je dan enkel naar het pretpark of de bioscoop als je bent uitgenodigd door een ongelovige?Marnix schreef:25 Al wat in de vleeshal te koop is, moogt gij eten, zonder navraag te doen uit gewetensbezwaar, 26 want de aarde en haar volheid is des Heren. 27 Indien een der ongelovigen u uitnodigt en gij wenst te gaan, eet dan alles, wat u wordt voorgezet, zonder dat gij navraag doet uit gewetensbezwaar. 28 Doch indien iemand tot u zegt: Dat is gewijd vlees, eet het dan niet, om hem, die u dat te kennen gaf, èn om het geweten. 29 Ik bedoel nu niet uw eigen geweten, maar dat van die ander. Want waartoe zou mijn vrijheid beoordeeld worden door eens anders geweten? 30 Indien ik onder dankzegging van iets gebruik maak, hoe kan men kwaad van mij spreken over iets, waarvoor ik dankzeg? (1 Kor 10)
Hiermee zeg je toch impliciet dat een gelovige je niet zo snel zal uitnodigen tot dergelijk vermaak?