Oorlog in Oekraine

J.C. Philpot

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door J.C. Philpot »

J.C. Philpot schreef:
Ambtenaar schreef:Wat veel erger vind is dat Rutte nogal zuinigjes was toen werd gevraagd over de opvang van Oekraïense vluchtelingen.
Dat ben ik met je eens. Ik ben altijd voor opvang in de regio, maar wat mij betreft is Oekraine onze regio. Wat mij betreft zijn de Oekrainers in grote getalen welkom in Nederland, tijdelijk en definitief.
Het lijkt erop dat de regering toch ruimhartigheid gaat betrachten:

https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... blijf.html

Ik hoop het van harte.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD

Bericht door DDD »

gallio schreef:
DDD schreef: En erg rustig ben ik niet. Ik maak mij steeds meer zorgen. Als de Europese overheden nog even zo doorgaan, dan denk ik dat Poetin binnen tien jaar een stapje verder gaat. Ik zou ook niet verbaasd zijn als hij in één moeite doorgaat.
Hij gaat nu al verder, in ieder geval met zijn uitspraken: Finland kan rekenen op 'ernstige militaire en politieke consequenties' als het aan zou sluiten bij de NAVO. Het moet iedereen toch wel duidelijk zijn wat hier gaande is. Putin is minstens zo gevaarlijk als Hitler in 1938.
Als je de onzin hoort die Baudet (overigens ook met enkele juiste observaties) in de Kamer vertelt, dan ziet iedereen helemaal niet zo duidelijk.

Ik vraag me af of hij misschien in dienst is van Poetin.
Henk J

Bericht door Henk J »

DDD schreef: Ik vind het een wonder dat er zoveel effect is van de tegenstand vanuit het Oekraïense leger. Ik heb geen idee of dat ook menselijk te verklaren is. Maar boven alles staat God die machten uit de afgrond kan tegenhouden.
Vind dat nog wel meevallen, staar je niet blind op de vergelijkingsplaatjes die te zien zijn. Niet alle Russische troepen staan aan de grens, ongeveer 200.000 manschappen. Dat is net zoveel als dat Oekraïne er heeft. Het Russische leger is wel moderner en beter bewapend, maar het Oekraïense leger is de laatste jaren ook fors gemoderniseerd, met hulp van de Amerikanen. Daarnaast is verdedigen altijd makkelijker dan aanvallen. En het feit dat de Russen nu al aan de poorten van Kiev staan terwijl de invasie nog geen 48 uur onderweg is dat vind ik vrij snel.
De Amerikanen hebben er anderhalve maand over gedaan om het bewind van Saddam Hoessein te verdrijven, ik schat zo in dat Poetin Zelensky sneller te pakken heeft. Wat overigens niet wegneemt dat ik bewondering heb voor Zelensky. Die man staat voor zijn volk.
DDD

Bericht door DDD »

Het is ook maar net welk nieuwsbericht je leest. Ik vind het nog erg onduidelijk allemaal. Ik zag een kaartje van de stand van zaken om 16.00 uur en dat was nog niet in de buurt van Kiev. Er zijn een paar tanks tot daar gekomen, maar er zijn ook plekken op 50 km afstand van Kiev waar de Russen niet doorheen kwamen.
Henk J

Bericht door Henk J »

DDD schreef:Het is ook maar net welk nieuwsbericht je leest. Ik vind het nog erg onduidelijk allemaal. Ik zag een kaartje van de stand van zaken om 16.00 uur en dat was nog niet in de buurt van Kiev. Er zijn een paar tanks tot daar gekomen, maar er zijn ook plekken op 50 km afstand van Kiev waar de Russen niet doorheen kwamen.
Ik begreep dat ze op 9 kilometer waren van het parlementsgebouw. Alhoewel het innemen van de stad geen makkelijke opgave zal zijn. Militair gezien heb je voor een succesvolle aanval vaak een 3 tot 5 keer zo sterk leger nodig. Zeker in een zwaarbewapende stad vol burgers met molotovcocktails en dergelijke kan het uitlopen op een bloedige strijd. Tenzij Poetin de 'makkelijke' weg kiest en de boel net zo lang plat bombardeert totdat er niks meer overeind staat.
DDD

Bericht door DDD »

Het Russische leger is ook wel drie keer zo sterk. Het is meer dan afschuwelijk allemaal.

En Europa is ook zo ontzettend slecht voorbereid. Men moest nog gaan vergaderen over wat men doet na een aanval. Daar hadden de regeringsleiders toch al een maand of drie over na kunnen denken, zou je zeggen als leek. En hoe lang ze daadwerkelijk hadden, zullen we voorlopig niet weten.

Nu moet er nog een onderzoek gedaan worden naar bepaalde maatregelen. Dat onderzoek had al een jaar klaar moeten liggen.

Ik hoop dat men hier iets van leert. Gelukkig heb ik iets meer vertrouwen in het tactisch inzicht van de legerleiding, anders was Europa al helemaal in gevaar. Ik zie de burgers van mijn dorp nog geen molotovcocktails naar de Russen gooien.

En ondertussen vermeldt KLM Aeroflot gewoon als partner op zijn website. Bizar.
Henk J

Bericht door Henk J »

Ik vind dat je op sommige punten wel wat overdrijft DDD. Gisteravond, dus binnen 24 uur zijn de eerste sancties al afgekondigd, maar ik denk niet dat Poetin ervan onder de indruk is, hij wist toch al dat die sancties zouden komen. Jammer dat ze Rusland nog niet losgekoppeld hebben van Swift, dat zou denk ik wel verschil maken. Maar je kunt niet zeggen dat er niks gedaan is.
En dat de KLM nog niet zijn site heeft bijgewerkt vind ik ook niet zo schokkend, je moet niet overal wat achter zoeken.
Wat ik schokkender vind is dat we Oekraïne worsten hebben voorgehouden in de vorm van EU-lidmaatschap en de Navo en dat we ze in militair opzicht laten bungelen nu het erop aan komt. Die actie van Verhofstadt en Van Baalen in 2014 op het Maydanplein in Kiev heeft veel kwaad bloed gezet in Moskou. Ook het inkapselen van Oekraïne was niet verstandig, als je dat doet, geef ze dan ook militaire steun, en doe het anders niet. We zijn naïef geweest over Poetin, namen hem niet serieus, want het is zo'n kleine economie etc. Terwijl zijn leger wel sterk is, en hij gewoon handel kan blijven drijven met China...
DDD

Bericht door DDD »

O dat laatste ben ik met je eens. Ik vind het schandalig dat de NAVO Oekraïne niet steunt. Ik heb mijn partij er over aangeschreven. Veel meer kan ik niet doen.
merel

Bericht door merel »

DDD schreef:O dat laatste ben ik met je eens. Ik vind het schandalig dat de NAVO Oekraïne niet steunt. Ik heb mijn partij er over aangeschreven. Veel meer kan ik niet doen.
Helemaal eens! Onvoorstelbaar dat Europa/ VS niet ook alles mobiliseert. We staan erbij en kijken ernaar. Wie denkt dat het hierbij blijft is naïef.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Want het is slim om een derde wereldoorlog te ontketenen? Daarmee help je Oekraïne niet verder en onszelf ook niet.
DDD

Bericht door DDD »

Ik kan niet beoordelen of Europa daar nu klaar voor is. Maar het moet wel snel klaar zijn, anders rijdt Poetin zo naar Scheveningen.

Ik maak mij geen illusies. In de tijd van Hitler dachten ook veel mensen dat het niet zo'n vaart zou lopen. Hij heeft Baudet al als aanbidder, al zal die ontkennen dat hij Poetin hier als dictator wil. Al was het maar omdat hem dat misschien meer wat voor zichzelf lijkt.
KDD

Bericht door KDD »

Wel moeten we in de gaten houden dat de rusische leger niet de duitse leger is. Totaal een ander soort militair. Ik ben bang dat de westerse landen Oekraïne aan haar lot over zal laten met de onbesproken begrip dat een stap verder een brug te ver zal zijn voor Putin.
Laatst gewijzigd door KDD op 25 feb 2022, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:O dat laatste ben ik met je eens. Ik vind het schandalig dat de NAVO Oekraïne niet steunt. Ik heb mijn partij er over aangeschreven. Veel meer kan ik niet doen.
Misschien je eerst verdiepen in de artikelen van de NAVO verdrag.
Artikel 5
De partijen komen overeen dat een gewapende aanval tegen een of meer van hen in Europa of Noord-Amerika als een aanval tegen hen allen zal worden beschouwd; zij komen bijgevolg overeen dat, indien zulk een gewapende aanval plaatsvindt, ieder van hen de aldus aangevallen partij of partijen zal bijstaan, in de uitoefening van het recht tot individuele of collectieve zelfverdediging erkend in Artikel 51 van het Handvest van de Verenigde Naties, door terstond, individueel en in samenwerking met de andere partijen, op te treden op de wijze die zij nodig oordeelt met inbegrip van het gebruik van gewapend geweld om de veiligheid van het Noord-Atlantisch gebied te herstellen en te handhaven.

Artikel 6
Ten aanzien van de toepassing van Artikel 5 wordt mede als een gewapende aanval op een of meer der partijen beschouwd een gewapende aanval:

op het grondgebied van een der partijen in Europa of Noord-Amerika, op de Algerijnse departementen van Frankrijk, op het grondgebied van Turkije of op de eilanden vallende onder de rechtsmacht van een der partijen in het Noord-Atlantisch gebied ten noorden van de Kreeftskeerkring;
op de strijdkrachten, schepen of vliegtuigen van een der partijen, wanneer deze zich bevinden op of boven deze gebieden dan wel enig ander gebied in Europa waar bezettingsstrijdkrachten van een der partijen waren gestationeerd op de dag dat het Verdrag in werking trad, dan wel de Middellandse Zee of het Noord-Atlantisch gebied ten noorden van de Kreeftskeerkring.
Als ze zich niet aan hun eigen verdrag houden wordt de NAVO een militaire macht die naar willekeur kan optreden. Dat willen wij allemaal niet.

Als NAVO nu full force de Oekraïne gaat helpen is een nucleair treffen bijna onvermijdelijk. Poetin is zeker in staat zijn kernwapens in te zetten.

De enige hoop die ik heb voor de arme Oekraïners heb is opstand onder de Russische bevolking en strijdkrachten. Er is zo lees ik hier en daar best veel oppositie in Rusland zelf tegen deze oorlog.
Laatst gewijzigd door huisman op 25 feb 2022, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

gallio schreef:
DDD schreef: En erg rustig ben ik niet. Ik maak mij steeds meer zorgen. Als de Europese overheden nog even zo doorgaan, dan denk ik dat Poetin binnen tien jaar een stapje verder gaat. Ik zou ook niet verbaasd zijn als hij in één moeite doorgaat.
Hij gaat nu al verder, in ieder geval met zijn uitspraken: Finland kan rekenen op 'ernstige militaire en politieke consequenties' als het aan zou sluiten bij de NAVO. Het moet iedereen toch wel duidelijk zijn wat hier gaande is. Putin is minstens zo gevaarlijk als Hitler in 1938.
Putin wil geen NAVO in zijn achtertuin. Dat is toch logisch?
Dat heeft weinig met Hitler te maken. Wij zouden ook geen Russische vliegtuigen in Luxemburg accepteren.
Henk J

Bericht door Henk J »

Nu invallen is het ontketenen van een derde wereldoorlog met een kernmacht dat is serieus gevaarlijk. Ik denk dat sommigen de gevolgen daarvan ook niet overzien. Ik hoop en bid dat Poetin tot inkeer komt, en dat hij inziet dat het veroveren van Oekraïne veel levens kost en het bezetten van Oekraïne praktisch niet mogelijk is. Het feit dat hij al wil onderhandelen is een goed teken. En van Oekraïne dan een neutrale staat maken kan dan de uitkomst zijn.
Plaats reactie