Gods liefde

Ad Kalle
Contacteer:

Re: Gods liefde

Bericht door Ad Kalle »

Aan Alexander en alle anderen, die ik mogelijk gekwetst heb met mijn laatste post.

Ik las mijn laatste post nog eens over en schrok zelf van de felle toon die erin doorklonk. Het was en is niet mijn bedoeling om iemand te kwetsen en ik besefte ineens dat ik heel dicht bij de grens zat, en misschien er wel overheen ben gegaan. Ook in de andere stukjes overigens. Als het zo is, wil ik hiervoor mijn excuses aanbieden. Misschien dat ik één en ander kan verduidelijken hoe dit volgens mij zo is gekomen.

Ik mag geloven en belijden dat ik door de Heere geroepen ben vanuit Zijn liefde-aanbod en zijn beloften. Met name door Jesaja 1, Al waren je zonden als scharlaken enz., Heel Jesaja 53, en 55 en Jeremia 31:3 Ik heb je liefgehad met een eeuwige liefde. Ik heb mogen ervaren dat de beloften van God voor iedereen gelden (tenminste dat geloof ik nog steeds) Vooral het eerste gedeelte van Johannes 3 : 16 "Alzo lief heeft God de wereld gehad" kan ik niet anders verklaren dan dat Gods liefde de hele wereld, de hele mensheid omvat. Hij wil niet dat er één verloren gaat. Ik ben door een dal geleid waarin ik moest/mocht inleven dat het mijn onwil was waardoor ik verloren lag voor God en werd hier ook werkzaam meegemaakt. Ik heb moedwillig, bewust en tegen beter weten in me schuldig gemaakt aan de meest gruwelijke en God onterende zonden, zodat het voor mij nog steeds niet te bevatten is dat God juist mij genade wilde geven. Zijn liefde is zo ontzagwekkend groot.

Toen ik de stukjes zo las knapte er iets in me omdat het voor mij overkwam dat de Heere in Zijn liefde voor ons mensen werd aangetast en dat zo een excuus werd gezocht om de onwil van de mens te verdoezelen en God min of meer verantwoordelijk te zetten voor het verlorengaan van zoveel mensen. Dit resulteerde in de stukjes die ik heb geschreven, waarin ik dacht dat IK God vrij moest pleiten en verdedigen. Dit was niet correct en niet zoals het een christen betaamt. Ik wil hierbij dan nogmaals mijn excuses aanbieden aan al degenen die ik gekwetst heb en hoop dat jullie me dat willen vergeven.

Nog even een kleine aanvulling/wijziging:
De reden dat ik dit stukje in dit forum plaats en niet via een pb-tje is dat hier openlijk de fout in ben gegaan en dat wil ik ook openlijk toegeven.
Gevoelens zijn meer dan woorden, woorden zijn slechts uitingen van gevoelens.
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Beste Ad,

Er worden meer dingen gezegd, en dan valt het voor een ander vaak minder op dan voor jezelf.
Ik neem je niks kwalijk en waardeer je posting op t forum.
Jij vindt jouw zonden het ergst en ik de mijne en zo is het ook goed denk ik, je eigen zonden te kennen, dat is genade!
Jesaja 1 vind ik ook een mooie tekst, die ook betrekking heeft op mijn leven en jer 31 ook, wij hebben dat allemaal nodig.
Al is het mijn vaste overtuiging dat er geen aanbod is voor iedereen, gun ik de troost van het evangelie wel aan een ieder.
Ben blij, met jou, dat je uit dat vertrouwen mag leven en dat je het van die Heere verwacht, dan kan het niet mis gaan, want wie tot Hem komt zal Hij geenzins uitwerpen.
Het is mijn bedoeling niet om God te beschuldigen, ik doe dat ook niet, daar hou ik me verre van, als een ander dat zegt dan is dat zijn eigen verantwoording.

Zijn liefde is ontzettend groot, dat heb ik persoonlijk ervaren in mijn donkerste ( toen Hij mij kastijde) maar ook mij meest heerlijke momenten, met dit woord "Ik zal u niet begeven , Ik zal u niet verlaten", zonder deze God kon en kan ik niet verder.
Hij zij geprezen
Alexander CD

Johann Gottfried Walther schreef:
memento schreef:Hoe komt in deze discussie openbaar, waar mensen als Bullinger voor waarschuwden: Gefilosofeer over de uitverkiezing die de gehele Bijbelse theologie gaat overwoekeren.
Omdat Memento, sommige niet zoveel met de Reformatoren op hebben, en ook nog Ds. Calvijn zijn woorden verdraaien.

En iedereen zou ik zeggen houd het bij: Door AL Uw deugden aangespoord...
en laten we geen deugden van God tegen elkaar uitspelen, en Alexander mogen we aannemen dat je bij deze de Dordtse Leerregels hebt verworpen??
Johann, Heb je Calvijn wel begrepen? zo gemakkelijk is dat niet altijd.
Ik ben erg gehecht aan de Dordtse leerregels, maar zoals jij ze uitlegt vanuit jouw standpunt doe ik het niet.

Wat voor betekenis geef jij aan deze tekst?
Geeft het heilige den honden niet, noch werpt uw paarlen voor de zwijnen; opdat zij niet te eniger tijd dezelve met hun voeten vertreden, en zich omkerende, u verscheuren.
memento

Bericht door memento »

Dit is Calvijn, in de Catechismus van Geneve. Laten we het maar bij dit eenvoudige evenwicht houden, waarin een ruim aanbod doorklinkt...

M. What is the true and right knowledge of God?
S. When he is so known that due honor is paid to him.

M. What is the method, of honoring him duly?
S. To place our whole confidence in him; to study to serve him during our whole life by obeying his will; to call upon him in all our necessities, seeking salvation and every good thing that can be desired in him; lastly, to acknowledge him both with heart and lips, as the sole Author of all blessings.

M. To consider these points in their order, and explain them more fully — What is the first head in this division of yours?
S. To place our whole confidence in God.

M. How shall we do so?
S. When we know him to be Almighty and perfectly good.

M. Is this enough?
S. Far from it.

M. Wherefore?
S. Because, we are unworthy that he should exert his power in helping us, and show how good he is by saving us.

M. What more then is needful?
S. That each of us should set it down in his mind that God loves him, and is willing to be a Father, and the author of salvation to him.
Alexander CD

Memento, op dit stukje van Calvijn zeg ik, amen, het gaat om Zijn eer en wij moeten Hem gehoorzamen daarmee eren wij Hem. Lees hier geen aanbod in . that each of us
Het rijke van het evangelie vind ik trouwens niet het "aanbod", gebruik dat woord liever niet, maar het leven met Hem dag aan dag. Hij kastijdt iedere zoon die Hij aanneemt, dat in alles je op God mag vertrouwen, weten dat Hij als Vader voor je zorgt.
memento

Bericht door memento »

Alexander CD schreef:Memento, op dit stukje van Calvijn zeg ik, amen, het gaat om Zijn eer en wij moeten Hem gehoorzamen daarmee eren wij Hem. Lees hier geen aanbod in . that each of us
Well, als jij geen bezwaar hebt dat de gemeente wordt opgeroepen om te "bedenken dat God van hen houdt (1), en gewillig is hun Vader te zijn (2), en gewillig is hun zaligheid te bewerken(3)" (dat is wat Calvijn zegt, vertaald), dan heb ik er geen bezwaar tegen dat je het aanbod ontkent.

Maar uit eerdere reacties meende ik toch echt op te maken dat je bezwaar had tegen deze 3 stellingen. Misschien kan je jezelf nader verklaren.
Het rijke van het evangelie vind ik trouwens niet het "aanbod", gebruik dat woord liever niet, maar het leven met Hem dag aan dag. Hij kastijdt iedere zoon die Hij aanneemt, dat in alles je op God mag vertrouwen, weten dat Hij als Vader voor je zorgt.
Ik vind het beiden rijk. Alhoewel ik de prediking van het evangelie toch een bijzondere plaats vindt innemen, omdat daarin God "direct" spreekt. In de prediking vertroost Hij de treurenden, richt Hij de gebogenen op, geeft Hij de moedelozen moed, bestraft Hij de goddelozen, vermaand Zijn ongehoorzame kinderen tot Hem weder te keren en wederom te delen in Zijn genade, etc etc. Dit spreken van God, is zó krachtig, dat je kan zeggen dat het écht, werkelijk wat doet. De prediking is "een kracht Gods tot zaligheid".

Daarom stel ik principieel het woord Gods, en in het bijzonder het gepredikte woord, voorop. Het dagelijkse leven van een christen is slechts een leven van het voedsel wat ons in het woord is aangereikt, aangeboden, ja: daadwerkelijk gegeven. Als we op onze plek zijn, tenminste...
Alexander CD

memento schreef:
Alexander CD schreef:Memento, op dit stukje van Calvijn zeg ik, amen, het gaat om Zijn eer en wij moeten Hem gehoorzamen daarmee eren wij Hem. Lees hier geen aanbod in . that each of us
Well, als jij geen bezwaar hebt dat de gemeente wordt opgeroepen om te "bedenken dat God van hen houdt (1), en gewillig is hun Vader te zijn (2), en gewillig is hun zaligheid te bewerken(3)" (dat is wat Calvijn zegt, vertaald), dan heb ik er geen bezwaar tegen dat je het aanbod ontkent.

Maar uit eerdere reacties meende ik toch echt op te maken dat je bezwaar had tegen deze 3 stellingen. Misschien kan je jezelf nader verklaren.
Ik vind het beiden rijk. Alhoewel ik de prediking van het evangelie toch een bijzondere plaats vindt innemen, omdat daarin God "direct" spreekt. In de prediking vertroost Hij de treurenden, richt Hij de gebogenen op, geeft Hij de moedelozen moed, bestraft Hij de goddelozen, vermaand Zijn ongehoorzame kinderen tot Hem weder te keren en wederom te delen in Zijn genade, etc etc. Dit spreken van God, is zó krachtig, dat je kan zeggen dat het écht, werkelijk wat doet. De prediking is "een kracht Gods tot zaligheid".

Daarom stel ik principieel het woord Gods, en in het bijzonder het gepredikte woord, voorop. Het dagelijkse leven van een christen is slechts een leven van het voedsel wat ons in het woord is aangereikt, aangeboden, ja: daadwerkelijk gegeven. Als we op onze plek zijn, tenminste...
Memento, ik ga er vanuit dat Calvijn dat bijzonder bedoeld en ik zie daar geen welgemeend aanbod in.
Is zie de kerkelijke gemeente als verbondsgemeente, daarom ben ik er ook een tegenstander van om de oproep tot bekering in de prediking voorop te stellen. De heiligmaking en de troost aan Gods kinderen moet volgens mij vooropstaan.
Daar klinkt twijfel in door als we op onze plek zijn tenminste.... en daardoor weer een oproep tot bekering en daardoor weer meer twijfel.
memento

Bericht door memento »

Alexander CD schreef:
memento schreef: Well, als jij geen bezwaar hebt dat de gemeente wordt opgeroepen om te "bedenken dat God van hen houdt (1), en gewillig is hun Vader te zijn (2), en gewillig is hun zaligheid te bewerken(3)" (dat is wat Calvijn zegt, vertaald), dan heb ik er geen bezwaar tegen dat je het aanbod ontkent.
Memento, ik ga er vanuit dat Calvijn dat bijzonder bedoeld en ik zie daar geen welgemeend aanbod in.
En waar baseer je dat op, dat Calvijn dit "bijzonder" bedoeld heeft?
Alexander CD

Memento, zoals ik al schreef en onderstreepte "each of us" niet "everybody"

Maar ook in zijn (Calvijn)commentaar over Joh. 3:16 wordt het duidelijk, lees maar,

And, indeed, where sin reigns, we shall find nothing but the wrath of God, which draws death along with it. It is mercy, therefore, that reconciles us to God, that he may likewise restore us to life.

This mode of expression, however, may appear to be at variance with many passages of Scripture, which lay in Christ the first foundation of the love of God to us, and show that out of him we are hated by God. But we ought to remember — what I have already stated — that the secret love with which the Heavenly Father loved us in himself is higher than all other causes; but that the grace which he wishes to be made known to us, and by which we are excited to the hope of salvation, commences with the reconciliation which was procured through Christ. For since he necessarily hates sin, how shall we believe that we are loved by him, until atonement has been made for those sins on account of which he is justly offended at us? Thus, the love of Christ must intervene for the purpose of reconciling God to us, before we have any experience of his fatherly kindness. But as we are first informed that God, because he loved us, gave his Son to die for us, so it is immediately added, that it is Christ alone on whom, strictly speaking, faith ought to look.
Marnix

Bericht door Marnix »

Je moet even verder lezen dan wat je onderstreept hebt en dan staat daarin precies het antwoord waarom de hele gemeente (en meer zelfs, geloof ik) op Gods liefde en aanbod gewezen mag worden.

Sowieso is voor de apostelen de uitverkiezing om een beperkt aanbod van genade te preken. Kijk maar met welke oproep ze de wereld in gaan. Paulus in Athene bijvoorbeeld:

0 God slaat echter geen acht op de tijd waarin men hem niet kende, maar roept nu overal de mensen op om een nieuw leven te beginnen, 31 want hij heeft bepaald dat er een dag komt waarop hij een rechtvaardig oordeel over de mensheid zal laten vellen door een man die hij voor dat doel heeft aangewezen. Het bewijs dat het om deze man gaat, heeft hij geleverd door hem uit de dood te doen opstaan.’

En als de mensen in Jeruzalem Petrus vragen wat ze moeten doen om behouden te worden zegt hij ronduit: Bekeer je en laat je dopen, laat je behouden uit het verkeerde geslacht. Het aanbod wordt altijd ruim gebracht en dat doet Jezus ook... en dat mogen wij ook doen, in en buiten de kerk.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Alexander CD schreef:Memento, ik ga er vanuit dat Calvijn dat bijzonder bedoeld en ik zie daar geen welgemeend aanbod in.
Alexander CD,
Misschien kun je dan ook ingaan op de vele gevallen waarin Calvijn wél spreekt over een aanbod, aanbieding of nodiging en waarin hij duidelijk maakt dat deze nodiging allen geldt tot wie de prediking komt, dus ook hen die deze aanbieding of nodiging verworpen hebben. Ik denk dat je al lezend in Calvijn heel wat van die passages kan tegenkomen.
Z.
Alexander CD

Je moet even verder lezen dan wat je onderstreept hebt en dan staat daarin precies het antwoord waarom de hele gemeente (en meer zelfs, geloof ik) op Gods liefde en aanbod gewezen mag worden.
dat klopt niet, er staat.
Voor we gerechtvaardigd zijn voor de Vader moet eerst de liefde van de Zoon Chrisus tussenbeide komen, want God haat de zonde. Pas als de zonde niet meer regeert, rechtvaardigt Hij ons voor God.
Noch in het ene stukje, noch in het andere bijbelgedeelte wordt de mens iets aangeboden maar "roept de mensen op" en "bekeert u"
"Ons" is hier een beperkende faktor. Niet iedereen.

Calvijn ziet Gods liefde duidelijk als voor de uitverkorenen alleen.
Het welgemeend aanbod is een dwaling die pas na Calvijn onstaan is, waarin men probeerde het arminianisme te verzoenen met het calvinisme.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Alexander CD schreef:Calvijn ziet Gods liefde duidelijk als voor de uitverkorenen alleen.
Het welgemeend aanbod is een dwaling die pas na Calvijn onstaan is, waarin men probeerde het arminianisme te verzoenen met het calvinisme.
Misschien moet je dan Calvijn toch iets beter bestuderen...
Tip: lees bijv. zijn commentaar op Gen. 17:7 eens.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Afgewezen schreef:
Alexander CD schreef:Calvijn ziet Gods liefde duidelijk als voor de uitverkorenen alleen.
Misschien moet je dan Calvijn toch iets beter bestuderen...
Tip: lees bijv. zijn commentaar op Gen. 17:7 eens.
Bovendien: Wanneer Alexander CD gelijk zou hebben, zou men reeds op de Dordtse Synode het calvinisme met het armininisme hebben willen verzoenen. Vele afgevaardigden op de Dordtse Synode hebben namelijk overduidelijk een aanbod en nodiging door het Evangelie aan alle hoorders geleerd.

Sterker nog: De Dordtse Leerregels leren het ook zélf:
Dordtse Leerregels III.8.9 schreef:8. Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen die tot Hem komen, en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven.

9 Dat er velen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde, niet komen en niet bekeerd worden, daarvan is de schuld niet in het Evangelie, noch in Christus, door het Evangelie aangeboden zijnde, noch in God, Die door het Evangelie roept, en Zelf ook dien Hij roept onderscheiden gaven mededeelt; maar in degenen die geroepen worden; van dewelken sommigen, zorgeloos zijnde, het woord des levens niet aannemen; anderen nemen het wel aan, maar niet in het binnenste huns harten, en daarom is het dat zij, na een kortstondige blijdschap van het tijdgeloof, wederom terugwijken; anderen verstikken het zaad des Woords door de doornen der zorgvuldigheden en wellusten der wereld, en brengen geen vruchten voort; hetwelk onze Zaligmaker leert in de gelijkenis van het zaad (Matth. 13).
Maar nee, het is niet zoals hier gezegd werd.
De leer van het aanbod of de nodiging door het Evangelie werd reeds geleerd door de Reformatoren zelf.
Er is niets van waar dat dit met het arminianisme samenhangt.
Pas dan is het arminiaans of remonstrants wanneer aan de mens vermogens worden toegeschreven om dit aanbod / deze nodiging aan te nemen. En dáártegen hebben de Dordtse vaderen gestreden, niet tegen de nodiging of het aanbod zélf.
memento

Bericht door memento »

1. Het ontkennen van een welgemeend aanbod is juist de dwaling, ipv omgekeerd
2. Lees eens eerlijk de reformatoren. Let eens hoe ze de welwillendheid Gods centraal stellen. OOK Calvijn, lees zijn definitie van het geloof maar.
3. Bullinger, een tijdgenoot van Calvijn, heeft al gewaarschuwd tegen een door-redeneren over de uitverkiezing. Hij was daarin niet alleen, maar heeft bijval gekregen van andere groten zijner eeuw.

Kortom, je kan natuurlijk uit alle macht jouw visie in de Bijbel, en in de reformatoren gaan inlezen, maar wie eerlijk, en onbevooroordeeld zowel Schrift als reformatoren leest, zal zien dat ze overlopen van bewijzen van Gods goedwilligheid jegens allen.

Voor degenen die zich afvragen waarom ik zo fel ben: Ik acht de ontkenning van goedwilligheid Gods een zeer grote dwaling, vergelijkbaar maar het remonstrantisme. Beide ketterijen ontkennen het werk Gods, de remonstrant door Gods werk als eigen werk te benoemen, de goedwiligheid-Gods-ontkenner door Gods werk in de goedheid die Hij bewijst tegenover allen te ontkennen. Ja, wat meer is: Wie twijfelt aan de goedwilligheid Gods, twijfelt aan het karakter van God! Het Godsbeeld van een goedwilligheid-Gods-ontkenner is wezenlijk anders dan het zuivere, Schriftuurlijke, en gereformeerde godsbeeld.

Ik geef toe, een goedwillig God, die zelfs gewillig is om voor-eeuwig-verdoemden zijn genade te geven, dat is heel erg onlogisch. Haast even ondenkbaar als dat de geestelijke God een Zoon heeft, die Hij vleselijk mens laat worden, om voor die verdorven mens alle straf en vloek weg te dragen.
Gesloten