Fjodor schreef:Is voor jou Israël niet de OT gestalte van de kerk? De kerk is in het nieuwe testament toch ook een wijnstok met huichelende ranken?
Ja en nee.
Hoewel het heil, dat Israël beloofd was in Christus, hetzelfde heil is als het heil voor de gemeente (alleen dan in de belofte), bevatte het verbond in OT Israël ook een
schaduwachtige component. Dit schaduwachtige verbond omvatte het
gehele Israël, gelovigen en ongelovigen (het zaad van Abraham). Gelovigen en ongelovigen ontvingen ook de schaduwachtige weldaden, het land, de sabbatsrust, etc.
In het NT is die schaduwachtige component weggevallen. Nu gaat het er alleen nog om of je wérkelijk tot het genadeverbond behoort (door het geloof in Christus, hét Zaad van Abraham). De gemeente bestaat
in principe dan ook alleen uit gelovigen, dat gold niet voor het OT Israël.
Dat er in de praktijk toch onechte ranken zijn, kaf onder het koren, etc. doet aan het
wezen van de NT gemeente niets af. Zij maken uiteindelijk niet echt deel uit van de gemeente.
Weliswaar werd in het OT ten diepste het wezen van de gemeente óók gevormd door de ware gelovigen (en daar focust de gereformeerde theologie vooral op), alleen, daar bestond ook de schaduwachtige gemeente, die allen omvatte, gelovigen en ongelovigen, dit in tegenstelling tot de NT gemeente (en daar focust de baptistische theologie vooral op). Zo'n schaduwachtige gemeente (met een schaduwachtig verbond) is er in de nieuwe bedeling niet meer.
Zie ook de (korte) discussie tussen DWW en mij in deze topic:
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=9758